Dojcsák Dániel
Már csak pénz kellene a Földhivatalnak
Az elkövetkezp években lassan elmúlhat a rémálom a Földhivatalok ügyfélszolgálatain, ugyanis idén januártól már élesben is használják a 80-as évekbeli térinformatikai rendszert felváltó új verziókat. Ennek köszönhetően a jövőben jóval gyorsabban frissíthetőek a térkép- és telekadatok, illetve az ügyintézés és a hivatal szerteágazó munkája sokkal átláthatóbb és naprakészebb lesz.
Csak Budapesten kétmillió lakos mellett 52 000 hektáron 230 000 telek és 750 000 más típusú ingatlan található, aminek a rendszerezése, kezelése és frissítése a Fővárosi Kerületek Földhivatalának a dolga. A korábbi rendszert még a 80-as években állították csatasorba svájci segítséggel, s igaz foltozgatták, de eljárt felette az idő, így 2002-től már nem érte meg tovább bajlódni vele. Az új rendszer kidolgozása 2004-ben kezdődött el, amivel kapcsolatban alapvető elvárás volt, hogy a korábbi adatok könnyen átmenthetőek legyenek, illetve figyelni kellett arra, hogy időközben Magyarország egy másik térképszabványt vezetett be, amivel szintén harmonizálni kellett az új verziónak.
A korábbi megoldás legnagyobb hátránya az volt, hogy a fenntartási és karbantartási költségek már az egekbe szöktek. A régebben 2 millió forintért beszerezhető Sun Sparc szerverek gyártása megszűnt, így a kihulló elemek utánpótlása is egyre nehezebb volt. Ez csupán a technikai oldala a problémának, de nem a fő gond. A kiöregedő rendszer már nem volt képes rugalmasan kezelni a változtatásokat, az adatbázis elemeket egyszerre nem érhette el több felhasználó és igen hosszú idő alatt generált le minden egyes térképlehívást, ami az ügyfélszolgálatokon hosszú, kígyózó sorokat és ideges ügyfeleket jelentett.
A most bemutatott Topobase nevű rendszer Autodesk alapokon nyugszik Oracle adatbázissal megtámogatva. A több felhasználó egy idejű jelenléte itt már megoldott, képes a változásvezetési követelményeket teljesíteni, és nem kell benne archívumokat böngészni ahhoz, hogy egy adott korábbi időpontra vonatkozó állapotról tudjon információt adni. Ez utóbbi funkció a rendszerváltás után, a kárpótlások idején jött volna igazán jól, hiszen pillanatok alatt előkereshető lett volna akár a 20 évvel azelőtti állapot is. Az Oracle adatbázis szolgáltatása, a Spatial 10g pedig valószínűleg helyt fog állni szeretett fővárosunkban, hiszen már korábban is bizonyított: ezzel tartják nyilván a hazai erdőállományokat, de nem kisebb város, mint New York is erre a megoldásra voksolt az 50 000 négyzetkilométernyi infrastruktúrájával, közel 10 000 kilométernyi földalatti csöveivel és 1 millió kanálisával együtt.
Az új rendszer másik jósága, hogy tartozik hozzá egy webes kiszolgáló felület, ahol azonnal kérhetőek térképmásolatok és tulajdoni lapok az adott ingatlannal kapcsolatban, ami sok várakozástól kímélheti meg az ügyfeleket és egyben megkönnyíti a hivatal dolgozóinak munkáját is. Korábban egy térképmásolat előkészítéese akár egy órán át is eltartott, jelenleg 5 perc, úgy hogy már teljes részletességű, minden objektumot tartalmazó másolatok készülhetnek a korábbi csak pontokat és vonalakat tartalmazóval szemben.
Ráadásul egy változtatás során eddig egy legalább 200 x 200 méteres terület minden objektumát kellett zárolni a legkisebb manipulációhoz is, az új rendszerben pedig kizárólag az érintett objektumokat. Ez egy hosszú autópálya szakasz módosításakor előnyös igazán vagy egy belvárosi újrarendezéskor, ahol a környékkel kapcsolatos egyéb munkákban eddig fennakadásokat okozott egy hosszabb projekt megvalósítása.
Ha valaki a saját telkéről szeretne egy térképet kapni, akkor eddig egy A4-es másolat készítése legalább 20 percet vett igénybe, most pedig gyakorlatilag a nyomtató sebességétől függ csupán a dolog, de az egész XIII. kerület térképészeti lemodellezése sem tart tovább 5 percnél (korábban két és fél óra volt). Ráadásul az új változat már képes a területről készült légifotókkal integrálni a térinformatikai adatokat, azaz egymás fölé húzva a két réteget a Google Earth-höz hasonlóan látszanak az objektumok a fotók felett.
Ennek segítségével a hivatal azonnal képes észlelni, ha valahol nem az engedélyeknek megfelelő épületeket húztak fel, vagy valamilyen változtatás nem megfelelően vagy bejelentés nélkül történt. Az ellenőrzés pedig egy karosszékből történik első körben és csak akkor van szükség helyszíni szemlére, ha valami problémát észlelnek.
Üröm az örömben, hogy az idei évvel kezdődően a Földhivatal önellátóvá vált, tehát költségvetési keretekből nem részesül, kizárólag a saját maga által beszedett összegekből gazdálkodhat. Így kérdésessé válik, hogy lesz-e pénz ennek a rendszernek a kiterjesztésére, hiszen a jelenlegi projekt kizárólag a budapesti V., VI., és XIII. kerületeket ériniti.
Szilvay Gergely, a Fővárosi Földhivatal Számítógépes Térképi Osztály vezetője elmondta, hogy a további fejlesztések üteme csupán pénzkérdés. Amennyiben tudnak kereteket biztosítani a többi kerület számára is, akkor kerületenként 2-4 hónapos munkával mindenhol üzembe helyezhető az új megoldás. Nagyberuházásra ráadásul nincs szükség, hiszen a korábbi licencszerződéseken kell csupán változtatni. Nyilván ezek összege valamivel magasabb lesz egységenként, illetve a speciális megoldásokért cserébe várnak a fejlesztők külön szerződésben rögzített összegeket.
Ugyanakkor még az is kérdéses, hogy az éppen idén esedékes újabb Budapest fotózásra lesz-e anyagi fedezet, nemhogy a teljes átállás finanszírozására. Szerencsére a rendszer kompatibilis a vidéken használtakkal, így ha nem is gyorsan, de újabb évtizedekre megfelelő rendszer állhat munkába a közeljövőben, ráadásul a hivatal saját erőfeszítéseinek eredményeképp elégedettebbé téve az ingatlanügyekben eljáró állampolgárokat és cégeket.
Csak Budapesten kétmillió lakos mellett 52 000 hektáron 230 000 telek és 750 000 más típusú ingatlan található, aminek a rendszerezése, kezelése és frissítése a Fővárosi Kerületek Földhivatalának a dolga. A korábbi rendszert még a 80-as években állították csatasorba svájci segítséggel, s igaz foltozgatták, de eljárt felette az idő, így 2002-től már nem érte meg tovább bajlódni vele. Az új rendszer kidolgozása 2004-ben kezdődött el, amivel kapcsolatban alapvető elvárás volt, hogy a korábbi adatok könnyen átmenthetőek legyenek, illetve figyelni kellett arra, hogy időközben Magyarország egy másik térképszabványt vezetett be, amivel szintén harmonizálni kellett az új verziónak.
A korábbi megoldás legnagyobb hátránya az volt, hogy a fenntartási és karbantartási költségek már az egekbe szöktek. A régebben 2 millió forintért beszerezhető Sun Sparc szerverek gyártása megszűnt, így a kihulló elemek utánpótlása is egyre nehezebb volt. Ez csupán a technikai oldala a problémának, de nem a fő gond. A kiöregedő rendszer már nem volt képes rugalmasan kezelni a változtatásokat, az adatbázis elemeket egyszerre nem érhette el több felhasználó és igen hosszú idő alatt generált le minden egyes térképlehívást, ami az ügyfélszolgálatokon hosszú, kígyózó sorokat és ideges ügyfeleket jelentett.
A most bemutatott Topobase nevű rendszer Autodesk alapokon nyugszik Oracle adatbázissal megtámogatva. A több felhasználó egy idejű jelenléte itt már megoldott, képes a változásvezetési követelményeket teljesíteni, és nem kell benne archívumokat böngészni ahhoz, hogy egy adott korábbi időpontra vonatkozó állapotról tudjon információt adni. Ez utóbbi funkció a rendszerváltás után, a kárpótlások idején jött volna igazán jól, hiszen pillanatok alatt előkereshető lett volna akár a 20 évvel azelőtti állapot is. Az Oracle adatbázis szolgáltatása, a Spatial 10g pedig valószínűleg helyt fog állni szeretett fővárosunkban, hiszen már korábban is bizonyított: ezzel tartják nyilván a hazai erdőállományokat, de nem kisebb város, mint New York is erre a megoldásra voksolt az 50 000 négyzetkilométernyi infrastruktúrájával, közel 10 000 kilométernyi földalatti csöveivel és 1 millió kanálisával együtt.
Az új rendszer másik jósága, hogy tartozik hozzá egy webes kiszolgáló felület, ahol azonnal kérhetőek térképmásolatok és tulajdoni lapok az adott ingatlannal kapcsolatban, ami sok várakozástól kímélheti meg az ügyfeleket és egyben megkönnyíti a hivatal dolgozóinak munkáját is. Korábban egy térképmásolat előkészítéese akár egy órán át is eltartott, jelenleg 5 perc, úgy hogy már teljes részletességű, minden objektumot tartalmazó másolatok készülhetnek a korábbi csak pontokat és vonalakat tartalmazóval szemben.
Ráadásul egy változtatás során eddig egy legalább 200 x 200 méteres terület minden objektumát kellett zárolni a legkisebb manipulációhoz is, az új rendszerben pedig kizárólag az érintett objektumokat. Ez egy hosszú autópálya szakasz módosításakor előnyös igazán vagy egy belvárosi újrarendezéskor, ahol a környékkel kapcsolatos egyéb munkákban eddig fennakadásokat okozott egy hosszabb projekt megvalósítása.
Ha valaki a saját telkéről szeretne egy térképet kapni, akkor eddig egy A4-es másolat készítése legalább 20 percet vett igénybe, most pedig gyakorlatilag a nyomtató sebességétől függ csupán a dolog, de az egész XIII. kerület térképészeti lemodellezése sem tart tovább 5 percnél (korábban két és fél óra volt). Ráadásul az új változat már képes a területről készült légifotókkal integrálni a térinformatikai adatokat, azaz egymás fölé húzva a két réteget a Google Earth-höz hasonlóan látszanak az objektumok a fotók felett.
Ennek segítségével a hivatal azonnal képes észlelni, ha valahol nem az engedélyeknek megfelelő épületeket húztak fel, vagy valamilyen változtatás nem megfelelően vagy bejelentés nélkül történt. Az ellenőrzés pedig egy karosszékből történik első körben és csak akkor van szükség helyszíni szemlére, ha valami problémát észlelnek.
Üröm az örömben, hogy az idei évvel kezdődően a Földhivatal önellátóvá vált, tehát költségvetési keretekből nem részesül, kizárólag a saját maga által beszedett összegekből gazdálkodhat. Így kérdésessé válik, hogy lesz-e pénz ennek a rendszernek a kiterjesztésére, hiszen a jelenlegi projekt kizárólag a budapesti V., VI., és XIII. kerületeket ériniti.
Szilvay Gergely, a Fővárosi Földhivatal Számítógépes Térképi Osztály vezetője elmondta, hogy a további fejlesztések üteme csupán pénzkérdés. Amennyiben tudnak kereteket biztosítani a többi kerület számára is, akkor kerületenként 2-4 hónapos munkával mindenhol üzembe helyezhető az új megoldás. Nagyberuházásra ráadásul nincs szükség, hiszen a korábbi licencszerződéseken kell csupán változtatni. Nyilván ezek összege valamivel magasabb lesz egységenként, illetve a speciális megoldásokért cserébe várnak a fejlesztők külön szerződésben rögzített összegeket.
Ugyanakkor még az is kérdéses, hogy az éppen idén esedékes újabb Budapest fotózásra lesz-e anyagi fedezet, nemhogy a teljes átállás finanszírozására. Szerencsére a rendszer kompatibilis a vidéken használtakkal, így ha nem is gyorsan, de újabb évtizedekre megfelelő rendszer állhat munkába a közeljövőben, ráadásul a hivatal saját erőfeszítéseinek eredményeképp elégedettebbé téve az ingatlanügyekben eljáró állampolgárokat és cégeket.