Berta Sándor

Már az óvodában is kellene médiaképzés

Fontos lenne az informatikai eszközök és szolgáltatások tudatos kezelését már kiskortól tanítani.

A világ egyre inkább digitálissá válik és minden gyermek számára lényeges az új technológiák használata, gyakran hiányzik azonban az ehhez kapcsolódó "médiaképzés". A cél nem elsősorban annak megtanítása, hogy miként kell megfelelően kezelni az egyes eszközöket, hanem az, hogy hogyan lehet tudatosan használni a különböző technológiákat. Mark Coeckelbergh média- és technológia-filozófus úgy vélte, hogy ennek oktatását már az óvodákban el kellene kezdeni.

"Az új technológiák használatával kapcsolatos tudás megszerzése nem probléma, azt nagyon könnyen megtanulják a folyamat közben a gyerekek. Az informatikai eszközök és szolgáltatások már a mindennapi életünk részét képezik és azt nagyon erősen befolyásolják. Nem csupán függünk azoktól, hanem függővé is tesznek bennünket. Éppen ezért már nagyon korán meg kellene tanulni ennek a jelenségnek a megfelelő kezelését, mert ez határozza meg, hogy védtelen áldozatai leszünk-e a nagy cégek döntéseinek vagy megtartjuk azt a szabadságot, hogy mi dönthessünk arról, hogy miként éljük az életünket. Alapvetően arról a kérdésről van szó, hogy hogyan tudjuk a technológiákat jó módon integrálni az életünkbe, úgy, hogy azok javítsanak azon" - jelentette ki a szakember, aki tagja az Európai Bizottság mesterséges intelligenciával foglalkozó szakértői csoportjának.


Mark Coeckelbergh hozzátette, hogy ahhoz, hogy megfelelő döntéseket lehessen hozni, szélesebb körű tudásra van szükség a digitális média által meghatározott életünkről. Az oktatási rendszernek fel kellene készítenie a gyermekeket erre a helyzetre, de jelenleg ennek a követelménynek nem felel meg. A legjobb az lenne, ha az informatika, az internet és a közösségi média kezelését mindegyik tantárgyba integrálnák. Amennyiben például az egészség kerül szóba egy órán, akkor a diákok megismerhetnék az okostelefonok hosszú távú alkalmazásának következményeit. A gyerekek így megtudhatnák, hogy az eszközök tudatos használatát éppúgy meg kell tanulni, mint az összeadást vagy az írást.

A folyamatban nagyon fontos szerep juthat a politikának, amely biztosíthatja, hogy minden új dolog tervezésekor figyelembe legyenek véve az etikai és a társadalmi szempontok. Az Európai Bizottság már foglalkozik a kérdéssel a kutatások támogatása során. Ez egy általános modell lehet, amelynél a kormányoknak az innováció támogatásokat az etikai szempontok figyelembevételéhez kell kötniük. A szakember végül hangsúlyozta, hogy az új technológiákkal kapcsolatos döntéseket nem szabadna kizárólag a mérnökökre és a nyereségorientált vállalatokra bízni. A politika feladata lenne, hogy gondoskodjon arról, hogy demokratikus döntések szülessenek a technológiai kérdésekről, minden embernek legyen szavazata a folyamatokban, és ezekről a témákról sokkal több nyilvános vitát kellene rendezni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ugh #13
    +1 :D
  • ostoros #12
    Elég, ha annyit tanítasz a gyereknek, hogy bármit lát a dobozban, abból semmi nem igaz...
  • Csaba161 #11
    Azért ez régen se volt másképp. Emlékszem, a húgomat és engem mennyire frusztrált az ÓVODÁBAN!, hogy annak idején minden gyerek a Belphegor című tévésorozatot tárgyalta ki, nekünk pedig a szüleink nem hagyták, hogy nézhessük azt, mert nem gyereknek való...
  • NEXUS6 #10
    Ismerős csemetéje 2 év körüli, rászoktatták valami neki szóló sorozatra, egész nap el volt vele. Szerencsére ők kapcsoltak, hogy ez nem lesz így jó, szal 2 éves korában már médiaelvonókúrával kezdi a gyerek, tv letakarva. Köv menet majd valszeg a tablet, teló lesz és még nem lesz ovi érett korú a gyerkőc.

    Szal szerintem sem kéne eröltetni hogy oviban még azt is rászoktatják az elektronikus kábszerre, akit addig nagynehezen megóvatak a szülei (mert ma már tényleg az a nehezebb!).
  • hawkie22 #9
    Akkor ebbe vonják be a szülöket is, akik nem tudják megfelelöen használni a telójukat/tabletjüket. Rengeteg olyan szülöt látok, amikor a fiammal sétálunk, akik a gyerekük mellett sétálnak, de mint a zombik, mert ki sem látnak a telefon képernyöjéböl. Vagy éttermben együtt eszik a család, a kis pöttöm bent ül a gyerekszékben, megpróbálja felhívni magára a szülei figyelmét, hogy adjanak már valami ehetöt a szájába, de mindkettö ott gubbaszt egymással szemben és csak a telefonját nyomkodja. De mondjuk ehhez gyerek se kell, fiatal pároknál ez a randi, elmegyünk étterembe/gyorsétterembe/moziba/mittudoménhova és beszélgetés nuku, csak a telefon. De idösebbeknél ugyanezt figyelem meg. Amíg a szülöknél nem lesz rend a fejekben, addig a gyerekek is zombik lesznek ilyen téren. Sajnos nálunk sem megy telefon vagy TV nélkül, viszont igencsak korlátozzuk kicsiny trónörökösünk hozzáférését ezekhez a dolgokhoz (3,5 éves). Autóban utazáskor pl. ki van tiltva a kocsiból a telefon meg a tablet, helyette van az elös üles háttámlájára rakva festö- meg rajzolókészlet, meg van rengeteg könyv a kocsiban, azzal lefoglalja magát a picur, ha meg nem bír magával, akkor bekapcsolom neki a kedvenc sorozatát hangoskönyv formában. Az mindig lenyugtatja. :) Bocsi a wall of textért.
  • kvp #8
    A cikk arrol szol, hogy az ovodak kapnak egy halom erosen netfuggo gyereket es mit lehetne kezdeni veluk.

    Mediahasznalat oktatasnak hivjak mert ha net elvono es leszoktato programnak hivnak a szulok balheznanak. Igy jobban eladhato.

    A gond az, hogy sok gyerek netfuggo ugyan de se nem szobatiszta, se beszelni nem tud rendesen. Ovodaban mindketto gond es amig ezek nem oldodnak meg, addig iskolaba sem mehetnek.

    ps: szerintem a jovoben noni fog az iskolaba nem adhato gyerekek szama es jelentos reszuk nem is lesz iskolaerett soha...
  • Kissssss0 #7
    ez igen csak nehezen kivitelezhető mivel maguk a tanárok és az óvónők is elég gyakran a primitívség szintjét súrolják.
  • Laceee #6
    KRESZ-t tanítsák inkább, több haszna lenne.
  • M2 #5
    Azt, hogy a probléma mennyire bonyolult és összetett jól mutatja, hogy még a cikket sem sikerült megértenetek.
  • Cat #4
    Elviekben igazad van, a gyakorlatban rég elvesztetted ezt a csatát. A szülők már a 2-3-4 éves kezébe odaadják a telefonjukat/tabletjüket, hogy a kocsiban ne a háttámlát rugdossák, és legyen két szabad percük. A YouTube tele kisgyerekeknek szóló tartalmakkal. Tegnap tudtam meg, hogy egy ovisoknak szóló videó 1,7 milliárd(!) nézettségű, és más platformokat is beleszámolva messze a legnépszerűbb videótartalom, a Gangnam Style a fasorban sincs.
    https://444.hu/2018/08/28/megallithatatlanul-tor-elore-a-gyerekdalok-gangnam-style-ja