Berta Sándor
A Lenovo a Motorola után a Sony PC-üzletágát is megvenné
Yuanqing Yang, a Lenovo vezérigazgatója mesélt a Motorola felvásárlásának háttérokairól és jövőbeni terveikről. A Google néhány nappal ezelőtt adta el a Motorola Mobility tulajdonjogait a kínai vállalatnak, míg a Sony csak a japán PC-részleget tartaná meg.
A menedzser közölte, hogy a Google vezetőivel kötött üzlet olyan, mint "egy nagyon érdekes szerelmes történet". A Lenovo már akkor érdeklődött a Motorola Mobility iránt, amikor a céget az amerikai vállalat másfél évvel ezelőtt 12,5 milliárd dollárért felvásárolta. Ezzel pontosan tisztában volt Eric Schmidt, a Google elnöke is. Yang elmondta, hogy két hónapja felvette a kapcsolatot az üzletemberrel, aki azt kérdezte tőle: Még mindig érdekli Önöket a Motorola? Mire Yang azt felelte: Abszolút! Ezután kezdtek egyeztetni és nagyon gyorsan - mindössze két hónap alatt - sikerült megállapodniuk.
Egyelőre nem lehet tudni, hogy hány dolgozó és üzem marad az Amerikai Egyesült Államokban, de Yang hangsúlyozta: nem akarnak feltétlenül kivonulni az USA-ból,. sőt, igyekeznek majd a kialakított, kiváló kapcsolatrendszert más piacokon is hasznosítani. A vezérigazgató a kínai gyártó fő missziójának az Apple és a Samsung megelőzését nevezte, még ha ehhez idő is kell. 2015-ben már több mint 100 millió okostelefont gyártanának. A menedzser teljesen optimista és bízik abban, hogy sikerül teljesíteni ezt a kitűzött célt. A kínai piacra továbbra is Lenovo, míg az Amerikai Egyesült Államokba, Latin-Amerikába és Európába Motorola márkájú okostelefonokat szállítanának.
A sikeres üzlethez ugyanakkor arra is szükség van, hogy az illetékes amerikai hatóságok zöld utat adjanak a tranzakciónak. A Reuters által megkérdezett szakértők úgy vélték: a hivatalok alapvetően nem gátolják majd meg az üzletet, de néhány akadályt gördíthetnek elé. A külföldi befektetéseket ellenőrzö bizottság, a Committee on Foreign Investment in the United States (CFIUS) ugyanis szeretné meggátolni, hogy a kínai kormány túl nagy befolyásra tegyen szert. A szervezet előírhatja majd például, hogy az amerikai állampolgárok csak bizonyos termékeket vásárolhatnak meg, vagy hogy egyes üzemeknek mindenképpen az USA területén kell maradniuk. Ennek ellenére Jim Lewis biztonsági szakértő szerint ha van kínai társaság, amelynek jó esélyei vannak egy ilyen felvásárlás keresztülvitelére, akkor az a Lenovo.
Második nagy falat lehet a cég számára a Sony VAIO-PC üzletága, mely veszteséges, így a japán társaság számára vonzó lehet a kínai gyártó ajánlata. A Lenovo együttműködésre törekszik a japán óriáscéggel és ennek fő eleme lenne a külföldi PC-ágazatért felelős részleg megvétele. A hírről elsőként az NHK japán televízióadó számolt be és a kooperáció első szakaszaként a két fél egy közös vállalatot hozna létre. Amennyiben sikerül nyélbe ütni az üzletet, úgy a Sony csupán a PC-részleg Japánért felelős részét tartaná meg.
A Sony reagált az NHK tudósítására és közölte, hogy a megbeszélésekkel, illetve a Lenovóval kötendő szövetséggel kapcsolatos információk "pontatlanok", ugyanakkor azt elismerték, hogy vizsgálják a PC-üzletág jövőjével kapcsolatos lehetőségeket, valamint a termék- és a gyártási stratégiákat. A Lenovo bizonyos szempontból különleges helyzetben van, hiszen miközben a többi PC-gyártó a csökkenő eladásokkal küzd, addig a kínai óriáscég növelni tudta az eladott számítógépek számát. Ennek is köszönheti, hogy a világ első számú PC-gyártójává vált. Ugyanakkor a társaság nagyon erősen függ a kínai piactól. Yang Yuanqing vezérigazgató szerint a jövő a PC, a mobilok, táblagépek, okostévék közös hálózatba összekötéséről szól majd és titkos fegyverüknek tartja a gyártás házon belül tartását, amivel hatékonyan vehetik fel a versenyt az olyan globális játékosokkal is, mint az Apple vagy a Samsung.
A menedzser közölte, hogy a Google vezetőivel kötött üzlet olyan, mint "egy nagyon érdekes szerelmes történet". A Lenovo már akkor érdeklődött a Motorola Mobility iránt, amikor a céget az amerikai vállalat másfél évvel ezelőtt 12,5 milliárd dollárért felvásárolta. Ezzel pontosan tisztában volt Eric Schmidt, a Google elnöke is. Yang elmondta, hogy két hónapja felvette a kapcsolatot az üzletemberrel, aki azt kérdezte tőle: Még mindig érdekli Önöket a Motorola? Mire Yang azt felelte: Abszolút! Ezután kezdtek egyeztetni és nagyon gyorsan - mindössze két hónap alatt - sikerült megállapodniuk.
Egyelőre nem lehet tudni, hogy hány dolgozó és üzem marad az Amerikai Egyesült Államokban, de Yang hangsúlyozta: nem akarnak feltétlenül kivonulni az USA-ból,. sőt, igyekeznek majd a kialakított, kiváló kapcsolatrendszert más piacokon is hasznosítani. A vezérigazgató a kínai gyártó fő missziójának az Apple és a Samsung megelőzését nevezte, még ha ehhez idő is kell. 2015-ben már több mint 100 millió okostelefont gyártanának. A menedzser teljesen optimista és bízik abban, hogy sikerül teljesíteni ezt a kitűzött célt. A kínai piacra továbbra is Lenovo, míg az Amerikai Egyesült Államokba, Latin-Amerikába és Európába Motorola márkájú okostelefonokat szállítanának.
A sikeres üzlethez ugyanakkor arra is szükség van, hogy az illetékes amerikai hatóságok zöld utat adjanak a tranzakciónak. A Reuters által megkérdezett szakértők úgy vélték: a hivatalok alapvetően nem gátolják majd meg az üzletet, de néhány akadályt gördíthetnek elé. A külföldi befektetéseket ellenőrzö bizottság, a Committee on Foreign Investment in the United States (CFIUS) ugyanis szeretné meggátolni, hogy a kínai kormány túl nagy befolyásra tegyen szert. A szervezet előírhatja majd például, hogy az amerikai állampolgárok csak bizonyos termékeket vásárolhatnak meg, vagy hogy egyes üzemeknek mindenképpen az USA területén kell maradniuk. Ennek ellenére Jim Lewis biztonsági szakértő szerint ha van kínai társaság, amelynek jó esélyei vannak egy ilyen felvásárlás keresztülvitelére, akkor az a Lenovo.
Második nagy falat lehet a cég számára a Sony VAIO-PC üzletága, mely veszteséges, így a japán társaság számára vonzó lehet a kínai gyártó ajánlata. A Lenovo együttműködésre törekszik a japán óriáscéggel és ennek fő eleme lenne a külföldi PC-ágazatért felelős részleg megvétele. A hírről elsőként az NHK japán televízióadó számolt be és a kooperáció első szakaszaként a két fél egy közös vállalatot hozna létre. Amennyiben sikerül nyélbe ütni az üzletet, úgy a Sony csupán a PC-részleg Japánért felelős részét tartaná meg.
A Sony reagált az NHK tudósítására és közölte, hogy a megbeszélésekkel, illetve a Lenovóval kötendő szövetséggel kapcsolatos információk "pontatlanok", ugyanakkor azt elismerték, hogy vizsgálják a PC-üzletág jövőjével kapcsolatos lehetőségeket, valamint a termék- és a gyártási stratégiákat. A Lenovo bizonyos szempontból különleges helyzetben van, hiszen miközben a többi PC-gyártó a csökkenő eladásokkal küzd, addig a kínai óriáscég növelni tudta az eladott számítógépek számát. Ennek is köszönheti, hogy a világ első számú PC-gyártójává vált. Ugyanakkor a társaság nagyon erősen függ a kínai piactól. Yang Yuanqing vezérigazgató szerint a jövő a PC, a mobilok, táblagépek, okostévék közös hálózatba összekötéséről szól majd és titkos fegyverüknek tartja a gyártás házon belül tartását, amivel hatékonyan vehetik fel a versenyt az olyan globális játékosokkal is, mint az Apple vagy a Samsung.