Berta Sándor
Pert fontolgat az Apple ellen a Facebook
A közösségi platform a reklámbevételét félti az új adatvédelmi előírásoktól.
A The Information bennfentesekre hivatkozva írta meg, hogy a Facebook versenykorlátozást kifogásoló keresetet készít elő az Apple ellen, mert álláspontja alapján az óriáscég az új adatvédelmi szabályaival jelentős mértékben megnehezíti más társaságok számára a hirdetési tevékenységük folytatását. Mindez pedig a közösségi platform képviselői szerint könnyen kimerítheti a piaci pozícióval való visszaélés fogalmát.
A vita alapját az jelenti, hogy az iOS 13 operációs rendszerig az Apple az alkalmazásoknál szabad hozzáférést biztosított a hirdetési azonosítóhoz (IDFA), amely minden egyes mobilkészülék esetében egy egyértelmű jelölés volt és amelyet a felhasználók, az Androidnál alkalmazott megoldáshoz hasonlóan, kérésre kikapcsolhattak. Az év elején bevezetett App Tracking Transparency nevű védelmi funkció viszont pont fordítva működik és elvárja, hogy az emberek hozzájáruljanak a programok általi követéshez. A Facebook mellett számos fejlesztő is úgy vélte, hogy az internetezők kétharmada nem fogja ezt az engedélyt megadni és ezáltal a piac szereplői komoly reklámbevételektől eshetnek majd el. A Facebook konkrétan a hirdetési bevételek megfeleződésétől tart.
Ezzel párhuzamosan az Apple ellen felmerült az a vád is, hogy a módosított gyakorlattal a saját szolgáltatásait hozta kedvezőbb helyzetbe, és azokkal más piaci szereplők, például a Facebook az eddiginél nehezebben tudnak majd versenyezni. A kiszivárgott információk alapján a vádak nem egyik pillanatról a másikra, hanem nagyon is tudatosan fogalmazódtak meg az elmúlt hónapokban. Ugyanakkor voltak olyan vélemények a Facebookon belül is, hogy adatvédelmi kérdésekben pont nem a társaságnak kellene "hőzöngenie", tekintve, hogy az elmúlt években számos adatvédelmi botránya volt.
A The Information bennfentesekre hivatkozva írta meg, hogy a Facebook versenykorlátozást kifogásoló keresetet készít elő az Apple ellen, mert álláspontja alapján az óriáscég az új adatvédelmi szabályaival jelentős mértékben megnehezíti más társaságok számára a hirdetési tevékenységük folytatását. Mindez pedig a közösségi platform képviselői szerint könnyen kimerítheti a piaci pozícióval való visszaélés fogalmát.
A vita alapját az jelenti, hogy az iOS 13 operációs rendszerig az Apple az alkalmazásoknál szabad hozzáférést biztosított a hirdetési azonosítóhoz (IDFA), amely minden egyes mobilkészülék esetében egy egyértelmű jelölés volt és amelyet a felhasználók, az Androidnál alkalmazott megoldáshoz hasonlóan, kérésre kikapcsolhattak. Az év elején bevezetett App Tracking Transparency nevű védelmi funkció viszont pont fordítva működik és elvárja, hogy az emberek hozzájáruljanak a programok általi követéshez. A Facebook mellett számos fejlesztő is úgy vélte, hogy az internetezők kétharmada nem fogja ezt az engedélyt megadni és ezáltal a piac szereplői komoly reklámbevételektől eshetnek majd el. A Facebook konkrétan a hirdetési bevételek megfeleződésétől tart.
Ezzel párhuzamosan az Apple ellen felmerült az a vád is, hogy a módosított gyakorlattal a saját szolgáltatásait hozta kedvezőbb helyzetbe, és azokkal más piaci szereplők, például a Facebook az eddiginél nehezebben tudnak majd versenyezni. A kiszivárgott információk alapján a vádak nem egyik pillanatról a másikra, hanem nagyon is tudatosan fogalmazódtak meg az elmúlt hónapokban. Ugyanakkor voltak olyan vélemények a Facebookon belül is, hogy adatvédelmi kérdésekben pont nem a társaságnak kellene "hőzöngenie", tekintve, hogy az elmúlt években számos adatvédelmi botránya volt.