Gyurkity Péter
Másfél milliárd okostelefon kelt el tavaly
Globális szinten maradt a sorrend, a kínai gyártók viszont nagyon jönnek fel. Nagyon lassan terjed az Android 7.
A napokban már írtunk az Apple negyedéves jelentéséről, ennek kapcsán pedig megtudtuk, hogy az utolsó három hónapban már a vezetést is átvették. Az IDC nem sokkal később közzétette saját felmérésének adatait, amelyből a globális, valamint a kínai verseny részletei is kiderülnek. A piackutató cég számai szerint is az Apple nyerte az utolsó naptári negyedévet, amely számukra azonban az első pénzügyi időszak. Eszerint az almás cég három hónap alatt 78,3 millió okostelefont szállított le, míg a Samsung 77,5 milliónál állt meg, tőlük lemaradva pedig a Huawei, az Oppo, valamint a Vivo zárták az ötösfogatot.
Éves szinten még mindig a Samsung vezet, hiszen a dél-koreai rivális 311,4 millió készüléken adott túl, az Apple ehhez képest 215,4 milliót értékesített, itt is megfigyelhető azonban a kínai versenyzők zárkózása, hiszen a harmadik Huawei már csaknem 140 milliót, a negyedik Oppo majdnem 100 milliót, a Vivo pedig 77 milliót adott el. Világszerte 2016-ban összesen 1,47 milliárd okostelefon talált gazdára, ami még mindig növekedést jelent az előző évi eredményhez képest.
Az IDC külön beszámolóban foglalkozik a kínai piac főbb eredményeivel. Ebből megtudjuk, hogy itt a teljes piac csaknem felét a hazainak számító gyártók vitték el, hiszen nemcsak az ünnepi időszakban, de a teljes évre vonatkozóan is jól látható volt az előrenyomulás. Az első helyen immár az Oppo végzett, ők 78,4 millió készüléket adtak itt el, míg a második Huawei 76,6 millión, a harmadik Vivo pedig 69,2 millión adott túl. Jellemző, hogy az Apple a maga 44,9 milliós eredményével csak a negyedik lett, a listát záró ötödik Xiaomi pedig 41,5 milliót értékesített, ami nyilván egyértelmű csalódás számukra. Idén további konszolidációt várnak, az erősebbek tovább terjeszkedhetnek, ezzel pedig maga a piac is valamivel érettebb korszakába lép.
A vetélkedés operációs rendszer szinten is zajlik, itt a Google mennyiségileg ugyan jól áll, de az új verziók gyors elterjesztésére továbbra sem képes, annak jelenléte alig kimutatható. A cég szokásához híven ismét közzétette a táboron belül használt verziók megoszlásának legfrissebb adatait, ebből pedig vegyes kép rajzolódik ki, a régebbi verziók is csak lassan szorulnak vissza.
A február első hetében rögzített adatok szerint az új 7.0 Nougat verzió az aktív, használatban lévő készülékek mindössze 1,2 százalékán fut, ez tehát elenyészőnek mondható. Nyilván a különböző gyártók saját frissítési menetrendjének lassú jellege miatt alakulnak így a dolgok, erre már korábban is volt példa, így nem túl meglepő, hogy itt a legnagyobb aránnyal még az eggyel korábbi verzió, a 6.0 Marshmallow van jelen. Ez utóbbi a teljes tábor 30,7 százalékát uralja, míg a Lollipop két fő változata együttesen 32,9 százalékot, a KitKat pedig 21,9 százalékot mondhat magáénak. Érdemes megjegyezni, hogy a még korábbi változatok közösen még mindig 10 százalék felett vannak, így ezeket sem lehet teljesen leírni.
A Kantar ezzel egy időben saját felmérését frissítette, így a három fő szoftveres rivális versenyének újabb számait is szemügyre vehetjük. Immár a decemberben lezáruló három hónapos időszakot vizsgálhatjuk meg, ebben pedig az eddigi trend folytatódása látható. Az USA-ban az Android és a Windows gyengült, az iOS pedig nagyot kaszált (itt már 44,4 százalékot mondhattak magukénak ezen készülékek), az Egyesült Királyságban pedig hasonló számok jelennek meg. A másik négy nagyobb európai piacon az Android jóval erősebb, itt az iOS általában 20 százalék körül vagy ez alatt teljesít, míg a Windows Franciaországban áll a legjobban az ott megmaradt 3,3 százalékával.
Kínában az Android 80 százalék felett áll, ez nyilván a számos olcsó telefonnak köszönhető, míg Brazíliában ez már a 93 százalékot is meghaladta, a többiek tehát labdába sem tudnak itt rúgni.
A napokban már írtunk az Apple negyedéves jelentéséről, ennek kapcsán pedig megtudtuk, hogy az utolsó három hónapban már a vezetést is átvették. Az IDC nem sokkal később közzétette saját felmérésének adatait, amelyből a globális, valamint a kínai verseny részletei is kiderülnek. A piackutató cég számai szerint is az Apple nyerte az utolsó naptári negyedévet, amely számukra azonban az első pénzügyi időszak. Eszerint az almás cég három hónap alatt 78,3 millió okostelefont szállított le, míg a Samsung 77,5 milliónál állt meg, tőlük lemaradva pedig a Huawei, az Oppo, valamint a Vivo zárták az ötösfogatot.
Éves szinten még mindig a Samsung vezet, hiszen a dél-koreai rivális 311,4 millió készüléken adott túl, az Apple ehhez képest 215,4 milliót értékesített, itt is megfigyelhető azonban a kínai versenyzők zárkózása, hiszen a harmadik Huawei már csaknem 140 milliót, a negyedik Oppo majdnem 100 milliót, a Vivo pedig 77 milliót adott el. Világszerte 2016-ban összesen 1,47 milliárd okostelefon talált gazdára, ami még mindig növekedést jelent az előző évi eredményhez képest.
Az IDC külön beszámolóban foglalkozik a kínai piac főbb eredményeivel. Ebből megtudjuk, hogy itt a teljes piac csaknem felét a hazainak számító gyártók vitték el, hiszen nemcsak az ünnepi időszakban, de a teljes évre vonatkozóan is jól látható volt az előrenyomulás. Az első helyen immár az Oppo végzett, ők 78,4 millió készüléket adtak itt el, míg a második Huawei 76,6 millión, a harmadik Vivo pedig 69,2 millión adott túl. Jellemző, hogy az Apple a maga 44,9 milliós eredményével csak a negyedik lett, a listát záró ötödik Xiaomi pedig 41,5 milliót értékesített, ami nyilván egyértelmű csalódás számukra. Idén további konszolidációt várnak, az erősebbek tovább terjeszkedhetnek, ezzel pedig maga a piac is valamivel érettebb korszakába lép.
A vetélkedés operációs rendszer szinten is zajlik, itt a Google mennyiségileg ugyan jól áll, de az új verziók gyors elterjesztésére továbbra sem képes, annak jelenléte alig kimutatható. A cég szokásához híven ismét közzétette a táboron belül használt verziók megoszlásának legfrissebb adatait, ebből pedig vegyes kép rajzolódik ki, a régebbi verziók is csak lassan szorulnak vissza.
A február első hetében rögzített adatok szerint az új 7.0 Nougat verzió az aktív, használatban lévő készülékek mindössze 1,2 százalékán fut, ez tehát elenyészőnek mondható. Nyilván a különböző gyártók saját frissítési menetrendjének lassú jellege miatt alakulnak így a dolgok, erre már korábban is volt példa, így nem túl meglepő, hogy itt a legnagyobb aránnyal még az eggyel korábbi verzió, a 6.0 Marshmallow van jelen. Ez utóbbi a teljes tábor 30,7 százalékát uralja, míg a Lollipop két fő változata együttesen 32,9 százalékot, a KitKat pedig 21,9 százalékot mondhat magáénak. Érdemes megjegyezni, hogy a még korábbi változatok közösen még mindig 10 százalék felett vannak, így ezeket sem lehet teljesen leírni.
A Kantar ezzel egy időben saját felmérését frissítette, így a három fő szoftveres rivális versenyének újabb számait is szemügyre vehetjük. Immár a decemberben lezáruló három hónapos időszakot vizsgálhatjuk meg, ebben pedig az eddigi trend folytatódása látható. Az USA-ban az Android és a Windows gyengült, az iOS pedig nagyot kaszált (itt már 44,4 százalékot mondhattak magukénak ezen készülékek), az Egyesült Királyságban pedig hasonló számok jelennek meg. A másik négy nagyobb európai piacon az Android jóval erősebb, itt az iOS általában 20 százalék körül vagy ez alatt teljesít, míg a Windows Franciaországban áll a legjobban az ott megmaradt 3,3 százalékával.
Kínában az Android 80 százalék felett áll, ez nyilván a számos olcsó telefonnak köszönhető, míg Brazíliában ez már a 93 százalékot is meghaladta, a többiek tehát labdába sem tudnak itt rúgni.