Gyurkity Péter
Hamis oldalakon verik át akciókkal vásárlókat
A fekete péntekre csalók nagy tömege repült rá, a szokásos módszerekkel igyekeznek átverni minket.
Az utóbbi években hozzászokhattunk a tengerentúlról átvett Black Friday, azaz fekete péntek néven futó akciókhoz, amelyeket számos esetben a Cyber Monday követ a sorban, ahogy a forgalmazók felkészítik a vásárlókat az ünnepi szezonra, már korábban szert téve némi plusz bevételre. A jelek szerint ez a csalók figyelmét sem kerülte el, új oldalak ezreit regisztrálták, kifejezetten ezen akciókra repülve rá.
A mostani szezon kapcsán eddig többnyire a készlethiányról írtunk, amely egyes vélemények szerint szándékos is lehet, viszont eközben a különböző áruházak már javában hirdették az újabb jelentős kedvezményeket. Most egy biztonságra fókuszáló cég készítette el saját felmérését, amelynek eredményei azt mutatják, hogy az internetes bűnözők is kifejezetten ezen ajánlatokra fókuszálnak, igyekezvén átverni az érdeklődőket, többnyire megszokott, a téma iránt érdeklődőknek ismerős módszerekkel. A szakemberek nagyjából 30 millió weboldalon futtatták végig saját algoritmusukat, azon portálokra fókuszálva, amelyeket ebben a hónapban, vagyis novemberben regisztráltak be, ez ugyanis elterjedt módszer azok körében, akik már a csalásra és a vásárlók átverésére mennek rá.
Az eredmények szerint csaknem 268 ezer olyan oldalt találtak, amelyek már a fekete péntekkel kapcsolatos ajánlatokkal kecsegtették a látogatókat, ezek közül pedig nagyjából 5500 olyan példány is akadt, amelyek egyértelműen valamilyen ártó szándékkal jöttek létre. Továbbra is elterjedt módszer az adathalászat, ennek keretében hamis üzenetekkel bombázzák a felhasználókat, valamilyen üzleti vagy kormányzati szereplőnek adva ki magukat, további ajánlatokkal és kedvezményekkel megpróbálva rávenni a megcélzott személyeket az új felhasználói fiókok regisztrálására, egyes hivatkozások kedvelésére és követésére. Sok esetben másolják le a jól ismert portálok kinézetét, legyen szó akár a PayPalról, hiszen így könnyebb lehet az átverés megvalósítása.
Az internetezők viszonylag könnyen elkerülhetik az ilyen oldalakat, fontos viszont, hogy átnézzék a működtető kapcsolati és elérhetőségi adatait, ellenőrizzék a közösségi médiára mutató hivatkozásokat (amelyek számos esetben egyéb címekre irányítanak át minket), elkerüljék a közösségi médián megosztott linkeket, valamint óvakodjanak a túlságosan jónak tűnő ajánlatoktól.
Az utóbbi években hozzászokhattunk a tengerentúlról átvett Black Friday, azaz fekete péntek néven futó akciókhoz, amelyeket számos esetben a Cyber Monday követ a sorban, ahogy a forgalmazók felkészítik a vásárlókat az ünnepi szezonra, már korábban szert téve némi plusz bevételre. A jelek szerint ez a csalók figyelmét sem kerülte el, új oldalak ezreit regisztrálták, kifejezetten ezen akciókra repülve rá.
A mostani szezon kapcsán eddig többnyire a készlethiányról írtunk, amely egyes vélemények szerint szándékos is lehet, viszont eközben a különböző áruházak már javában hirdették az újabb jelentős kedvezményeket. Most egy biztonságra fókuszáló cég készítette el saját felmérését, amelynek eredményei azt mutatják, hogy az internetes bűnözők is kifejezetten ezen ajánlatokra fókuszálnak, igyekezvén átverni az érdeklődőket, többnyire megszokott, a téma iránt érdeklődőknek ismerős módszerekkel. A szakemberek nagyjából 30 millió weboldalon futtatták végig saját algoritmusukat, azon portálokra fókuszálva, amelyeket ebben a hónapban, vagyis novemberben regisztráltak be, ez ugyanis elterjedt módszer azok körében, akik már a csalásra és a vásárlók átverésére mennek rá.
Az eredmények szerint csaknem 268 ezer olyan oldalt találtak, amelyek már a fekete péntekkel kapcsolatos ajánlatokkal kecsegtették a látogatókat, ezek közül pedig nagyjából 5500 olyan példány is akadt, amelyek egyértelműen valamilyen ártó szándékkal jöttek létre. Továbbra is elterjedt módszer az adathalászat, ennek keretében hamis üzenetekkel bombázzák a felhasználókat, valamilyen üzleti vagy kormányzati szereplőnek adva ki magukat, további ajánlatokkal és kedvezményekkel megpróbálva rávenni a megcélzott személyeket az új felhasználói fiókok regisztrálására, egyes hivatkozások kedvelésére és követésére. Sok esetben másolják le a jól ismert portálok kinézetét, legyen szó akár a PayPalról, hiszen így könnyebb lehet az átverés megvalósítása.
Az internetezők viszonylag könnyen elkerülhetik az ilyen oldalakat, fontos viszont, hogy átnézzék a működtető kapcsolati és elérhetőségi adatait, ellenőrizzék a közösségi médiára mutató hivatkozásokat (amelyek számos esetben egyéb címekre irányítanak át minket), elkerüljék a közösségi médián megosztott linkeket, valamint óvakodjanak a túlságosan jónak tűnő ajánlatoktól.