Gyurkity Péter
Már 5 milliárd ember mobilozik
Ebből 1 milliárd az utóbbi négy évben csatlakozott a táborhoz. Kína és India szolgáltatja a növekedés motorját.
A világszerte csaknem 800 különböző szolgáltatót tömörítő GSMA időről-időre közzéteszi a mobilpiaccal kapcsolatos fontosabb fejleményeket és a részletes előrejelzéseket. Korábban a mobilnet terjedésének ütemét jósolták meg, most azonban egy komoly mérföldkő eléréséről számoltak be. Bejelentettékm, hogy immár 5 milliárd ember tartozik a mobilozók táborába, vagyis ennyien használnak valamilyen előfizetést vagy kártyás megoldást. A valós idejű adatokon alapuló számításnál kiemelik, hogy itt valóban egyedi személyekről van szó, ami azt jelenti, hogy a bolygó lakosságának mintegy kétharmada már kiaknázza a platform által nyújtott előnyöket. Érdekes részlet, hogy az utolsó 1 milliárd ember az utóbbi 4 évben csatlakozott, míg a mostani eredményt több évtizedig tartó, fokozatos előrehaladással értük el, a növekedés tehát egyértelműen gyorsul.
Ahogy azt várható volt, a bővülés nagy részét az utóbbi időben az ázsiai régióban regisztrálták, ma már az előfizetők 55 százaléka található meg itt. A penetráció ugyanakkor még mindig jóval alacsonyabb, mint másutt, a 68 százalékos eredmény ugyanis elmarad az európai 86, vagy éppen az észak-amerikai 80 százaléktól (igaz, ezt India húzza le a maga 54 százalékos adatával, miközben Kínában már 78 százalékot látunk). Latin-Amerika egészen jól áll a 71 százalékos eredményével, a Közép-Kelet és Észak-Afrika azonban még mindig 63, a szubszaharai Afrika pedig mindössze 44 százalékon áll, tehát itt még bőven van min javítani. Indiában az évtized végéig további 310 millió fő csatlakozhat a mobilozók táborához, addigra ez világszerte 5,7 milliárd emberre bővül.
És hogy ki ennek a bővülésnek a legnagyobb nyertese? Ázsiában főleg az Android, de másutt viszont vegyes a kép, az USA-ban például az iOS sokkal jobban teljesít. Ezt a Kantar friss adataiból tudjuk, mely szerint az utóbbi három hónapban Kína városias, urbanizált részein mindkét fő versenyző jobb eredményt tudott felmutatni az egy évvel korábbi adatokhoz képest, a teljes országra vetítve azonban csak az Android tudott nagyobb szeletet kiharapni a tortából. A Google szoftverének piaci aránya itt már 83 százalék felett volt, míg az Apple megoldása 16,2 százalékra szorult vissza. Ez utóbbi cég inkább Indiában igyekszik beindítani a gyártást, hogy a szubkontinensen is jobb pozíciókat foglaljon el – igaz, az ottani piacot a kifejezetten olcsó androidos telefonok uralják, így ez nem lesz könnyű.
Az Egyesült Államokban fordított a helyzet, hiszen itt az Android veszített ismét súlyából. Ez már 62 százalék alá csökkent, míg az iOS 36 százalék felett szerepelt, ami (szokás szerint) leginkább a brit és az ausztrál piachoz hasonlítható. A többi európai piacon az Android 80, illetve 90 százalék felett teljesített, míg Japánban csaknem fele-fele arányban keltek el a két fő platform képviselői. Az amerikai eredmény kapcsán érdemes megjegyezni, hogy itt az új zászlóshajók, így például a Galaxy S8 és S8+, illetve az LG G6 sem tudta megfordítani a trendet, a vásárlók közül sokan még közvetlenül az új iPhone-generáció bemutatkozása előtt is inkább ez utóbbi családot választották.
Az öt nagy európai piacon összességében 78 százalékon áll az Android, a helyzet itt jóval egyértelműbb. A Windows 2 százalékot mondhatott magáénak, minden más régióban azonban már 1 százalék alá szorult a Microsoft mobilos platformja, a visszaesés megállíthatatlannak tűnik.
A világszerte csaknem 800 különböző szolgáltatót tömörítő GSMA időről-időre közzéteszi a mobilpiaccal kapcsolatos fontosabb fejleményeket és a részletes előrejelzéseket. Korábban a mobilnet terjedésének ütemét jósolták meg, most azonban egy komoly mérföldkő eléréséről számoltak be. Bejelentettékm, hogy immár 5 milliárd ember tartozik a mobilozók táborába, vagyis ennyien használnak valamilyen előfizetést vagy kártyás megoldást. A valós idejű adatokon alapuló számításnál kiemelik, hogy itt valóban egyedi személyekről van szó, ami azt jelenti, hogy a bolygó lakosságának mintegy kétharmada már kiaknázza a platform által nyújtott előnyöket. Érdekes részlet, hogy az utolsó 1 milliárd ember az utóbbi 4 évben csatlakozott, míg a mostani eredményt több évtizedig tartó, fokozatos előrehaladással értük el, a növekedés tehát egyértelműen gyorsul.
Ahogy azt várható volt, a bővülés nagy részét az utóbbi időben az ázsiai régióban regisztrálták, ma már az előfizetők 55 százaléka található meg itt. A penetráció ugyanakkor még mindig jóval alacsonyabb, mint másutt, a 68 százalékos eredmény ugyanis elmarad az európai 86, vagy éppen az észak-amerikai 80 százaléktól (igaz, ezt India húzza le a maga 54 százalékos adatával, miközben Kínában már 78 százalékot látunk). Latin-Amerika egészen jól áll a 71 százalékos eredményével, a Közép-Kelet és Észak-Afrika azonban még mindig 63, a szubszaharai Afrika pedig mindössze 44 százalékon áll, tehát itt még bőven van min javítani. Indiában az évtized végéig további 310 millió fő csatlakozhat a mobilozók táborához, addigra ez világszerte 5,7 milliárd emberre bővül.
És hogy ki ennek a bővülésnek a legnagyobb nyertese? Ázsiában főleg az Android, de másutt viszont vegyes a kép, az USA-ban például az iOS sokkal jobban teljesít. Ezt a Kantar friss adataiból tudjuk, mely szerint az utóbbi három hónapban Kína városias, urbanizált részein mindkét fő versenyző jobb eredményt tudott felmutatni az egy évvel korábbi adatokhoz képest, a teljes országra vetítve azonban csak az Android tudott nagyobb szeletet kiharapni a tortából. A Google szoftverének piaci aránya itt már 83 százalék felett volt, míg az Apple megoldása 16,2 százalékra szorult vissza. Ez utóbbi cég inkább Indiában igyekszik beindítani a gyártást, hogy a szubkontinensen is jobb pozíciókat foglaljon el – igaz, az ottani piacot a kifejezetten olcsó androidos telefonok uralják, így ez nem lesz könnyű.
Az Egyesült Államokban fordított a helyzet, hiszen itt az Android veszített ismét súlyából. Ez már 62 százalék alá csökkent, míg az iOS 36 százalék felett szerepelt, ami (szokás szerint) leginkább a brit és az ausztrál piachoz hasonlítható. A többi európai piacon az Android 80, illetve 90 százalék felett teljesített, míg Japánban csaknem fele-fele arányban keltek el a két fő platform képviselői. Az amerikai eredmény kapcsán érdemes megjegyezni, hogy itt az új zászlóshajók, így például a Galaxy S8 és S8+, illetve az LG G6 sem tudta megfordítani a trendet, a vásárlók közül sokan még közvetlenül az új iPhone-generáció bemutatkozása előtt is inkább ez utóbbi családot választották.
Az öt nagy európai piacon összességében 78 százalékon áll az Android, a helyzet itt jóval egyértelműbb. A Windows 2 százalékot mondhatott magáénak, minden más régióban azonban már 1 százalék alá szorult a Microsoft mobilos platformja, a visszaesés megállíthatatlannak tűnik.