Berta Sándor

Pert fontolgat az Apple ellen a Facebook

A közösségi platform a reklámbevételét félti az új adatvédelmi előírásoktól.

A The Information bennfentesekre hivatkozva írta meg, hogy a Facebook versenykorlátozást kifogásoló keresetet készít elő az Apple ellen, mert álláspontja alapján az óriáscég az új adatvédelmi szabályaival jelentős mértékben megnehezíti más társaságok számára a hirdetési tevékenységük folytatását. Mindez pedig a közösségi platform képviselői szerint könnyen kimerítheti a piaci pozícióval való visszaélés fogalmát.

A vita alapját az jelenti, hogy az iOS 13 operációs rendszerig az Apple az alkalmazásoknál szabad hozzáférést biztosított a hirdetési azonosítóhoz (IDFA), amely minden egyes mobilkészülék esetében egy egyértelmű jelölés volt és amelyet a felhasználók, az Androidnál alkalmazott megoldáshoz hasonlóan, kérésre kikapcsolhattak. Az év elején bevezetett App Tracking Transparency nevű védelmi funkció viszont pont fordítva működik és elvárja, hogy az emberek hozzájáruljanak a programok általi követéshez. A Facebook mellett számos fejlesztő is úgy vélte, hogy az internetezők kétharmada nem fogja ezt az engedélyt megadni és ezáltal a piac szereplői komoly reklámbevételektől eshetnek majd el. A Facebook konkrétan a hirdetési bevételek megfeleződésétől tart.

Ezzel párhuzamosan az Apple ellen felmerült az a vád is, hogy a módosított gyakorlattal a saját szolgáltatásait hozta kedvezőbb helyzetbe, és azokkal más piaci szereplők, például a Facebook az eddiginél nehezebben tudnak majd versenyezni. A kiszivárgott információk alapján a vádak nem egyik pillanatról a másikra, hanem nagyon is tudatosan fogalmazódtak meg az elmúlt hónapokban. Ugyanakkor voltak olyan vélemények a Facebookon belül is, hogy adatvédelmi kérdésekben pont nem a társaságnak kellene "hőzöngenie", tekintve, hogy az elmúlt években számos adatvédelmi botránya volt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sequoyah #13
    Nem tudom honnan vetted a szamokat, de 85 milliard az eves beveteluk, 2.8 milliard felhasznalojuk van, az nekem 30 dollarra jon ki, ami ugy 9000 HUF

    Ez havonta $2.5, vagy 750Ft. Netflixre ennek tobbszoroset kifizetjuk.

    Ha valaki kozeposztalybeli facebook felhasznalo, akkor evente 482 ezer forintnak megfelelo bevetelt hoz a facebook-nak

    Ha a vilagszintu teljes bevetelt elosztjuk csak az amerikai felhasznalokra, meg akkor is csak kb $380-at kapunk, ami kicsit tobb mint 100 ezer forint. Es itt most szelsosegesen felulbecsultem, mert az Europai felhsznalok is ennyien vannak es ennyit ernek, es a tobbi felhasznalo erteke sem 0. Szoval ez a masik 482e-es szamod is erosen legbolkapottnak latszik.
    Utoljára szerkesztette: Sequoyah, 2021.02.03. 23:17:09
  • M2 #12
    Lehetne olyan, hogy néha megosztja az ismerősökkel az előző esti beszélgetéseinket. A ProPrémium előfizetési módban ezt lehetne kapcsolni, napi ötezerért.
  • esemve #11
    "Miért nincs egyszerűen csak fizetős Facebook ahol nulla reklám és követés van?"

    Védelmi pénz?
  • pakeszke #10
    ja amugy meg csinaltam egy kis pattogatott kukoricat :)
  • pakeszke #9
    az Apple ezt elkoveti, szpeen megnezi hogy egy kulsos applikacio miben sikeres es hazon belul csinal neki konkurenciat
  • kvp #8
    A facebook evente atlag 8620395836000 / 2797000000 *12 = 36984 forintot keres egy-egy felhasznalon. Raadasul minel gazdagabb valaki, annal tobbet, mert az o adatai ertekesebbek. Tehat a fizetos facebook az evente 37 + fa = 48 ezer forint lenne ha mindenki fizetne. Es ezzel pont azoknak a gazadagabb felhasznalok adatait vesztenek el (felso es kozeposztaly), akikbol a beveteleik 90%-a jon. Na most ez azt jelenti, hogy a fenti osszeg kb. 10x-ese /(1.0-0.9) lenne a realis ingyenes facebook ar, azaz olyan 482 ezer forint / ev. Ki fizetne ezt ki???

    Meg egyszer: Ha valaki kozeposztalybeli facebook felhasznalo, akkor evente 482 ezer forintnak megfelelo bevetelt hoz a facebook-nak. (magyar viszonyok kozott persze a fenti kozeposztaly alja a magyar felso kozeposztalynal van, de itt most az amerikai/nyugateuropai jovedelmi szintekrol es fogyasztasi szokasokrol beszelunk) Es ha van egy kozeposztalybeli csalad, mondjuk ket szulo es masfel gyerek, akkor a csaladtagok szama szerint kell felszorozni, raadasul a gyerekek adatai neha tobbet is ernek (belertve az insta es a tobbi facebook app adatait is), mert ok konnyebben manipulalhatoak, akar a szulok adatainak kiadasara is.

    Raadasul mivel a facebook az adatokat a bevetelgeneralas mellett politikai manipulacio celjara hasznalja, ezert elengedhetetlen, hogy minden ember adatai meglegyenek nekik, foleg a jobban kereso emberek, akiket nehezebb a megfelelo dontesek meghozasara utasitani es nem lehet penzert megvenni a szavataikat. (amerikaban nagyon sok levelszavazatot komepenzacio kereteben gyujtottek be politikai aktivistak, ez legalis, mert azert fizettek, hogy szavazzon, nem azert hogy kire es csak segitettek kitolteni a funkcionalisan analfabeta hatranyos helyzetu kisebbsegeknek, akiket egyebkent is elnyom a rendszerszintu rasszizmus)
  • peterx #7
    "Ráadásul a pénz a hirdetőktől jön, nekik mivel lehetne eladni a felületet, ha nincs, illetve bizonytalan hogy van-e aki megnézze?"

    Mindig többen fogják "ingyen" használni, mint akik fizetnek érte így azok garantáltan kapják továbbra is a hirdetéseket és most már egy szavuk nem lehet arra sem hogy követik őket, mert van másik opció is. Sok problémát megoldana, mint az örökös jogi háborúk, tiszta viszonyokat teremtene.. ugyanez igaz a Google szolgáltatásaira, sőt tovább megyek az összes netes vállalkozásra igaz lehetne. Aki fizet(ne) egy szolgáltatásért annak hét lakat alatt őriznék az adatait és maximálisan privát módon használhatja a szolgáltatást.

    Természetesen aki meg ingyen használja azt meg részletes tájékoztatják ennek minden vonzatával együtt, nincs több kamuzás a cég részéről, meg utólag kiderülő apróságok ezzel kapcsolatban..
    Utoljára szerkesztette: peterx, 2021.02.02. 20:02:56
  • M2 #6
    "A ToS-be pedig beleírnák, hogy nulla követés, nulla hirdetés ha fizetsz."

    Olyan szinten a követésre épül az egész rendszerük, hogy már meg se tudnák oldani a kikapcsolását. Minden sokat látogatott weboldal kódjában ott vannak ők és a google.

    Ráadásul a pénz a hirdetőktől jön, nekik mivel lehetne eladni a felületet, ha nincs, illetve bizonytalan hogy van-e aki megnézze?
  • peterx #5
    Pontosítok, fizetős FB-nél hirdetést sem látnál soha :)
    A ToS-be pedig beleírnák, hogy nulla követés, nulla hirdetés ha fizetsz. Ha ennek ellenére is benne vagy a követős rendszerben (és ez kiderül) akkor meg gigabüntetést lehet kiszabni rájuk, mert nyíltan és védhetetlenül megsértik a "szerződést" veled. Ezt már nem mernék kockáztatni, mivel lehetetlen kimagyarázni.
    Utoljára szerkesztette: peterx, 2021.02.02. 18:14:15
  • Sequoyah #4
    A Facebooknal ez nem hiszem hogy lehetseges. Mivel az egesz rendszeruk arra epul hogy a te viselkedesedet elemzik, te elhinned hogy egy kattintassal kivesznek teged a rendszerbol ha fizetsz?
    Nem, mindenki feltetelezni fogja hogy tovabbra is gyujtik az adatait, maximum a hirdeteseket veletlenszerubben adjak neki, hogy ne legyen feltuno...
    Es nem az szamit hogy valoban ezt teszik-e majd, hanem hogy hitelesek-e. Es nem azok.

    A Microsoft uzleti modellje nem a hirdetesekre epul, ez naluk csak egy extra, szoval ok hitelesebben tudnak ezt csinalni.

    Az Apple pedig egyaltalan nem hirdet, minden beveteluk kozvetlenul a felhasznaloktol, azaz tolunk szarmazik.