SG.hu
Az MI és a kreatív alkotók között lavírozik a YouTube
Neal Mohan, a YouTube vezetője a mesterséges intelligenciában és a kreatív alkotókban látja a növekedés legnagyobb motorjait. A Google potenciális vezérigazgatójaként számon tartott veterán vezetőnek Trumptól a technológiai riválisokig terjedő fenyegetésekkel kell megküzdenie.
Neal Mohan közel két évtizeddel ezelőtt találkozott először a YouTube-tal egy San Mateo-i pizzéria feletti apró irodában, amikor a DoubleClicknek dolgozott, egy olyan hirdetési platformnak, amely a szolgáltatás alapítóinak próbált segíteni a pénzkeresésben. Két éven belül mindkét kaliforniai startupot megvásárolta a Google, 1,65 milliárd dollárért, illetve 3,1 milliárd dollárért. Mohan azért került a keresőóriáshoz, hogy a videók felé diverzifikálódó hirdetési üzletágát felturbózza. A YouTube, amelyet most Mohan vezet, 50 milliárd dollár éves bevételt termel a Google anyavállalatának, az Alphabetnek. Az amatőr klipek befogadásából a zenei streaming, a kábeltévé-előfizetések, az élő sportközvetítések és az „alkotók” - például az online influencerek - és a Z generáció több százmilliós rajongótáborának jövedelmező profitmegosztó platformjává nőtte ki magát.
"Nagyon bízom a YouTube jövőjében. Még mindig csak a meccs első félidejében járunk” - mondta Mohan egy interjúban. "Még a jéghegy csúcsát sem érintettük meg, hogy mire leszünk képesek az olyan technológiákkal, mint a generatív mesterséges intelligencia.” A YouTube egyre fontosabb üzletág, mivel a Google alapvető kereső- és hirdetési üzletágait trösztellenes perek fenyegetik, és mivel a mesterséges intelligenciát használó riválisok egyre inkább leépítik a mobil- és asztali keresés terén fennálló dominanciáját.
A YouTube reklámbevételei a 2023-as év nagy részében tapasztalt visszaesés után 2024 első kilenc hónapjában 15 százalékkal, 25,7 milliárd dollárra nőttek. Bár ez az ötöde annak a 144 milliárd dollárnak, amelyet a keresővel összekapcsolt hirdetésekből származó bevételek hoznak, az Alphabetnek szüksége van a pénzre. Az Alphabet 38,3 milliárd dollárra növelte a kiadásait, miközben versenybe szállt a Microsofttal és az Amazonnal, hogy adatközpontokat építsen és chipeket fejlesszen az MI-ambíciói megvalósításához.
Az 51 éves Mohant öt év termékigazgatóság után 2023-ban nevezték ki vezérigazgatónak. A YouTube idén egy sor MI-alapú terméket indít el, hogy lendületet adjon növekedésének következő szakaszához. Trükkös egyensúlyozással kell szembenéznie aközött, hogy a felhasználóknak új MI-eszközöket adjon, például a szinte azonnali videó- és zenei anyagok létrehozásának lehetőségét, anélkül, hogy az alkotók lázadását váltaná ki a kiszorulástól való félelem. Mohan igyekszik hangsúlyozni az alkotók fontosságát új stratégiájában, melynek során az elmúlt három évben 70 milliárd dollárnyi előfizetési és reklámbevételt fizettek ki a partnereknek. Kiemelte a DeepMind, a Google mesterséges intelligencia egysége által kifejlesztett két kísérleti funkciót, a Dream Screen és Dream Track nevűeket, amelyek „szöveges utasítások alapján gyönyörű szintetikus videókat és zenét generálnak”.
"A mesterséges intelligenciának az emberi kreativitás szolgálatában kell állnia” - mondta Mohan. "Ezek eszközök az alkotók kezében. Soha nem arra hivatottak, hogy helyettesítsék őket. Ez az etika.” Egy másik DeepMind funkció, amelyet Mohan kiemelt, az automatikus szinkronizálás, amely automatikusan lefordítja az angol nyelvű videókat nyolc másik nyelvre és fordítva. "A hatalmas közönséggel bíró alkotóknál is van gát a növekedésben, és ez elsősorban a nyelv” - mondta.
Egy másik kérdés, amelyben Mohannak irányt kell mutatnia, a megválasztott elnök, Donald Trump haragja. 2021-ben két évre kitiltották a platformról, miután a Google úgy ítélte meg, hogy erőszakra uszított a 2021. január 6-i capitoliumi zavargások alkalmával. Most Trump és újdonsült szövetségesei a Szilícium-völgyben baloldali cenzúrával vádolják a közösségi hálózatokat, és inkább az Elon Musk által az X-en képviselt szólásszabadság abszolutizmust részesítik előnyben.
Marc Andreessen milliárdos kockázati tőkés - aki Musknak segít a Trumpnak való tanácsadásban - a „Twitter-aktákhoz” hasonlóan a Google belső adatainak közzétételét követelte, amelyek állítólag konzervatívellenes elfogultságot mutattak ki a moderációs döntéseknél. "Meg kellene kapnunk a YouTube-aktákat, és valószínűleg meg is fogjuk kapni” - mondta Andreessen egy Joe Rogannal közös podcastban. "Az új adminisztráció fel fogja kutatni az összes ilyen anyagot”. Mohan szerint viszont a YouTube tényleg a szólásszabadság bástyája. "De csak azért, mert ez egy nyílt platform, ez nem jelenti azt, hogy bármi megengedett”.
Mohan elmondta, hogy „nagyon-nagyon komoly” beruházást hajtottak végre a mesterséges intelligencia és az emberi moderálás terén, és megerősítette a közösségi irányelveket a 2017-es „sorsdöntő pillanat” óta, amikor a hirdetők bojkottálták a YouTube-ot a gyűlöletbeszédet tartalmazó videók feltöltésével kapcsolatos botrányok sorozata és a pedofilok és terroristák kommentszekciókba való beszivárgása miatti aggodalom után.
Bár a YouTube kapcsán a legtöbben a telefonokon és számítógépeken nézhető videókra asszociálnak, a platform leggyorsabban növekvő szegmense a televíziós részleg, amelyeken naponta 1 milliárd órányi tartalmat közvetítenek. Nemcsak a sport- és sorozatnézés népszerű médiuma, hanem influenszerek által készített „rövidfilmek”, a TikTok versenytársa is, amelyet a vállalat szerint naponta 70 milliárdan néznek meg.
Az Ampere Analysis szerint a YouTube a harmadik legtöbbet költi eredeti tartalmakra a Disney és a Comcast mögött. A cég 2024 első félévében több mint 20 milliárd dollárt fektetett be, megelőzve a Netflixet és a Warner Bros Discovery-t is. "A YouTube reklámbevételei, amelyet 2024-re 35 milliárd dollárra prognosztizáltak, meghaladják a Disney+ és az Amazon Prime Video összes bevételét, és alig maradnak el a Netflix összes bevételétől” - olvasható az Ampere jelentésében. A cég legnagyobb üzlete egy hétéves, 14 milliárd dolláros megállapodás volt az amerikai NFL (Nemzeti Futball Liga) mérkőzéseinek közvetítésére, ami részben annak köszönhető, hogy tavaly 35 milliárd órányi sporttartalmat néztek meg a YouTube-on. Mohan nyitott további közvetítési jogok vásárlására, de a magas költségek azt jelentik, hogy minden egyes megállapodást „a saját érdemei alapján kell értékelni”.
A Michigan állambeli Indianában született Mohan az indiai Lucknowba költözött középiskolába, majd visszatért az Egyesült Államokba, hogy a Stanford Egyetemen elektrotechnikát tanuljon. Miután 2007-ben a DoubleClick-ügylet részeként csatlakozott a Google-hoz, Susan Wojcicki felsővezető pártfogoltja lett, és segített felépíteni a hirdetési technológiával foglalkozó üzletágat, amely algoritmikusan vezérelt azonnali online árveréseken hozza össze a hirdetőket és a kiadókat. Ez olyan sikeres, hogy az amerikai Igazságügyi Minisztérium monopóliumnak tartja, ezért fel szeretné oszlatni. Wojcickit 2023-ban váltotta a YouTube élén - ő augusztusban tüdőrákban halt meg.
Mohan 17 éves hivatali ideje alatt számos ajánlatot kapott a riválisoktól. A Google „100 millió dolláros emberének” nevezték, miután állítólag 2013-ban, amikor a Twitter udvarolt neki, részvényekből álló megtartási csomagot kapott. "Ne higgyenek el mindent, amit olvasnak” - mondta Mohan a fizetéséről. Arra a kérdésre, hogy végül az Alphabet vezetői állására ácsingózik-e, a YouTube-vezér kitért a kérdés elől. "Nagyon hosszú ideje vagyok a Google-nél. Nagyon élvezem azoknak az embereknek a társaságát, akikkel együtt dolgozom” - mondta.
Neal Mohan közel két évtizeddel ezelőtt találkozott először a YouTube-tal egy San Mateo-i pizzéria feletti apró irodában, amikor a DoubleClicknek dolgozott, egy olyan hirdetési platformnak, amely a szolgáltatás alapítóinak próbált segíteni a pénzkeresésben. Két éven belül mindkét kaliforniai startupot megvásárolta a Google, 1,65 milliárd dollárért, illetve 3,1 milliárd dollárért. Mohan azért került a keresőóriáshoz, hogy a videók felé diverzifikálódó hirdetési üzletágát felturbózza. A YouTube, amelyet most Mohan vezet, 50 milliárd dollár éves bevételt termel a Google anyavállalatának, az Alphabetnek. Az amatőr klipek befogadásából a zenei streaming, a kábeltévé-előfizetések, az élő sportközvetítések és az „alkotók” - például az online influencerek - és a Z generáció több százmilliós rajongótáborának jövedelmező profitmegosztó platformjává nőtte ki magát.
"Nagyon bízom a YouTube jövőjében. Még mindig csak a meccs első félidejében járunk” - mondta Mohan egy interjúban. "Még a jéghegy csúcsát sem érintettük meg, hogy mire leszünk képesek az olyan technológiákkal, mint a generatív mesterséges intelligencia.” A YouTube egyre fontosabb üzletág, mivel a Google alapvető kereső- és hirdetési üzletágait trösztellenes perek fenyegetik, és mivel a mesterséges intelligenciát használó riválisok egyre inkább leépítik a mobil- és asztali keresés terén fennálló dominanciáját.
A YouTube reklámbevételei a 2023-as év nagy részében tapasztalt visszaesés után 2024 első kilenc hónapjában 15 százalékkal, 25,7 milliárd dollárra nőttek. Bár ez az ötöde annak a 144 milliárd dollárnak, amelyet a keresővel összekapcsolt hirdetésekből származó bevételek hoznak, az Alphabetnek szüksége van a pénzre. Az Alphabet 38,3 milliárd dollárra növelte a kiadásait, miközben versenybe szállt a Microsofttal és az Amazonnal, hogy adatközpontokat építsen és chipeket fejlesszen az MI-ambíciói megvalósításához.
Az 51 éves Mohant öt év termékigazgatóság után 2023-ban nevezték ki vezérigazgatónak. A YouTube idén egy sor MI-alapú terméket indít el, hogy lendületet adjon növekedésének következő szakaszához. Trükkös egyensúlyozással kell szembenéznie aközött, hogy a felhasználóknak új MI-eszközöket adjon, például a szinte azonnali videó- és zenei anyagok létrehozásának lehetőségét, anélkül, hogy az alkotók lázadását váltaná ki a kiszorulástól való félelem. Mohan igyekszik hangsúlyozni az alkotók fontosságát új stratégiájában, melynek során az elmúlt három évben 70 milliárd dollárnyi előfizetési és reklámbevételt fizettek ki a partnereknek. Kiemelte a DeepMind, a Google mesterséges intelligencia egysége által kifejlesztett két kísérleti funkciót, a Dream Screen és Dream Track nevűeket, amelyek „szöveges utasítások alapján gyönyörű szintetikus videókat és zenét generálnak”.
"A mesterséges intelligenciának az emberi kreativitás szolgálatában kell állnia” - mondta Mohan. "Ezek eszközök az alkotók kezében. Soha nem arra hivatottak, hogy helyettesítsék őket. Ez az etika.” Egy másik DeepMind funkció, amelyet Mohan kiemelt, az automatikus szinkronizálás, amely automatikusan lefordítja az angol nyelvű videókat nyolc másik nyelvre és fordítva. "A hatalmas közönséggel bíró alkotóknál is van gát a növekedésben, és ez elsősorban a nyelv” - mondta.
Egy másik kérdés, amelyben Mohannak irányt kell mutatnia, a megválasztott elnök, Donald Trump haragja. 2021-ben két évre kitiltották a platformról, miután a Google úgy ítélte meg, hogy erőszakra uszított a 2021. január 6-i capitoliumi zavargások alkalmával. Most Trump és újdonsült szövetségesei a Szilícium-völgyben baloldali cenzúrával vádolják a közösségi hálózatokat, és inkább az Elon Musk által az X-en képviselt szólásszabadság abszolutizmust részesítik előnyben.
Marc Andreessen milliárdos kockázati tőkés - aki Musknak segít a Trumpnak való tanácsadásban - a „Twitter-aktákhoz” hasonlóan a Google belső adatainak közzétételét követelte, amelyek állítólag konzervatívellenes elfogultságot mutattak ki a moderációs döntéseknél. "Meg kellene kapnunk a YouTube-aktákat, és valószínűleg meg is fogjuk kapni” - mondta Andreessen egy Joe Rogannal közös podcastban. "Az új adminisztráció fel fogja kutatni az összes ilyen anyagot”. Mohan szerint viszont a YouTube tényleg a szólásszabadság bástyája. "De csak azért, mert ez egy nyílt platform, ez nem jelenti azt, hogy bármi megengedett”.
Mohan elmondta, hogy „nagyon-nagyon komoly” beruházást hajtottak végre a mesterséges intelligencia és az emberi moderálás terén, és megerősítette a közösségi irányelveket a 2017-es „sorsdöntő pillanat” óta, amikor a hirdetők bojkottálták a YouTube-ot a gyűlöletbeszédet tartalmazó videók feltöltésével kapcsolatos botrányok sorozata és a pedofilok és terroristák kommentszekciókba való beszivárgása miatti aggodalom után.
Bár a YouTube kapcsán a legtöbben a telefonokon és számítógépeken nézhető videókra asszociálnak, a platform leggyorsabban növekvő szegmense a televíziós részleg, amelyeken naponta 1 milliárd órányi tartalmat közvetítenek. Nemcsak a sport- és sorozatnézés népszerű médiuma, hanem influenszerek által készített „rövidfilmek”, a TikTok versenytársa is, amelyet a vállalat szerint naponta 70 milliárdan néznek meg.
Az Ampere Analysis szerint a YouTube a harmadik legtöbbet költi eredeti tartalmakra a Disney és a Comcast mögött. A cég 2024 első félévében több mint 20 milliárd dollárt fektetett be, megelőzve a Netflixet és a Warner Bros Discovery-t is. "A YouTube reklámbevételei, amelyet 2024-re 35 milliárd dollárra prognosztizáltak, meghaladják a Disney+ és az Amazon Prime Video összes bevételét, és alig maradnak el a Netflix összes bevételétől” - olvasható az Ampere jelentésében. A cég legnagyobb üzlete egy hétéves, 14 milliárd dolláros megállapodás volt az amerikai NFL (Nemzeti Futball Liga) mérkőzéseinek közvetítésére, ami részben annak köszönhető, hogy tavaly 35 milliárd órányi sporttartalmat néztek meg a YouTube-on. Mohan nyitott további közvetítési jogok vásárlására, de a magas költségek azt jelentik, hogy minden egyes megállapodást „a saját érdemei alapján kell értékelni”.
A Michigan állambeli Indianában született Mohan az indiai Lucknowba költözött középiskolába, majd visszatért az Egyesült Államokba, hogy a Stanford Egyetemen elektrotechnikát tanuljon. Miután 2007-ben a DoubleClick-ügylet részeként csatlakozott a Google-hoz, Susan Wojcicki felsővezető pártfogoltja lett, és segített felépíteni a hirdetési technológiával foglalkozó üzletágat, amely algoritmikusan vezérelt azonnali online árveréseken hozza össze a hirdetőket és a kiadókat. Ez olyan sikeres, hogy az amerikai Igazságügyi Minisztérium monopóliumnak tartja, ezért fel szeretné oszlatni. Wojcickit 2023-ban váltotta a YouTube élén - ő augusztusban tüdőrákban halt meg.
Mohan 17 éves hivatali ideje alatt számos ajánlatot kapott a riválisoktól. A Google „100 millió dolláros emberének” nevezték, miután állítólag 2013-ban, amikor a Twitter udvarolt neki, részvényekből álló megtartási csomagot kapott. "Ne higgyenek el mindent, amit olvasnak” - mondta Mohan a fizetéséről. Arra a kérdésre, hogy végül az Alphabet vezetői állására ácsingózik-e, a YouTube-vezér kitért a kérdés elől. "Nagyon hosszú ideje vagyok a Google-nél. Nagyon élvezem azoknak az embereknek a társaságát, akikkel együtt dolgozom” - mondta.