Berta Sándor
Fejlődési zavarokat okozhat az intenzív médiahasználat
Már a bölcsödés gyerekek okostelefont nyomogatnak, ami lassítja a beszéd és a társas kapcsolatok fejlődését. A szülők nélkül megoldhatatlan a helyzet.
Az Amerikai Egyesült Államokban a 8-10 éves gyerekek átlagosan naponta 8 órát töltenek el a PC, a laptop, a táblagép vagy éppen a tévé előtt. Az idősebb diákoknál és a tinédzsereknél ez az idő még több, 11 óra. Egy teszt során csökkentették a kijelző előtt töltött időt, ami számos pozitív változást hozott, például a gyerekek többet tudtak aludni, ezáltal sokkal jobb teljesítményre voltak képesek az iskolában és egyúttal kiegyensúlyozottabbá is váltak, illetve kevésbé voltak kitéve az elhízás veszélyének.
Németországban hasonló eredményre jutott most egy tanulmány, ami a gyerekek túlzott mértékű médiafogyasztásának egészségügyi szempontból káros hatásait is megvizsgálta. Az utóbbiak között vannak a csecsemők étkezési és alvási zavarai, a kisgyerekek beszédfejlődési zavarai és az általános iskolások koncentrációs zavarai. Amennyiben a gyermekek vagy a szülők médiafogyasztása feltűnően magas, akkor a gyerekorvosok az átlagos szintet meghaladó számú rendellenességeket állapítanak meg.
Marlene Mortler, a szövetségi kormány megbízottja közölte, hogy a tanulmány megmutatja, hogy milyen egészségügyi következményekkel szembesülhetnek a gyerekek, ha a digitális világban - a saját médiakompetenciájuk kifejlődésekor - egyedül hagyják őket és nem számíthatnak a szülők, a pedagógusok és a gyerekorvosok segítségére. Számára teljesen világos, hogy komolyan kell venni a digitalizálás egészségügyi kockázatait. Sürgősen szükség van arra, hogy a szülőknek iránymutatást adjanak a médiahasználat során. A német kábítószerügyi jelentése szerint az országban az internetfüggő fiatalok és fiatal felnőttek száma jelenleg körülbelül 600 000 és további 2,5 millió problémás felhasználót tartanak nyilván.
Dr. Rainer Riedel professzor hangsúlyozta, hogy a digitális média helyes kezelését már időben el kell kezdeni gyakorolni. Az olyan szociális és az etikai értékeket, mint a felelősség, az emberek közötti kommunikáció, a csapatszellem és a barátság a nevelés minden szintjén ösztönözni kell. A gyerekeknek és a fiatal felnőtteknek meg kell tanulniuk, hogyan használják a digitális világ találmányait anélkül, hogy lemondanának a mindennapok során a barátokkal kapcsolatos élményeikről.
A szakemberek megállapították, hogy a bölcsődébe járó gyermekek 70 százaléka használja több mint fél órán át a szülei okostelefonját. Az intenzív médiahasználat és a fejlődési rendellenességek között kimutatható összefüggés van. Azoknál a 6 évesnél fiatalabb gyerekeknél, akiket intenzív médiahasználat jellemez, gyakori a beszédfejlődési zavar és a motorikus hiperaktivitás. Azonban önmagában egy beszédterápia gyors elrendelésével nem lehet a helyzetet megoldani; amennyiben az adott gyermek viselkedése vagy fejlődése rendellenes, a szülőket és a gyerekeket egyaránt tájékoztatni kellene a megfelelő médiahasználatról.
Kutatók korábban más szempontokat vizsgáltak, ami alapján kiderítették, hogy az okostelefonok vagy a táblagépek intenzív használata statikus testtartáshoz, gyakori ismétlődő mozgásokhoz és nagy izomtevékenységekhez vezet. Ezek együttesen túlterhelhetik a mozgásszervi rendszert. Az ismétlődő mozdulatok mellett az is komoly problémát jelent, hogy a rossz vagy változó fényviszonyok károsíthatják a szemet.
Az Amerikai Egyesült Államokban a 8-10 éves gyerekek átlagosan naponta 8 órát töltenek el a PC, a laptop, a táblagép vagy éppen a tévé előtt. Az idősebb diákoknál és a tinédzsereknél ez az idő még több, 11 óra. Egy teszt során csökkentették a kijelző előtt töltött időt, ami számos pozitív változást hozott, például a gyerekek többet tudtak aludni, ezáltal sokkal jobb teljesítményre voltak képesek az iskolában és egyúttal kiegyensúlyozottabbá is váltak, illetve kevésbé voltak kitéve az elhízás veszélyének.
Németországban hasonló eredményre jutott most egy tanulmány, ami a gyerekek túlzott mértékű médiafogyasztásának egészségügyi szempontból káros hatásait is megvizsgálta. Az utóbbiak között vannak a csecsemők étkezési és alvási zavarai, a kisgyerekek beszédfejlődési zavarai és az általános iskolások koncentrációs zavarai. Amennyiben a gyermekek vagy a szülők médiafogyasztása feltűnően magas, akkor a gyerekorvosok az átlagos szintet meghaladó számú rendellenességeket állapítanak meg.
Marlene Mortler, a szövetségi kormány megbízottja közölte, hogy a tanulmány megmutatja, hogy milyen egészségügyi következményekkel szembesülhetnek a gyerekek, ha a digitális világban - a saját médiakompetenciájuk kifejlődésekor - egyedül hagyják őket és nem számíthatnak a szülők, a pedagógusok és a gyerekorvosok segítségére. Számára teljesen világos, hogy komolyan kell venni a digitalizálás egészségügyi kockázatait. Sürgősen szükség van arra, hogy a szülőknek iránymutatást adjanak a médiahasználat során. A német kábítószerügyi jelentése szerint az országban az internetfüggő fiatalok és fiatal felnőttek száma jelenleg körülbelül 600 000 és további 2,5 millió problémás felhasználót tartanak nyilván.
Dr. Rainer Riedel professzor hangsúlyozta, hogy a digitális média helyes kezelését már időben el kell kezdeni gyakorolni. Az olyan szociális és az etikai értékeket, mint a felelősség, az emberek közötti kommunikáció, a csapatszellem és a barátság a nevelés minden szintjén ösztönözni kell. A gyerekeknek és a fiatal felnőtteknek meg kell tanulniuk, hogyan használják a digitális világ találmányait anélkül, hogy lemondanának a mindennapok során a barátokkal kapcsolatos élményeikről.
A szakemberek megállapították, hogy a bölcsődébe járó gyermekek 70 százaléka használja több mint fél órán át a szülei okostelefonját. Az intenzív médiahasználat és a fejlődési rendellenességek között kimutatható összefüggés van. Azoknál a 6 évesnél fiatalabb gyerekeknél, akiket intenzív médiahasználat jellemez, gyakori a beszédfejlődési zavar és a motorikus hiperaktivitás. Azonban önmagában egy beszédterápia gyors elrendelésével nem lehet a helyzetet megoldani; amennyiben az adott gyermek viselkedése vagy fejlődése rendellenes, a szülőket és a gyerekeket egyaránt tájékoztatni kellene a megfelelő médiahasználatról.
Kutatók korábban más szempontokat vizsgáltak, ami alapján kiderítették, hogy az okostelefonok vagy a táblagépek intenzív használata statikus testtartáshoz, gyakori ismétlődő mozgásokhoz és nagy izomtevékenységekhez vezet. Ezek együttesen túlterhelhetik a mozgásszervi rendszert. Az ismétlődő mozdulatok mellett az is komoly problémát jelent, hogy a rossz vagy változó fényviszonyok károsíthatják a szemet.