Berta Sándor
4K-televíziók - kiaknázatlan lehetőség a futballvébé
A tévégyártók számára a közelgő brazíliai labdarúgó-világbajnokság komoly esélyt jelenthetne, de nem igazán tudnak élni vele. A hagyományos HD-képernyők piaca már telített, vagyis pont kapóra jött volna, ha a 4K áttörést ér el.
A 2006-os németországi labdarúgó-világbajnokság nem csupán nagyszerű esemény volt, hanem jelentős mértékben hozzájárult a HD-közvetítések elterjedéséhez, hiszen mindenki számára láthatóvá váltak a hagyományos és a HD-közvetítések közötti különbségek. Hasonló áttörést érhettek volna el a brazíliai rendezvény és a 4K kapcsán a gyártók, de erről le kell mondaniuk. Az esemény kiváló alkalom lehetett volna a 4K-televíziók reklámozására, a bennük rejlő lehetőségek bemutatására, főleg, ha készülnének megfelelő tartalmak. Azt viszont már most tudni lehet, hogy az utóbbiakból hiány lesz, hiszen a kiszivárgott információk alapján mindössze három mérkőzést rögzítenek 4K-ban.
A brazíliai labdarúgó-világbajnokságon mindössze három mérkőzést rögzít majd a Sony 4K-ban, viszont ezek sem élő közvetítések lesznek, hanem a világbajnokságról szóló dokumentumfilmhez készítik ezeket, amit a torna vége után tesznek letölthetővé. A Globo brazil televízióadó viszont mind a három mérkőzést élőben és 4K-ban közvetíti majd a Rio de Janeiro területén elhelyezett óriáskivetítőkön. Azonban aki ki szeretné használni esetlegesen meglévő 4K kijelzőjét, nem tudja majd, hanem a hagyományos 720p minőségű HD adásokra kell hagyatkoznia. A Sony még arról sem nyilatkozott, hogy milyen felszereléssel vágnak bele a bajnokságba, csupán megerősítették, hogy az ultranagy felbontású sportközvetítésekre stratégiai területként tekint a vállalat.
A tévégyártók helyzetét nehezíti, hogy jelenleg hiányzik a megfelelő sávszélesség a 4K-videók továbbítására. Még a jóval kevesebb adattartalmat igénylő 1080p minőséghez sincs elég kapacitása a szolgáltatóknak. A helyzet nem hasonlít a két évvel ezelőtti helyzetre, a 2012-es londoni olimpiai játékokra, ahol mind a készülékek előállítói, mind maguk a csatornák élénken próbálták promótálni a 3D technikát. Egyébként az sem volt túl nézett, csak kevés embert értek el, de az iparág részéről sok kritika érte volna a helyi felelőst, a BBC-t, ha nem vágnak bele. (Ezen az eseményen a BBC szintén csak kísérletezik, logisztikai problémák miatt nem tartanak nyilvános vetítést.)
A The Verge részletesen elemezte, hogy a különböző cégek milyen kísérleteket tettek a 4K-őrület kialakítására. A Sony az eseménytől az 1080p és a 4K minőségű termékei iránti kereslet felfutását várja, és a Samsung 2014-es kommunikációja szintén a "foci-üzemmódba" kapcsolást mutatja, olyan szövegekkel, minthogy "a nézők zöldebb füvet, a játékosok életszerűbb részleteit és olyan élénk hangot tapasztalhatnak, mintha éppen a stadionban ülnének". Azt is kiemelik, hogy a 4K tévére beruházó emberek a felskálázásnak köszönhetően elméletileg valamivel jobb minőségű adást láthatnak, mint a HD tévék előtt ülők.
Ha a világbajnokságra is tekintettel valaki vásárlás előtt áll, azért sem érdemes UHD tévét vennie, mert még maguk a közvetítőcégek sem igyekeznek közzétenni terveiket infrastruktúrájuk megújítására. Az egyetlen remény az internet: az Egyesült Államok egyik legjelentősebb tartalomszolgáltatója, a Netflix már a januári CES kiállításon bejelentette, hogy a Breaking Bad és a House of Cards sorozatok rajongói nagyobb felbontást élvezhetnek, de ők sem szándékoznak elmozdulni az élő események irányába. Ennek oka egyrészt, hogy az az ismétlésekkor nézettség terén nem teljesít jól, másrészt a jogok megvásárlása hihetetlen nagy befektetést igényel.
A technika tehát jóval előreszaladt a sugárzáshoz képest, amit az is mutat, hogy a japán NHK a BBC-vel közösen két éve, a 2012-es olimpián a helyi egyetemi hálózaton próbálgatta a 8K közvetítést. A 4K mellett az ilyen minőségű élő műsorfolyam lehet majd a 2020-as tokiói olimpia nagy dobása.
A 2006-os németországi labdarúgó-világbajnokság nem csupán nagyszerű esemény volt, hanem jelentős mértékben hozzájárult a HD-közvetítések elterjedéséhez, hiszen mindenki számára láthatóvá váltak a hagyományos és a HD-közvetítések közötti különbségek. Hasonló áttörést érhettek volna el a brazíliai rendezvény és a 4K kapcsán a gyártók, de erről le kell mondaniuk. Az esemény kiváló alkalom lehetett volna a 4K-televíziók reklámozására, a bennük rejlő lehetőségek bemutatására, főleg, ha készülnének megfelelő tartalmak. Azt viszont már most tudni lehet, hogy az utóbbiakból hiány lesz, hiszen a kiszivárgott információk alapján mindössze három mérkőzést rögzítenek 4K-ban.
A brazíliai labdarúgó-világbajnokságon mindössze három mérkőzést rögzít majd a Sony 4K-ban, viszont ezek sem élő közvetítések lesznek, hanem a világbajnokságról szóló dokumentumfilmhez készítik ezeket, amit a torna vége után tesznek letölthetővé. A Globo brazil televízióadó viszont mind a három mérkőzést élőben és 4K-ban közvetíti majd a Rio de Janeiro területén elhelyezett óriáskivetítőkön. Azonban aki ki szeretné használni esetlegesen meglévő 4K kijelzőjét, nem tudja majd, hanem a hagyományos 720p minőségű HD adásokra kell hagyatkoznia. A Sony még arról sem nyilatkozott, hogy milyen felszereléssel vágnak bele a bajnokságba, csupán megerősítették, hogy az ultranagy felbontású sportközvetítésekre stratégiai területként tekint a vállalat.
A tévégyártók helyzetét nehezíti, hogy jelenleg hiányzik a megfelelő sávszélesség a 4K-videók továbbítására. Még a jóval kevesebb adattartalmat igénylő 1080p minőséghez sincs elég kapacitása a szolgáltatóknak. A helyzet nem hasonlít a két évvel ezelőtti helyzetre, a 2012-es londoni olimpiai játékokra, ahol mind a készülékek előállítói, mind maguk a csatornák élénken próbálták promótálni a 3D technikát. Egyébként az sem volt túl nézett, csak kevés embert értek el, de az iparág részéről sok kritika érte volna a helyi felelőst, a BBC-t, ha nem vágnak bele. (Ezen az eseményen a BBC szintén csak kísérletezik, logisztikai problémák miatt nem tartanak nyilvános vetítést.)
A The Verge részletesen elemezte, hogy a különböző cégek milyen kísérleteket tettek a 4K-őrület kialakítására. A Sony az eseménytől az 1080p és a 4K minőségű termékei iránti kereslet felfutását várja, és a Samsung 2014-es kommunikációja szintén a "foci-üzemmódba" kapcsolást mutatja, olyan szövegekkel, minthogy "a nézők zöldebb füvet, a játékosok életszerűbb részleteit és olyan élénk hangot tapasztalhatnak, mintha éppen a stadionban ülnének". Azt is kiemelik, hogy a 4K tévére beruházó emberek a felskálázásnak köszönhetően elméletileg valamivel jobb minőségű adást láthatnak, mint a HD tévék előtt ülők.
Ha a világbajnokságra is tekintettel valaki vásárlás előtt áll, azért sem érdemes UHD tévét vennie, mert még maguk a közvetítőcégek sem igyekeznek közzétenni terveiket infrastruktúrájuk megújítására. Az egyetlen remény az internet: az Egyesült Államok egyik legjelentősebb tartalomszolgáltatója, a Netflix már a januári CES kiállításon bejelentette, hogy a Breaking Bad és a House of Cards sorozatok rajongói nagyobb felbontást élvezhetnek, de ők sem szándékoznak elmozdulni az élő események irányába. Ennek oka egyrészt, hogy az az ismétlésekkor nézettség terén nem teljesít jól, másrészt a jogok megvásárlása hihetetlen nagy befektetést igényel.
A technika tehát jóval előreszaladt a sugárzáshoz képest, amit az is mutat, hogy a japán NHK a BBC-vel közösen két éve, a 2012-es olimpián a helyi egyetemi hálózaton próbálgatta a 8K közvetítést. A 4K mellett az ilyen minőségű élő műsorfolyam lehet majd a 2020-as tokiói olimpia nagy dobása.