Berta Sándor
Intelligens bevásárlókocsit tesztelnek Bécsben
Az elmúlt években már számos esetben fejlesztettek ki ilyen járművet, de egyik sem ért el áttörést.
A texasi MediaCart Holding már 2008-ban forgalmazott elektronikus kijelzővel felszerelt járműveket, amelyek a kiválasztott áru megkeresésében, a vonalkód leolvasásában és termékek sorban állás nélküli kifizetésében is segítették a vásárlókat. 2014 szeptemberében Gerrit Kahl, a Német Mesterséges Intelligencia Kutatóközpont (DFKI) munkatársa fejlesztett ki hasonló eszközt, amely navigációs rendszerrel is rendelkezett és képes volt folyamatosan összeadni a behelyezett élelmiszerek árát. Idén pedig elkészült az Amazon Dash Cart, amely egy hagyományos jármű és az Amazon Go koncepció ötvözete. Az eszközre súlyszenzort és vonalkód-leolvasót szereltek; az utóbbi a bepakoláskor leolvassa az egyes árucikkek azonosítóit és azok automatikusan rákerülnek a számlára.
Most egy újabb projekt keretében a hollandiai székhelyű Spar nemzetközi élelmiszer üzletlánc alkotta meg a saját modelljét, amelynek első prototípusát az egyik bécsi üzletben tesztelik. A megoldást az A1 IoT Day 2020 nevű virtuális rendezvényen mutatták be.
A koncepció lényege egy intelligens szupermarket létrehozása, amelynek első elemét jelenti az intelligens bevásárlókocsi. Ezt - a kialakításának köszönhetően - könnyen megtalálhatják a vásárlók és jelentős mértékben hozzájárulhatnak a jelenlegi üzletstruktúra javításához. Az egyes járművek ugyanis gyakorlatilag mozgó adatpontként is működnek, így a megszerzett információk segítségével látható például, hogy miként mozognak az adott bolton belül a vevők. Amennyiben túl sokan állnak az egyes pénztáraknál, akkor az a jövőben automatikusan felismerhető lesz és a személyzet egy újabb kasszát nyithat meg, ezáltal pedig elkerülhetővé válik a torlódás.
Az adatok felhasználhatók az egyes szupermarketek létrehozásakor is, hiszen a segítségükkel olyan üzletek is kialakíthatók, amelyek rugalmasan alkalmazkodnak a vásárlói igényekhez. A belső hálózatok segítségével pedig még az is láthatóvá válik, hogy hol van a bolton belül torlódás, ezért a vevők tömegei hatékonyabban irányíthatók át máshová.
A texasi MediaCart Holding már 2008-ban forgalmazott elektronikus kijelzővel felszerelt járműveket, amelyek a kiválasztott áru megkeresésében, a vonalkód leolvasásában és termékek sorban állás nélküli kifizetésében is segítették a vásárlókat. 2014 szeptemberében Gerrit Kahl, a Német Mesterséges Intelligencia Kutatóközpont (DFKI) munkatársa fejlesztett ki hasonló eszközt, amely navigációs rendszerrel is rendelkezett és képes volt folyamatosan összeadni a behelyezett élelmiszerek árát. Idén pedig elkészült az Amazon Dash Cart, amely egy hagyományos jármű és az Amazon Go koncepció ötvözete. Az eszközre súlyszenzort és vonalkód-leolvasót szereltek; az utóbbi a bepakoláskor leolvassa az egyes árucikkek azonosítóit és azok automatikusan rákerülnek a számlára.
Most egy újabb projekt keretében a hollandiai székhelyű Spar nemzetközi élelmiszer üzletlánc alkotta meg a saját modelljét, amelynek első prototípusát az egyik bécsi üzletben tesztelik. A megoldást az A1 IoT Day 2020 nevű virtuális rendezvényen mutatták be.
A koncepció lényege egy intelligens szupermarket létrehozása, amelynek első elemét jelenti az intelligens bevásárlókocsi. Ezt - a kialakításának köszönhetően - könnyen megtalálhatják a vásárlók és jelentős mértékben hozzájárulhatnak a jelenlegi üzletstruktúra javításához. Az egyes járművek ugyanis gyakorlatilag mozgó adatpontként is működnek, így a megszerzett információk segítségével látható például, hogy miként mozognak az adott bolton belül a vevők. Amennyiben túl sokan állnak az egyes pénztáraknál, akkor az a jövőben automatikusan felismerhető lesz és a személyzet egy újabb kasszát nyithat meg, ezáltal pedig elkerülhetővé válik a torlódás.
Az adatok felhasználhatók az egyes szupermarketek létrehozásakor is, hiszen a segítségükkel olyan üzletek is kialakíthatók, amelyek rugalmasan alkalmazkodnak a vásárlói igényekhez. A belső hálózatok segítségével pedig még az is láthatóvá válik, hogy hol van a bolton belül torlódás, ezért a vevők tömegei hatékonyabban irányíthatók át máshová.