Berta Sándor

Afrika legnagyobb online kereskedője lenne a Jumia

Az internetes piactér első afrikai vállalkozásként eljutott a New York-i tőzsdére, de nem elégszik meg ennyivel.

A Jumia volt az első startup az afrikai kontinensen, amelynek értékét több mint egymilliárd dollárra becsülték. Fatoumata Ba nigériai vállalkozó, a cég alapítója januárban elmondta: a helyi vállalatok hozzájárulhatnak a társadalmi problémák megoldásához és bebizonyították, hogy Afrikában is lehetnek IT-sikertörténetek. A helyi startupokban hatalmas potenciál van és az innovációs erejük is masszív, az egyetlen gondot a finanszírozás biztosítása jelenti.

A Jumia első tőzsdei napján a részvény árfolyama több mint 75 százalékkal nőtt. A társaság azért jelent meg a New York-i tőzsdén, mert úgy gondolta, hogy így könnyebben szerezhet befektetőket. Az online piactér jelenleg 1,94 milliárd dollárt ér. A tőzsdei megjelenés napján 14 afrikai országból utaztak New Yorkba a Jumia munkatársai, köztük Juliet Anammah, a Jumia Nigeria első embere, aki megkongatta a híres tőzsdei harangot.


Sacha Poignonnec, a Jumia egyik vezetője szerint ez egy mérföldkő volt a startup életében. Az alapötlet tőle és a kollégájától, Jeremy Hodarától származott. Akkor még mindketten a McKinsey alkalmazottai voltak és az online kereskedelmet már Kína, Európa és az Amerikai Egyesült Államok uralta, de nem volt a piacon nagy afrikai szereplő. Az elképzelésről meggyőzték Oliver Samwer internetes vállalkozót, aki éppen ázsiai és dél-amerikai internetes kereskedelmi szolgáltatásokat próbált felépíteni. Samwer biztosította a Jumia elindításához szükséges alaptőkét. A platform 7 évvel ezelőtt indult el Marokkóban, Egyiptomban, Dél-Afrikában és Nigériában, jelenleg pedig már 14 afrikai államban működik.

A Jumia jelenlegi legnagyobb résztulajdonosa a dél-afrikai MTN holding, amely a részvények 30 százalékát birtokolja. Nemrég a Mastercard és a Pernod Ricard francia konszern is résztulajdonos lett. A cég székhelye Berlinben van, az alapítók és a vezetők franciák. Tavaly a Jumia 170 millió euró veszteséget könyvelt el, a bevétel 130 millió euró volt. Az üzleti modell Poignonnec szerint jó, azt akarják továbbfejleszteni, felvásárlásokra vagy fúziókra nem gondolnak. A legfontosabb nem a mindenáron való növekedés, hanem az, hogy többletértékeket kínáljanak a fogyasztóknak.


A vetélytársak között van a Naspers médiakonszern tulajdonában lévő dél-afrikai Takealot, Kenyában a Safaricom által 2017-ben elindított Masoko, valamint az Alibaba, amely komoly piacként tekint Afrikára. A kontinens komoly lehetőségeket kínál és gyakorlatilag a 20 évvel ezelőtti Európára vagy USA-ra hasonlít. A Jumia missziója az, hogy hatékony módon összehozza az eladókat és a vásárlókat, s hogy az emberek megszokják az internetes vásárlást.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ostoros #7
    Mondjuk úgy, hogy kettős célt szolgálnak az ilyen stratégiák.

    Nem mindenki a részvény értéket nézi, vannak akik kakálnak rá....
  • Cat #6
    "Újabb és újabb üzletet nyitnak, és vadul terjeszkednek==> ezt csinálta például a LIDL éveken át. Külföldi cégeket vásárolnak meg==> OTP, MOL"

    Én ugyanezt írtam le, és ezek egyáltalán nem "papíron veszteséget termelő" "adózási sémák". Nem folytathatók a végtelenségig, a részvényesek türelme nem tart örökké, előbb-utóbb hasznot (osztalékot) akarnak látni. És ha nincs befektetés, akkor a részvényérték növekedés sincs. A mai kamatszintek mellett (0% körüli) nagyon könnyű olcsó hitelt kapni, és emiatt borzasztó nehéz értelmesen befektetni a nyereséget, lásd Apple, amely dollártizmilliárdokon ül, és jobb hiján részvényeket vásárol vissza belőle.
  • ostoros #5
    Ó, nem kell elhinni a veszteségeket... egyszerűen előre dobják a vagyonukat a jövőbe, például úgy, hogy öt évre előre bérelnek dolgokat, vagy ruháznak be. "Veszteség" van tehát nem kell adózni, tiszta sor. Valójában a veszteség csak annyit jelent, hogy a vagyont nem készpénzben tartják, hanem valamibe befektetik, amely a mérleget negatívba viszi, és kész.
    Licenszdíjat fizetnek a saját anyacégüknkek ==> Magyar telekom, vagy például uber
    Alapítványnak adományozzák a vagyont, mely alapítvány vagyona felett kizárólagos a rendelkezésük==> Zuckerberg a facebokkal. (Még marketingre is kihasználta a nyomi a saját adóelkerülését)
    Vagy mondjuk az anyacég megvásárolja a leánycégtől a terméket a valós ár töredékéért, amit aztán már a valódi áron értékesít külföldön. ==> Hazai autógyárak.
    Újabb és újabb üzletet nyitnak, és vadul terjeszkednek==> ezt csinálta például a LIDL éveken át.
    Külföldi cégeket vásárolnak meg==> OTP, MOL
    És még más módszerek is vannak. Közös jellemző, hogy papíron veszteségessé vagy nullszaldóssá teszik a céget. Az egész csak adózási séma.
  • ostoros #4
    Adócsalásnak illetve adóelkerülésnek hívják ezt.
  • Cat #3
    "Ha vállalkozás indul, készül üzleti terv és mindent haszonnal adnak el, hogy a fészek-fenébe mehet ekkora mínuszba a mérleg."

    Nézd meg az Amazont, Teslát, Facebookot, stb. Mind ugyanez: elképesztő veszteség, sok-sok éven át. Ezeket azért ismerjük, mert túlélték a kezdeti beruházásigényes időszakot, de rengeteg más cég nem.

    "Elvileg nem a bevétel függvényében költhetnének?"
    Erre vannak a befektetők. Van az ötlet, amire kell pénz. Megcsinálod kicsiben. Látod, hogy megy a szekér, bevonsz tőkét, nyitsz még x további üzletet, terjeszkedés. Jön a bevétel, ha nem csinálnál semmit egy-két évig, nyereség lenne, de a terjeszkedés nem állhat le, kell a következő ország, régió, kontinens. És eladod a céged újabb néhány százalékát azért, hogy még többet ruházhass be, újabb emberek százait vehesd fel. Az Amazon két évtizedig semmilyen nyereséget nem termelt, mégis mostanra már a legnagyobb cégek egyike.
  • Sir Cryalot #2
    Ez a szilícium völgy standard működési modellje,
    Állítólag, hogy egyszercsak kilő ha felkapják, csak ez szerintem "racket"
  • end3 #1
    "170 millió euró veszteség, a bevétel 130 millió euró volt.." - Soha nem értem ezt. Ha vállalkozás indul, készül üzleti terv és mindent haszonnal adnak el, hogy a fészek-fenébe mehet ekkora mínuszba a mérleg. Elvileg nem a bevétel függvényében költhetnének? - Mire vállalkoznak ilyenkor.., csődre?
    Utoljára szerkesztette: end3, 2019.04.23. 17:12:17