Berta Sándor
Elektronikai eszközökön is lemérhető a gazdagság
Amerikai kutatók olyan tényezőket kerestek, amelyek alapján jelezhető valakiről, hogy gazdag.
Marianne Bertrand és Emir Kamenica, a Chicagói Egyetem közgazdászai a tanulmányukban többek között arra a kérdésre keresték a választ, hogy melyik termék alkalmazható a legjobban a gazdagság szimbólumaként azért, hogy gazdaságtudományi szempontból nagy valószínűséggel megállapítható legyen, hogy valaki vagyonos. Korábbi vizsgálatok szerint 1992-ben ez a dolog az automata mosógép volt, addig napjainkban a két legjobb termék erre a célra az iPhone és az iPad. A kutatók egy viszonylag nagy, a társadalom szempontjából reprezentatív csoport vizsgálatával érték el az eredményeket. A 6394 személyt a Mediamark Research Intelligence kérdezte meg a termékreferenciáikról és a bevételeikről.
A szakemberek megvizsgálták a 2016-os év eladásai számait és megállapították, hogy egyetlen más eszköz sem volt alkalmasabb annak bizonyítására, hogy valaki a társadalom legfelső rétegébe tartozik, mint az a tény, hogy iPhone készülékkel rendelkezik. Annak valószínűsége, hogy egy iPhone-tulajdonos gazdag 69,1 százalék, míg ez az arány egy iPad-tulajdonos esetében 66,9 százalék. Az Androidot futtató termékek is szerepelnek a listán, de sokkal hátrébb találhatók. A Hewlett-Packard eszközeinek (nyomtatóinak, faxkészülékeinek) a birtoklása 58,2 százalékában utal a gazdagságra. A Samsung televízióinak esetében ez az arány 58 százalék.
A szakemberek 1992-ben és 2004-ben is megvizsgálták az adatokat. 2004-ben az is alátámasztotta a gazdagságot, ha valaki gyakran evett drága vajat, egy bizonyos szójaszószt, drága dijoni mustárt vagy kötődött a Kodak márkához. Az utóbbi 61,6 százalékos valószínűséggel utalt a vagyonosságra. Bertrand és Kamenica a "normál élettel" kapcsolatos jellemzőket is kerestek. 2016 esetében a gazdaságot jelezték az Amerikai Egyesült Államokon belüli utazások (70,9 százalék), az útlevél kiváltása (70,3 százalék) és az a tény, hogy valakinek egy Bluetooth-funkcióval rendelkező autója van (70,2 százalék).
Az Apple nem biztos, hogy örül az eredményeknek, mert ugyan a cég éveken át megpróbálta luxusmárkaként pozicionálni magát, azonban erről mára letett és számos esetben a korábban megszokottnál olcsóbban kínálta bizonyos termékeit. Az iPhone SE, az iPad Air 2, az Apple Watch második generációja vagy az AirPod vezeték nélküli fejhallgató egyaránt olyan áron jelent meg, amely jóval alacsonyabb voltak a korábbi modellek árainál. A cél egyértelműen az volt, hogy a társaság új vásárlókat tudjon megnyerni. 2017 szeptemberében Tim Cook, az óriáscég vezérigazgatója arról beszélt, hogy nem csupán a gazdagoknak készítenek termékeket. A menedzser elmondta, hogy pozitív értelemben akarják megváltoztatni a világot, ez pedig azokon az eszközökön keresztül történik, amelyeken a nyereségük nem is olyan nagy, mint amilyennek tűnik.
Marianne Bertrand és Emir Kamenica, a Chicagói Egyetem közgazdászai a tanulmányukban többek között arra a kérdésre keresték a választ, hogy melyik termék alkalmazható a legjobban a gazdagság szimbólumaként azért, hogy gazdaságtudományi szempontból nagy valószínűséggel megállapítható legyen, hogy valaki vagyonos. Korábbi vizsgálatok szerint 1992-ben ez a dolog az automata mosógép volt, addig napjainkban a két legjobb termék erre a célra az iPhone és az iPad. A kutatók egy viszonylag nagy, a társadalom szempontjából reprezentatív csoport vizsgálatával érték el az eredményeket. A 6394 személyt a Mediamark Research Intelligence kérdezte meg a termékreferenciáikról és a bevételeikről.
A szakemberek megvizsgálták a 2016-os év eladásai számait és megállapították, hogy egyetlen más eszköz sem volt alkalmasabb annak bizonyítására, hogy valaki a társadalom legfelső rétegébe tartozik, mint az a tény, hogy iPhone készülékkel rendelkezik. Annak valószínűsége, hogy egy iPhone-tulajdonos gazdag 69,1 százalék, míg ez az arány egy iPad-tulajdonos esetében 66,9 százalék. Az Androidot futtató termékek is szerepelnek a listán, de sokkal hátrébb találhatók. A Hewlett-Packard eszközeinek (nyomtatóinak, faxkészülékeinek) a birtoklása 58,2 százalékában utal a gazdagságra. A Samsung televízióinak esetében ez az arány 58 százalék.
A szakemberek 1992-ben és 2004-ben is megvizsgálták az adatokat. 2004-ben az is alátámasztotta a gazdagságot, ha valaki gyakran evett drága vajat, egy bizonyos szójaszószt, drága dijoni mustárt vagy kötődött a Kodak márkához. Az utóbbi 61,6 százalékos valószínűséggel utalt a vagyonosságra. Bertrand és Kamenica a "normál élettel" kapcsolatos jellemzőket is kerestek. 2016 esetében a gazdaságot jelezték az Amerikai Egyesült Államokon belüli utazások (70,9 százalék), az útlevél kiváltása (70,3 százalék) és az a tény, hogy valakinek egy Bluetooth-funkcióval rendelkező autója van (70,2 százalék).
Az Apple nem biztos, hogy örül az eredményeknek, mert ugyan a cég éveken át megpróbálta luxusmárkaként pozicionálni magát, azonban erről mára letett és számos esetben a korábban megszokottnál olcsóbban kínálta bizonyos termékeit. Az iPhone SE, az iPad Air 2, az Apple Watch második generációja vagy az AirPod vezeték nélküli fejhallgató egyaránt olyan áron jelent meg, amely jóval alacsonyabb voltak a korábbi modellek árainál. A cél egyértelműen az volt, hogy a társaság új vásárlókat tudjon megnyerni. 2017 szeptemberében Tim Cook, az óriáscég vezérigazgatója arról beszélt, hogy nem csupán a gazdagoknak készítenek termékeket. A menedzser elmondta, hogy pozitív értelemben akarják megváltoztatni a világot, ez pedig azokon az eszközökön keresztül történik, amelyeken a nyereségük nem is olyan nagy, mint amilyennek tűnik.