Rónai György
Elkészültek az ATI R520 első mintái
Az ATI Technologies legújabb fejlesztésű R520 grafikus processzorai elérkeztek az úgynevezett "taped out" fázisba. A cég tehát a legjobb úton halad afelé, hogy 2005 első félévében valóban piacra dobja a legújabb grafikus-kártya generációt.
Az értesüléseket már több forrás is megerősítette. Az új chipeket a jelentések szerint már 90 nm-es technológiával gyártják, valószínűleg a TSMC gyárában. Az úgynevezett "taped out" állapot annyit jelent, hogy a chip fejlesztése befejeződött, és a kész terveket megkapta az ATI chipgyártó partnere, mintagyártás céljából.
Egyelőre ugyan nem sokat tudunk az R520-as VPU-ról, amelyet eddig csak R500 néven emlegettek a pletykák. Ami biztos, hogy a processzor minimum a Shader Model 3.0-t támogatni fogja, tehát mind a Pixel Shader 3.0, mind a Vertex Shader 3.0 jelen lesz az összes extrájával együtt. Az igéretek szerint az új architektúra még az nVIDIA NV4x architektúrájához képest is teljesen új lesz. A kiszivárgott információk szerint az ATI kidolgozott egy hatékony flow-control (folyamatvezérlési) megoldást, ami kulcsfontosságú a Pixel Shader 3.0 megfelelő teljesítményéhez. Ez a megoldás állítólag már nem jelent majd sebességbeli kompromisszumokat, úgy mint az nVIDIA jelenlegi, első generációs SM 3.0 architektúrája esetében.
Egyes források szerint az eddig R500 néven ismert processzor fog a Microsoft XBOX2 megjelenítéséért felelni. A jelenlegi információk szerint az R500 shader magja 48 Aritmetikai és Logikai Egységet (ALU) tartalmaz, amelyek 64 szimultán szálon tudnak dolgozni egyszerre, méghozzá 64 tagú vertex, vagy pixel csoporton. Az ALU egységeket az architektúra automatikusan és dinamikusan rendeli hozzá vagy a pixel, vagy a vertex feldolgozáshoz, attól függően, hogy éppen hol van szükség nagyobb teljesítményre. Minden ALU egység órajelenként egy vektor és egy skaláris műveletet tud végrehajtani, ami 96 shader műveletet jelent órajelenként. A textúrafeldolgozás ráadásul az ALU műveletekkel párhuzamosan tud működni, így a GPU 48 milliárd shader műveletet hajt végre másodpercenként, tehát 500 MHz körüli magfrekvenciát feltételeznek.
ATI közeli források korábban megerősítették, hogy a cég már dolgozik a GDDR4 technológián, ami a GDDR3 memóriákra épül, csak éppen magasabb órajeleket tesz lehetővé. A GDDR4-nél az a célkitűzés, hogy 2004 végéig szabványosítsák és elérjék az 1,4 GHz-es (2,8 GHz effektív) órajelet. A GDDR3 memóriák felső küszöbe valahol 1 GHz (2 GHz effektív) órajel körül van, amit a Samsung szerint már év végére be is vezetnek a piacra.
Az nVIDIA és az ATI számára tipikusan 90-120 napra van ahhoz szükség, hogy a "tape out" után megkezdődjön a processzorok tömeggyártása és piaci bevezetése. Eddig - ha az első 0,13 mikronos processzor nem működött megfelelően - 14 további hétbe került a hiba kijavítása. Most azonban a 90 nm-es gyártás ezen is segített, tehát - adott esetben - a hibajavítási procedúra már kevesebb időt venne igénybe. Például az ATI RADEON X800 család R420-as kódnevű processzorai még 2003 decemberében érték el a "taped out" fázist, és azután 2004 májusában tudták piacra dobni a kész termékeket.
Az értesüléseket már több forrás is megerősítette. Az új chipeket a jelentések szerint már 90 nm-es technológiával gyártják, valószínűleg a TSMC gyárában. Az úgynevezett "taped out" állapot annyit jelent, hogy a chip fejlesztése befejeződött, és a kész terveket megkapta az ATI chipgyártó partnere, mintagyártás céljából.
Egyelőre ugyan nem sokat tudunk az R520-as VPU-ról, amelyet eddig csak R500 néven emlegettek a pletykák. Ami biztos, hogy a processzor minimum a Shader Model 3.0-t támogatni fogja, tehát mind a Pixel Shader 3.0, mind a Vertex Shader 3.0 jelen lesz az összes extrájával együtt. Az igéretek szerint az új architektúra még az nVIDIA NV4x architektúrájához képest is teljesen új lesz. A kiszivárgott információk szerint az ATI kidolgozott egy hatékony flow-control (folyamatvezérlési) megoldást, ami kulcsfontosságú a Pixel Shader 3.0 megfelelő teljesítményéhez. Ez a megoldás állítólag már nem jelent majd sebességbeli kompromisszumokat, úgy mint az nVIDIA jelenlegi, első generációs SM 3.0 architektúrája esetében.
Egyes források szerint az eddig R500 néven ismert processzor fog a Microsoft XBOX2 megjelenítéséért felelni. A jelenlegi információk szerint az R500 shader magja 48 Aritmetikai és Logikai Egységet (ALU) tartalmaz, amelyek 64 szimultán szálon tudnak dolgozni egyszerre, méghozzá 64 tagú vertex, vagy pixel csoporton. Az ALU egységeket az architektúra automatikusan és dinamikusan rendeli hozzá vagy a pixel, vagy a vertex feldolgozáshoz, attól függően, hogy éppen hol van szükség nagyobb teljesítményre. Minden ALU egység órajelenként egy vektor és egy skaláris műveletet tud végrehajtani, ami 96 shader műveletet jelent órajelenként. A textúrafeldolgozás ráadásul az ALU műveletekkel párhuzamosan tud működni, így a GPU 48 milliárd shader műveletet hajt végre másodpercenként, tehát 500 MHz körüli magfrekvenciát feltételeznek.
ATI közeli források korábban megerősítették, hogy a cég már dolgozik a GDDR4 technológián, ami a GDDR3 memóriákra épül, csak éppen magasabb órajeleket tesz lehetővé. A GDDR4-nél az a célkitűzés, hogy 2004 végéig szabványosítsák és elérjék az 1,4 GHz-es (2,8 GHz effektív) órajelet. A GDDR3 memóriák felső küszöbe valahol 1 GHz (2 GHz effektív) órajel körül van, amit a Samsung szerint már év végére be is vezetnek a piacra.
Az nVIDIA és az ATI számára tipikusan 90-120 napra van ahhoz szükség, hogy a "tape out" után megkezdődjön a processzorok tömeggyártása és piaci bevezetése. Eddig - ha az első 0,13 mikronos processzor nem működött megfelelően - 14 további hétbe került a hiba kijavítása. Most azonban a 90 nm-es gyártás ezen is segített, tehát - adott esetben - a hibajavítási procedúra már kevesebb időt venne igénybe. Például az ATI RADEON X800 család R420-as kódnevű processzorai még 2003 decemberében érték el a "taped out" fázist, és azután 2004 májusában tudták piacra dobni a kész termékeket.