Berta Sándor

Kockázatosan terjeszkedik a Lenovo

A kínai társaság immár a világ legnagyobb PC-gyártójának számít és nemsokára a mobil piacon is komolyan számolni vele.

A Lenovo vezetője a 49 éves Yang Yuanqing. Az óriáscég stratégiájának egyik legfontosabb eleme az Európában és az Amerikai Egyesült Államokban való terjeszkedés. A célok meglehetősen ambíciózusak: a Lenovo a világ legnagyobb okostelefon-gyártójává szeretne válni, így ellensúlyoznák azt a tényt, hogy bevételeik 84 százaléka a személyi számítógépektől függ, és Kínában ráadásul visszaszorulóban vannak. Hazájukban mobil téren már sikerült megelőzniük a Samsungot, globálisan a társaság a negyedik helyen van a dél-koreai óriás, az Apple és a Huawei mögött.

A vállalat Kínában 800 millió dollárért építette fel azt a hatalmas üzemet, amely a tervek alapján évente akár 40 millió mobil készüléket is készíthet majd, tavaly októberben pedig sikerült reklámarcnak megnyerniük Ashton Kutcher amerikai színészt. A Lenovo jelenleg több mint 60 országban van jelen, a termékeit 160 államban értékesítik és 46 000 munkatársa van, azonban a terjeszkedés van fókuszban, nem pedig a profit. Az IT-óriás bevétele a 2013-2014-es üzleti évben 38,7 milliárd dollár volt, míg a nyeresége mindössze 817 millió dollár. A cég okostelefon-stratégiája a piac elárasztásán alapul, villámgyorsan kétszámjegyű részesedésre tesznek szert - így volt ez Indiában, Indonéziában és Malajziában is.


Yang 1989-ben került az akkor még Legend nevű céghez, az első bére havi 30 dollárnak felelt meg, négy évvel később már ő vezette a PC-részleget és számos dolgot megváltoztatott. Bevezette például, hogy a dolgozók a keresztnevükön szólítsák egymást és olyan tulajdonságokat helyezett előtérbe, mint az egyéni felelősség-vállalás és az úttörőszellem. Ezt követően átszervezte a PC-értékesítést, amihez szakértőket igazolt a Microsofttól és az Inteltől. Minden egyes kínai Lenovo-kereskedő számára biztosította a saját exkluzív érdekszférát, így a partnereknek nem kellett tartaniuk a konkurensektől. Napjainkban az a fő cél, hogy a helyi Lenovo-boltok egyetlen ügyféltől sem legyenek 50 kilométernél nagyobb távolságra.

Yang 2001-ben, 36 éves korában lett a Legend első embere, majd átnevezte a cég nevét Lenovóra. Az áttörés néhány év múlva következett be: 2004-ben sikerült megszerezniük az IBM PC-részlegét, majd 2005-ben a társaság szövetséget kötött a Microsofttal. Az üzlet lényege az volt, hogy a vállalat olcsóbban juthatott Windows operációs rendszerekhez, ezért a termékeit eredeti szoftverekkel hozta forgalomba, cserébe a Microsoft segített a marketingben. Ezután Yang átköltözött a családjával az USA-ba és kihirdette, hogy a Lenovónak két központja lesz, egy Pekingben, egy pedig Észak-Karolinában, Morrisville városában. Az újabb lépés a multinacionális alkalmazotti gárda felé való nyitás volt, a jelenlegi 100 Lenovo-felsővezető összesen 18 nemzet képviselői közül kerül ki. A felvásárlások azóta is folynak, 2011-ben a Lenovo megvette a Mediont, majd idén januárban az IBM szerverrészlegét és a Motorolát. Augusztus végén pedig ismertté vált, hogy a notebookgyártók közül a Lenovo áll az első helyen 18 százalékos piaci részesedéssel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • benőmenő #3
    Nem.
    "...majd átnevezte a cég nevét Lenovóra. Az áttörés néhány év múlva következett be: 2004-ben sikerült megszerezniük az IBM PC-részlegét, majd 2005-ben a társaság szövetséget kötött a Microsofttal."
  • Cefet #2
    Sokadszorra: helyesírási hiba a címben...
  • Jawarider #1
    Ettől vált meg az IBM ?