Berta Sándor
2006-tól lehet mobiltelefonálni az Airbus repülőgépeken
Egy Airbus repülőgép tesztrepülése alatt többször is sikerült mobiltelefonok segítségével kapcsolatot teremteni. Az EADS európai konszernhez tartozó vállalat vezetői szerint ez az esemény mérföldkőnek tekinthető a telekommunikáció történetében.
Sikeresek voltak az Airbus gépeken végzett első mobiltelefonálási kísérletek. A cég szakemberei úgy vélik, legkésőbb 2006-tól már bárki használhatja majd a mobiltelefonját az Airbus repülőgépeken. A végső döntést a rendszer szolgálatba állításának időpontjáról azonban a légitársaságok és a telekommunikációs vállalatok hozzák majd meg.
Eddig a repülőgépeken azért volt tilos a mobiltelefonok használata, mert a szakemberek attól tartottak, hogy a készülékek alkalmazása hatással lehet a repülőgépek fedélzeti elektronikai rendszereinek működésére és esetleg zavarokat okozhat bennük. A Wireless Cabin, vagyis a "vezetéknélküli kabin" nevű program keretében azonban az Airbusnak sikerült egy olyan technikát kifejlesztenie, amelynek köszönhetően a mobiltelefonok adóteljesítménye lecsökken. A zavartalan telefonálás azonban még így is lehetséges, ám a fedélzeti elektronikai rendszerek működését már nem zavarja meg semmi.
Az Airbus mérnökei a repülőgépülések mellett antennákat szerelnek be a repülőgép belsejében az utastér padlója alá, ezek pedig felerősítik a mobiltelefonok be- és kimenő jeleit. Azonban ez még kevés lenne a sikerhez. A mobilbeszélgetések és az SMS-ek küldése és fogadása a műholdas kapcsolatnak köszönhetően valósulhat meg.
A szolgáltatás meglehetősen drága lesz. A cég - amelynek székhelye a franciaországi Toulouse városában van - augusztusban már közzétette a várható árakat. Ezek szerint egy percnyi mobiltelefonálás vagy SMS-ezés az utasoknak 1,5 és 3 dollár közötti összegbe kerül. Persze, ha figyelembe vesszük, hogy a repülőgépek fedélzetén eddig percenként 10 dollárért lehetett használni a műholdas telefonokat, akkor az új szolgáltatást akár olcsónak is nevezhetjük.
Sikeresek voltak az Airbus gépeken végzett első mobiltelefonálási kísérletek. A cég szakemberei úgy vélik, legkésőbb 2006-tól már bárki használhatja majd a mobiltelefonját az Airbus repülőgépeken. A végső döntést a rendszer szolgálatba állításának időpontjáról azonban a légitársaságok és a telekommunikációs vállalatok hozzák majd meg.
Eddig a repülőgépeken azért volt tilos a mobiltelefonok használata, mert a szakemberek attól tartottak, hogy a készülékek alkalmazása hatással lehet a repülőgépek fedélzeti elektronikai rendszereinek működésére és esetleg zavarokat okozhat bennük. A Wireless Cabin, vagyis a "vezetéknélküli kabin" nevű program keretében azonban az Airbusnak sikerült egy olyan technikát kifejlesztenie, amelynek köszönhetően a mobiltelefonok adóteljesítménye lecsökken. A zavartalan telefonálás azonban még így is lehetséges, ám a fedélzeti elektronikai rendszerek működését már nem zavarja meg semmi.
Az Airbus mérnökei a repülőgépülések mellett antennákat szerelnek be a repülőgép belsejében az utastér padlója alá, ezek pedig felerősítik a mobiltelefonok be- és kimenő jeleit. Azonban ez még kevés lenne a sikerhez. A mobilbeszélgetések és az SMS-ek küldése és fogadása a műholdas kapcsolatnak köszönhetően valósulhat meg.
A szolgáltatás meglehetősen drága lesz. A cég - amelynek székhelye a franciaországi Toulouse városában van - augusztusban már közzétette a várható árakat. Ezek szerint egy percnyi mobiltelefonálás vagy SMS-ezés az utasoknak 1,5 és 3 dollár közötti összegbe kerül. Persze, ha figyelembe vesszük, hogy a repülőgépek fedélzetén eddig percenként 10 dollárért lehetett használni a műholdas telefonokat, akkor az új szolgáltatást akár olcsónak is nevezhetjük.