Berta Sándor

Adatok megjelenítése virtuális valóság platformon

Az új megoldás például a ritka génhibák vizsgálatakor lehet nagyon hasznos.

A Bécsi Műszaki Egyetem, az Osztrák Tudományos Akadémia és a Max Perutz Laboratóriumok munkatársai által kifejlesztett új virtuális valóság koncepciórendszer szinte számítógépes játéknak tűnik és rendkívül nagy mennyiségű információ megjelenítését teszi lehetővé a virtuális valóságban. A platform ezért a tudomány sok területén alkalmazható és biztosítja a szakemberek számára a 3D-s és virtuális kutatási lehetőségeket.

Hannes Kaufmann, a Bécsi Műszaki Egyetem virtuális valóság kutatási csoportjának vezetője elmondta, hogy minél nagyobbak és összetettebbek a hálózatok, annál nehezebb azok vizuális megjelenítése a képernyőn. A hagyományos számítógépes szoftverek gyorsan elérik a határaikat. Jó példa a nehézségekre, hogy a humán genomban mintegy 20 000 különböző fehérje van kódolva, amelyek egymással kapcsolatba tudnak lépni. Elvileg lehetőség lenne a vizuális megjelenítésükre, ha pontokként ábrázolnák azokat, de akkor 300 000 vonalra lenne szükség, amelyek mindegyike egy-egy interakciót jelképezne. Azonban ebben a vonalkáoszban alig lehetne valamit felismerni. Az új virtuális valóság megoldásban viszont interaktív módon ismerhetők fel a hatalmas és összetett hálózatok. Így jobban észlelhetők az összefüggések és a például a ritka betegségek kialakulásáért felelős genetikai különlegességek.

A rendszer első prototípusa segítségével a kutatók különböző adatokat kapcsoltak össze, elsősorban az emberi szervezetben lévő fehérjekomplexumok között lévő kapcsolati mintákat ötvözték azok biológiai funkcióival. A globális adatbázisok bevonásával azonosították ezeket a bizonyos betegségekkel kapcsolatban lévő fehérjekomplexumokat.

Jörg Menche, a szakértők egyike kiemelte, hogy a platform megmutatja a molekuláris hálózatok vizuális megjelenítésében rejlő hatalmas lehetőségeket. A klinikai tünetekkel összhangba hozott fehérjekomplexumok különösen a ritka betegségek és a súlyos immunbetegségek esetében lehet pontosabban elemezni, hogy kifejleszthetők legyenek a a patobiológiai mechanizmusokkal kapcsolatos hipotézisek. Ez megkönnyíti a betegségek kialakulási okának a felderítését, valamint a célzott kezelési módszerek utáni keresést.

A platformot az Unreal Engine segítségével alkották meg, a motort gyakran használják a 3D-s számítógépes játékok létrehozására. A szakemberek nyilvánosságra hozták a megoldás forráskódjait és a lépéstől azt remélik, hogy más fejlesztőcsoportok is felismerik a virtuális valóságban rejlő tudományos adatelemzési lehetőségeket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!