Berta Sándor
Már a nehéz terep sem akadály a robotoknak
Egy új modell a haladása során ötvözi a vizuális észlelést és a tapintásérzékelést.
Marco Hutter, az ETH Zürich kutatója és a kollégái egy olyan új vezérlőrendszert alkottak meg, amelynek segítségével az ANYmal nevű gép nehéz terepen is gyorsan és robusztusan tud mozogni.
A robot a tesztek során először a Zürichi-tó déli oldalán lévő Etzel hegyre ment fel mindössze 31 perc alatt, amely 4 perccel rövidebb az emberi túrázóknak előírt időnél. Ráadásul az ANYmal botlás, hiba vagy esés nélkül teljesítette a feladatot. Hutter elmondta, hogy a gép megtanulta, hogy ötvözze a környezet vizuális környezetészlelési képességét a közvetlen lábkontaktuson alapuló tapintásérzékelésével. Ezáltal a nehéz, utak nélküli terepeken gyorsabban, hatékonyabban és robusztusabban tud haladni. Ennek köszönhetően a robot a jövőben bárhol alkalmazható lesz, ahol az emberek számára túlzottan veszélyes lenne a közlekedés vagy ahol más modellek nem tudnának haladni.
Takahiro Miri, Hutter csoportjának doktorandusza rámutatott, hogy a magas fű vagy a hó áthidalhatatlan vagy részben láthatatlan akadálynak tűnhet az ANYmalnak annak ellenére, hogy azon elvileg simán át tud futni. Azonban a rossz fényviszonyok, a por vagy a köd megzavarhatják az érzékelést. Éppen ezért az olyan gépeknek, mint az ANYmal meg kell tanulniuk, hogy önállóan döntsenek arról, hogy mikor bíznak meg a környezetről készített felvételeknek és mikor kell lassan és megfontoltan haladniuk.
A szakemberek az új modellt egy számos akadályt felvonultató virtuális pályán próbálták ki, ezáltal a vezérlőrendszer megtanulta, hogy a robot miként tudja optimálisan leküzdeni az akadályokat és mikor bízhat meg a környezeti adatokban vagy mikor hagyja figyelmen kívül azokat. A rendszer még akkor is működik, ha a közvetlen környezettel kapcsolatos szenzoradatok megbízhatatlanok vagy kétértelműek. Az ANYmal ilyenkor minden esetben a tapintásérzékelésére támaszkodik.
Az új fejlesztés sikeres teljesítette tavaly szeptemberben a Darpa Subterranean Challenge nevű megmérettetést, amely a világ legismertebb ilyen jellegű robotversenye. A gép automatikusan és gyorsan áthaladt egy föld alatti alagút- és barlangrendszeren, s egy nehéz terepen, miközben számos akadályt küzdött le. Ez a sikeres próba hozzájárult ahhoz, hogy a fejlesztők a Cerberus csapat tagjaként megszerezték az első helyet és azzal járó 2 millió dollárt.
Marco Hutter, az ETH Zürich kutatója és a kollégái egy olyan új vezérlőrendszert alkottak meg, amelynek segítségével az ANYmal nevű gép nehéz terepen is gyorsan és robusztusan tud mozogni.
A robot a tesztek során először a Zürichi-tó déli oldalán lévő Etzel hegyre ment fel mindössze 31 perc alatt, amely 4 perccel rövidebb az emberi túrázóknak előírt időnél. Ráadásul az ANYmal botlás, hiba vagy esés nélkül teljesítette a feladatot. Hutter elmondta, hogy a gép megtanulta, hogy ötvözze a környezet vizuális környezetészlelési képességét a közvetlen lábkontaktuson alapuló tapintásérzékelésével. Ezáltal a nehéz, utak nélküli terepeken gyorsabban, hatékonyabban és robusztusabban tud haladni. Ennek köszönhetően a robot a jövőben bárhol alkalmazható lesz, ahol az emberek számára túlzottan veszélyes lenne a közlekedés vagy ahol más modellek nem tudnának haladni.
Takahiro Miri, Hutter csoportjának doktorandusza rámutatott, hogy a magas fű vagy a hó áthidalhatatlan vagy részben láthatatlan akadálynak tűnhet az ANYmalnak annak ellenére, hogy azon elvileg simán át tud futni. Azonban a rossz fényviszonyok, a por vagy a köd megzavarhatják az érzékelést. Éppen ezért az olyan gépeknek, mint az ANYmal meg kell tanulniuk, hogy önállóan döntsenek arról, hogy mikor bíznak meg a környezetről készített felvételeknek és mikor kell lassan és megfontoltan haladniuk.
A szakemberek az új modellt egy számos akadályt felvonultató virtuális pályán próbálták ki, ezáltal a vezérlőrendszer megtanulta, hogy a robot miként tudja optimálisan leküzdeni az akadályokat és mikor bízhat meg a környezeti adatokban vagy mikor hagyja figyelmen kívül azokat. A rendszer még akkor is működik, ha a közvetlen környezettel kapcsolatos szenzoradatok megbízhatatlanok vagy kétértelműek. Az ANYmal ilyenkor minden esetben a tapintásérzékelésére támaszkodik.
Az új fejlesztés sikeres teljesítette tavaly szeptemberben a Darpa Subterranean Challenge nevű megmérettetést, amely a világ legismertebb ilyen jellegű robotversenye. A gép automatikusan és gyorsan áthaladt egy föld alatti alagút- és barlangrendszeren, s egy nehéz terepen, miközben számos akadályt küzdött le. Ez a sikeres próba hozzájárult ahhoz, hogy a fejlesztők a Cerberus csapat tagjaként megszerezték az első helyet és azzal járó 2 millió dollárt.