Rónai György
Még egy FX 5900 Ultra GPU is gyorsabb egy 10 GHz-es Pentium 4-nél?
A modern grafikus processzorok tranzisztorok tízmillióit tartalmazzák, amellett, hogy a high-end grafikus kártyák akár 500 dollárba is kerülhetnek. Mégis, ezeket a termékeket csupán a 3D-s játékok renderelésére használjuk, holott ezek szinte kiaknázatlan teljesítménye - elméletben - még a mai leggyorsabb processzorok sebességét is jóval meghaladja.
Egyre többen úgy gondolják, hogy ezt az "üresjárati" időt sokkal komolyabban is hasznosítani lehetne. Úgy tűnik, lassan elérkezik az idő, amikor más, általános jellegű feladatokra is befoghatjuk a videokártyán csücsülő processzort! A Stanford Egyetem fejlesztő csapata kiadta a BrookGPU nevű programját, amely lényegében egy fordító, és futtató környezet. A program segítségével egy könnyű, C-szerű programnyelven programozhatjuk a GPU-t.
A Slashdot weboldal jelentése szerint egy ilyen shader program futása alatt például az nVidia GeforceFX 5900 Ultra GPU mintegy 20 gigaflop teljesítményre képes, amely durva közelítéssel egy 10 GHz-es Pentium 4 processzornak felel meg. Normál körülmények között egy ilyen GPU programozása némileg macerás (főleg az NV3X-ek esetében), így most ezen kíván segíteni a BrookGPU, amely révén a C programozó utasíthatja a gépet a program során, hogy bizonyos kódrészleteket a GPU számoljon ki.
Ez azonban nem az első ilyen irányú próbálkozás, amelyben a GPU-kat hagyományos számítási feladatokra kívánják befogni. A múltban több ilyen kísérlet is volt, azonban nem lettek se túl hasznosak, sem pedig népszerűek.
Valójában egy igazi párharc alakult ki mára a GPU- és CPU-gyártók között. Míg az előbbiek egyre brutálisabb számítási teljesítménnyel kecsegtetnek, akár képesek átvenni a CPU feladatait is, addig az utóbbiak egyre több támogatást nyújtanak valósidejű 3D-s megjelenítésekhez. Ezen felül például az Intel még rendkívül olcsó, integrált grafikus chipkészletekkel is bombázza a grafikuskártya piacot. Mint azt bizonyos statisztikák kimutatták, mára a grafikus megoldások több mint fele integrálva van az alaplapokra, tehát ezek sok esetben felesleges teljesítményének kiaknázása (például amíg nem játszunk 3D-ben) nem is olyan rossz ötlet...
Egyre többen úgy gondolják, hogy ezt az "üresjárati" időt sokkal komolyabban is hasznosítani lehetne. Úgy tűnik, lassan elérkezik az idő, amikor más, általános jellegű feladatokra is befoghatjuk a videokártyán csücsülő processzort! A Stanford Egyetem fejlesztő csapata kiadta a BrookGPU nevű programját, amely lényegében egy fordító, és futtató környezet. A program segítségével egy könnyű, C-szerű programnyelven programozhatjuk a GPU-t.
A Slashdot weboldal jelentése szerint egy ilyen shader program futása alatt például az nVidia GeforceFX 5900 Ultra GPU mintegy 20 gigaflop teljesítményre képes, amely durva közelítéssel egy 10 GHz-es Pentium 4 processzornak felel meg. Normál körülmények között egy ilyen GPU programozása némileg macerás (főleg az NV3X-ek esetében), így most ezen kíván segíteni a BrookGPU, amely révén a C programozó utasíthatja a gépet a program során, hogy bizonyos kódrészleteket a GPU számoljon ki.
Ez azonban nem az első ilyen irányú próbálkozás, amelyben a GPU-kat hagyományos számítási feladatokra kívánják befogni. A múltban több ilyen kísérlet is volt, azonban nem lettek se túl hasznosak, sem pedig népszerűek.
Valójában egy igazi párharc alakult ki mára a GPU- és CPU-gyártók között. Míg az előbbiek egyre brutálisabb számítási teljesítménnyel kecsegtetnek, akár képesek átvenni a CPU feladatait is, addig az utóbbiak egyre több támogatást nyújtanak valósidejű 3D-s megjelenítésekhez. Ezen felül például az Intel még rendkívül olcsó, integrált grafikus chipkészletekkel is bombázza a grafikuskártya piacot. Mint azt bizonyos statisztikák kimutatták, mára a grafikus megoldások több mint fele integrálva van az alaplapokra, tehát ezek sok esetben felesleges teljesítményének kiaknázása (például amíg nem játszunk 3D-ben) nem is olyan rossz ötlet...