Berta Sándor
Apple - a tiltás ellenére használhatók reklámokhoz a személyes adatok?
Újabb felvetések merültek fel a konszern gyakorlatával kapcsolatban.
Az iOS 13 operációs rendszerig az Apple az alkalmazásoknál szabad hozzáférést biztosított a hirdetési azonosítóhoz (IDFA), amely minden egyes mobilkészülék esetében egy egyértelmű jelölés volt és amelyet a felhasználók, az Androidnál alkalmazott megoldáshoz hasonlóan, kérésre kikapcsolhattak. Az év elején bevezetett App Tracking Transparency nevű védelmi funkció viszont pont fordítva működik és elvárja, hogy az emberek hozzájáruljanak a programok általi követéshez. Ezáltal a piac szereplői komoly reklámbevételektől eshetnek majd el.
Most a France Digitale egy olyan panasszal állt elő, amely hátráltathatja az iOS 14.5-ös verziójának a megjelenését. Az operációs rendszer e kiadásának béta változata néhány hete már elérhető és számos érdekes funkciót kínál a felhasználóknak. Többek között a reklámok követhetősége is lehetővé válhat és harmadik félnek megtiltható a felhasználói információk hirdetési célokra való alkalmazása.
Az Apple új reklámeszköze viszont nem tartja magát ezekhez a korlátozásokhoz - legalább is ezt állítja a France Digitale. A startupokat és a kockázatitőke-társaságokat képviselő lobbiszervezet szerint ugyanis a kaliforniai óriáscég fenntartja magának a jogot arra, hogy önhatalmúlag eldöntse, hogy ki lehet partner és ki számít harmadik félnek. Ugyan a vállalat által használt követési gyakorlat különbözik más piaci szereplők, például a Facebook hasonló eljárásától, de mégis előnyöket biztosít a társaság számára. Erről pedig az Apple mélyen hallgat.
Az óriáscég úgy reagált, hogy nem követi a felhasználók szokásait, hanem csupán kategóriákba sorolja be őket, hogy így tegyen elérhetővé a számukra személyre szabott hirdetéseket. A kategóriák olyan tényezők szerint jönnek létre, mint a letöltött alkalmazások, a kor, a származási ország vagy a lakóhely és a nem. Attól függően, hogy bizonyos emberek esetében hány tényező egyezik, a kategóriákat akár finomhangolni is lehet. Az európai uniós adatvédelmi jog értelmében ezt a gyakorlatot követésként lehet értelmezni. Adatvédelmi szakemberek ugyanis rendre rámutatnak, hogy a névtelenné tett információkat is vissza lehet követni az egyes személyekhez.
A France Digitale az üggyel kapcsolatban panaszt nyújtott be az illetékes francia felügyelethez. Amennyiben a szervezet sikerrel jár, akkor azzal komoly mértékben hathat az iOS 14.5 megjelenésére, hiszen az Apple kénytelen lenne számos változtatást eszközölni. Hasonló vizsgálatot folytat jelenleg Nagy-Britanniában a Competition and Markets Authority (CMA) nevű fogyasztóvédelmi hivatal is.
Az iOS 13 operációs rendszerig az Apple az alkalmazásoknál szabad hozzáférést biztosított a hirdetési azonosítóhoz (IDFA), amely minden egyes mobilkészülék esetében egy egyértelmű jelölés volt és amelyet a felhasználók, az Androidnál alkalmazott megoldáshoz hasonlóan, kérésre kikapcsolhattak. Az év elején bevezetett App Tracking Transparency nevű védelmi funkció viszont pont fordítva működik és elvárja, hogy az emberek hozzájáruljanak a programok általi követéshez. Ezáltal a piac szereplői komoly reklámbevételektől eshetnek majd el.
Most a France Digitale egy olyan panasszal állt elő, amely hátráltathatja az iOS 14.5-ös verziójának a megjelenését. Az operációs rendszer e kiadásának béta változata néhány hete már elérhető és számos érdekes funkciót kínál a felhasználóknak. Többek között a reklámok követhetősége is lehetővé válhat és harmadik félnek megtiltható a felhasználói információk hirdetési célokra való alkalmazása.
Az Apple új reklámeszköze viszont nem tartja magát ezekhez a korlátozásokhoz - legalább is ezt állítja a France Digitale. A startupokat és a kockázatitőke-társaságokat képviselő lobbiszervezet szerint ugyanis a kaliforniai óriáscég fenntartja magának a jogot arra, hogy önhatalmúlag eldöntse, hogy ki lehet partner és ki számít harmadik félnek. Ugyan a vállalat által használt követési gyakorlat különbözik más piaci szereplők, például a Facebook hasonló eljárásától, de mégis előnyöket biztosít a társaság számára. Erről pedig az Apple mélyen hallgat.
Az óriáscég úgy reagált, hogy nem követi a felhasználók szokásait, hanem csupán kategóriákba sorolja be őket, hogy így tegyen elérhetővé a számukra személyre szabott hirdetéseket. A kategóriák olyan tényezők szerint jönnek létre, mint a letöltött alkalmazások, a kor, a származási ország vagy a lakóhely és a nem. Attól függően, hogy bizonyos emberek esetében hány tényező egyezik, a kategóriákat akár finomhangolni is lehet. Az európai uniós adatvédelmi jog értelmében ezt a gyakorlatot követésként lehet értelmezni. Adatvédelmi szakemberek ugyanis rendre rámutatnak, hogy a névtelenné tett információkat is vissza lehet követni az egyes személyekhez.
A France Digitale az üggyel kapcsolatban panaszt nyújtott be az illetékes francia felügyelethez. Amennyiben a szervezet sikerrel jár, akkor azzal komoly mértékben hathat az iOS 14.5 megjelenésére, hiszen az Apple kénytelen lenne számos változtatást eszközölni. Hasonló vizsgálatot folytat jelenleg Nagy-Britanniában a Competition and Markets Authority (CMA) nevű fogyasztóvédelmi hivatal is.