Berta Sándor
Néhány ezer euróból építhető olcsó robotautó
A RobotCar projekt keretében brit tudósok olyan robotautókat akarnak építeni, amelyek az eddigieknél jóval olcsóbb alkatrészekből megvalósíthatók.
Az Oxfordi Egyetem munkatársainak koncepciója rendkívül egyszerű: nem csupán robotjárműveket akarnak létrehozni, hanem mindezt minél olcsóbban tennék meg. A cél tehát a költségcsökkentés, azonban az olcsóbb alkatrészek nem mehetnek a biztonság és a hatékonyság rovására.
A fedélzeti rendszer alapját tetőn elhelyezett kamerák és az adott gépkocsi elején elhelyezett lézerszenzorok biztosítják. Az előbbiektől származó felvételek és az utóbbiak által rögzített adatok segítségével létrehoznák az egyes útszakaszok 3D-s élethű modelljét. Ezt kiegészítenék a már meglévő GPS- és térképadatokkal, valamint az érzékelők által valós időben továbbított információkkal, így azonnal érzékelhető, ha például egy gyalogos lép le az úttestre. A fedélzeti rendszer minden szükséges információt elmentene és ezt az "emlékezetet" hívná segítségül minden út során. Így az autó képes lenne felismerni az adott útszakaszt és ilyenkor felajánlhatná a segítségét a vezetőnek.
Paul Newman professzor minél kevesebb pénzből megvalósítható robotjárművet szeretne, melyek a megszerzett információkat okosan dolgozzák fel. Newman víziója az, hogy a gépkocsi nem mindig használ robot üzemmódot, hanem a fedélzeti rendszer csak bizonyos pillanatokban veszi át az irányítást.
Jelenleg a tesztekhez a Nissan Leaf egyik átépített változatát használják. Az úgynevezett RobotCar eddig már számos tesztet teljesített elzárt területeken, azonban szeretnék végre a forgalomban is kipróbálni. Ebben a brit közlekedési minisztérium segítségét kérték. A prototípusba 5800 euró értékben építettek be különböző alkatrészeket és érzékelőket. A következő lépés a költségek 90 százalékkal való csökkentése, míg a végső cél annak elérése, hogy a beépített szenzorok és fedélzeti rendszerek ára ne haladja meg a 120 eurót.
Az Oxfordi Egyetem munkatársainak koncepciója rendkívül egyszerű: nem csupán robotjárműveket akarnak létrehozni, hanem mindezt minél olcsóbban tennék meg. A cél tehát a költségcsökkentés, azonban az olcsóbb alkatrészek nem mehetnek a biztonság és a hatékonyság rovására.
A fedélzeti rendszer alapját tetőn elhelyezett kamerák és az adott gépkocsi elején elhelyezett lézerszenzorok biztosítják. Az előbbiektől származó felvételek és az utóbbiak által rögzített adatok segítségével létrehoznák az egyes útszakaszok 3D-s élethű modelljét. Ezt kiegészítenék a már meglévő GPS- és térképadatokkal, valamint az érzékelők által valós időben továbbított információkkal, így azonnal érzékelhető, ha például egy gyalogos lép le az úttestre. A fedélzeti rendszer minden szükséges információt elmentene és ezt az "emlékezetet" hívná segítségül minden út során. Így az autó képes lenne felismerni az adott útszakaszt és ilyenkor felajánlhatná a segítségét a vezetőnek.
Paul Newman professzor minél kevesebb pénzből megvalósítható robotjárművet szeretne, melyek a megszerzett információkat okosan dolgozzák fel. Newman víziója az, hogy a gépkocsi nem mindig használ robot üzemmódot, hanem a fedélzeti rendszer csak bizonyos pillanatokban veszi át az irányítást.
Jelenleg a tesztekhez a Nissan Leaf egyik átépített változatát használják. Az úgynevezett RobotCar eddig már számos tesztet teljesített elzárt területeken, azonban szeretnék végre a forgalomban is kipróbálni. Ebben a brit közlekedési minisztérium segítségét kérték. A prototípusba 5800 euró értékben építettek be különböző alkatrészeket és érzékelőket. A következő lépés a költségek 90 százalékkal való csökkentése, míg a végső cél annak elérése, hogy a beépített szenzorok és fedélzeti rendszerek ára ne haladja meg a 120 eurót.