Berta Sándor
Ismét támadhatóvá váltak az Adblock fejlesztői
A világ legismertebb reklámblokkoló programjában fizetős kiskapuk vannak a nagyobb cégeknek.
Az online hirdetési piac nagyságrendje évente 120 milliárd dollár körül van. A különböző cégek hatalmas összegeket, valamint számos eszközt vetnek be azért, hogy üzeneteiket eljuttassák potenciális ügyfeleikhez. De az emberek közül sokan nem akarnak hirdetésekkel találkozni, ezért blokkoló alkalmazásokkal egészítik ki böngészőiket. A szoftverek közül a legismertebb az Eyeo startup által fejlesztett Adblock Plus.
A kiegészítőben létezik egy fehér lista, ami a cég által elfogadható hirdetéseket tartalmazza. Ezek kizárólag nem zavaró, kevéssé agresszív bannerek lehetnek, így támogatják a reklámoktól függő weboldalakat. A The Financial Times most arról írt, hogy miközben erre a szűrt listára a kisebb cégek ingyen rá tudnak kerülni, addig a nagyobb cégek komoly összegeket fizetnek érte. Az Adblock Plus fejlesztőinek a Google, a Microsoft, az Amazon és a Taboola ismeretlen nagyságú összegeket fizettek azért, hogy a szoftver átengedje a szűrőin az ő reklámjaikat. Az Eyeo visszautasította, hogy tájékoztatást adjon az így befolyt bevételeiről. A brit gazdasági újság ugyanakkor talált egy olyan vállalkozást, amely azt állította, hogy a startup az elérhetővé tett hirdetésekből származó bevételeknek akár a 30 százalékát is elkérheti.
A Google és az Amazon eddig nem reagált az állításokra. Számos piaci szereplő attól tart, hogy az Adblock Plus és a hasonló megoldások alkalmazása veszélyezteti az üzleti modelljeiket, ezért például az RTL és a ProSiebenSat.1 kártérítést követel az Eyeo vezetőitől. A cég adatai szerint a reklámblokkolót eddig több mint 300 milliószor töltötték le és havonta több mint 50 millióan használják rendszeresen. Az Eyeo rámutatott, hogy a felhasználóknak lehetőségük van arra, hogy akár a fehér listán szereplő, vagyis a szűrők által elvileg engedélyezett hirdetéseket is blokkolják.
A Mobile Geeks bloggerei már tavaly februárban kiderítették, hogy az Adblock Plus készítői több tízmillió dollárt kerestek az egyes cégekkel való együttműködésen.
Az online hirdetési piac nagyságrendje évente 120 milliárd dollár körül van. A különböző cégek hatalmas összegeket, valamint számos eszközt vetnek be azért, hogy üzeneteiket eljuttassák potenciális ügyfeleikhez. De az emberek közül sokan nem akarnak hirdetésekkel találkozni, ezért blokkoló alkalmazásokkal egészítik ki böngészőiket. A szoftverek közül a legismertebb az Eyeo startup által fejlesztett Adblock Plus.
A kiegészítőben létezik egy fehér lista, ami a cég által elfogadható hirdetéseket tartalmazza. Ezek kizárólag nem zavaró, kevéssé agresszív bannerek lehetnek, így támogatják a reklámoktól függő weboldalakat. A The Financial Times most arról írt, hogy miközben erre a szűrt listára a kisebb cégek ingyen rá tudnak kerülni, addig a nagyobb cégek komoly összegeket fizetnek érte. Az Adblock Plus fejlesztőinek a Google, a Microsoft, az Amazon és a Taboola ismeretlen nagyságú összegeket fizettek azért, hogy a szoftver átengedje a szűrőin az ő reklámjaikat. Az Eyeo visszautasította, hogy tájékoztatást adjon az így befolyt bevételeiről. A brit gazdasági újság ugyanakkor talált egy olyan vállalkozást, amely azt állította, hogy a startup az elérhetővé tett hirdetésekből származó bevételeknek akár a 30 százalékát is elkérheti.
A Google és az Amazon eddig nem reagált az állításokra. Számos piaci szereplő attól tart, hogy az Adblock Plus és a hasonló megoldások alkalmazása veszélyezteti az üzleti modelljeiket, ezért például az RTL és a ProSiebenSat.1 kártérítést követel az Eyeo vezetőitől. A cég adatai szerint a reklámblokkolót eddig több mint 300 milliószor töltötték le és havonta több mint 50 millióan használják rendszeresen. Az Eyeo rámutatott, hogy a felhasználóknak lehetőségük van arra, hogy akár a fehér listán szereplő, vagyis a szűrők által elvileg engedélyezett hirdetéseket is blokkolják.
A Mobile Geeks bloggerei már tavaly februárban kiderítették, hogy az Adblock Plus készítői több tízmillió dollárt kerestek az egyes cégekkel való együttműködésen.