Gyurkity Péter
Csökkenőben a DVD népszerűsége
A kiadók, filmstúdiók elsősorban a kalózok számlájára írják, hogy csökkennek a DVD-filmekből származó bevételek, ám a helyzet nem ilyen egyszerű. Többek szerint az újságok ingyenpéldányai is hozzájárulnak az eséshez.
A jelenség főként Nagy-Britanniában öltött óriási méreteket, ahol a Screen Digest felmérése szerint a napilapok - többek között a Times, a Daily Telegraph, a The Sun és a Daily Express - az első negyedévben ugyanannyi kiadványt osztottak szét olvasóik között, mint amennyit a kiadók összesen eladtak a szigetországban. Egyes vélemények szerint inkább ez csökkenti a néhány éve még virágzó formátum népszerűségét, és ennek köszönhető, hogy visszaesnek, de legalábbis stagnálnak az eladások.
Az első negyedévben ugyanis a napilapok 54 millió példányt osztottak szét, amelynek legnagyobb része régebbi, olykor már elfeledett filmet tartalmazott. A boltokban ugyanennyi kiadvány kelt el a megszokott árakon, ám a megkérdezettek egynegyede úgy nyilatkozott, hogy az ingyen beszerzett filmeket akár meg is vásárolta volna, de csak ha elfogadható áron kínálják. A kutatócég szerint ez már önmagában 2,3 százalékkal felhajtotta volna a forgalmat, alaposan megváltoztatva a jelenlegi helyzetet, amely a DVD-piacon inkább a stagnálás felé mutat.
Az egyenlő szám már csak azért is szembeötlő, mert tavaly még 211 millió példány kelt el hagyományos áron, míg a napilapok 130 milliót osztottak szét az év folyamán. A különbség mostanra eltűnt, ami természetesen nem tetszik a filmstúdióknak.
Az eladások ráadásul egész Európában megtorpantak, szemben a 2004-es 41 százalékos növekedéssel, igaz, ebben az árak 30 százalékos csökkenése is szerepet játszott. Egyedül az Egyesült Államok és Japán tudott felmutatni némi növekedést, de ez sem sokat javított a globális mutatókon.
A napilapok több európai országban kezdeményeztek hasonló akciókat, igaz, a legtöbb helyen elkérnek 1-2 eurót a kiadványokért. Ez az elemzők szerint némileg megőrzi a formátum értékét a vásárlók szemében, akik ezután sem mondanak le a bolti verziókról. A terjesztés ezen formája ugyanakkor problémákat is okozott, Görögországban például egy vasárnapi lap a Gyűrűk Ura trilógiát jelentette meg két extra lemezzel, amire válaszul a kiadók a kedvezményes akciók betiltását követelték a kormánytól.
Itthon még nem állunk ilyen jól, egyelőre hiányoznak a milliós példányszámban terjesztett ingyenes - vagy pár eurós - filmek, egyedül a hipermarketekből ismerős 999 forintos példányok közül válogathatunk. A megoldás létjogosultságát azonban alátámaszthatja, hogy a legtöbb kiadvány már kereskedelmi életciklusának végére ért, sokszor már sehol nem megtalálható a boltokban. Ráadásul a jogtulajdonosoknak ez lehet az utolsó alkalmuk, hogy némi bevételre tegyenek szert a korosodó művekből, ezért nem lenne logikus elvetni ezt a formát.
A jelenség főként Nagy-Britanniában öltött óriási méreteket, ahol a Screen Digest felmérése szerint a napilapok - többek között a Times, a Daily Telegraph, a The Sun és a Daily Express - az első negyedévben ugyanannyi kiadványt osztottak szét olvasóik között, mint amennyit a kiadók összesen eladtak a szigetországban. Egyes vélemények szerint inkább ez csökkenti a néhány éve még virágzó formátum népszerűségét, és ennek köszönhető, hogy visszaesnek, de legalábbis stagnálnak az eladások.

Az egyenlő szám már csak azért is szembeötlő, mert tavaly még 211 millió példány kelt el hagyományos áron, míg a napilapok 130 milliót osztottak szét az év folyamán. A különbség mostanra eltűnt, ami természetesen nem tetszik a filmstúdióknak.
Az eladások ráadásul egész Európában megtorpantak, szemben a 2004-es 41 százalékos növekedéssel, igaz, ebben az árak 30 százalékos csökkenése is szerepet játszott. Egyedül az Egyesült Államok és Japán tudott felmutatni némi növekedést, de ez sem sokat javított a globális mutatókon.
A napilapok több európai országban kezdeményeztek hasonló akciókat, igaz, a legtöbb helyen elkérnek 1-2 eurót a kiadványokért. Ez az elemzők szerint némileg megőrzi a formátum értékét a vásárlók szemében, akik ezután sem mondanak le a bolti verziókról. A terjesztés ezen formája ugyanakkor problémákat is okozott, Görögországban például egy vasárnapi lap a Gyűrűk Ura trilógiát jelentette meg két extra lemezzel, amire válaszul a kiadók a kedvezményes akciók betiltását követelték a kormánytól.
Itthon még nem állunk ilyen jól, egyelőre hiányoznak a milliós példányszámban terjesztett ingyenes - vagy pár eurós - filmek, egyedül a hipermarketekből ismerős 999 forintos példányok közül válogathatunk. A megoldás létjogosultságát azonban alátámaszthatja, hogy a legtöbb kiadvány már kereskedelmi életciklusának végére ért, sokszor már sehol nem megtalálható a boltokban. Ráadásul a jogtulajdonosoknak ez lehet az utolsó alkalmuk, hogy némi bevételre tegyenek szert a korosodó művekből, ezért nem lenne logikus elvetni ezt a formát.