Berta Sándor
Az empatikus robotokat előbb elfogadják az emberek
A gépeknek egyelőre meg kell küzdeniük azzal a problémával, hogy sokan nem fogadják el azokat.
A Denveri Egyetem, a DreamFace Technologies és a Coloradói Egyetem munkatársai arra voltak kíváncsiak, hogy az emberek milyen feltételekkel tudják elfogadni az ápoló vagy segítő robotokat. Kiderült, hogy a különböző modellek akkor tudják a leghatékonyabban támogatni a felhasználókat, ha a gépek észszerű szociális interakciókat hajtanak végre és azonosítják az emberek érzelmeit, illetve arányosan reagálnak is azokra. Minden ilyen lépés növelheti a robotok elfogadottságát. Ahhoz viszont, hogy egy gép képes legyen ilyen interakciókra mesterséges érzelmi intelligenciával kell rendelkeznie. Az idősebb személyek hajlamosabbak arra, hogy szimpatikusabbnak találják az empatikus viselkedésre programozott modelleket.
A kutatók a lakewoodi (Colorado) Eaton Idős Közösség tíz lakójának a reakcióit elemezték. A nyugdíjasokat arra kérték, hogy lépjenek kapcsolatba a DreamFace Technologies által megalkotott Ryan nevű robottal, majd osszák meg a szakértőkkel a tapasztalataikat. A teszt során Ryan két változatát alkalmazták, az egyik empatikus volt, a másik nem.
Hojjat Abdollahi, a Denveri Egyetem munkatársa kijelentette, hogy az empatikus változat egy érzelemfelismerő algoritmust és érzelemkifejező rendszert használt, s képes volt arra, hogy észlelje az emberek arcán és beszédében megjelenő kifejezéseket, majd reagáljon azokra. Az empátia nélküli Ryan ezt nem tudta végrehajtani és nem volt képes a kommunikációja módosítására sem. A tesztben résztvevő személyek hetente kétszer 1-1 negyedórát léphettek kapcsolatba mind a két géppel, s mindegyik találkozóból profitáltak. A végkövetkeztetésük az volt, hogy az empatikus robotot sokkal szimpatikusabbnak találták.
A Denveri Egyetem, a DreamFace Technologies és a Coloradói Egyetem munkatársai arra voltak kíváncsiak, hogy az emberek milyen feltételekkel tudják elfogadni az ápoló vagy segítő robotokat. Kiderült, hogy a különböző modellek akkor tudják a leghatékonyabban támogatni a felhasználókat, ha a gépek észszerű szociális interakciókat hajtanak végre és azonosítják az emberek érzelmeit, illetve arányosan reagálnak is azokra. Minden ilyen lépés növelheti a robotok elfogadottságát. Ahhoz viszont, hogy egy gép képes legyen ilyen interakciókra mesterséges érzelmi intelligenciával kell rendelkeznie. Az idősebb személyek hajlamosabbak arra, hogy szimpatikusabbnak találják az empatikus viselkedésre programozott modelleket.
A kutatók a lakewoodi (Colorado) Eaton Idős Közösség tíz lakójának a reakcióit elemezték. A nyugdíjasokat arra kérték, hogy lépjenek kapcsolatba a DreamFace Technologies által megalkotott Ryan nevű robottal, majd osszák meg a szakértőkkel a tapasztalataikat. A teszt során Ryan két változatát alkalmazták, az egyik empatikus volt, a másik nem.
Hojjat Abdollahi, a Denveri Egyetem munkatársa kijelentette, hogy az empatikus változat egy érzelemfelismerő algoritmust és érzelemkifejező rendszert használt, s képes volt arra, hogy észlelje az emberek arcán és beszédében megjelenő kifejezéseket, majd reagáljon azokra. Az empátia nélküli Ryan ezt nem tudta végrehajtani és nem volt képes a kommunikációja módosítására sem. A tesztben résztvevő személyek hetente kétszer 1-1 negyedórát léphettek kapcsolatba mind a két géppel, s mindegyik találkozóból profitáltak. A végkövetkeztetésük az volt, hogy az empatikus robotot sokkal szimpatikusabbnak találták.