Gyurkity Péter
3 millió dollárt fizet egy adware cég
A tengerentúlon 3 millió dollárra büntettek egy adware céget, amiért annak szoftvere a felhasználók jóváhagyása nélkül települt fel a számítógépekre. A vállalatnak módosítania kell programját.
A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság azzal vádolta a Zango céget, hogy 2002 és 2005 között partnerei egész hálózatán keresztül terjesztette szoftverét különböző ingyenes csomagok részeként és a program a felhasználók jóváhagyása nélkül települt fel. Ezekben a csomagokban díjmentes tartalmakat, játékokat, képernyővédőket és böngészőkhöz szánt frissítéseket ígértek, miközben a szoftver a háttérben feltelepült és ezt követően nyomon követte a felhasználók internetes barangolását.
A korábban 180solutions néven tevékenykedő vállalkozás a szoftver felfedezését és eltávolítását is igyekezett megakadályozni, vagy legalábbis megnehezíteni annak álcázásával. Partnercégei a vádirat szerint különböző biztonsági réseket kihasználva érték el, hogy minden értesítés nélkül telepedjen fel a program, amely a három év alatt becslések alapján csak az Egyesült Államokban mintegy 70 millió alkalommal hajtotta végre a manővert, és nagyjából 6,9 milliárd felugró ablakban megjelenő reklámért volt felelős. A Zango azzal védekezett, hogy - bár fizetett partnereinek a szoftver mellékeléséért - 2005 októberében megszüntette kapcsolatait és felhagyott a kétes módszerrel.
Az FTC a határozatban arra kötelezte a céget, hogy módosítsa szoftverét. Ennek célja többek között a felhasználók engedélyének kikérése a telepítés alatt, az álcázás elhagyása, illetve az eltávolítás megkönnyítése. A január 1. előtt "megfertőzött" számítógépeken számukra tilos bármilyen felugró reklám megjelenítése, vagy egyéb módon történő kapcsolatfelvétel. Ez utóbbi is arra hivatott, hogy a program kizárólag a felhasználók engedélyé esetén lépjen működésbe.
Szakértők máris nagy jelentőségű lépésként értékelik a döntést, amely a Zango vezetői szerint is világos üzenet az ingyenes tartalmakat kínáló cégek felé. Szükség is van erre, hiszen az adware már tavaly is egyre több bosszúságot okozott az internetezőknek.
A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság azzal vádolta a Zango céget, hogy 2002 és 2005 között partnerei egész hálózatán keresztül terjesztette szoftverét különböző ingyenes csomagok részeként és a program a felhasználók jóváhagyása nélkül települt fel. Ezekben a csomagokban díjmentes tartalmakat, játékokat, képernyővédőket és böngészőkhöz szánt frissítéseket ígértek, miközben a szoftver a háttérben feltelepült és ezt követően nyomon követte a felhasználók internetes barangolását.
A korábban 180solutions néven tevékenykedő vállalkozás a szoftver felfedezését és eltávolítását is igyekezett megakadályozni, vagy legalábbis megnehezíteni annak álcázásával. Partnercégei a vádirat szerint különböző biztonsági réseket kihasználva érték el, hogy minden értesítés nélkül telepedjen fel a program, amely a három év alatt becslések alapján csak az Egyesült Államokban mintegy 70 millió alkalommal hajtotta végre a manővert, és nagyjából 6,9 milliárd felugró ablakban megjelenő reklámért volt felelős. A Zango azzal védekezett, hogy - bár fizetett partnereinek a szoftver mellékeléséért - 2005 októberében megszüntette kapcsolatait és felhagyott a kétes módszerrel.
Az FTC a határozatban arra kötelezte a céget, hogy módosítsa szoftverét. Ennek célja többek között a felhasználók engedélyének kikérése a telepítés alatt, az álcázás elhagyása, illetve az eltávolítás megkönnyítése. A január 1. előtt "megfertőzött" számítógépeken számukra tilos bármilyen felugró reklám megjelenítése, vagy egyéb módon történő kapcsolatfelvétel. Ez utóbbi is arra hivatott, hogy a program kizárólag a felhasználók engedélyé esetén lépjen működésbe.
Szakértők máris nagy jelentőségű lépésként értékelik a döntést, amely a Zango vezetői szerint is világos üzenet az ingyenes tartalmakat kínáló cégek felé. Szükség is van erre, hiszen az adware már tavaly is egyre több bosszúságot okozott az internetezőknek.