Gábor Zoltán

Sony DSC-H5 ismertető

Klikk ide! Felbontás: 7,2 megapixel (3072 x 2304)
Optikai zoom: 12x (36-432 mm)
Videorögzítés: 640x480, 30 képkocka/másodperc, hanggal
LCD kijelző: 3", 230 000 pixel
Memóriakártya: Memory Stick Duo / Pro Duo
Energiaellátás: 2db AA
Aktuális bruttó kisker. ára: kb. 115 000 Ft
A Sony 2006 elején egyből két termékkel is folytatta nagysikerű ultrazoomjának diadalmenetét, név szerint a DSC-H2-vel és a DSC-H5-tel. A két kamera lényegében érzékelőjük felbontásában és LCD kijelzőjük méretében (és a váz festésében) tér el egymástól. Jelen cikkünk tárgya hatalmas 3"-os képernyőjével és 7,2 megapixeles felbontásával technikailag a legkomolyabb ultrazoom kompakt gép címét birtokolja, így kíváncsian vágtam bele a gép izzasztásába.

Külső kialakítás

Többek szerint a gép külalakja hátrányára változott. Véleményem szerint egyáltalán nem lett csúnyább mint a H1, csupán a részletekre jobban figyelt a Sony, több lekerekítést, áramvonalasabb részletet találunk a H5-ön (az űrhajó jelző így jobban illik rá). Ami egyértelműen negatív tényező, az a H1 markolatán található gumi mellőzése. Kár érte, hasznos dolog a markolatra helyezett gumiborítás. A gép többi része szép, bár semmi kiemelkedően vonzó formát nem találok rajta.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Pozitív dolog, hogy a hátoldalt uraló 3"-os kijelző mellett is maradt elég hely a hüvelykujjunknak, így nem fogjuk olyan könnyen összemaszatolni a kijelzőt. A váz tetején található beépített vaku furcsa módon kapcsoló nélkül nyitható, de mégis automatikusan is felnyílhat. A módtárcsa méretes és tipikusan Sony-s, akárcsak az ezüst színű exponáló gomb. Az akkumulátor és a memóriakártya egy kettéosztott fedél mögött található, aminek a ki-becsukása kissé körülményes, könnyű letörni. Nem a legmutatósabb gép a H5, de mindenképpen impozáns, és a hozzá adott adaptertubussal és napellenzővel felvértezve komoly látványt nyújt.

Kezelőszervek

A H5 kezelőszerveinél nincs különösebb újítás. A hátoldalon található három kapcsolót helyezte odébb egy hangyányit a cég, de a kezelőszervek számán és funkciójukon nem változtatott. A hátlapon találjuk a menüvezérlő gombokat és a törlés, képernyő illetve a menü előhívásáért felelős kapcsolókat. A zoom működtetése a hüvelykujjunkkal történik, ami egész érzékeny, finom beállítása nem okoz nehézséget.

A többi kezelőszervet már lényegében a gép tetején találjuk. A módtárcsától balra van a bekapcsoló gombot, az EVF/LCD kapcsolója, a képvisszajátszásért felelős gomb és a képstabilizátor kapcsolója. A módtárcsa és az exponáló gomb között találjuk a fókusz működését szabályzó gombot és a sorozatfelvétel/bracketing kapcsolóját. Az exponáló gomb billentése könnyű, bár az autofókusz pozíciójának nincs olyan határozott helye, mint a konkurens márkáknál megszoktuk.

Kijelző

A H5 egyik legnagyobb erőssége a hatalmas, 3"-os LCD kijelző, melynek felbontása 230 000 pixel, és tökéletes, kristálytiszta képet vetít, láthatóságára sem lehet panasz. Amivel viszont nem tudtam kibékülni, az a 0,2" képátlójú elektronikus kereső. Felbontása ugyan kiváló, 201 000 pixel, ellenben a mérete több mint kicsi. Aki nézett már hosszú, egyenes alagútba, az el tudja képzelni mit láthat, ha a H5 keresőjébe tekint. Használhatatlanul kicsi a kép, az élességet képtelenség rajta korrektül ellenőrizni.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Áramellátás

A masina AA típusú akkumulátorokkal működik, de nem a megszokott 4db-al, hanem csupán kettővel. Ez ugye érdekes tény, hiszen a hatalmas 3"-os kijelzőnek nagyobb az áramfelvétele mint egy - a kategóriában átlagos - 2"-os kijelzőnek, a gép mégis korrektül osztja be az energiát. Ráadásul a Sony 2 db AA akkumulátort és hozzájuk való töltőt is mellékel a géphez, így megkíméli a vásárlót egy kis kiadástól.

Menürendszer

A Sony menüjét előhívva egy barátságosnak mondható menürendszer tűnik elő, ami két részre osztható. Az egyik részen egy vízszintesen lapozható menüben állíthatjuk a fotózásért leginkább felelős paramétereket (fotómódok, ISO, fehéregyensúly, képeffektek, felvételi mód). Ennek a menünek a végén a gép általános beállításaihoz érkezünk, ami viszont függőlegesen lapozható. Talán még jobb lenne a helyzet, ha ezt a két főmenüt külön kapcsolóra helyezték volna. Sajnos magyarul nem kommunikál a gép.

Beállítások, üzemmódok

A gép bekapcsolása egész gyors, nem kell sokat várni az objektív kicsúszására. Sajnos a komolyabb használat során felmerült pár probléma a gép különböző sebességeit illetően. Első körben lássuk a képrögzítést. Bizony nem túl gyors a masina, ha sorozatfelvételi módban szeretnénk használni. Legjobb képminőségben (MS Pro duo kártyával) csupán 1,1 kép/másodperces képrögzítés lehetséges, ami finoman szólva is csigalassú, így hiába a remek zoom, sportfotózásra lényegében alkalmatlan a gép, ráadásul csupán 7 képig bírja a puffertár. Ha nem sorozatban rögzítünk, úgy sem jobb a helyzet. Minden készített fotó után egy jó 1 másodperces mentési folyamat veszi kezdetét, ami alatt nem lehet fényképezni. Ezzel bizony egy jókora pofont adott a Sony a felhasználóknak.

Klikk ide!
Zajteszt

A másik sebességi probléma a gép záridejével kapcsolatos, ugyanis a legrövidebb záridő manuális vagy félmanuális módokban csupán 1/1000 lehet. Ez az érték pár egyszerűbb kompaktnál is minimum 1/2000 (a versenytársak ultrazoom-jait ne is említsük), de a cég úgy gondolta elég lesz egy ultrazoom gépnek ennyi. Hát nem elég. Gyorsan mozgó témákat verőfényes napsütésben egyszerűen nem lehet korrektül fényképezni, ahhoz ez a záridő kevés. Papíron a gép képes 1/2000 záridővel dolgozni, de csakis 5,6-os rekeszérték felett. Furcsa összefüggések...

A gép autofókusz rendszere közepesen gyors, és minden téma előtt az egész fókusztávot végigjárja. Nem lehet gyorsan újabb felvételt készíteni, miután már egy adott témára ráfókuszáltunk (csak manuális módban). Leghosszabb záridőnek 30 másodpercet állíthatunk. Az ISO érzékenységet ISO80-tól ISO1000-ig használhatjuk, a fénymérés természetesen szentháromság: multi-pattern (49 mezős), középre súlyozott és spot módban működhet. Expozíció korrekcióval +/- 2 FÉ értékig élhetünk, 1/3 lépésenként. Hétféle előre tárolt programmódban fotózhatunk, illetve adott a szokásos Auto, P, S, A, M és egy ISO érzékenységgel operáló automata mód is.

Speciális funkciók

Nos, a gép egyetlen speciálisnak mondható funkciója a hatalmas kijelző, aminek használatával minden fotón könnyen és pontosan ellenőrizhetjük az élességet és egyéb fontos paramétereket.

Optika

Tizenkétszeres zoomátfogású, f2,8 - 3,7 fényerejű Carl Zeiss gyártmányú objektívet építettek a masinára, ami szépen teljesít. 35 milliméteres ekvivalens gyújtótávolsága 36 - 432 mm-nek felel meg. Hab a tortán a képstabilizátor, aminek bizony sok hasznát fogjuk venni a gyújtótáv vége felé. Sajnos nagylátó állásban, a képszéleknél a kontrasztos részeken észlelhető kromatikus aberráció mértéke elég erős.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Nagylátószögű és tele állásban készített képek

Érzékelő

A képérzékelő fizikai mérete 1/2,5", ez nem változott a H1 óta. Viszont a képpontok száma nőtt, ami nem emelte a képek minőségét. Na nem sokkal rosszabb a helyzet, de ha belenagyítunk vagy vágni szeretnénk a fotókon, akkor már látható az apró CCD-re zsúfolt 7 millió pixel hátránya. ISO80 - ISO100 érzékenységnél természetesen nem tapasztalunk sok zajt, de ezt el is vártuk. Viszont magasabb érzékenységekben sem olyan vészes a helyzet, nem túl erős a zajszűrő algoritmus sem. Az ISO1000-es érzékenységet is használhatjuk, de csak ha máshogyan nem tudjuk megoldani a feladatot. Ellenkező esetben inkább maradjunk ISO200-as érzékenység környékén.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Nagylátószögű és tele állásban készített képek

Vaku, éjszakai mód

Brutálisan erős a H5-be épített vaku. ISO125-ös érzékenységet választva is tökéletesen bevilágította témánkat, ami nem sok vetélytársára jellemző. Éjszakai módban is kiválóan teljesített a gép. Helyes expozíciót választott a vaku nélküli képhez és a szabadtéri tesztfotókhoz is. Természetesen a felnyíló vaku képes működni automatikus módban, vörösszemhatás-csökkentéssel, lassú expozícióra szinkronizált villantással. Sajnos a második redőnyre nem tud villanni és vakupapucsot sem találunk a gépen.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Vakus és vaku nélküli felvételek, illetve éjszakai módban készült képek

Makrózás

A makró képessége egészen jó a gépnek. Makro módban a legközelebbi téma 2 centiméterre lehet a frontlencsétől. Telemakro módban is impozáns, 50 centis legkisebb tárgytávolságot ígér a gyártó.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Makrofelvételek

Sorozatfelvétel, videórögzítés

A H5 sorozatfelvételi módjáról már ejtettem pár keresetlen szót. Sovány vigaszt jelent, hogy a gép képes akár 1,4 kép/másodperces sebességgel is rögzíteni, akár 100 képet egymás után, de csupán 640 x 480 képméretben. Ezt teljesen felesleges használni, hiszen videofelvételi módban ugyanilyen felbontásban, 30 képet rögzít másodpercenként a H5, mégpedig MPEG VX tömörítést használva.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Egyéb felvételek a természetben

Összegzés, személyes benyomások

Nem estem hanyatt a H5 teljesítményétől. Remek jószág lehetne ha gyerekbetegségeknek tűnő hibái nem rontanák el az összképet. Bár a Sony komoly fejlődésnek indult a közelmúltban és egyre-másra jelentette be a figyelemre méltó innovációit és remek fényképezőit, sajnos ez a masina nem ezek közé tartozik. Úgy érzem, hogy sokat markolt a Sony és keveset fogott. Nagyon igyekezett 3"-os kijelzővel szerelt ultrazoomot piacra dobni, és ez sikerült is neki, de milyen áron? Valamivel kisebb kijelzővel, 1-2 megapixellel kevesebb képfelbontással használhatóbb, gyorsabb, jobban megtervezett gépekhez juthatunk, jóval olcsóbb áron. Jó hasznát vehetjük egy lesen ülve, nyugodt vadakat fotózva, hiszen a közel merészkedett őzeket egyáltalán nem zavarjuk a hangos zárszerkezettel. Összességében nem rossz gép a H5, de inkább a márka rajongóinak ajánlom, mint komolyabb fotósoknak.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Egyéb felvételek

Előnyök, hátrányok
+ kijelző
+ 2 akkumulátoros működés
+ jó videó felvétel
- kis keresőkép
- lassú sorozatfelvétel és képrögzítés
- 1/1000 legrövidebb beállítható záridő
- zavaró CA a képszéleken

A fényképezőgépet a FotoMarket bocsátotta rendelkezésünkre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • G_ArchAngel #17
    exif:

    Camera Make: Canon
    Camera Model: Canon EOS 20D
    Image Date: 2006:07:24 17:31:16
    Flash Used: Yes (Manual)
    Focal Length: 112.0mm
    CCD Width: 3.00mm
    Exposure Time: 0.0050 s (1/200)
    Aperture: f/5.6
    ISO equiv: 100
    White Balance: Auto
    Metering Mode: Matrix
    Exposure: Manual
    Exposure Mode: Manual


    szóval nem azzal, de gondolom ezeken a képeken nem a Sony tudása, hanem a külső felépítésének bemutatása a cél...
    vannak tesztfotók is a cikk mellett, amik a Sonyval készültek...
  • Nuts #16
    Ha a leányzó kezében is H5-ös van, akkor ez azt jelenti hogy:
    1.) Vagy nem H6-el készült a kép.
    2.) A sony egyből kettőt is ad tesztre.
  • s2rk2ny #15
    Arra azért gondoltak, hogy ha letöltöd a képet, a Properties-ba DSC-H5 jelenjen meg...
    Jó, hogy azért nem H5N1-re keresztelte SONY a gépet
  • s2rk2ny #14
    Nem rossz a ribi... Nekem is feltunt...
  • perempe #13
    Se optika, se színvilág tekintetében nem cserélném le az S20 Pro-m erre.
  • Antropov #12
    "Sajnos magyarul nem kommunikál a gép. "

    Ha a magyar menüre akar utalni ez a mondat, akkor nem helytálló, mert a Sony H2 és H5 is rendelkezik magyar nyelvű menürendszerrel.
    Beszélni, persze nem tud ;->
  • Cat #11
    ha el akarnák adni, a szöveg nem fikázná :)
  • Blasta #10
    Egy ilyen független oldalon közölt ismertető semmit nem akar eladni.
  • RpPRO #9
    Az utso kepen azt az EOS feliratot igazan eltuntethettetek volna. :D

    Az objektiv eleg gyors, de ilyen 12x optikai zoomnal sajna mar sok a kompromisszum, nem jo a kepminoseg.
  • Emmegki #8
    Vele próbálják eladni. Akárcsak a blikket, bár ott jóval többet kell mutatniuk.