Berta Sándor
Így manipulálják az online fórumokat
Nem nehéz olyan ügynökségeket találni, amelyek vitákat és bejegyzéseket manipulálnak a világhálón.
A különböző online fórumokon és termékértékelő platformokon számos eltérő véleménnyel rendelkező felhasználó található meg. Ugyanakkor sok olyan vélemény is felbukkan, amelyek valójában cégekhez köthetők és a céljuk a viták vagy az értékelési folyamatok befolyásolása. Ezeket a kampányokat általában olyan ügynökségek szervezik meg, amelyeknek a gyártók fizetnek azért, hogy rengeteg hamis személyazonosságot hozzanak létre. Ma már rengeteg olyan platform van, ahol ez az eljárás elfogadott dolognak számít.
Martin, a Modern Mind Marketing nevű osztrák ügynökségnél dolgozik és elmondta, hogy ők ezt a típusú marketingtevékenységet öt éve folytatják. 4000 fórum és honlap van a listájukon, s jelenleg 400 regionális, illetve nemzetközi oldalon vannak jelen. Az ügyfeleik közé tartozik a Bank Austria, az Interwetten, a Sigma, az Air France, a TUI és a Subway.
Az eljárás mindig hasonló forgatókönyv alapján zajlik. Először a megrendelőkkel közösen elkészítenek egy koncepciót, amelynek keretében meghatározzák a befolyásolni kívánt célcsoportot, a témát és azt, hogy a kampány mekkora legyen. Ezt követően létrehoznak számos e-mail címet a Gmail, a GMX vagy éppen a Hotmail rendszerében, azért, hogy a felhasználók regisztrálni tudják magukat a kiválasztott fórumokban. Általában beceneveket használnak, valódira hasonlítókat csak akkor, ha a megrendelő kifejezetten ezt kéri. A nevekhez fotókat is keresnek az interneten, aminél nem foglalkoznak a szerzői jogokkal. Amennyiben lehetséges, már meglévő profilokat is felhasználnak és egy hamis személyazonosságot akár több ügyfél kampányban is bevetnek.
Ritkán derül fény ilyen befolyásolásra, de a HTC Samsung általi besározása kivétel volt. A 340 ezer dolláros büntetés ellenére valószínűleg megérte
Egy kampány költségei attól függenek, hogy mennyi embert kell mozgósítani. Egy 1 hónapon keresztüli kampány, amelyben három munkatárs vesz részt, kb. 1500-2000 euróba kerül. A bejegyzéseket általában a 40 külsős munkatárs készíti el, akik között sok a diák. Őket nem igazán fizetik meg és nagy rajtuk a nyomás.
Egyértelműen le van fektetve, hogy melyik "személy" melyik platformon melyik témához szól hozzá. A reklámozó bejegyzések mellett sok semleges hangvételű írást is elhelyeznek, hogy ne tűnjön fel a manipuláció. Az újságok fórumai mellett megjelennek a vitaplatformokon, a főzési és a sportoldalakon is. A megrendelők között vannak bankok és szállodák is, a kampányokra pedig nemcsak Németországban, Ausztriában és Svájcban kerül sor, hanem Olaszországban, Görögországban vagy éppen Spanyolországban is. Ilyenkor virtuális magánhálózatokat használnak.
Egy másik dolgozó, David, aki ugyanennél az ügynökségnél korábban vezető pozícióban is volt, hozzátette, hogy vannak minden esetben érvényes szabályok: sosem reklámoznak cigarettákat, alkoholt, gyógyszereket és fegyvereket. Szintén elvi kérdés, hogy politikusoktól vagy pártoktól nem fogadnak el megbízásokat. Korábban voltak ilyen jellegű megkeresések, de mindegyiket visszautasították.
Arról megoszlanak a vélemények, hogy mennyire hatékonyak ezek a megoldások. Az érintett portáloknak nem érdekük a hamis személyazonosságok kiszűrése, hiszen azok is forgalmat generálnak. A termék- vagy szolgáltatás-értékelő platformok esetében a turisztikai oldalakat keresik, például a Booking.com-ot vagy a Tripadvisort, tartózkodnak viszont az olyan nagy forgalmú honlapoktól, mint az Amazon. A fő cél bizonyos nevek vagy a pozitív tulajdonságok kihangsúlyozása a viták során. Amennyiben már nyitott valaki egy a témával foglalkozó topikot akkor ott folytatják a tevékenységüket, ha nem, akkor ők nyitnak új fórumszálat. Kockázat gyakorlatilag nincs.
"Ma már mindent meg lehet vásárolni. A felhasználóknak tisztában kell lenniük azzal, hogy az információáradatot mindig különböző érdekek irányítják. Ez a klasszikus sajtóban sincsen másképp. A cégek a Wikipédiát is manipulálják, még akkor is, ha ez nehéz feladat, mert a bejegyzéseknek semlegeseknek kell lenniük" - hangsúlyozta David. Martin leszögezte: számára már nem létezik őszinte vélemény az interneten. A fórumokon és a bejegyzésekben lévő információkban sem hisz vakon és azonnal azt kérdezi, hogy milyen érdekek húzódnak meg egy-egy bejegyzés mögött.
A különböző online fórumokon és termékértékelő platformokon számos eltérő véleménnyel rendelkező felhasználó található meg. Ugyanakkor sok olyan vélemény is felbukkan, amelyek valójában cégekhez köthetők és a céljuk a viták vagy az értékelési folyamatok befolyásolása. Ezeket a kampányokat általában olyan ügynökségek szervezik meg, amelyeknek a gyártók fizetnek azért, hogy rengeteg hamis személyazonosságot hozzanak létre. Ma már rengeteg olyan platform van, ahol ez az eljárás elfogadott dolognak számít.
Martin, a Modern Mind Marketing nevű osztrák ügynökségnél dolgozik és elmondta, hogy ők ezt a típusú marketingtevékenységet öt éve folytatják. 4000 fórum és honlap van a listájukon, s jelenleg 400 regionális, illetve nemzetközi oldalon vannak jelen. Az ügyfeleik közé tartozik a Bank Austria, az Interwetten, a Sigma, az Air France, a TUI és a Subway.
Az eljárás mindig hasonló forgatókönyv alapján zajlik. Először a megrendelőkkel közösen elkészítenek egy koncepciót, amelynek keretében meghatározzák a befolyásolni kívánt célcsoportot, a témát és azt, hogy a kampány mekkora legyen. Ezt követően létrehoznak számos e-mail címet a Gmail, a GMX vagy éppen a Hotmail rendszerében, azért, hogy a felhasználók regisztrálni tudják magukat a kiválasztott fórumokban. Általában beceneveket használnak, valódira hasonlítókat csak akkor, ha a megrendelő kifejezetten ezt kéri. A nevekhez fotókat is keresnek az interneten, aminél nem foglalkoznak a szerzői jogokkal. Amennyiben lehetséges, már meglévő profilokat is felhasználnak és egy hamis személyazonosságot akár több ügyfél kampányban is bevetnek.
Ritkán derül fény ilyen befolyásolásra, de a HTC Samsung általi besározása kivétel volt. A 340 ezer dolláros büntetés ellenére valószínűleg megérte
Egy kampány költségei attól függenek, hogy mennyi embert kell mozgósítani. Egy 1 hónapon keresztüli kampány, amelyben három munkatárs vesz részt, kb. 1500-2000 euróba kerül. A bejegyzéseket általában a 40 külsős munkatárs készíti el, akik között sok a diák. Őket nem igazán fizetik meg és nagy rajtuk a nyomás.
Egyértelműen le van fektetve, hogy melyik "személy" melyik platformon melyik témához szól hozzá. A reklámozó bejegyzések mellett sok semleges hangvételű írást is elhelyeznek, hogy ne tűnjön fel a manipuláció. Az újságok fórumai mellett megjelennek a vitaplatformokon, a főzési és a sportoldalakon is. A megrendelők között vannak bankok és szállodák is, a kampányokra pedig nemcsak Németországban, Ausztriában és Svájcban kerül sor, hanem Olaszországban, Görögországban vagy éppen Spanyolországban is. Ilyenkor virtuális magánhálózatokat használnak.
Egy másik dolgozó, David, aki ugyanennél az ügynökségnél korábban vezető pozícióban is volt, hozzátette, hogy vannak minden esetben érvényes szabályok: sosem reklámoznak cigarettákat, alkoholt, gyógyszereket és fegyvereket. Szintén elvi kérdés, hogy politikusoktól vagy pártoktól nem fogadnak el megbízásokat. Korábban voltak ilyen jellegű megkeresések, de mindegyiket visszautasították.
Arról megoszlanak a vélemények, hogy mennyire hatékonyak ezek a megoldások. Az érintett portáloknak nem érdekük a hamis személyazonosságok kiszűrése, hiszen azok is forgalmat generálnak. A termék- vagy szolgáltatás-értékelő platformok esetében a turisztikai oldalakat keresik, például a Booking.com-ot vagy a Tripadvisort, tartózkodnak viszont az olyan nagy forgalmú honlapoktól, mint az Amazon. A fő cél bizonyos nevek vagy a pozitív tulajdonságok kihangsúlyozása a viták során. Amennyiben már nyitott valaki egy a témával foglalkozó topikot akkor ott folytatják a tevékenységüket, ha nem, akkor ők nyitnak új fórumszálat. Kockázat gyakorlatilag nincs.
"Ma már mindent meg lehet vásárolni. A felhasználóknak tisztában kell lenniük azzal, hogy az információáradatot mindig különböző érdekek irányítják. Ez a klasszikus sajtóban sincsen másképp. A cégek a Wikipédiát is manipulálják, még akkor is, ha ez nehéz feladat, mert a bejegyzéseknek semlegeseknek kell lenniük" - hangsúlyozta David. Martin leszögezte: számára már nem létezik őszinte vélemény az interneten. A fórumokon és a bejegyzésekben lévő információkban sem hisz vakon és azonnal azt kérdezi, hogy milyen érdekek húzódnak meg egy-egy bejegyzés mögött.