Berta Sándor

Stresszt, fejfájást és frusztrációt okoz a metaverzumban való munka

Elkészült az első tanulmány a metaverzumban való munkavégzésről. A kutatók nem találtak érveket a virtuális valóságban végzett irodai munka mellett és az átlagosan nem volt különösebben pozitív élmény a vizsgálatban résztvevők számára.

Mark Zuckerberg, a Facebook alapító elnök-vezérigazgatója tavaly október végén jelentette be, hogy Meta lesz a Facebook, az Instagram és a WhatsApp közösségi oldalakat működtető cég új neve. A menedzser remélte, hogy hamarosan egy "metaverzumot" működtető vállalatként tekintenek majd rájuk, ahol találkozik a fizikai és a digitális világ, és "magával ragadó virtuális online élményt" nyújt majd a felhasználóknak. A menedzser a metaverzum lehetőségeit februárban mutatta be. De a technológia még nem áll készen a széles körű munkahelyi felhasználásra, és egyesek soha nem tudják majd azt hatékonyan használni.

A virtuális valóságban történő munkavégzés számos előnnyel jár, kevesebb tényleges irodalátogatásra lesz szükség és nagyobb szabadságot teremt. Legalábbis ez az elmélet. A New Scientist azonban rámutatott, hogy az első tudományos gyakorlati teszt során a koncepció megbukott. A Coburgi Egyetem és a Cambdrige Egyetem kutatói az Arxivon publikálták a munkájukat.

Az eredményeket némi óvatossággal kell kezelni, mivel a szakértői értékelés még folyamatban van. 16 ember - külső résztvevők és egyetemi alkalmazottak - 35 órás munkahetet töltöttek el egy hagyományos irodában. Ezután egy héten keresztül ugyanazokat a tevékenységeket végezték egy virtuális valóság környezetben. Az Oculus (Meta) Quest 2-t fizikai billentyűzettel és egy Logitech K830-zal integrált trackpaddal párosították.


Az eredmények kijózanítóak voltak. A metaverzum-hét során a legtöbb mért kritérium tekintetében "jelentősen rosszabbul" teljesítettek. Ez különösen igaz volt a termelékenységi és egészségügyi kritériumokra. Az érintettek a munkát 19 százalékkal stresszesebbnek, a munkaterhelést pedig 35 százalékkal nagyobbnak érezték. 42 százalékkal nőtt a frusztráció amiatt, hogy nem sikerült hatékonyan vagy észszerű idő alatt elvégezni a munkát. A termelékenység viszont az alanyok saját értékelése szerint 16 százalékkal csökkent.

Fizikai szinten a résztvevők gyakran panaszkodtak szemfáradtságra és fáradtságra, fejfájásra és hányingerre a virtuális valóságban végzett munka során. Két résztvevőnek már a metaverzum-hét első napja után ki kellett szállnia a vizsgálatból, mert különösen érintettek voltak ezekben a tünetekben, és rendkívül kényelmetlenül érezték magukat a virtuális valóság fejfedő viselése közben. Egy másik személy három órán át tartó tartós migrénről számolt be 45 perc intenzív virtuális környezetben végzett munka után.


A szakemberek elmondták, hogy nem a legdrágább vagy a legkényelmesebbnek tartott virtuális valóság megoldásokat választották ki a kísérlet résztvevői számára és ezt szándékosan tették, mivel sok vállalatnak nincs pénze arra, hogy irodai alkalmazottait csúcskategóriás virtuális valóság rendszerekkel lássa el. Az utóbbiak körülbelül 2000 eurótól kaphatók, természetesen ez személyenként értendő. A tudósok hozzátették, hogy a tesztalanyok egy részének nem volt korábbi tapasztalata a virtuális valósággal, ami hozzájárulhatott a frusztrációjukhoz. Látták a jeleit annak, hogy a kellemetlen hatások idővel kezdtek enyhülni néhány jelentkezőnél.

Az eredményektől függetlenül a metaverzummal kapcsolatos várakozások magasak, még akkor is, ha a virtuális irodában való munkavégzés technológiai fejlesztéséhez valószínűleg még néhány évnyi fejlődésre lesz szükség. A Fortune magazin ezzel kapcsolatban idézte az Accenture felmérését, amely szerint a társaságok vezetői szférájában dolgozó résztvevők 71 százaléka várt pozitív üzleti hatásokat a metaversenytől. 42 százalékuk pedig még "átalakulást" vagy "áttörést" is remélt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #26
    "Meg a VR jatekok sem kulonosebben kelendoek, kb mint ahogy a 3D TV-k elbuktak. "
    igen, most még. De fejlődnek a VR eszközök. Itt talán a gond az lesz, hogy akár csak a 3D tévénél, vannak emberek akiknek a szeme nem bírja ezt a dolgot. Vagy használat közben derül ki, hogy am. szemhibája van. Így járt az egyik haver is: ő nem egy 3D képet látott hanem két különállót. Mint kiderült a szemei nem azt a szöget zárták be egymáshoz képest mint a standart emberi szem. Az agya meg az évtizedek alatt megtanulta kezelni a problémát. De a 3D technológiával nem tudott mit kezdeni. De azért a VR jelentősen jobb mint egy sima 3D tévé.
  • Sir Cryalot #25
    https://techcrunch.com/2020/03/30/niantic-is-updating-pokemon-go-and-other-titles-to-support-indoor-gaming/

    Na erről beszéltem. És lehet ezért keres vevőt az ubisoft meg az EA mert egy ilyen (AR) cég valóban érdekes, az AAA konzoljátékok fejlesztése meg szar is, meg zsiványkodás is meg fejlesztő kizsákmányolósdi is.
    Ja meg még a rockstart is árulják gta-stól.
  • Sir Cryalot #24
    https://techcrunch.com/2020/03/30/niantic-is-updating-pokemon-go-and-other-titles-to-support-indoor-gaming/

    Na erről beszéltem. És lehet ezért keres vevőt az ubisoft meg az EA mert egy ilyen cég valóban érdekes, az AAA konzoljátékok fejlesztése meg szar is, meg zsiványkodás is meg fejlesztő kizsákmányolásósdi is.
  • Sequoyah #23
    Volt erre igenye barkinek is? Nekem nagyon ugy tunik, hogy mestersegesen probaljak kelteni az igenyt, de amugy senki sem akart VR szemuveggel a fejen elni es dolgozni...
    Meg a VR jatekok sem kulonosebben kelendoek, kb mint ahogy a 3D TV-k elbuktak.
  • Sir Cryalot #22
    https://www.spiedigitallibrary.org/conference-proceedings-of-spie/1256/0000/Wide-angle-orthostereo/10.1117/12.19915.short?SSO=1
    http://www.leepvr.com/spie1990.php

    VR az (nem)lagtól meg orthostereo-tól VR.

    Az AR játék amiben játszhat egyik user desktopon a másik meg live feed kütyüvel kinnt de egymással játszanak az attól még AR.

    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2022.06.28. 18:49:40
  • kvp #21
    "Szóval megmaradna AR játéknak, csak "bejárhatóbb"."

    A VR es az AR kozti kulonbseg tovabbra is az, hogy ott vagy-e fizikailag es a kep nagyreszet a valosag teszi-e ki. Ha a felhasznalo altal latott kep nem tartalmaz valos komponenest, akkor nem nevezheto AR-nek. Meg a videohivassal tovabbitott elokep is csak VR-t jelent, a korabban felvett kepek pedig csak es kizarolag VR-t jelenthetnek. Teljesen mindegy, hogy van-e egyaltalan barmilyen input vagy csak es kizarolag a virtualis kamerat forgathatja a user egy desktop ragcsaloval, ha nem a fizikai helyenek megfelelo elokepet lat a user nagyobb reszben, akkor az nem AR. Minden elore felvett foto vagy video maximum VR lehet.

    Nincs olyan, hogy fizikai jelenlet nelkuli AR, elore felvett kepekkel. Ez ugyanis a VR egyik hagyomanyos definicioja. A megjelenito hardver pedig barmi lehet, akar egy sima kepcsoves monitor es egy eger is, attol meg VR marad.
  • Macropus Rufus #20
    "Az ARre ra van menve, a google aligha felejtette el a street viewt es az apple is biztos benne hogy sokan szeretik a street view miatt a Googlet meg kevésbé eszement időkben igény is volt hogy legyen apple maps. Mrg kozben lett egyre erdekesebb depth szenzor telefonban."
    A StreetView nem kiterjesztett valóság alkalmazás (AR). Ha csak nem arra a StreetView verzióra gondolsz amihez kell egy GoogleGlass is. Mert akkor okés, az már AR.
    Sztem a Meta jobban járna ha ez utóbbi irányba menne és erre menne rá. A VR munkára jelenleg teljesen alkalmatlan. Szórakoztatásra viszont igencsak alkalmas.
  • Sir Cryalot #19
    " A pokemon go az AR, de hamis pozicioval es streetview alapon mar tiszta VR jatekka valna."

    Ha vállalnák a féltégla formátumot az userek akkor válna VR-é, anélkül nem lesz "presence" és az nekik ilyen sarokkő hogy input lag meg FOV meg stb. kell az "presence" , és nem is lenne értelme mert a minecraft meg fortnite meg roblox után akarnának menni a fejlesztők az az userbase meg monitoron meg tv-n van. Szóval megmaradna AR játéknak, csak "bejárhatóbb" .
  • kvp #18
    "Ami scannelt 3d környezet és valós dolgok vannak bescannelve hozzá az AR-be hajlik"

    Az AR az augmented reality. Tehat a latott kep egy resze valos elo kep, nincs rogzitve vagy tarolva. Ha a kep kismertekben sem a felhaznalot korulvevo vilag kepe, akkor az tisztan VR, fuggetlenul a kepek forrasatol.

    Tehat:
    AR = a felhasznalo koruli valos vilag elo kepe + generalt grafika
    VR = barmilyen felvett vagy generalt tartalom

    A streetview tiszta VR. Egy okosszemuveggel a latott utcakepre helyezett terkep pedig AR. A pokemon go az AR, de hamis pozicioval es streetview alapon mar tiszta VR jatekka valna.
  • Sir Cryalot #17
    "de ez szerintem is VR és nem kisebb hardware igénye lesz hanem inkább nagyobb."

    A VR az >100 fov-ot jelent, olyan 100 fov hogy megfelel a valós látószögednek.

    A street view meg ilyen megatexture jellegű dolog (nem hw igényes).

    "lehet pár éven belül lehetséges lesz az, hogy valós városrészek szerepeljenek játékokban, "

    ők nem foglalkoznak ezzel mert nekik direkt azért van kitbash grafika hogy lehessen ismételgetni és beleférjenek 30-60 gigába ami lejön steamről meg ráfér bd lemezre, és meg is bukott ez a dolog hogy textúrát kell nekik ráhajlítgatni high poly modellekre ami gályarabsághoz mérhető munka és mindenki utálja meg elmenekültek :D