SG.hu
A Microsoft megveszi a LinkedIn-t
A 26 milliárd dolláros felvásárlás az eddigi legnagyobb tranzakció a cég történetében. Mindkét félnek a lehető legjobbkor hajtják végre.
A Microsoft bejelentette, hogy fel akarja vásárolni a közösségi oldalt részvényenként 196 dolláros áron, készpénzért. A közlemény szerint a LinkedIn márkaneve és függetlensége megmarad, és a jelenlegi vezérigazgatót, Jeff Weinert sem váltják le. Az ügyletre mindkét cég felügyelő bizottságra rábólintott, a részvényesi és hatósági hozzájárulások megszerzése után várhatóan még idén lezárják azt. Az ügylet egyben azt is jelenti, hogy az Alphabet (Google), Amazon, Facebook, Microsoft négyesen kívül gyakorlatilag bármely tech-cég potenciális felvásárlási célpont lehet.
Ez a Microsoft vezér Satya Nadella első nagyobb bevásárlása amióta két éve átvette a posztot Steve Ballmertől, és fontos lépés a Microsoft számára a szoftvercégből felhőszolgáltatóvá való átalakulás terén. A LinkedIn a világ vezető üzleti szociális hálózata, mintegy 433 millió ember használja világszerte munkakeresésre vagy a kollégákkal való kapcsolattartásra, 2 millióan közülük fizetnek is ezért. (Borítékolható, hogy a közösségi oldal felhasználói nem lesznek boldogok adataik megszerzésétől.)
A gigantikus felvásárlás több szükséges körülmény együttállása miatt jöhetett létre. Egyik részről a Microsoft szűznek számít a közösségi portálok piacán; ugyan a Facebookba már a kezdetekben befektettek, de azóta nem erőltették a területen való jelenlétüket. Tele vannak pénzzel, de növekedési lehetőségek híján vannak. A LinkedIn terjeszkedése pedig idén tavasszal szintén megtorpant, amit a részvényesek keményen megtoroltak, a cég árfolyama az utóbbi hónapokban alig 130 dollár körül mozgott. Veszteségesek, bevételük kétharmada munkaközvetítőktől származik. A Twitter és a Facebook sokmilliós havi bővüléséről csak álmodni tudnak, és a vezetés új hosszú távú stratégiával nem állt elő - az eddigi finanszírozók számára jó kiszállást jelenthet ez a pénz.
A Microsoft számára első körben nyilvánvalóan a közösségi piacon való megjelenés, a felhasználói bázisnak értékesítés, és szolgáltatásaik összekötése merülhet fel. Nadella belső, a munkatársaknak küldött levelében a LinkedIn jelentőségét méltatta, indoklása szerint a hálózat kiválóan passzol majd az 1,2 milliárd Office felhasználójuk mellé. Tervei szerint célzottan kínálnának előfizetési csomagokat és reklámokat a közösség számára, és központi szerepet kapna a Skype, Outlook, Office profilok kezelésében. Összekötnék vele saját asszisztens-programjukat, a Cortanat is, és a spamektől megtisztítva, a biztonságot megerősítve egy profi üzleti szolgáltatássá formálnák.
A Microsoft számára hatalmas falat a LinkedIn, és tapasztalatuk sincs az ilyen felvásárlásokban. Visszanézve legutóbbi nagy ügyletük, a Nokia mobilrészlegének csúfos bebukása nem jó előjel. Szintén kockázati tényező, hogy a kétfajta cégkultúra korántsem biztos, hogy kompatibilis egymással: a LinkedIn gárdája jóval fiatalabb, dinamikusabban gondolkodó emberekből áll, szemben a Microsoft alkalmazottainak bürokratikusabb hozzáállásával. Más részről viszont a szoftvercég nyújtotta tőke új erőt önthet a LinkedInbe, értékesítési hálózatuk ugrásszerűen bővülhet, és felgyorsíthatja az ázsiai (főként a kínai) terjeszkedésüket.
A Microsoft bejelentette, hogy fel akarja vásárolni a közösségi oldalt részvényenként 196 dolláros áron, készpénzért. A közlemény szerint a LinkedIn márkaneve és függetlensége megmarad, és a jelenlegi vezérigazgatót, Jeff Weinert sem váltják le. Az ügyletre mindkét cég felügyelő bizottságra rábólintott, a részvényesi és hatósági hozzájárulások megszerzése után várhatóan még idén lezárják azt. Az ügylet egyben azt is jelenti, hogy az Alphabet (Google), Amazon, Facebook, Microsoft négyesen kívül gyakorlatilag bármely tech-cég potenciális felvásárlási célpont lehet.
Ez a Microsoft vezér Satya Nadella első nagyobb bevásárlása amióta két éve átvette a posztot Steve Ballmertől, és fontos lépés a Microsoft számára a szoftvercégből felhőszolgáltatóvá való átalakulás terén. A LinkedIn a világ vezető üzleti szociális hálózata, mintegy 433 millió ember használja világszerte munkakeresésre vagy a kollégákkal való kapcsolattartásra, 2 millióan közülük fizetnek is ezért. (Borítékolható, hogy a közösségi oldal felhasználói nem lesznek boldogok adataik megszerzésétől.)
A gigantikus felvásárlás több szükséges körülmény együttállása miatt jöhetett létre. Egyik részről a Microsoft szűznek számít a közösségi portálok piacán; ugyan a Facebookba már a kezdetekben befektettek, de azóta nem erőltették a területen való jelenlétüket. Tele vannak pénzzel, de növekedési lehetőségek híján vannak. A LinkedIn terjeszkedése pedig idén tavasszal szintén megtorpant, amit a részvényesek keményen megtoroltak, a cég árfolyama az utóbbi hónapokban alig 130 dollár körül mozgott. Veszteségesek, bevételük kétharmada munkaközvetítőktől származik. A Twitter és a Facebook sokmilliós havi bővüléséről csak álmodni tudnak, és a vezetés új hosszú távú stratégiával nem állt elő - az eddigi finanszírozók számára jó kiszállást jelenthet ez a pénz.
A Microsoft számára első körben nyilvánvalóan a közösségi piacon való megjelenés, a felhasználói bázisnak értékesítés, és szolgáltatásaik összekötése merülhet fel. Nadella belső, a munkatársaknak küldött levelében a LinkedIn jelentőségét méltatta, indoklása szerint a hálózat kiválóan passzol majd az 1,2 milliárd Office felhasználójuk mellé. Tervei szerint célzottan kínálnának előfizetési csomagokat és reklámokat a közösség számára, és központi szerepet kapna a Skype, Outlook, Office profilok kezelésében. Összekötnék vele saját asszisztens-programjukat, a Cortanat is, és a spamektől megtisztítva, a biztonságot megerősítve egy profi üzleti szolgáltatássá formálnák.
A Microsoft számára hatalmas falat a LinkedIn, és tapasztalatuk sincs az ilyen felvásárlásokban. Visszanézve legutóbbi nagy ügyletük, a Nokia mobilrészlegének csúfos bebukása nem jó előjel. Szintén kockázati tényező, hogy a kétfajta cégkultúra korántsem biztos, hogy kompatibilis egymással: a LinkedIn gárdája jóval fiatalabb, dinamikusabban gondolkodó emberekből áll, szemben a Microsoft alkalmazottainak bürokratikusabb hozzáállásával. Más részről viszont a szoftvercég nyújtotta tőke új erőt önthet a LinkedInbe, értékesítési hálózatuk ugrásszerűen bővülhet, és felgyorsíthatja az ázsiai (főként a kínai) terjeszkedésüket.