Berta Sándor

Néhány ezer euróból építhető olcsó robotautó

A RobotCar projekt keretében brit tudósok olyan robotautókat akarnak építeni, amelyek az eddigieknél jóval olcsóbb alkatrészekből megvalósíthatók.

Az Oxfordi Egyetem munkatársainak koncepciója rendkívül egyszerű: nem csupán robotjárműveket akarnak létrehozni, hanem mindezt minél olcsóbban tennék meg. A cél tehát a költségcsökkentés, azonban az olcsóbb alkatrészek nem mehetnek a biztonság és a hatékonyság rovására.

A fedélzeti rendszer alapját tetőn elhelyezett kamerák és az adott gépkocsi elején elhelyezett lézerszenzorok biztosítják. Az előbbiektől származó felvételek és az utóbbiak által rögzített adatok segítségével létrehoznák az egyes útszakaszok 3D-s élethű modelljét. Ezt kiegészítenék a már meglévő GPS- és térképadatokkal, valamint az érzékelők által valós időben továbbított információkkal, így azonnal érzékelhető, ha például egy gyalogos lép le az úttestre. A fedélzeti rendszer minden szükséges információt elmentene és ezt az "emlékezetet" hívná segítségül minden út során. Így az autó képes lenne felismerni az adott útszakaszt és ilyenkor felajánlhatná a segítségét a vezetőnek.


Paul Newman professzor minél kevesebb pénzből megvalósítható robotjárművet szeretne, melyek a megszerzett információkat okosan dolgozzák fel. Newman víziója az, hogy a gépkocsi nem mindig használ robot üzemmódot, hanem a fedélzeti rendszer csak bizonyos pillanatokban veszi át az irányítást.

Jelenleg a tesztekhez a Nissan Leaf egyik átépített változatát használják. Az úgynevezett RobotCar eddig már számos tesztet teljesített elzárt területeken, azonban szeretnék végre a forgalomban is kipróbálni. Ebben a brit közlekedési minisztérium segítségét kérték. A prototípusba 5800 euró értékben építettek be különböző alkatrészeket és érzékelőket. A következő lépés a költségek 90 százalékkal való csökkentése, míg a végső cél annak elérése, hogy a beépített szenzorok és fedélzeti rendszerek ára ne haladja meg a 120 eurót.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • sanyicks #34
    tuti hogy nem így van, biztos hogy az olaj nagy része a közlekedésbe megy, és egy kis töredéke megy egyéb termékekben.
  • sanyicks #33
    De alkalmas. Éjszaka töredékterhelésen megy a hálózat. És az erőművek is.
    És a szénerőművek+ elektromos is sokkal tisztábbak és hatékonyabbak mint a teljes olaj lánc. Az olaj mire mozgás lesz belőle egy rakás borzasztó hatásfokú dolgon megy keresztül. Áramnál feleannyi lépésből áll az egész lánc, és mindegyik lépés külön is sokkal hatékonyabb.

    Szerinted miért cserélik le a vasútvonalakon a dízeles járgányokat villanyra, úgy hogy még a vezetékrendszert rendszert is ki kell építeni(ami nem olcsó)? Nem ám a zöldek miatt, hanem mert rohadtul megéri, még szénre épülő áramellátással is. Mert a villanymozdony olcsóbb ár/teljesítményben megbízhatóbb, sokkal jobb az "üzemanyag" ár/távolság/tonna aránya, méghozzá a teljes rendszert a szénbányától az erőművön, távvezetéken keresztül, a vagonok rángatásáig figyelembe véve. Na meg rugalmas a rendszer. Ha drága lesz egy erőforrás, leállítják az erőművet, és más energiaforrást használó erőművet építenek, ezen túl minden marad a régiben. Azért cserélik vasúton a dízelt villanyra, mert pénzügyileg megéri, és nem csak pénzügyileg.
    Szóval az áram akkor is sokkal tisztább ha szénerőművekkel termelik (egyébként a modern szénerőművek meglepően nagy hatásfokkal és meglepően tisztán termelnek áramot, de a nem modern erőmű is tiszta és hatékony az olajos dolgokhoz képest).

    A villanyautóval az a baj, hogy erős ellenszelet kap az olajlobbitól (lásd a sok droid szajkózza hogy "nem elég a hatótávolsága" holott 100km-ről indulnak a gagyibbak is, és az autózók 95%-a naponta 20 km-et sem megy...), a gyártóik olajos cuccokat gyártanak elsődlegesen, saját termékeiknek pedig nem akarnak konkurenciát, emellett alapból úgy állnak hozzá hogy "jól lehúzzuk a hülye zöldeket, fele annyiba kerül a villanyautó, de dupla áron adjuk mint a hagyományost, ezzel jókat kaszálunk", amiért az emberek többsége nem fog venni.
  • Zoltan21 #32
    De felkapott téma lett mostanában az önjáró autók.
    Szinte már, szégyenli fogom magamat, ha nem lesz ilyen autóm...
    Komolyra fordítva a szót: a fejlesztés tényleg hasznos dolog, főleg ha elalszik az ember, akkor is tud haladni. Egy több napos, autóútnál hasznosabb és nem kell szállodára költeni. A fürdést is, meg lehet olcsón csinálni, főleg jó időben, kint a természetben, a patakban, vagy a tóparton (... - bármilyen, fürdésre alkalmas helyen).
  • Vaszilij Artyom #31
    Az olajat nem csak az autóknál használjuk, hanem az egész civilizáció arra épül.

    Ruhák, dobozok, csomagolások, zsírok, festékek, szigetelések, műanyagok, fémek stb.

    Összességében sokkal több olajat használunk fel különböző dolgokra mint magára az üzemanyagra
  • Komolytalan #30
    Ezen a villanyautó dolgon tök fölösleges rugózni. Eleve a teljes hálózat nem alkalmas arra, hogy az autókat villanyautóra cseréljék. Erőművek kapacitását meg kéne duplázni. Mit lehet gyorsan építeni? Szénerőművet. Akkor meg miről beszélünk?
  • sanyicks #29
    így van továbbra is elő lehetne állítani szénből, mert kurva nagy tartalékok vannak belőle ;) meg atomerőműbe való üzemanyagból is.
  • sanyicks #28
    Szénből földgázból és atomból állítják elő és ahol van lehetőség vízerőmű. Ezek közül csak a gázhoz van közük. És a fő problémájuk az hogy áramot bármiből elő lehet állítani és ha a usernek drága, akkor a szolgáltató vált, úgy hogy ők csak pislognak. Míg több millió darab olajos járművet nem olyan könnyű átváltani másra, ott pofátlanul mozgathatják az árakat, mert nincs más választása a vevőknek mint megvenni az üzemanyagot, mert mással nem megy.
  • Komolytalan #27
    "Hiszen egy normál autó előállítása, akár csak a villany vasé nem kimondottan környezet barát."
    Aksikat nézd meg, és hasonlítsd össze egy a káros anyag tartalmát egy autó üzemanyagtankjával.

    "Az üzemanyag előállítása itt is ott is környezet szennyező. Ezek tények.
    Viszont az egyik használat közben is szennyez a másik meg nem."
    Ja, és mennyit szennyez az egyik, és mennyit a másik? Ne kezdjük el összeszedni, csak címszavakban amiket a villanyautó mellett nem szoktak számolni:
    - téli fűtés nem veszteséghőből megy, hanem villanyból
    - télen sose tesztelik, mivel télen ugye az aksikból kevesebb áramot lehet kinyerni
    - aksi szivárgás
    - erőműtől indulva szállítási, sokszoros konvertálási veszteség
  • Komolytalan #26
    Nem kamuk, csak megbuktak. Miután a Toyota beleöltött egy valag pénzt a fejlesztésbe, lezárta a projectet, mert a technológia jelenlegi, és közeljövőbeli (értsd 20 éven belül) fejlettsége nem teszi lehetővé hogy ebből nyereséget tudjon termelni.
  • Komolytalan #25
    "Demokráciában mi van? Pl kitiltják az autósokat a belvárosból, mert máshogy nem tudják kezelni a dolgokat."
    Ez mondjuk pont nem demokratikus, hanem diktatórikus megoldás. Magyarországon ami demokrácia van, attól jobb lenne akármilyen önkényuralmi rendszer, mert ugyanúgy a fejünk felett (ránk szarva) hoznák a döntéseket, csak nem kellene az aktuális uralkodó nemességnek arra költenie, hogy megtartsa a hatalmát, a feltörekvőnek meg arra, hogy hatalmat szerezzen a következő választásokon.