Berta Sándor
Forma-1 - mindent az IT határoz meg
A Red Bull Forma-1-es csapata által végzett munkák 75 százalékára már a virtuális világban kerül sor.
Matt Cadieux, a Red Bull Racing Team informatikai vezetője betekintést engedett az autóversenyek világába. Elmondása alapján a virtuális világ és a valóság közötti visszacsatolás a lényeg, azaz minden a szimulációban elvégzett változtatásnak a valóságban is bizonyítania kell. A Forma 1-es versenyeken egy műveleti szoba szolgál vezérlőközpontként, ahonnan mind a teljes csapatot, mind a járműveket irányítják. Ott dől el, hogy a fejlesztő- és a mérnökcsapat által a CAD-programokban megálmodott és megtervezett alkatrészek, valamint járművek a valóságban is képesek-e mindenben megfelelni egy Forma 1-es verseny követelményeinek.
"A műveleti szobában a munka nagyon nyugodt, a kollégák feszülten koncentrálva dolgoznak. Egy versenyhétvégén körülbelül 50 ember gyűlik itt össze. Az első sorban ülnek a stratégák, akik a többi csapatot figyelik videón és elemzik a látottakat. A második sorban vannak az aerodinamikai szakemberek, majd a további szakértők, akikre akkor van szükség, ha történik valami. Minden egyes munkaállomás két monitorral van felszerelve és mindenki fejhallgatót hord. Az egész munkakörnyezet nagyon csendes. A monitorokon megjelenő adatok a versenypályáról érkeznek be, majd különböző alkalmazások értékelik azokat ki és dolgozzák fel grafikus formában. Egyszerű adatsorokról van szó, emellett van egy nagy kijelző, amely a szoba teljes falát betölti, s amin a pályán elhelyezett kamerák és a televíziócsatornák adásai futnak. Mindenki több különböző perspektívából láthatja, hogy éppen mi történik a pályán és ez azonnal összehasonlítható a járművekből beérkező adatokkal" - mesélte Matt Cadieux.
A Red Bull Racing Team informatikai vezetője kiemelte, hogy távoli rendszerekkel dolgoznak: az alkalmazások egy számítógépközpontban futnak, és a monitorokon és a táblagépeken csak képek és grafikák jelennek meg. Erre a célra Citrix-infrastruktúrát alkalmaznak, amelyet világszerte bármely helyen működtetni lehet. A futamok közben elsősorban a versenyadatokat, az autók CAD-modelljeit és a komponenseket elemzik.
Előírás, hogy minden felelős személynek és szakértőnek a műveleti szobában kell lennie, de persze vannak ott olyan kollégák is, akik csak kíváncsiságból mennek be a központba. Gyakran a technológiai partnereket is meghívják, mert a csapatnak fontos, hogy mindenki lássa azt, hogy a szakemberek miként dolgoznak a rendszerekkel és a külső alkalmazásokkal. Ilyenkor mindig szóba kerül, hogy miként lehetne javítani a meglévő rendszereken, de a külső partnereket nem vonják be sem az adatfolyamok elemzésébe, sem a különböző eljárásokba. A műveleti szobában minden titkos és le van árnyékolva, de a partnereket MPLS-kapcsolatokon keresztül a pályával kapcsolatos valós idejű információkkal - tartalmakkal és videókkal - látják el, hogy ők is folyamatosan képben legyenek. Amennyiben viszont valami előre nem látható dolog történik a pályán, akkor arra csak a Red Bull munkatársai reagálnak.
"A pilóták nem tudnak adatokat fogadni, erre az ő kijelzőjük egyszerűen túl kicsi. Velük kizárólag rádión keresztül kommunikálunk. A hálózatokon keresztüli adatforgalommal ellentétben a versenyzőkkel közölt utasítások nagyon rövidek és pragmatikusak. A pilóták a futamok során csak egy töredékét látják és hallják annak, ami körülöttük történik. Viszont a bokszutcában minden versenyzőnek saját monitora van, azokon mutatjuk nekik a versenyek és az autók legfontosabb információit" - fejtette ki a menedzser.
Matt Cadieux hangsúlyozta, hogy a Siemens PLM- és CAD-rendszerei alapvetőek IT-stratégiájukban, mivel a járművek és a gyártás gyakorlatilag digitális ikrekként léteznek. Ez az a virtuális világ, amelyen a mérnökcsapatuk dolgozik és amelyben minden jármű, minden alkatrész és minden gyártási eljárás létrejön. Amennyiben egy futam során valami nem jól alakul, akkor a mérnökök azonnal a valódi világban látják és elemzik az autót vagy az egyes komponenseket. A virtuális világban viszont megtekinthetik a videókat vagy kiolvashatják az adatokat és ezáltal átfogó képet kaphatnak, például egy balesettel kapcsolatban.
"Amennyiben a virtuális modellek és a valódi járművek közül kellene választani, akkor természetesen a fizikai modelleket választanám, hiszen azok a mindennapi munkánk eredményei és azok képezik csapatunk üzleti alapját is. De a CAD-tervrajzokat, az elemzőrendszereket és a szimulációkat is szeretem, mert ezek teszik lehetővé a számunkra, hogy olyan járműveket építsünk, amelyekkel versenyeket tudunk nyerni. A stratégiák kidolgozása, a logisztikai folyamatok felépítése szintén a digitális világban történik, azaz munkánk háromnegyede a számítógépekhez kapcsolódik. De amennyiben elindulunk egy futamon, akkor minden rendszert egyszerre kell aktiválnunk és az adott helyszínhez igazítanunk, s elengedhetetlen, hogy a valóságban is minden zökkenőmentesen működjön" - ecsetelte a Red Bull Racing Team informatikai vezetője.
A menedzser végül leszögezte, hogy az Aston Martinnal együtt dolgoznak egy Valkyrie nevű gépkocsin, de az a fejlesztés nincs összekötve a versenyekhez használt belső IT-rendszereikkel. Az utóbbiakat kizárólag a Forma 1-es futamokhoz és versenyautókhoz használják.
Matt Cadieux, a Red Bull Racing Team informatikai vezetője betekintést engedett az autóversenyek világába. Elmondása alapján a virtuális világ és a valóság közötti visszacsatolás a lényeg, azaz minden a szimulációban elvégzett változtatásnak a valóságban is bizonyítania kell. A Forma 1-es versenyeken egy műveleti szoba szolgál vezérlőközpontként, ahonnan mind a teljes csapatot, mind a járműveket irányítják. Ott dől el, hogy a fejlesztő- és a mérnökcsapat által a CAD-programokban megálmodott és megtervezett alkatrészek, valamint járművek a valóságban is képesek-e mindenben megfelelni egy Forma 1-es verseny követelményeinek.
"A műveleti szobában a munka nagyon nyugodt, a kollégák feszülten koncentrálva dolgoznak. Egy versenyhétvégén körülbelül 50 ember gyűlik itt össze. Az első sorban ülnek a stratégák, akik a többi csapatot figyelik videón és elemzik a látottakat. A második sorban vannak az aerodinamikai szakemberek, majd a további szakértők, akikre akkor van szükség, ha történik valami. Minden egyes munkaállomás két monitorral van felszerelve és mindenki fejhallgatót hord. Az egész munkakörnyezet nagyon csendes. A monitorokon megjelenő adatok a versenypályáról érkeznek be, majd különböző alkalmazások értékelik azokat ki és dolgozzák fel grafikus formában. Egyszerű adatsorokról van szó, emellett van egy nagy kijelző, amely a szoba teljes falát betölti, s amin a pályán elhelyezett kamerák és a televíziócsatornák adásai futnak. Mindenki több különböző perspektívából láthatja, hogy éppen mi történik a pályán és ez azonnal összehasonlítható a járművekből beérkező adatokkal" - mesélte Matt Cadieux.
A Red Bull Racing Team informatikai vezetője kiemelte, hogy távoli rendszerekkel dolgoznak: az alkalmazások egy számítógépközpontban futnak, és a monitorokon és a táblagépeken csak képek és grafikák jelennek meg. Erre a célra Citrix-infrastruktúrát alkalmaznak, amelyet világszerte bármely helyen működtetni lehet. A futamok közben elsősorban a versenyadatokat, az autók CAD-modelljeit és a komponenseket elemzik.
Előírás, hogy minden felelős személynek és szakértőnek a műveleti szobában kell lennie, de persze vannak ott olyan kollégák is, akik csak kíváncsiságból mennek be a központba. Gyakran a technológiai partnereket is meghívják, mert a csapatnak fontos, hogy mindenki lássa azt, hogy a szakemberek miként dolgoznak a rendszerekkel és a külső alkalmazásokkal. Ilyenkor mindig szóba kerül, hogy miként lehetne javítani a meglévő rendszereken, de a külső partnereket nem vonják be sem az adatfolyamok elemzésébe, sem a különböző eljárásokba. A műveleti szobában minden titkos és le van árnyékolva, de a partnereket MPLS-kapcsolatokon keresztül a pályával kapcsolatos valós idejű információkkal - tartalmakkal és videókkal - látják el, hogy ők is folyamatosan képben legyenek. Amennyiben viszont valami előre nem látható dolog történik a pályán, akkor arra csak a Red Bull munkatársai reagálnak.
"A pilóták nem tudnak adatokat fogadni, erre az ő kijelzőjük egyszerűen túl kicsi. Velük kizárólag rádión keresztül kommunikálunk. A hálózatokon keresztüli adatforgalommal ellentétben a versenyzőkkel közölt utasítások nagyon rövidek és pragmatikusak. A pilóták a futamok során csak egy töredékét látják és hallják annak, ami körülöttük történik. Viszont a bokszutcában minden versenyzőnek saját monitora van, azokon mutatjuk nekik a versenyek és az autók legfontosabb információit" - fejtette ki a menedzser.
Matt Cadieux hangsúlyozta, hogy a Siemens PLM- és CAD-rendszerei alapvetőek IT-stratégiájukban, mivel a járművek és a gyártás gyakorlatilag digitális ikrekként léteznek. Ez az a virtuális világ, amelyen a mérnökcsapatuk dolgozik és amelyben minden jármű, minden alkatrész és minden gyártási eljárás létrejön. Amennyiben egy futam során valami nem jól alakul, akkor a mérnökök azonnal a valódi világban látják és elemzik az autót vagy az egyes komponenseket. A virtuális világban viszont megtekinthetik a videókat vagy kiolvashatják az adatokat és ezáltal átfogó képet kaphatnak, például egy balesettel kapcsolatban.
"Amennyiben a virtuális modellek és a valódi járművek közül kellene választani, akkor természetesen a fizikai modelleket választanám, hiszen azok a mindennapi munkánk eredményei és azok képezik csapatunk üzleti alapját is. De a CAD-tervrajzokat, az elemzőrendszereket és a szimulációkat is szeretem, mert ezek teszik lehetővé a számunkra, hogy olyan járműveket építsünk, amelyekkel versenyeket tudunk nyerni. A stratégiák kidolgozása, a logisztikai folyamatok felépítése szintén a digitális világban történik, azaz munkánk háromnegyede a számítógépekhez kapcsolódik. De amennyiben elindulunk egy futamon, akkor minden rendszert egyszerre kell aktiválnunk és az adott helyszínhez igazítanunk, s elengedhetetlen, hogy a valóságban is minden zökkenőmentesen működjön" - ecsetelte a Red Bull Racing Team informatikai vezetője.
A menedzser végül leszögezte, hogy az Aston Martinnal együtt dolgoznak egy Valkyrie nevű gépkocsin, de az a fejlesztés nincs összekötve a versenyekhez használt belső IT-rendszereikkel. Az utóbbiakat kizárólag a Forma 1-es futamokhoz és versenyautókhoz használják.