Berta Sándor
Elkészült az első szélessávú kommunikációs léghajó
A külsőre leginkább egy felfújt bálnára vagy egy léghajóra emlékeztető szerkezet képes arra, hogy a szélessávú internethozzáférések és a mobil kommunikáció biztosításához szükséges jeleket továbbítson a Föld felszínére.
Az új léghajót az amerikai Sanswire nevű kommunikációs vállalat fejlesztette ki. A pilóta nélküli masinát a fejlesztők Stratellite-nak nevezték el. A tervek szerint a Föld felszínétől számított 21 kilométeres magasságban fog repülni és így képes lesz arra, hogy akár egy egész Kárpát-medencényi területet teljesen lefedjen a nagy sávszélességű internetelérések és a mobiltelefon-hívások szempontjából.
Mint azt Leigh Coleman, a Sanswire anyavállalatának, a Globetel Communications elnöke kijelentette: hiszik, hogy az új léghajó forradalmasítani fogja a világ távközlését. A cégvezető szerint mindez egyben azt is jelenti, hogy a Stratellite-nak köszönhetően egy idő után le lehet majd váltani a kommunikációs műholdakat. Ráadásul ennek a módszernek további előnye, hogy a szakemberek számításai szerint ezerszer kevesebbe kerül, mint a napjainkban használt műholdak és azok Föld körüli pályára állítása, üzemeltetése, karbantartása.
A 80 méter hosszú és 50 méter széles, aerodinamikailag speciálisan tervezett szerkezet egy helyben tartásáról hat, a motorokhoz kapcsolt GPS-vevő gondoskodik. Ezek energiaellátását a burkolaton lévő napelemek biztosítanák, melynek összmérete a sajtóközlemény szerint olyan hatalmas, hogy minimális energiát még éjjel, holdfénynél is termel. A tervek szerint 18 hónap után lenne csak szükség a léghajó karbantartására. Azt ugyanakkor Tim Huff, a Globetel Communications ügyvezető igazgatója is elismerte, hogy még nem tudták éles körülmények között is tesztelni a robotrepülőgép prototípusát, ám reményeik szerint erre már az idén nyáron sor kerülhet.
Amennyiben a repülési és az elektronikai tesztek sikeresek lesznek, akkor a Sanswire már 2006-ban meg akarja kezdeni az első robotrepülőgépek sorozatgyártását. Az ambíciózus tervek szerint a Stratellite-okból akár több százat vagy több ezret is építenek majd. A vállalat ugyan már talált befektetőket, ám tény: a program jövője még így is kérdéses.
Az új léghajót az amerikai Sanswire nevű kommunikációs vállalat fejlesztette ki. A pilóta nélküli masinát a fejlesztők Stratellite-nak nevezték el. A tervek szerint a Föld felszínétől számított 21 kilométeres magasságban fog repülni és így képes lesz arra, hogy akár egy egész Kárpát-medencényi területet teljesen lefedjen a nagy sávszélességű internetelérések és a mobiltelefon-hívások szempontjából.
Mint azt Leigh Coleman, a Sanswire anyavállalatának, a Globetel Communications elnöke kijelentette: hiszik, hogy az új léghajó forradalmasítani fogja a világ távközlését. A cégvezető szerint mindez egyben azt is jelenti, hogy a Stratellite-nak köszönhetően egy idő után le lehet majd váltani a kommunikációs műholdakat. Ráadásul ennek a módszernek további előnye, hogy a szakemberek számításai szerint ezerszer kevesebbe kerül, mint a napjainkban használt műholdak és azok Föld körüli pályára állítása, üzemeltetése, karbantartása.
A 80 méter hosszú és 50 méter széles, aerodinamikailag speciálisan tervezett szerkezet egy helyben tartásáról hat, a motorokhoz kapcsolt GPS-vevő gondoskodik. Ezek energiaellátását a burkolaton lévő napelemek biztosítanák, melynek összmérete a sajtóközlemény szerint olyan hatalmas, hogy minimális energiát még éjjel, holdfénynél is termel. A tervek szerint 18 hónap után lenne csak szükség a léghajó karbantartására. Azt ugyanakkor Tim Huff, a Globetel Communications ügyvezető igazgatója is elismerte, hogy még nem tudták éles körülmények között is tesztelni a robotrepülőgép prototípusát, ám reményeik szerint erre már az idén nyáron sor kerülhet.
Amennyiben a repülési és az elektronikai tesztek sikeresek lesznek, akkor a Sanswire már 2006-ban meg akarja kezdeni az első robotrepülőgépek sorozatgyártását. Az ambíciózus tervek szerint a Stratellite-okból akár több százat vagy több ezret is építenek majd. A vállalat ugyan már talált befektetőket, ám tény: a program jövője még így is kérdéses.