Berta Sándor
Már az óvodában is kellene médiaképzés
Fontos lenne az informatikai eszközök és szolgáltatások tudatos kezelését már kiskortól tanítani.
A világ egyre inkább digitálissá válik és minden gyermek számára lényeges az új technológiák használata, gyakran hiányzik azonban az ehhez kapcsolódó "médiaképzés". A cél nem elsősorban annak megtanítása, hogy miként kell megfelelően kezelni az egyes eszközöket, hanem az, hogy hogyan lehet tudatosan használni a különböző technológiákat. Mark Coeckelbergh média- és technológia-filozófus úgy vélte, hogy ennek oktatását már az óvodákban el kellene kezdeni.
"Az új technológiák használatával kapcsolatos tudás megszerzése nem probléma, azt nagyon könnyen megtanulják a folyamat közben a gyerekek. Az informatikai eszközök és szolgáltatások már a mindennapi életünk részét képezik és azt nagyon erősen befolyásolják. Nem csupán függünk azoktól, hanem függővé is tesznek bennünket. Éppen ezért már nagyon korán meg kellene tanulni ennek a jelenségnek a megfelelő kezelését, mert ez határozza meg, hogy védtelen áldozatai leszünk-e a nagy cégek döntéseinek vagy megtartjuk azt a szabadságot, hogy mi dönthessünk arról, hogy miként éljük az életünket. Alapvetően arról a kérdésről van szó, hogy hogyan tudjuk a technológiákat jó módon integrálni az életünkbe, úgy, hogy azok javítsanak azon" - jelentette ki a szakember, aki tagja az Európai Bizottság mesterséges intelligenciával foglalkozó szakértői csoportjának.
Mark Coeckelbergh hozzátette, hogy ahhoz, hogy megfelelő döntéseket lehessen hozni, szélesebb körű tudásra van szükség a digitális média által meghatározott életünkről. Az oktatási rendszernek fel kellene készítenie a gyermekeket erre a helyzetre, de jelenleg ennek a követelménynek nem felel meg. A legjobb az lenne, ha az informatika, az internet és a közösségi média kezelését mindegyik tantárgyba integrálnák. Amennyiben például az egészség kerül szóba egy órán, akkor a diákok megismerhetnék az okostelefonok hosszú távú alkalmazásának következményeit. A gyerekek így megtudhatnák, hogy az eszközök tudatos használatát éppúgy meg kell tanulni, mint az összeadást vagy az írást.
A folyamatban nagyon fontos szerep juthat a politikának, amely biztosíthatja, hogy minden új dolog tervezésekor figyelembe legyenek véve az etikai és a társadalmi szempontok. Az Európai Bizottság már foglalkozik a kérdéssel a kutatások támogatása során. Ez egy általános modell lehet, amelynél a kormányoknak az innováció támogatásokat az etikai szempontok figyelembevételéhez kell kötniük. A szakember végül hangsúlyozta, hogy az új technológiákkal kapcsolatos döntéseket nem szabadna kizárólag a mérnökökre és a nyereségorientált vállalatokra bízni. A politika feladata lenne, hogy gondoskodjon arról, hogy demokratikus döntések szülessenek a technológiai kérdésekről, minden embernek legyen szavazata a folyamatokban, és ezekről a témákról sokkal több nyilvános vitát kellene rendezni.
A világ egyre inkább digitálissá válik és minden gyermek számára lényeges az új technológiák használata, gyakran hiányzik azonban az ehhez kapcsolódó "médiaképzés". A cél nem elsősorban annak megtanítása, hogy miként kell megfelelően kezelni az egyes eszközöket, hanem az, hogy hogyan lehet tudatosan használni a különböző technológiákat. Mark Coeckelbergh média- és technológia-filozófus úgy vélte, hogy ennek oktatását már az óvodákban el kellene kezdeni.
"Az új technológiák használatával kapcsolatos tudás megszerzése nem probléma, azt nagyon könnyen megtanulják a folyamat közben a gyerekek. Az informatikai eszközök és szolgáltatások már a mindennapi életünk részét képezik és azt nagyon erősen befolyásolják. Nem csupán függünk azoktól, hanem függővé is tesznek bennünket. Éppen ezért már nagyon korán meg kellene tanulni ennek a jelenségnek a megfelelő kezelését, mert ez határozza meg, hogy védtelen áldozatai leszünk-e a nagy cégek döntéseinek vagy megtartjuk azt a szabadságot, hogy mi dönthessünk arról, hogy miként éljük az életünket. Alapvetően arról a kérdésről van szó, hogy hogyan tudjuk a technológiákat jó módon integrálni az életünkbe, úgy, hogy azok javítsanak azon" - jelentette ki a szakember, aki tagja az Európai Bizottság mesterséges intelligenciával foglalkozó szakértői csoportjának.
Mark Coeckelbergh hozzátette, hogy ahhoz, hogy megfelelő döntéseket lehessen hozni, szélesebb körű tudásra van szükség a digitális média által meghatározott életünkről. Az oktatási rendszernek fel kellene készítenie a gyermekeket erre a helyzetre, de jelenleg ennek a követelménynek nem felel meg. A legjobb az lenne, ha az informatika, az internet és a közösségi média kezelését mindegyik tantárgyba integrálnák. Amennyiben például az egészség kerül szóba egy órán, akkor a diákok megismerhetnék az okostelefonok hosszú távú alkalmazásának következményeit. A gyerekek így megtudhatnák, hogy az eszközök tudatos használatát éppúgy meg kell tanulni, mint az összeadást vagy az írást.
A folyamatban nagyon fontos szerep juthat a politikának, amely biztosíthatja, hogy minden új dolog tervezésekor figyelembe legyenek véve az etikai és a társadalmi szempontok. Az Európai Bizottság már foglalkozik a kérdéssel a kutatások támogatása során. Ez egy általános modell lehet, amelynél a kormányoknak az innováció támogatásokat az etikai szempontok figyelembevételéhez kell kötniük. A szakember végül hangsúlyozta, hogy az új technológiákkal kapcsolatos döntéseket nem szabadna kizárólag a mérnökökre és a nyereségorientált vállalatokra bízni. A politika feladata lenne, hogy gondoskodjon arról, hogy demokratikus döntések szülessenek a technológiai kérdésekről, minden embernek legyen szavazata a folyamatokban, és ezekről a témákról sokkal több nyilvános vitát kellene rendezni.