Berta Sándor
Ausztriában tiltanák a jogsértő honlapokon reklámok elhelyezését
Egy osztrák szervezet egyszerű módon oldaná meg a jogsértő oldalak elleni küzdelmet.
Az Osztrák Reklámtanács (ÖWR) úgy döntött, hogy kiegészíti az etikai kódexét és az eljárási rendjét. A szervezet áprilisi közgyűlésén egyhangúlag döntött úgy, hogy etikai szempontból is tanulmányozni fogja a hirdetések elhelyezését. "Már az év elején folytatott kampányunkkal sikerült felhívnunk néhány visszásságra a hirdető cégek figyelmét. A kezdeményezésünkkel kapcsolatos pozitív visszajelzések megerősített bennünket abban, hogy jobban kell foglalkoznunk az illegális online környezetekben elhelyezett reklámokkal és hogy egy megfelelően működő önszabályozást integráljunk a meglévő rendszerünkbe" - jelentette ki Michael Straberger, az ÖWR elnöke.
A szakember hozzátette: felismerték azt, hogy bizonyos portálok megsértik például az adatvédelmi előírásokat vagy lehetővé teszik a kreatív tartalmak illegális másolatainak cseréjét, esetleg a gyermekpornográfiához, a fegyverekhez, a drogokhoz és más jogsértő dolgokhoz kötődnek. Fontos ugyanakkor, hogy egyes jogsértő tartalmak, például egy sértő fórumbejegyzés miatt nem lehet egy egész platformot büntetni és eleve törvénysértőnek, illetve "nem etikus hirdetési környezetnek" minősíteni.
Az Osztrák Reklámtanács természetesen nem állapíthatja meg, hogy melyik hirdetés vagy hirdető jogsértő. A szervezet minden bejelentést megvizsgál és minden cégnek, illetve reklámügynökségnek lehetősége van előadni a saját álláspontját. A cél nem a hirdetések visszaszorítása, hanem annak elérése, hogy az ajánlatok ne olyan honlapokon jelenjenek meg, amelyek nyilvánvalóan a szerzői jogsértést népszerűsítik. A márkahirdetések egyrészt bevételi forrást biztosítanak, másrészt elhitethetik az internetezőkkel azt, hogy az adott portál teljesen legális és bagatellizálhatják az illegális ajánlatok használatát. A vállalatoknak is érdekük, hogy ne olyan oldalakon reklámozzák a termékeiket vagy a szolgáltatásaikat, amelyek illegálisak, mert azok rombolhatják a márkák minőségét.
A VAP osztrák kalózkodás elleni egyesület és az Osztrák Zeneipari Szövetség felhívták az ÖWR figyelmét arra, hogy számos vezető márkával rendelkező cég a hirdetéseivel olyan platformokon van jelen, amelyek fő célja az, hogy az osztrák jogot szisztematikusan sértő ajánlatokkal jelentkezzenek vagy megkönnyítsék az ezekhez a tartalmakhoz való hozzáféréseket. Ezek a honlapok komoly reklámbevételhez jutnak. A legnagyobb illegális tartalomszolgáltatók éves bevételeit 3 millió euróra becsülik.
Az Osztrák Reklámtanács (ÖWR) úgy döntött, hogy kiegészíti az etikai kódexét és az eljárási rendjét. A szervezet áprilisi közgyűlésén egyhangúlag döntött úgy, hogy etikai szempontból is tanulmányozni fogja a hirdetések elhelyezését. "Már az év elején folytatott kampányunkkal sikerült felhívnunk néhány visszásságra a hirdető cégek figyelmét. A kezdeményezésünkkel kapcsolatos pozitív visszajelzések megerősített bennünket abban, hogy jobban kell foglalkoznunk az illegális online környezetekben elhelyezett reklámokkal és hogy egy megfelelően működő önszabályozást integráljunk a meglévő rendszerünkbe" - jelentette ki Michael Straberger, az ÖWR elnöke.
A szakember hozzátette: felismerték azt, hogy bizonyos portálok megsértik például az adatvédelmi előírásokat vagy lehetővé teszik a kreatív tartalmak illegális másolatainak cseréjét, esetleg a gyermekpornográfiához, a fegyverekhez, a drogokhoz és más jogsértő dolgokhoz kötődnek. Fontos ugyanakkor, hogy egyes jogsértő tartalmak, például egy sértő fórumbejegyzés miatt nem lehet egy egész platformot büntetni és eleve törvénysértőnek, illetve "nem etikus hirdetési környezetnek" minősíteni.
Az Osztrák Reklámtanács természetesen nem állapíthatja meg, hogy melyik hirdetés vagy hirdető jogsértő. A szervezet minden bejelentést megvizsgál és minden cégnek, illetve reklámügynökségnek lehetősége van előadni a saját álláspontját. A cél nem a hirdetések visszaszorítása, hanem annak elérése, hogy az ajánlatok ne olyan honlapokon jelenjenek meg, amelyek nyilvánvalóan a szerzői jogsértést népszerűsítik. A márkahirdetések egyrészt bevételi forrást biztosítanak, másrészt elhitethetik az internetezőkkel azt, hogy az adott portál teljesen legális és bagatellizálhatják az illegális ajánlatok használatát. A vállalatoknak is érdekük, hogy ne olyan oldalakon reklámozzák a termékeiket vagy a szolgáltatásaikat, amelyek illegálisak, mert azok rombolhatják a márkák minőségét.
A VAP osztrák kalózkodás elleni egyesület és az Osztrák Zeneipari Szövetség felhívták az ÖWR figyelmét arra, hogy számos vezető márkával rendelkező cég a hirdetéseivel olyan platformokon van jelen, amelyek fő célja az, hogy az osztrák jogot szisztematikusan sértő ajánlatokkal jelentkezzenek vagy megkönnyítsék az ezekhez a tartalmakhoz való hozzáféréseket. Ezek a honlapok komoly reklámbevételhez jutnak. A legnagyobb illegális tartalomszolgáltatók éves bevételeit 3 millió euróra becsülik.