Berta Sándor
Afrika legnagyobb online kereskedője lenne a Jumia
Az internetes piactér első afrikai vállalkozásként eljutott a New York-i tőzsdére, de nem elégszik meg ennyivel.
A Jumia volt az első startup az afrikai kontinensen, amelynek értékét több mint egymilliárd dollárra becsülték. Fatoumata Ba nigériai vállalkozó, a cég alapítója januárban elmondta: a helyi vállalatok hozzájárulhatnak a társadalmi problémák megoldásához és bebizonyították, hogy Afrikában is lehetnek IT-sikertörténetek. A helyi startupokban hatalmas potenciál van és az innovációs erejük is masszív, az egyetlen gondot a finanszírozás biztosítása jelenti.
A Jumia első tőzsdei napján a részvény árfolyama több mint 75 százalékkal nőtt. A társaság azért jelent meg a New York-i tőzsdén, mert úgy gondolta, hogy így könnyebben szerezhet befektetőket. Az online piactér jelenleg 1,94 milliárd dollárt ér. A tőzsdei megjelenés napján 14 afrikai országból utaztak New Yorkba a Jumia munkatársai, köztük Juliet Anammah, a Jumia Nigeria első embere, aki megkongatta a híres tőzsdei harangot.
Sacha Poignonnec, a Jumia egyik vezetője szerint ez egy mérföldkő volt a startup életében. Az alapötlet tőle és a kollégájától, Jeremy Hodarától származott. Akkor még mindketten a McKinsey alkalmazottai voltak és az online kereskedelmet már Kína, Európa és az Amerikai Egyesült Államok uralta, de nem volt a piacon nagy afrikai szereplő. Az elképzelésről meggyőzték Oliver Samwer internetes vállalkozót, aki éppen ázsiai és dél-amerikai internetes kereskedelmi szolgáltatásokat próbált felépíteni. Samwer biztosította a Jumia elindításához szükséges alaptőkét. A platform 7 évvel ezelőtt indult el Marokkóban, Egyiptomban, Dél-Afrikában és Nigériában, jelenleg pedig már 14 afrikai államban működik.
A Jumia jelenlegi legnagyobb résztulajdonosa a dél-afrikai MTN holding, amely a részvények 30 százalékát birtokolja. Nemrég a Mastercard és a Pernod Ricard francia konszern is résztulajdonos lett. A cég székhelye Berlinben van, az alapítók és a vezetők franciák. Tavaly a Jumia 170 millió euró veszteséget könyvelt el, a bevétel 130 millió euró volt. Az üzleti modell Poignonnec szerint jó, azt akarják továbbfejleszteni, felvásárlásokra vagy fúziókra nem gondolnak. A legfontosabb nem a mindenáron való növekedés, hanem az, hogy többletértékeket kínáljanak a fogyasztóknak.
A vetélytársak között van a Naspers médiakonszern tulajdonában lévő dél-afrikai Takealot, Kenyában a Safaricom által 2017-ben elindított Masoko, valamint az Alibaba, amely komoly piacként tekint Afrikára. A kontinens komoly lehetőségeket kínál és gyakorlatilag a 20 évvel ezelőtti Európára vagy USA-ra hasonlít. A Jumia missziója az, hogy hatékony módon összehozza az eladókat és a vásárlókat, s hogy az emberek megszokják az internetes vásárlást.
A Jumia volt az első startup az afrikai kontinensen, amelynek értékét több mint egymilliárd dollárra becsülték. Fatoumata Ba nigériai vállalkozó, a cég alapítója januárban elmondta: a helyi vállalatok hozzájárulhatnak a társadalmi problémák megoldásához és bebizonyították, hogy Afrikában is lehetnek IT-sikertörténetek. A helyi startupokban hatalmas potenciál van és az innovációs erejük is masszív, az egyetlen gondot a finanszírozás biztosítása jelenti.
A Jumia első tőzsdei napján a részvény árfolyama több mint 75 százalékkal nőtt. A társaság azért jelent meg a New York-i tőzsdén, mert úgy gondolta, hogy így könnyebben szerezhet befektetőket. Az online piactér jelenleg 1,94 milliárd dollárt ér. A tőzsdei megjelenés napján 14 afrikai országból utaztak New Yorkba a Jumia munkatársai, köztük Juliet Anammah, a Jumia Nigeria első embere, aki megkongatta a híres tőzsdei harangot.
Sacha Poignonnec, a Jumia egyik vezetője szerint ez egy mérföldkő volt a startup életében. Az alapötlet tőle és a kollégájától, Jeremy Hodarától származott. Akkor még mindketten a McKinsey alkalmazottai voltak és az online kereskedelmet már Kína, Európa és az Amerikai Egyesült Államok uralta, de nem volt a piacon nagy afrikai szereplő. Az elképzelésről meggyőzték Oliver Samwer internetes vállalkozót, aki éppen ázsiai és dél-amerikai internetes kereskedelmi szolgáltatásokat próbált felépíteni. Samwer biztosította a Jumia elindításához szükséges alaptőkét. A platform 7 évvel ezelőtt indult el Marokkóban, Egyiptomban, Dél-Afrikában és Nigériában, jelenleg pedig már 14 afrikai államban működik.
A Jumia jelenlegi legnagyobb résztulajdonosa a dél-afrikai MTN holding, amely a részvények 30 százalékát birtokolja. Nemrég a Mastercard és a Pernod Ricard francia konszern is résztulajdonos lett. A cég székhelye Berlinben van, az alapítók és a vezetők franciák. Tavaly a Jumia 170 millió euró veszteséget könyvelt el, a bevétel 130 millió euró volt. Az üzleti modell Poignonnec szerint jó, azt akarják továbbfejleszteni, felvásárlásokra vagy fúziókra nem gondolnak. A legfontosabb nem a mindenáron való növekedés, hanem az, hogy többletértékeket kínáljanak a fogyasztóknak.
A vetélytársak között van a Naspers médiakonszern tulajdonában lévő dél-afrikai Takealot, Kenyában a Safaricom által 2017-ben elindított Masoko, valamint az Alibaba, amely komoly piacként tekint Afrikára. A kontinens komoly lehetőségeket kínál és gyakorlatilag a 20 évvel ezelőtti Európára vagy USA-ra hasonlít. A Jumia missziója az, hogy hatékony módon összehozza az eladókat és a vásárlókat, s hogy az emberek megszokják az internetes vásárlást.