Dojcsák Dániel

Email-cím hordozás véres-verejtékkel se

Az elmúlt években az Európai Unió által rögzített alapjoggá formálódott a számhordozhatóság fogalma, azonban az internetszolgáltatók között közel sem ilyen egyszerű a váltás, ha egyáltalán lehetséges. A dolog felett úgy tűnik eddig a szabályozó hatóságok szeme is elsiklott.

Szinte még mindig cseng a fülem azoktól a szólamoktól, mikor kedvenc politikusaink arról diskurálnak, hogy milyen jó hazánk fiainak, hogy itt liberalizált távközlési piac van. Valóban válthatunk telefonszolgáltatót számhordozással, választhatunk sok szolgáltató közül, de éppenséggel az internetszolgáltatás terén még mindig úgy tűnik, mintha az ügyfélnek megkötözve kellene rajthoz állnia a 100 méteres síkfutáshoz. Miért? Talán a hazai szolgáltatók nagyrésze nem ismeri azt a fogalmat, hogy "customer care", azaz törődés az ügyféllel.

Az internet szolgáltató cégek esetében nem került még fókuszba ez a kérdés, és mivel a penetráció igen alacsony, ezért a szabályozó, ellenőrző szervek is inkább azzal vannak elfoglalva, hogy vajon az új ügyfelek számára kialakított promóció megfelelő-e, az árak elég alacsonyak-e. A szolgáltatók valószínűleg úgy vannak vele, hogy aki már internetezik, az úgyis fog később is, azért a néhány lemorzsolódó ügyfélért pedig nem érdemes küzdeni azzal, akinek esetleg valami kínja van. Nyilvánvaló az is, hogy minél nagyobb egy cég, minél több ügyfele van, annál kevésbé fogja érdekelni hogy mi is történik a már meglévő, "hűséges" ügyfeleivel.

Tévedés ne essék, ebben a cikkben nem a szolgáltatás minőségről ejtek szót, azzal jobbára semmi gond sincs. Ugyan néha egyik szolgáltatónak elszáll a DNS szervere, ezt már mindenki megszokhatta, néha egy másikról elérhetetlen a hazai net néhány zeg-zuga, a harmadik szolgáltatónak pedig eltűnik a külföldi uplinkje, de ezek mind bocsánatos bűnök, benne vannak abban néhány százalékban, amit a szolgáltató nem vállal el 24/7 szolgáltatás esetén. Az otthoni felhasználó nem fogja felakasztani magát ha másfél órára nem fér hozzá a chathez, a céges ügyfelek pedig - akiknek fontos a 100%-os rendelkezésreállás - azok meg vegyenek bérelt vonalat extra supporttal. Az én problémám most az a mód, ahogyan a meglévő vagy éppen a távozni készülő ügyfelekkel képesek bánni a cégek.

Hűségszerződés

A hűségszerződés megkötése a szolgáltató részéről biztosítja azt, hogy a szolgáltatás kiépítésének költsége - melyet az éles versenynek köszönhetően rendszerint elengednek - megtérül. Másrészt megakadályozza, hogy az ügyfél esetleg minden gond nélkül átvándoroljon egy másik szolgáltatóhoz. Miért is tenné ezt? Például árérzékenységből - bár egy egyébként jó szolgáltatás elhagyásához nem hiszem, hogy 1-2 ezer forint különbség elég. Lehet szolgáltatásminőséggel kapcsolatos elégedetlenségből és persze érzelmi okokból, mikor a szolgáltató lábbal tiporja meglevő ügyfeleit. A röghöz kötést a hazai piacon teljes mértékben szocializálták a cégek, ma már senki nem kérdezi meg hogy miért kell aláírni 1-2 évet. A két nagy szolgáltató különösen jól bánik ezzel az eszközzel.

Szűcs László, a UPC Magyarország szóvivője kérdésünkre, miszerint miért kényszerítik folyamatosan újabb hűségszerződések aláírására az ügyfeleket (ha nem írod alá, akkor chello plus esetén a havidíj 14-15 ezerről felugrik 28 ezerre), ezt válaszolta:
"Nincs kötelezve az ügyfél újabb hűségszerzodés kötésére, azonban hűségnyilatkozat nélkül valóban a magasabb listaáron érheti csak el a szolgáltatást. A piacon a UPC mellett elvétve akad olyan szolgáltató, aki a lejárt hűségidejű ügyfeleknek - újabb hűség kötése esetén - automatikusan ugyanazon kedvező havidíjakat biztosítja, mint az új előfizetőknek. A szerződéskor aláírt hűségnyilatkozatban szerepel a hűség lejártának ideje. Ugyan a közelmúltig előzetesen valóban nem értesítettük az ügyfeleket, nemrégiben viszont bevezettük hogy emailben értesítjük őket a közelgő dátumról és további kedvezményes konstrukciókat ajánlunk nekik."

Egyik szemem sír, a másik nevet. Valóban páratlan, hiszen a T-Online lejárt hűségű ügyfeleit tényleg nem "ösztönzi" ilyen drasztikus módon az újabb hűségszerződés aláírására, de mondjuk a 9900 Ft helyett egy ADSL egyből 11 500-at kóstál, csak épp nem kapja hozzá az ügyfél az új előfizetőknek járó extra tartalmat (AXN TV, WLAN router), ami igazán kedves dolog a cégtől az esetleg több éve náluk fizető ügyfél felé. Másrészt ki emlékszik vajon egy évvel később, hogy lejárt a hűségszerződése?

Emailcímhordozás

Példaeset: ügyfél számlareklamál T-Com-nál, nem fizetés alakul ki, elmegy nyaralni, hazajön, nincs telefonvonal, ergo nincs DSL. Fellebbez, levelez, telefonál. Rózsaszínéknél klasszikusan értelmes emberrel nem lehet beszélni, csak nehezen. Személyesen egyáltalán nem. Közben eltelik kis idő, az ügyfél észreveszi, hogy a leveleit sem éri el webmailen keresztül. Vajon mi lehet. ÜFSZ felhív, ahol közlik vele, hogy ő már nem is ügyfél, mert a vonal "ellehetetlenült". Mi ilyenkor az eljárás? Egy telefon, egy figyelmeztető email vagy egy postai levél feladása nélkül user törlése, viszlát. Törölték az összes email postafiókot, a webtárhely tartalmát és természetesen semmilyen lehetőség nincs a postafiókok tartalmának továbbítására. Tényleg a Balkánon vagyunk. Még jó, hogy egy Scuddal nem lőttek utána. Itt vetődött fel a legnagyobb kérdés bennem, hogy lehetséges-e az email címek legalább ideiglenes hordozása.

A T-Online válasza a kérdésre: (Papp László, üfsz) "Tisztelt XY!
Köszönjük levelét. Amennyiben az internet hozzáférés megszűnik, abban az esetben az e-mail címek is megszűnnek, átirányításra ezután nincs lehetőség. Az e-mail címeket fél év múlva regisztrálhatja be egy másik előfizető. Kérem, tájékoztasson, hogy mit ért személyes adatainak megsemmisítésén."


A UPC válasza: (Szűcs László, szóvivő)
"Sajnos nincs rá lehetőség, a rendszereinkben amint törölnek egy felhasználói accountot, abban a pillanatban törlődik a postafiók is. Internetszolgáltatás nélküli e-mailcímet nem szolgáltatunk, a mostani kínálatban (gmail, yahoo, hotmail) nincs rá piaci igény, viszont figyelmeztetés nélkül soha nem kötünk ki ügyfelet! Tartozás esetén többszöri felszólítás (többkörös e-mail és levél is) utána korlátozás (64/64) következik, és csak a legvégső eset a kikötés. Amennyiben a rendszerünket, illetve más rendszert veszélyeztet, akkor is megpróbálunk kapcsolatba lépni az ügyféllel."

Datanet válasza: (Hámon Krisztina, marketing manager)
"Igen, van egyedi mail szolgáltatásunk. Amennyiben felmondja az ügyfél az internet szolgáltatást, az e-mail címeit megtarthatja egyedi mail cím szolgáltatásként és forward-ot is kérhet rá. Részletek"

Tvnet válasza: (Béres Anikó, PR)
"Igen, sok másik szolgáltatóval ellentétben nálunk igényelhető külön postafiók szolgáltatás." A válaszokból leszűrhető, hogy piaci igény biztosan van rá, mert különben a két kisebb szolgáltató nem üzemeltetne ilyet, a két nagy viszont magas ívből tesz arra a néhány ügyfélre, akik ebbe a gödörbe esnek bele. Ahogyan régen az orvosok nem mertek mobilszolgáltatót váltani, úgy sok kisvállalkozás most amiatt nem merhet internetszolgáltatót váltani, mert fél, hogy évek óta bejáratott címeik hiányozni fognak. Ma már ez kevésbé probléma, mert szinte fillérekért mindenki saját domainnévhez juthat és a Gmail szolgáltatás valóban kiválhatja még az asztali levelező programokat is.

Ugyanakkor furának tartom, hogy azok a cégek, akik térden csúsznak a potenciális ügyfelek előtt, azok szenet lapátoltatnak a meglévőkkel. Ha ez hosszútávon működik, akkor az azt jelenti, hogy mi magunk vagyunk birkák. Ha a rózsaszín szemét volt, akkor ott kell hagyni, át kell menni a narancssárgához, ha ő is az, akkor a kékhez, meg a zöldhöz. A szabad választás lehetősége ott áll mindenki előtt, még akkor is, ha a nagy szolgáltatók szögesdróttal veszik körül a kertjüket. Ugyan a növekvő DSL megrendelések nyomják fel az előfizetői vonalak számát, de a Tvnetnek már most 2500 működő teljes hurokátengedéses előfizetője van, míg a Datanet szeptemberben indul az úgynevezett csupasz ADSL-lel. (Nem kell telefonelőfizetés a DSL mellé). A Tvnet saját felmérése szerint minden második T-Com vonallal rendelkező előfizetőjük szabadulna a rózsaszín számlától.

Lemondás / Kikapcsolás:

Maguk a szolgáltatók is belátják, hogy a legtöbb esetben a lemondás oka pusztán egy költözés (egy olyan helyre, ahol az adott szolgáltatás nem elérhető), vagy teljes lemondás (fizetési nehézségek miatt mondjuk). Amennyiben egy szolgáltató képes kulturáltan viselkedni ügyfeleivel, akkor gond nem lehet, mert ahogy említettem feljebb is, magával a szolgáltatással a legtöbb esetben ma már nincs probléma. A különbség annyi, hogy a T-Online szó nélkül képes kikapcsolni a szolgáltatást, a UPC előbb tilt, korlátoz, levelez, esetleg felhív és utána kapcsol ki, a harmadik legnagyobb szolgáltató Datanet pedig akár személyes konzultációt is vállal, amennyiben az ügyfél problémás kategóriába tartozik.

A T-betű klasszikusan az elérhetetlen szolgáltató, ami a Fogyasztóvédelemnél is megérne pár kört. A panaszos ügyfél felhívja telefonon az ügyfélszolgálatot, ahol ha nehezen is, de élő embert kapcsolnak valamikor, aki sajnos ebben a kérdésben nem tud felvilágosítást adni. A panaszos ügyfél bemegy a T-pontba, akik alvállalkozók és ugyanúgy az ÜFSZ-t hívják, csak valamilyen VIP számon és nem kell várniuk. Ezután azt javasolják, hogy az ügyfél hívja fel az ügyfélszolgálati telefonszámot. A UPC legalább saját irodákat működtet ahol lehet asztalt borogatni, csak persze nem érdemes, mert nem az a szerencsétlen ott ülő kislány tehet róla, bármi is legyen a gond.

Amennyiben egy ügyfél távozni készül, akkor megvizsgálják, hogy tudnak-e neki nyújtani egy kedvezőbb ajánlatot, ha éppenséggel az igényei változtak meg, akkor keresnek egy hozzá idomuló csomagot. Ehhez képest a T-betű bármilyen probléma esetén felmondja a szerződést, majd teljesen új előfizetőként kezelve az ügyfelet újabb hűség aláírása és belépési díj ellenében ad ajánlatot.

Ez olyan, mintha kidobnának egy kocsmából, majd a pultos kijönne utánam és megkérdezné, hogy mit kérek. Hát ebben a kocsmában én már semmit, köszönöm. Egyébiránt egyik szolgáltatónak sem érdeke, hogy a távozni készülő ügyfél a repertoárban szereplő díjaknál kedvezőbb ajánlatot kapjon, mert ha elterjed a híre akkor tömegesen akarnak majd ál-lelépni az ügyfelek. Persze más szolgáltatók is művelnek cifra dolgokat, nincs igazság a földön. Lássuk be a szolgáltatók csak addig erőltethetik ezt a lenéző stílust, amíg az ügyfél hagyja magát. Olvasson fórumokat a kedves ügyfél, nézze végig a cégek honlapját, nézze meg a Tantusz.nhh.hu-t. És ne felejtse el elolvasni, hogy mit ír alá, akkor is ha az 15 oldal. Megéri.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • pTk #54
    Az országos mail sztem azért nem lenne jó, mert rögtön mindenkit megtalálnának a spammerek... csak végigpörgetik és megvan mindenki ;Ð akitöl visszapattan az nincs :)

    Email meg télleg fölösleges a szolgáltatónál, ugyis mindenkinek van egy freemailes cime, használja azt :). Mi is valtottunk szolgaltatót Datanet -> Fibernet, szerencsére a datanetes cím még +3 hónapig ment és addig mindenkinek tudott szolni anyam... de sokkal jobb lett volna vmi ingyenes/occsó mailcim.
  • tgunda #53
    Nekem az Interware-ről jó a véleményem, a technikai oldalról is meg problémák esetén az ügyfélszolgálatról is.
  • aDannyBoy #52
    A világért sem szeretném elrontani a piacelemzéseteket, de ahogy a cikkben is írtam ez a beszélgetés nem arról szól, hogy jó vagy rossz a net, vagy gyors-e, hanem arról melyik szolgáltató milyen szemét módon képes bánni az ügyfelekkel. Imho a net az jó, az ügyfél viszont csak csengessen minél többet, örüljön kapott amit kért, a többi le van szarva. szerintem erről is tudna mesélni mindenki kicsit. Mi a véleményetek arról, hogy az ügyfelet emberként kellene kezelni, és nem egy sárgacsekkbefizető automataként? Kinek milyen tapasztalata van az ÜFSZszel. Nyilván a megkérdezett szolgáltatók azt mondtak amit akartak, a kérdések provokatívak voltak, de várom a webkettő jegyében a kiegészítő hozzászólásokat, mint ahogy a vistás cikkben is a nagy szakértők precízen hozzáadták saját tudásukat a cikk szövegéhez :)
  • neevous #51
    Ja, és azt kihagytam,hogy a sebessége 1024/128 (nekem bőven elég, legfeljebb tovább hagyom futni a torrent klienst).
  • neevous #50
    Nekem az Invitelnél vagyok. 12000-t fizetek az internetre és a vezetékes telefon előfizetésre. Ebből minden hónapban a vezetékes telefonból 2000ft-ot le lehet beszélni, adatforgalom korlát nincs. Elég rendesen használjuk a vezetékes telefont, és így nekünk optimális ez a csomag. Játéknál is max 30-40-es pingem van.
  • Sir Quno Jedi #49
    ÉÉÉS 640kb elég mindenre! Gratula! :DDD
  • Sanyix #48
    Csak az a baj, hogy emellé, még kapsz egy csinos kis adatforgalmi korlátot, és meg van a lehetőség, hogy olyan szar minőségű netet kapsz, hogy ejha. Merthogy csellónál nagyon helyfüggő. Van ahol megy, van ahol 2 percenként szakad, és 200-as pingek vannak...
  • Hegyikecske #47
    de a számláló qrvára nem jól mér, és pl a hálón belül forgalmazott adatot fel se számítja, meg aztán ki is lehet a számlálót kerülni... de engem ez nem érint mer nem h a havi 60gigát nem éri el az adatforgalmam, de általába még a havi 6ot se... hidd el használatközbe még jobban kiderül h teljesen jó az...
  • Ronny #46
    nah már látom merre felé fog indulni a téma...
  • tgunda #45
    A legnagyobb gond, hogy Magyarországon az ADSL (meg például a mobiltelefonálás is) Nyugat-Európához képest jóval drágább. Egyik családtagom Helsinkiben lakik, 40 euróért otthon korlátlan 8Mb/1Mb-es ADSL-t kap (ráadásul nem követelmény a vonalas telefon megléte).