SG.hu

Mit vásárolnak a TikTok új tulajdonosai?

Szelfik és énekelgetések, csecsemővideók és divat, de a legnagyobb érték az általa elérhető fiatal tömeg.

A világ legnépszerűbb rövidvideó-alkalmazásának tulajdonjogáról szóló hosszú saga hamarosan véget ér. Szeptember 25-én Donald Trump aláírta azt a végrehajtási rendeletet, amely lehetővé teszi az alkalmazás amerikai működésének folytatását, azzal a feltétellel, hogy kínai tulajdonosa, a ByteDance eladja a TikTok amerikai üzletágában lévő részesedésének nagy részét. A ByteDance az alkalmazás kevesebb mint 20%-át fogja birtokolni, a többit pedig amerikai befektetők vásárolják meg. Az üzlet, amelynek lezárására 120 nap áll rendelkezésre, egy évekig tartó saga végét jelenti, amelyet tiltásokkal való fenyegetések és feszült telefonhívások jellemeztek a kínai és az amerikai elnök között.

Az elnök érdeklődése a platform iránt elsősorban annak elérésére és befolyására vezethető vissza. Havonta több mint 116 millió amerikai használja a TikTokot, és különösen népszerű a fiatal amerikaiak körében. A legaktívabbak a 18-25 évesek, akik júniusban naponta közel egy órát töltöttek videók böngészésével vagy posztolásával. A tizenévesek számára ez a legnépszerűbb alkalmazás: több időt töltenek a TikTokon, mint a YouTube-on és az Instagramon együttvéve. Trump elnök szerint a TikTok tartalmai segítették abban, hogy a tavalyi választásokon a vártnál jobb eredményt érjen el a fiatal szavazók körében. Az elnök valószínűleg továbbra is kedvezőnek tartja a platformot, hiszen az új tulajdonosok között több, szövetségesei által irányított cég is található.


Ez a hatókör teszi a TikTokot kereskedelmi nagyhatalommá. Az elemzők szerint az amerikai bevételei - amelyek nagyrészt a reklámokból és az e-kereskedelemből származnak - idén el fogják érni a 20 milliárd dollárt. A kutatócég eMarketer előrejelzése szerint jövőre az amerikai hirdetési bevételei közel egynegyedével növekednek. Egy másik kutatócég, a Sensor Tower szerint még a betiltás veszélye ellenére is az egyik leggyakrabban letöltött alkalmazás maradt Amerikában ebben az évben. De már megjelentek a repedések. Az amerikaiak által a platformon töltött idő csökken, mivel riválisai, például az Instagram és a YouTube utánozzák funkcióit, és sok felhasználó (vagy szüleik) megpróbálják korlátozni a telefonon töltött időt.

Nehezebb megítélni, hogy pontosan mit látnak a felhasználók a TikTokon. Más közösségi média cégekhez hasonlóan a TikTok is titkolózik adataival kapcsolatban, és nem kínál központi áttekintést a közzétett tartalmakról. Szerencsére Benjamin Steel kutató és társszerzői egy idén májusban publikált munkadokumentumban kidolgoztak egy okos módszert, amellyel rövid idő alatt rögzíthető a platformon közzétett összes videó. A szerzők közzétették egy véletlenszerű tavalyi napon (2024. április 10.) közzétett bejegyzések mintáját. Ez lehetővé teszi, hogy bepillantást nyerjünk abba, hogy pontosan mennyi és milyen tartalom kerül közzétételre.


Az eredmények megerősítik az alkalmazás könnyedségéről és esztétikájáról kialakult véleményt. A TikTok kategóriákba sorolja a videókat. A címkézetlen videók (amelyek a teljes minta körülbelül 30%-át tették ki) eltávolítása után 23% szórakozással és popkultúrával kapcsolatos volt, beleértve a szinkronizált videókat is; 13% pedig szépségápolással és divattal kapcsolatos. Körülbelül 42% a TikTok homályos „véletlenszerű felvételek” kategóriájába tartozott. Egy feltűnő felfedezés volt a gyermekek gyakori megjelenése a tartalmakban. A TikTok saját címkéi szerint a bejegyzések 4%-ában szerepeltek csecsemők, ami a negyedik legnagyobb kategóriát jelentette. Steel és kollégái egy gépi tanulási modellt hoztak létre a videókban szereplő gyermekek felismerésére, és megállapították, hogy a mintában szereplő összes bejegyzés közel egyötöde kiskorúakat ábrázolt.

A TikTok kategóriáit óvatosan kell értelmezni - például nincs címke a politikára vagy a konfliktusokra, és a cég nem magyarázza el hogyan osztályozza a bejegyzéseket. A hashtagek keresztellenőrzést tesznek lehetővé: az általános hashtageken, mint például a #fyp (ami a TikTok kezdőlapját, a For You Page-et jelenti) és a #viral mellett a 1,9 millió videóból álló adatkészletben a legnépszerűbb a „#duet” volt, amelyet több mint 16 000 alkalommal használtak. A „#politics” címke mindössze 58 videóban jelent meg.

A felhasználók által ténylegesen látott tartalmakat a TikTok ajánló algoritmusa határozza meg. Ez az a titkos összetevő, amely az alkalmazást olyan népszerűvé teszi, és részben ez az oka annak, hogy Trump az alkalmazást amerikai ellenőrzés alá akarta vonni. Az, hogy a TikTok az új amerikai tulajdonosok alatt is ugyanolyan vonzó marad-e, attól függhet, hogy a kivált vállalat örökli-e ezeket az adatokat. Ha nem, akkor az algoritmusnak újra meg kell tanulnia a felhasználók ízlését. Azok milliói számára, akik évekig edzették a feedjeiket, ez elég lehet ahhoz, hogy elforduljanak az alkalmazástól.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • felemelő #1
    Mit vesznek?

    Reklámokkal és propagandával etethető tömegeket.