Berta Sándor

A digitalizálás a Forma 1-et is megváltoztatja

Egyre több sportágban építenek a digitális technológiákra. A szenzorok teljesen új dolgokat mutathatnak meg a nézőknek.

A Forma-1-ben mindent az IT határoz meg, de a jövőben a sportban a Big Data, az intelligens algoritmusok és a felhőkörnyezet az eddiginél sokkal nagyobb mértékben dönthetnek sikerről és kudarcról, továbbá hozzájárulhatnak a pontosabb prognózisokhoz. A Forma-1 egyik legfontosabb partnere az Amazon Web Services, amely a világ egyik legnagyobb felhőszolgáltatója. Pete Samara, a Forma-1 innovációs és digitális technológiákért felelős igazgatója kiemelte, hogy a két fél közötti együttműködés elsősorban ahhoz járult hozzá, hogy a rajongók minden korábbinál nagyobb betekintést kapjanak a versenyekbe és a kooperáció teljes új elemzéseket is kínál. A cél az, hogy a versenypályákon generált adatokat valós időben feldolgozzák és a Forma-1 több mint 65 éves történetéből származó adatokkal összehasonlítsák.

Minden egyes versenyautó több mint 200 szenzorral van felszerelve, amelyek folyamatosan mérik a legfontosabb tesztadatokat. A szakértő rámutatott, hogy egy másfél órás futam során kereken 250 000 gigabájt adat keletkezik. Ekkora adatmennyiség valós idejű feldolgozását egyedül a felhőkörnyezetben lévő számítási teljesítmény teszi lehetővé. Ezen elemzések alapján például az egyes versenyek alatt kiszámíthatók a boxkiállások és a kerékcserék optimális időablakai. Precízen kiértékelhető a versenyzők teljesítménye - különösen a korábbi futamokhoz képest és ezek az elemzések megoszthatók a rajongókkal is valós időben. A szakemberek előrejelzéseket akarnak kínálni a taktikai manőverekkel és az egyes istállók, illetve a pilóták versenystratégiájával kapcsolatban.


Az ilyen jellegű valós idejű elemzések és előrejelzések egyik legnagyobb szószólója Mati Kochavi, az AGT International biztonsági cég vezetője. Az excentrikus milliárdos menedzser a Re:Invent nevű cloud-kiállításon azt nyilatkozta, hogy az emberek ma már nem ugyanúgy nézik a sportközvetítéseket, mint régen. Ehelyett intelligens elemzéseket szeretnének látni, amelyek segítségével korábban soha nem tapasztalt betekintést akarnak szerezni a sport kulisszái mögé. Az AGT International ebben segít azáltal, hogy a különböző szenzoradatokat összekötik egymással. Így egyetlen platformon válik elérhetővé egy atléta szívritmusa, a pillantásai, a testtartása, a mimikája, a gesztusai, s mindezt kiegészítenék a környezeti információk, mint például a hőmérséklet és a lehetséges légnyomás-változások.

Hogy mindez miként valósulhat meg a sportban, azt Kovachi úgy mutatta be, hogy miközben a színpadon két UFC-harcos küzdött egymással, az érzékelők valós időben nyújtottak bepillantást az eseményekbe. Algoritmusok elemezték a sportolók érzelmeit, az erejüket és az ütéseik pontosságát, valamint azt is, hogy miként hatottak rájuk a nézők reakciói. Kochavi szerint csak ilyen módon lehet megtartani a jövőben is a szurkolókat. A menedzsernek nincs kétsége afelől, hogy forradalmasítani fogják az ágazatot.

Nem mindenki rajong ugyanakkor a sport ilyen mértékű megváltozásáért. Peter Havart-Simkin, a Gartner elemzője például közölte, hogy fennáll annak a veszélye, hogy a cégek túlzásba esnek és a végletekig elemezni fogják a sportot, ami által elvész annak szépsége. Ráadásul az adatokból generált előrejelzéseket a kutatások jelenlegi állapota alapján óvatosan kell kezelni. A téves előrejelzések nem segítenek a szurkolóknak és a nézőknek sem.


A pilóta előtt lévő eszközt ma már nehezen lehet kormánynak nevezni

A szakértő hozzátette, hogy az adatelemzések ennek ellenére hasznosak és azok segítségével, továbbá a felhőkörnyezet számítási teljesítményével egy csapat akár egyetlen hónap alatt megtervezheti az új Forma-1-es autóját. Korábban akár 7 héten át is tartottak a szélcsatornás tesztek, míg ma ugyanazok az eredmények maximum 18 óra alatt kiszámíthatók. A McLaren például a tavalyi szezonban 40 000 változtatást eszközölt a két versenyautóján. Amennyiben csak a számokat nézzük, akkor 20 percenként került fel egy módosítás a kocsikra. Havart-Simkin erre csak annyit mondott: ez egy új szintre helyezett valós idejű gyártás.

Samara leszögezte, hogy valójában arra használják a versenyadatokat, hogy tisztességet feltételeket és esélyegyenlőséget biztosítsanak a száguldó cirkusz világában a résztvevőknek. Az információk segítségével például kiszűrhető lesz, hogy melyik autók nyernek a leggyakrabban és ezáltal olyan szabályok hozhatók, amelyekkel megakadályozható lesz egy-egy istálló éveken át tartó egyeduralmának a kialakulása. A menedzser hangsúlyozta, hogy olyan körülményeket akarnak teremteni, amelyekben minden istállónak lehetősége lesz futamokat nyerni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • petrov144 #7
    Az autóverseny az utolsó néhány évben már átalakult mérnökök háziversenyévé, és a kommentátorok attól esnek transzba, ki mennyire tudja kímélni a gumit. Ez is érdekes persze, a fizikaszakkör is az.. a kérdés hogy kinek.
  • coyote55 #6
    Ezt a "levedlett motort" honnan vetted? :O
  • Macropus Rufus #5
    "Összesen 10 csapat van."
    ok, pontosítok: Csapatonként 2 autóval. Akkor ez 20 autó. Ennek a 20-nak közel fele 2019-es motorral megy a másik fele meg a levedlett tavalyi motorokkal.

    "Nőtt a nézőszám, az előző évadhoz képest. "
    és ez jelent bármit is a következő 11 évre vonatkoztatva? Nem sokat.
    Utoljára szerkesztette: Macropus Rufus, 2019.02.18. 16:23:49
  • molnibalage83 #4
    Nő a világ fiatalkorú lakossága. A kérdés, hogy ezzel arányosan nőtt-e vagy sem.

    Én 2014 szezon első futamán bealudtam. Azóta egy bakuit láttam véletlenül és semmiféle késztetés nincs bennem, hogy nézzem.
  • ToxiMaxi #3
    "tob10-es banda levedlet motorjait használja"
    Összesen 10 csapat van.

    "Az F1 ideje már lejárt"
    Nőtt a nézőszám, az előző évadhoz képest.
  • Macropus Rufus #2
    "Samara leszögezte, hogy valójában arra használják a versenyadatokat, hogy tisztességet feltételeket és esélyegyenlőséget biztosítsanak a száguldó cirkusz világában a résztvevőknek."
    ez milyen sz@r duma. Esélyegyenlőség egy olyan versenyen ahol a csapatok közel fele a tob10-es banda levedlet motorjait használja. Már egy ideje az EF1 nézem. Érdekesebb. Innovatívabb. Látványosabb. Az F1 ideje már lejárt. Sztem a 2020-as évek végére már nem lesz ilyen népszerű az F1.
  • Timbu #1
    "A McLaren például a tavalyi szezonban 40 000 változtatást eszközölt a két versenyautóján. Amennyiben csak a számokat nézzük, akkor 20 percenként került fel egy módosítás a kocsikra."

    És ahogy tudjuk, ezek a változtatások egytől-egyig beváltak. :P