Berta Sándor
Felemás a szélessávú helyzetkép az Egyesült Államokban
A Leichtman Research piackutató cég felmérése szerint a távközlési vállalatok 2005 első negyedévében 1,4 millió új ügyfélre tettek szert, míg a kábeltársaságok csupán 1,2 millió új ügyfelet regisztráltak.
Közel 36 millió amerikai háztartásban van már nagy sávszélességű internethozzáférés. Ezzel együtt az Egyesült Államok húsz legnagyobb telekommunikációs és kábelcége összesen 35,9 millió szélessávú internetkapcsolattal rendelkező előfizetővel rendelkezik. A Strategy Analytics piaci elemző vállalat adatai szerint fokozatosan nő a DSL és más szélessávú internethozzáféréssel rendelkező lakások száma. Az 1990-es évek végén még a kábeles előfizetők voltak a többen, akkor a DSL-es és más ügyfelek még csupán a nagy sávszélességű interneteléréssel rendelkezők 36 százalékát tették ki.
Azóta azonban fokozatosan hódít a DSL és ez a folyamat várhatóan még évekig megmarad majd. Ennek oka elsősorban a kábeles hozzáféréseknél olcsóbb árakban keresendő. Az elemzők úgy vélik: csupán idő kérdése, hogy a kábeles nagyhatalomként emlegetett Egyesült Államokban kiegyenlítődjön a szélessávú internetpiac. Jim Penhune, a Strategy Analytics munkatársa szerint hamarosan 50-50 százalék lesz a kábeles és a más szélessávú internethozzáférések aránya.
Bobby Henson, az elmúlt negyedévben 385 ezer új ügyfelet szerző Verizon cég szóvivője szerint a DSL népszerűsége abban keresendő, hogy a kábeles szolgáltatók csak a le- és feltöltési sebességre koncentrálnak, míg ők a sebességre, az árra és a plusz szolgáltatásokra is. Egy DSL-előfizetés az Egyesült Államokban átlagosan havi 20-30 dollárba kerül, míg egy kábeles internetelérésért havonta 30-40 dollárt kell fizetni.
Ugyanakkor megdöbbentő információkat közölt a Wall Street Journal. A neves amerikai gazdasági lap információi szerint az amerikai városok alatt gigantikus méretű üvegszálas optikai hálózat található - immár évek óta kihasználatlanul. Az elemzők szerint a jelenlegi hálózatnak csupán a 15, míg más vélemények szerint csak mindössze az öt százaléka van kihasználva. Andy Belt, az Adventis technológiai kutatócég elnöke ugyanakkor semmilyen indokot nem lát arra, hogy a gyakorlatilag kihasználatlan hálózatot a közeljövőben bárki is igénybe vegye.
1995-ben a világháló össz-adatforgalma körülbelül 16 terabyte volt - ez az adatmennyiség mintegy 8000 film tárolására lenne elegendő. Napjainkban ugyanez az érték 300-500 petabyte (egy petabyte = ezer terabyte). Ez az adatmennyiség azonban még gyakorlatilag mindig meg sem kottyanna a meglévő üvegszálas optikai hálózatnak, s az óriási rendszer mégis a mai napig kihasználatlanul hever.
Jelenleg az amerikai használtcikk-piacon csak 35 dollárba kerül egy egy mérföld hosszú üvegszálas optikai kábel, de újonnan egy ilyen vezeték 300-400 dollárba kerül. Az amerikai üvegszálas optikai piacon az árak 2000 óta gyakorlatilag megfeleződtek: míg 2000-ben még egy lefektetett egy mérföld hosszú üvegszálas optikai kábelért 1500-2000 dollárt is elkértek, addig ma hivatalosan egy ekkora vezeték "csak" 750-1000 dollárba kerül. A gond csak az, hogy hiába az óriási hálózat, ha senki nem használja ki...
Közel 36 millió amerikai háztartásban van már nagy sávszélességű internethozzáférés. Ezzel együtt az Egyesült Államok húsz legnagyobb telekommunikációs és kábelcége összesen 35,9 millió szélessávú internetkapcsolattal rendelkező előfizetővel rendelkezik. A Strategy Analytics piaci elemző vállalat adatai szerint fokozatosan nő a DSL és más szélessávú internethozzáféréssel rendelkező lakások száma. Az 1990-es évek végén még a kábeles előfizetők voltak a többen, akkor a DSL-es és más ügyfelek még csupán a nagy sávszélességű interneteléréssel rendelkezők 36 százalékát tették ki.
Azóta azonban fokozatosan hódít a DSL és ez a folyamat várhatóan még évekig megmarad majd. Ennek oka elsősorban a kábeles hozzáféréseknél olcsóbb árakban keresendő. Az elemzők úgy vélik: csupán idő kérdése, hogy a kábeles nagyhatalomként emlegetett Egyesült Államokban kiegyenlítődjön a szélessávú internetpiac. Jim Penhune, a Strategy Analytics munkatársa szerint hamarosan 50-50 százalék lesz a kábeles és a más szélessávú internethozzáférések aránya.
Bobby Henson, az elmúlt negyedévben 385 ezer új ügyfelet szerző Verizon cég szóvivője szerint a DSL népszerűsége abban keresendő, hogy a kábeles szolgáltatók csak a le- és feltöltési sebességre koncentrálnak, míg ők a sebességre, az árra és a plusz szolgáltatásokra is. Egy DSL-előfizetés az Egyesült Államokban átlagosan havi 20-30 dollárba kerül, míg egy kábeles internetelérésért havonta 30-40 dollárt kell fizetni.
Ugyanakkor megdöbbentő információkat közölt a Wall Street Journal. A neves amerikai gazdasági lap információi szerint az amerikai városok alatt gigantikus méretű üvegszálas optikai hálózat található - immár évek óta kihasználatlanul. Az elemzők szerint a jelenlegi hálózatnak csupán a 15, míg más vélemények szerint csak mindössze az öt százaléka van kihasználva. Andy Belt, az Adventis technológiai kutatócég elnöke ugyanakkor semmilyen indokot nem lát arra, hogy a gyakorlatilag kihasználatlan hálózatot a közeljövőben bárki is igénybe vegye.
1995-ben a világháló össz-adatforgalma körülbelül 16 terabyte volt - ez az adatmennyiség mintegy 8000 film tárolására lenne elegendő. Napjainkban ugyanez az érték 300-500 petabyte (egy petabyte = ezer terabyte). Ez az adatmennyiség azonban még gyakorlatilag mindig meg sem kottyanna a meglévő üvegszálas optikai hálózatnak, s az óriási rendszer mégis a mai napig kihasználatlanul hever.
Jelenleg az amerikai használtcikk-piacon csak 35 dollárba kerül egy egy mérföld hosszú üvegszálas optikai kábel, de újonnan egy ilyen vezeték 300-400 dollárba kerül. Az amerikai üvegszálas optikai piacon az árak 2000 óta gyakorlatilag megfeleződtek: míg 2000-ben még egy lefektetett egy mérföld hosszú üvegszálas optikai kábelért 1500-2000 dollárt is elkértek, addig ma hivatalosan egy ekkora vezeték "csak" 750-1000 dollárba kerül. A gond csak az, hogy hiába az óriási hálózat, ha senki nem használja ki...