SG.hu

Sok pénzt veszítenek a kiskereskedők a fekete pénteki kedvezményharcban

Az olyan akciós napokon, mint a fekete péntek, a vásárlási láz tökéletes üzletnek hangzik a kiskereskedők számára. Egy tanulmány ennek épp az ellenkezőjét mutatja.

Az olyan akciós napok, mint a Black Friday és a Cyber Monday a maguk kedvezménycsatáival a kiskereskedők számára elvileg főnyereménynek számítanak. A valóságban azonban a jelek szerint a vártnál jóval kevesebb bevételt hoznak. Erre utal a Kearney vezetési tanácsadó cég tanulmánya, amely egy ároptimalizáló programmal vizsgálta a Black Friday 2023 következményeit a német kiskereskedelmi szektorra nézve. Az eredmény: a forgalom 150-200 százalékkal ugrott meg egy november végi napon. Azonban csak mintegy hét százalékos növekedésről van szó, ha a szupervásárlási nap előtti és utáni időt is figyelembe vesszük, mert a vásárlók egyszerűen az akciós napokra koncentrálták vásárlásaikat. Már régóta alkalmazkodtak, és erre az időpontra tervezték be a költéseiket. "A forgalomnövekedés nagyrészt elhalasztott eladásokból áll” - mondja Moritz Tybus, a Kearney partnere.

A tanulmány szerint az akciós napok előtt három héttel és után akár két héttel is jelentősen visszaesik a kereslet. A kiskereskedők 5,8 milliárd eurós forgalomról számoltak be a 2023-as fekete pénteken, míg a szokásos napokon az eladások 2 milliárd euró körül alakultak. A megelőző és az azt követő napokban azonban a kiskereskedők mintegy 5,5 milliárd eurós bevételtől estek el. Ez még rosszabb hatással van a nyereségességre: a fekete péntek tavaly 625 millió eurós nyereséget hozott a vállalatoknak. Mivel azonban a vásárlók előtte és utána is spóroltak az eladásokon, a kiskereskedők 883 millió eurós nyereségtől estek el. Összességében a fekete péntek végül 258 millió eurós veszteséget jelentett.

Az ilyen különleges vásárlási napokon a kiskereskedők éles versenyben állnak egymással, ami az elemzés szerint „olyan árspirálba kényszeríti őket, amely hosszú távon aligha fenntartható”. Ilyen helyzetekben a vállalatok gyakran több nyereséget realizáltak volna, ha egyáltalán nem vettek volna részt az akciós harcban. A Kearney tanulmánya szerint a probléma megoldását a mesterséges intelligencia segítségével működő árképzési rendszerek alkalmazása jelentheti. Az MI lehetővé tenné a kedvezmények ügyesebb alkalmazását, a vásárlási nap körüli célzottabb árképzést és a marketingkiadások pontosabb elhelyezését. Ez tavaly 290 millió euróval 915 millió euróra növelhette volna a fekete péntek nyereségét és 6,5 milliárd euróra a forgalmat. Ez azt jelenti, hogy a bevásárló nap és az azt körülvevő időszak legalább átlagos nyereséget hozhatna a kiskereskedők számára.

A tanulmány szerint a fekete pénteken elért 10,8 százalékos árrés eddig jóval elmaradt az általában elérhető 16 százalék körüli árréstől. A német kiskereskedőknek csak mintegy öt százaléka használ MI-algoritmust az árképzéshez. A mesterséges intelligencia számos összetett árképzési döntést képes automatikusan meghozni, ami segíthet a kiskereskedőknek, akiknek gyakran több ezer különböző terméket kell folyamatosan beárazniuk több értékesítési csatornán keresztül. Ráadásul a tanulmány szerzői szerint a fekete péntekre adott reakció "túlzott és veszteséges árengedményekhez” vezet, mert a vásárlók legalább 30-50 százalékos kedvezményt várnak.

Tavaly a kiskereskedők olyan árakat határoztak meg, amelyek kevésbé voltak összhangban a vásárlók tényleges kívánságaival, mint a versenytársak stratégiáival. A Kearney szerint az 1000 fogyasztó körében végzett felmérésből az is kiderült, hogy többet lehetne nyerni azon, ha átlagosan kevesebb mint tíz százalékos kedvezményt adnak, mert a vásárlói elégedettség ilyenkor továbbra is magas marad. 90 százalékuk elégedett ilyenkor, habár 35 százalékuk szerint a meghirdetettnél kisebbek a kedvezmények. Viszont a kiskereskedők a korábbinál nagyobb mértékben tudnák kihasználni az akciós napokhoz való pozitív alapállásukat, mert reklámozni is csak akkor éri meg, ha nyereség várható.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Gabbbbbbbbbbbb #3
    A cikk angolról lett fordítva, nálunk Magyarországon nyilván más a helyzet.
    ---

    Pár éve volt Alzán egy nagyon jó fotós állvány, amit kedvező áron adtak Fekete Pénteken, azóta nem találtam semmi más értelmeset. Persze valaki tud németbe rendelni, akkor oda szállító Amazonon sok minden van, pl. egész jó Kindle Fire táblagép minden évben egyszer 30eHuf.

  • Akva #2
    Lófütyit! Az Alza is úgy adott kedvezményt, hogy visszamenőleg felemelte a termék árát, aztán abból adott "kedvezményt" viszont így is drágább volt, mint békeidőben.
  • nlght #1
    Régen az én időmben Fekete Péntek a Robinson Crusoe barátja volt.