Gyurkity Péter
Csökkenőben a DVD népszerűsége
A kiadók, filmstúdiók elsősorban a kalózok számlájára írják, hogy csökkennek a DVD-filmekből származó bevételek, ám a helyzet nem ilyen egyszerű. Többek szerint az újságok ingyenpéldányai is hozzájárulnak az eséshez.
A jelenség főként Nagy-Britanniában öltött óriási méreteket, ahol a Screen Digest felmérése szerint a napilapok - többek között a Times, a Daily Telegraph, a The Sun és a Daily Express - az első negyedévben ugyanannyi kiadványt osztottak szét olvasóik között, mint amennyit a kiadók összesen eladtak a szigetországban. Egyes vélemények szerint inkább ez csökkenti a néhány éve még virágzó formátum népszerűségét, és ennek köszönhető, hogy visszaesnek, de legalábbis stagnálnak az eladások.
Az első negyedévben ugyanis a napilapok 54 millió példányt osztottak szét, amelynek legnagyobb része régebbi, olykor már elfeledett filmet tartalmazott. A boltokban ugyanennyi kiadvány kelt el a megszokott árakon, ám a megkérdezettek egynegyede úgy nyilatkozott, hogy az ingyen beszerzett filmeket akár meg is vásárolta volna, de csak ha elfogadható áron kínálják. A kutatócég szerint ez már önmagában 2,3 százalékkal felhajtotta volna a forgalmat, alaposan megváltoztatva a jelenlegi helyzetet, amely a DVD-piacon inkább a stagnálás felé mutat.
Az egyenlő szám már csak azért is szembeötlő, mert tavaly még 211 millió példány kelt el hagyományos áron, míg a napilapok 130 milliót osztottak szét az év folyamán. A különbség mostanra eltűnt, ami természetesen nem tetszik a filmstúdióknak.
Az eladások ráadásul egész Európában megtorpantak, szemben a 2004-es 41 százalékos növekedéssel, igaz, ebben az árak 30 százalékos csökkenése is szerepet játszott. Egyedül az Egyesült Államok és Japán tudott felmutatni némi növekedést, de ez sem sokat javított a globális mutatókon.
A napilapok több európai országban kezdeményeztek hasonló akciókat, igaz, a legtöbb helyen elkérnek 1-2 eurót a kiadványokért. Ez az elemzők szerint némileg megőrzi a formátum értékét a vásárlók szemében, akik ezután sem mondanak le a bolti verziókról. A terjesztés ezen formája ugyanakkor problémákat is okozott, Görögországban például egy vasárnapi lap a Gyűrűk Ura trilógiát jelentette meg két extra lemezzel, amire válaszul a kiadók a kedvezményes akciók betiltását követelték a kormánytól.
Itthon még nem állunk ilyen jól, egyelőre hiányoznak a milliós példányszámban terjesztett ingyenes - vagy pár eurós - filmek, egyedül a hipermarketekből ismerős 999 forintos példányok közül válogathatunk. A megoldás létjogosultságát azonban alátámaszthatja, hogy a legtöbb kiadvány már kereskedelmi életciklusának végére ért, sokszor már sehol nem megtalálható a boltokban. Ráadásul a jogtulajdonosoknak ez lehet az utolsó alkalmuk, hogy némi bevételre tegyenek szert a korosodó művekből, ezért nem lenne logikus elvetni ezt a formát.
A jelenség főként Nagy-Britanniában öltött óriási méreteket, ahol a Screen Digest felmérése szerint a napilapok - többek között a Times, a Daily Telegraph, a The Sun és a Daily Express - az első negyedévben ugyanannyi kiadványt osztottak szét olvasóik között, mint amennyit a kiadók összesen eladtak a szigetországban. Egyes vélemények szerint inkább ez csökkenti a néhány éve még virágzó formátum népszerűségét, és ennek köszönhető, hogy visszaesnek, de legalábbis stagnálnak az eladások.
Az első negyedévben ugyanis a napilapok 54 millió példányt osztottak szét, amelynek legnagyobb része régebbi, olykor már elfeledett filmet tartalmazott. A boltokban ugyanennyi kiadvány kelt el a megszokott árakon, ám a megkérdezettek egynegyede úgy nyilatkozott, hogy az ingyen beszerzett filmeket akár meg is vásárolta volna, de csak ha elfogadható áron kínálják. A kutatócég szerint ez már önmagában 2,3 százalékkal felhajtotta volna a forgalmat, alaposan megváltoztatva a jelenlegi helyzetet, amely a DVD-piacon inkább a stagnálás felé mutat.
Az egyenlő szám már csak azért is szembeötlő, mert tavaly még 211 millió példány kelt el hagyományos áron, míg a napilapok 130 milliót osztottak szét az év folyamán. A különbség mostanra eltűnt, ami természetesen nem tetszik a filmstúdióknak.
Az eladások ráadásul egész Európában megtorpantak, szemben a 2004-es 41 százalékos növekedéssel, igaz, ebben az árak 30 százalékos csökkenése is szerepet játszott. Egyedül az Egyesült Államok és Japán tudott felmutatni némi növekedést, de ez sem sokat javított a globális mutatókon.
A napilapok több európai országban kezdeményeztek hasonló akciókat, igaz, a legtöbb helyen elkérnek 1-2 eurót a kiadványokért. Ez az elemzők szerint némileg megőrzi a formátum értékét a vásárlók szemében, akik ezután sem mondanak le a bolti verziókról. A terjesztés ezen formája ugyanakkor problémákat is okozott, Görögországban például egy vasárnapi lap a Gyűrűk Ura trilógiát jelentette meg két extra lemezzel, amire válaszul a kiadók a kedvezményes akciók betiltását követelték a kormánytól.
Itthon még nem állunk ilyen jól, egyelőre hiányoznak a milliós példányszámban terjesztett ingyenes - vagy pár eurós - filmek, egyedül a hipermarketekből ismerős 999 forintos példányok közül válogathatunk. A megoldás létjogosultságát azonban alátámaszthatja, hogy a legtöbb kiadvány már kereskedelmi életciklusának végére ért, sokszor már sehol nem megtalálható a boltokban. Ráadásul a jogtulajdonosoknak ez lehet az utolsó alkalmuk, hogy némi bevételre tegyenek szert a korosodó művekből, ezért nem lenne logikus elvetni ezt a formát.