Napi Online
Vityi Péter a Vista bevezetéséről
A legfontosabb érv a Windows Vista bevezetése mellett a versenyképesség növelése - állítja Vityi Péter, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója. A Microsoft mindent megtesz azért, hogy a magyar fejlesztők innovatív ötletei ne vesszenek kárba - mondta a vezető, akit a Vista piacra dobásának kapcsán kérdeztünk.
Aki nem elfogult a Microsofttal szemben, az elismeri, hogy a Windows XP kiemelkedő színvonalú operációs rendszer. Milyen szempontok játszottak szerepet az utód, a Vista fejlesztésekor?
- Sok tapasztalatot szereztünk az előddel, az XP-vel. A termékfejlesztések elindításakor az első szempont mindig az, hogy a technológiai fejlődés mit fog lehetővé tenni a jövőben. Már ma kell tudni azt, hogy a jövőben milyen igények lesznek, milyen helyzetekre kell felkészülni a számítógép használata során. Napjainkban természetesnek tűnik a széles sáv használata, de öt évvel ezelőtt, amikor az XP megjelent és az ADSL elkezdett terjedni, nagyon kevesen látták előre, hogy a hálózatba kötött számítógépek elleni támadások száma drasztikusan nőni fog. Nagyon gyorsan kiderült, hogy az XP erre nincs felkészítve, ezért adtuk ki a második szervizcsomagunkat.
És ekkor dőlt el, hogy a javítócsomagokat nem CD-n kell eljuttatnunk a felhasználóinknak, hanem az interneten keresztül. Ma már ez a természetes, három évvel ezelőtt viszont sokan vitatták a megoldást. Mára a többi szoftvergyártó is online bocsátja ki a biztonsági frissítéseket, még a linuxos disztribúciók is. Sőt, akik biztonsági szempontból értékelik a szoftverfejlesztők munkáját, azok is előnyként veszik figyelembe a javítások automatizált letöltését.
Ezek szerint a biztonság további fokozása volt az elsődleges cél.
- A biztonság fokozása is nagyon fontos cél volt, de amikor megvizsgáltuk, hogy milyen környezetbe fog érkezni a Vista, akkor azt láttuk, hogy olyan mértékűvé válik, vált a multimédia-konvergencia, amelyre fel kellett készíteni a szoftvert. Ha áttekintjük a különböző felhasználási arányokat, akkor például azt tapasztaljuk, hogy az egyetemisták körében a legkiemelkedőbb felhasználás a zenehallgatás. A digitális képalkotás területén is - ami ugyancsak az utóbbi öt évben gyorsult fel forradalmian - hihetetlen mennyiségű adat keletkezik, tehát nagyon nem mindegy, hogy az operációs rendszerek hogyan kezelik ezeket az eszközöket, a keletkező adathegyeket. Említettem már a szélessávú internet markáns terjeszkedését, ami minden bizonnyal tovább fog folytatódni, miközben egyre többen válnak a mobilinternet felhasználóivá. Ezekre a kihívásokra mind-mind reagálni kellett a Vista fejlesztésekor.
Hallani azonban olyan hangokat is, hogy bár a Vista felülete megújult, sok újdonságot nem tartalmaz.
- Rengeteg olyan innovációt építettünk a Vistába, amit a felületes szemlélő észre sem vesz. Ilyen például, hogy különböző alhálózatokhoz automatikusan lehet kapcsolódni, hogy a drót nélküli hálózatok közötti barangolás problémamentesen működik. De az sem látszik egyből, hogy a Vista fel van készítve a digitális tv-adások és a HDTV fogadására is. Továbbá vannak olyan innovációk a Vistában, amelyeket ma még azért nehéz látni, mert a fejlesztőknek szólnak; az ezt kihasználó fejlesztői alkalmazások majd csak később fognak megjelenni. Az egyik ilyen a Windows Presentation Foundation, ami sokkal egyszerűbbé teszi a grafikus alkalmazások létrehozását. Ezek elsősorban olyan webes alkalmazások lesznek, amelyek teljesen új minőségű felhasználói élményt fognak jelenteni. És van egy csomó innováció, ami a nagyvállalati környezetben használható ki.
Sorolna ezekből néhányat?
- Megvizsgáltuk, hogy a vállalati környezetben a számítógép használata közben milyen típusú problémákkal és költségtényezőkkel küzdenek az üzemeltetők, s hogy ezeken hogyan lehet javítani. Vegyük például a telepítést, a karbantartást. Nagyon nem mindegy, milyen gyorsan lehet teríteni a szoftvereket öt-tízezer gépre, hogy mennyire lehet kontrollálni a munkaállomásokon folyó munkát. Vagy itt van az a tipikus felhasználói, üzemeltetői probléma, amikor az alkalmazott dolgozna, de "állítólag" nem működik semmi. És kezdődik a vita, hogy miért.
Az informatikusok állítják, hogy 99 százalékos a rendelkezésre állás, a felhasználó meg sorolja, hogy mikor mi nem működött. Olyan kiterjedt naplózási rendszer van a Vistában, amivel könnyen nyomon lehet követni a rendelkezésre állást. Az üzemeltető egyből látja, hogy amikor a felhasználó hibát jelez, akkor a gépe nem működik, a hálózat nem működik, a szerver nem működik - vagy a felhasználó egyszerűen nem tudja használni a szoftvert...
Ezt imádni fogják a rendszergazdák!
- Mi is ezt gondoljuk. Ráadásul hamarabb meg lehet találni a hibát és elejét lehet venni a vitáknak. És ez nemcsak az üzemeltetőknek jó, hanem a felhasználóknak, a vállalat vezetőinek is. Mindezen túl úgy érezzük, hogy az az innováció, ami megtestesül a Vistában, az egész iparág számára értékteremtő.
A Microsoft arra törekszik, hogy ne csak maga legyen innovatív, hanem az egész iparág is. Magyarországon sokat teszünk azért, hogy az itthoni felhasználók minél jobban megismerkedhessenek megoldásainkkal, programjainkkal, s ezeket az eszközöket minél jobban ki tudják használni új értékek, tartalmak előállítására. Törekszünk arra, hogy ne csak eladjuk a termékeinket, hanem egy partnerstruktúrán keresztül legyen, aki az új technológiáinkat a lehető leghamarabb megtanulja és ezáltal képes új típusú termékek fejlesztésére.
A napokban jelentették be, hogy tárgyalásokat folytatnak a Budapesti Műszaki Egyetemmel, ahol létrejöhet egy innovációs központ, ami a microsoftos technológiákkal kapcsolatos képzések és fejlesztések központja lehet. Igaz a hír?
- Valóban tárgyalunk az egyetemmel, hiszen ott nőnek fel azok a fiatalok, akiktől az igazi innovatív ötletek várhatók. Már ma is több egyetemen segítenek a munkatársaink, a Műegyetemmel karöltve megalapítandó Microsoft Innovációs Központtal pedig egy olyan létesítményt szeretnénk létrehozni, amelyben az egyetemi szakemberek adnák azt a stabil szakmai hátteret, amire építve mind speciális oktatási, mind konzultatív segítséget tudnánk nyújtani azoknak a cégeknek és magánszemélyeknek akik új, életképes ötletekkel állnak elő. Abban próbálunk közreműködni, hogy a megvalósítás a legújabb technológiák segítségével történhessen. Remélhetőleg a törekvésünk találkozik majd azokkal a kormányzati lépésekkel is, amelyek ennek a gazdasági oldalát is támogatják.
Ön szerint miért érdemes a Vistára váltani? Egyáltalán miért érdemes az egyre újabb és újabb szoftverekre pénzt áldozni?
- A legfontosabb érv a versenyképesség növelése. Az új termékeinkbe egyre több szolgáltatás, tudás, intelligencia épül be. A szoftverfejlesztők, akik az egyes vállalatok egyedi igényei alapján fejlesztenek megoldásokat, sokkal jobb szoftvereket tudnak létrehozni, hiszen nem az alapokkal kell foglalkozniuk. Az idejüket például nem egy adatbázis-kezelő megírásával kell tölteniük, hanem az egyedi iparág specifikus vagy vállalati alkalmazásának fejlesztésével. Például ha egy társaság HDTV minőségű videokonferencia-megoldást kíván fejleszteni, akkor támaszkodhat a Vistában meglévő HDTV-képességekre, így a fejlesztés ideje, költsége is alacsonyabb lesz, ami a végtermék árában is megmutatkozhat. Szerintünk szoftvereink használata olyan, mint egy win-win játék, azaz nyer vele a felhasználó, a fejlesztő és persze nyerünk mi is.
Aki nem elfogult a Microsofttal szemben, az elismeri, hogy a Windows XP kiemelkedő színvonalú operációs rendszer. Milyen szempontok játszottak szerepet az utód, a Vista fejlesztésekor?
- Sok tapasztalatot szereztünk az előddel, az XP-vel. A termékfejlesztések elindításakor az első szempont mindig az, hogy a technológiai fejlődés mit fog lehetővé tenni a jövőben. Már ma kell tudni azt, hogy a jövőben milyen igények lesznek, milyen helyzetekre kell felkészülni a számítógép használata során. Napjainkban természetesnek tűnik a széles sáv használata, de öt évvel ezelőtt, amikor az XP megjelent és az ADSL elkezdett terjedni, nagyon kevesen látták előre, hogy a hálózatba kötött számítógépek elleni támadások száma drasztikusan nőni fog. Nagyon gyorsan kiderült, hogy az XP erre nincs felkészítve, ezért adtuk ki a második szervizcsomagunkat.
Vityi Péter |
Ezek szerint a biztonság további fokozása volt az elsődleges cél.
- A biztonság fokozása is nagyon fontos cél volt, de amikor megvizsgáltuk, hogy milyen környezetbe fog érkezni a Vista, akkor azt láttuk, hogy olyan mértékűvé válik, vált a multimédia-konvergencia, amelyre fel kellett készíteni a szoftvert. Ha áttekintjük a különböző felhasználási arányokat, akkor például azt tapasztaljuk, hogy az egyetemisták körében a legkiemelkedőbb felhasználás a zenehallgatás. A digitális képalkotás területén is - ami ugyancsak az utóbbi öt évben gyorsult fel forradalmian - hihetetlen mennyiségű adat keletkezik, tehát nagyon nem mindegy, hogy az operációs rendszerek hogyan kezelik ezeket az eszközöket, a keletkező adathegyeket. Említettem már a szélessávú internet markáns terjeszkedését, ami minden bizonnyal tovább fog folytatódni, miközben egyre többen válnak a mobilinternet felhasználóivá. Ezekre a kihívásokra mind-mind reagálni kellett a Vista fejlesztésekor.
Hallani azonban olyan hangokat is, hogy bár a Vista felülete megújult, sok újdonságot nem tartalmaz.
- Rengeteg olyan innovációt építettünk a Vistába, amit a felületes szemlélő észre sem vesz. Ilyen például, hogy különböző alhálózatokhoz automatikusan lehet kapcsolódni, hogy a drót nélküli hálózatok közötti barangolás problémamentesen működik. De az sem látszik egyből, hogy a Vista fel van készítve a digitális tv-adások és a HDTV fogadására is. Továbbá vannak olyan innovációk a Vistában, amelyeket ma még azért nehéz látni, mert a fejlesztőknek szólnak; az ezt kihasználó fejlesztői alkalmazások majd csak később fognak megjelenni. Az egyik ilyen a Windows Presentation Foundation, ami sokkal egyszerűbbé teszi a grafikus alkalmazások létrehozását. Ezek elsősorban olyan webes alkalmazások lesznek, amelyek teljesen új minőségű felhasználói élményt fognak jelenteni. És van egy csomó innováció, ami a nagyvállalati környezetben használható ki.
Sorolna ezekből néhányat?
- Megvizsgáltuk, hogy a vállalati környezetben a számítógép használata közben milyen típusú problémákkal és költségtényezőkkel küzdenek az üzemeltetők, s hogy ezeken hogyan lehet javítani. Vegyük például a telepítést, a karbantartást. Nagyon nem mindegy, milyen gyorsan lehet teríteni a szoftvereket öt-tízezer gépre, hogy mennyire lehet kontrollálni a munkaállomásokon folyó munkát. Vagy itt van az a tipikus felhasználói, üzemeltetői probléma, amikor az alkalmazott dolgozna, de "állítólag" nem működik semmi. És kezdődik a vita, hogy miért.
Az informatikusok állítják, hogy 99 százalékos a rendelkezésre állás, a felhasználó meg sorolja, hogy mikor mi nem működött. Olyan kiterjedt naplózási rendszer van a Vistában, amivel könnyen nyomon lehet követni a rendelkezésre állást. Az üzemeltető egyből látja, hogy amikor a felhasználó hibát jelez, akkor a gépe nem működik, a hálózat nem működik, a szerver nem működik - vagy a felhasználó egyszerűen nem tudja használni a szoftvert...
Ezt imádni fogják a rendszergazdák!
- Mi is ezt gondoljuk. Ráadásul hamarabb meg lehet találni a hibát és elejét lehet venni a vitáknak. És ez nemcsak az üzemeltetőknek jó, hanem a felhasználóknak, a vállalat vezetőinek is. Mindezen túl úgy érezzük, hogy az az innováció, ami megtestesül a Vistában, az egész iparág számára értékteremtő.
A Microsoft arra törekszik, hogy ne csak maga legyen innovatív, hanem az egész iparág is. Magyarországon sokat teszünk azért, hogy az itthoni felhasználók minél jobban megismerkedhessenek megoldásainkkal, programjainkkal, s ezeket az eszközöket minél jobban ki tudják használni új értékek, tartalmak előállítására. Törekszünk arra, hogy ne csak eladjuk a termékeinket, hanem egy partnerstruktúrán keresztül legyen, aki az új technológiáinkat a lehető leghamarabb megtanulja és ezáltal képes új típusú termékek fejlesztésére.
A napokban jelentették be, hogy tárgyalásokat folytatnak a Budapesti Műszaki Egyetemmel, ahol létrejöhet egy innovációs központ, ami a microsoftos technológiákkal kapcsolatos képzések és fejlesztések központja lehet. Igaz a hír?
- Valóban tárgyalunk az egyetemmel, hiszen ott nőnek fel azok a fiatalok, akiktől az igazi innovatív ötletek várhatók. Már ma is több egyetemen segítenek a munkatársaink, a Műegyetemmel karöltve megalapítandó Microsoft Innovációs Központtal pedig egy olyan létesítményt szeretnénk létrehozni, amelyben az egyetemi szakemberek adnák azt a stabil szakmai hátteret, amire építve mind speciális oktatási, mind konzultatív segítséget tudnánk nyújtani azoknak a cégeknek és magánszemélyeknek akik új, életképes ötletekkel állnak elő. Abban próbálunk közreműködni, hogy a megvalósítás a legújabb technológiák segítségével történhessen. Remélhetőleg a törekvésünk találkozik majd azokkal a kormányzati lépésekkel is, amelyek ennek a gazdasági oldalát is támogatják.
Ön szerint miért érdemes a Vistára váltani? Egyáltalán miért érdemes az egyre újabb és újabb szoftverekre pénzt áldozni?
- A legfontosabb érv a versenyképesség növelése. Az új termékeinkbe egyre több szolgáltatás, tudás, intelligencia épül be. A szoftverfejlesztők, akik az egyes vállalatok egyedi igényei alapján fejlesztenek megoldásokat, sokkal jobb szoftvereket tudnak létrehozni, hiszen nem az alapokkal kell foglalkozniuk. Az idejüket például nem egy adatbázis-kezelő megírásával kell tölteniük, hanem az egyedi iparág specifikus vagy vállalati alkalmazásának fejlesztésével. Például ha egy társaság HDTV minőségű videokonferencia-megoldást kíván fejleszteni, akkor támaszkodhat a Vistában meglévő HDTV-képességekre, így a fejlesztés ideje, költsége is alacsonyabb lesz, ami a végtermék árában is megmutatkozhat. Szerintünk szoftvereink használata olyan, mint egy win-win játék, azaz nyer vele a felhasználó, a fejlesztő és persze nyerünk mi is.