Berta Sándor

Fekete doboz kerülhet az autókba?

Az Európai Parlament után immár az Európai Bizottság is foglalkozik azzal a felvetéssel, hogy minden személy- és teherautóba szereljenek fekete dobozt.

Több országban régóta téma a fekete dobozok alkalmazása az autókban, de az Európai Bizottság csak 2009-ben indította el a Vehicle Recording based on Intelligent Crash Assessment (VERONICA) nevű programot. A cél az, hogy a közúti balesetek esetén könnyebben lehessen megállapítani, hogy mi történt és így tisztázni lehessen a különböző baleseteket, kártérítési ügyeket. A szakemberek abból indulnak ki, hogy az autósok megfontoltabban fognak vezetni, ha tudják, hogy egy beépített fekete doboz mindent, például az előírt sebesség túllépését is rögzíti. A berendezések alkalmazhatók lennének arra is, hogy hangjelzéssel figyelmeztessék a sebességhatár túllépése esetén a figyelmetlen vezetőket.

A fekete dobozok gyakorlatilag minden jellemzőt eltárolhatnának, így utólag kideríthető lenne, hogy rendben voltak-e a fékek, fékezett-e az autós, túl gyorsan ment-e vagy betartotta az előírásokat, volt a defektje, milyen útvonalon közlekedett, bekapcsolta-e a lámpákat, használta-e a biztonsági övet? Elméletileg arra is lehetőség lenne, hogy megállapítsák a közlekedési időtartamot, használták-e vezetés közben a mobiltelefont, vagy aktiválódott-e a légzsák. Amennyiben a jármű hirtelen fékezne, de nem történne baleset, akkor az esemény egy idő után törlődne a fekete dobozból.

Számos kérdés tisztázatlan, többek között, hogy ki értékelhetné ki az adatokat? Hiszen, ha valaki balesetet okozna, akkor nem lehet arra kötelezni, hogy magára terhelő adatokat adjon át a hatóságoknak. Ráadásul kinek kellene azokat átadnia? A rendőrségnek? A biztosítónak? Ehhez mindenképpen átlátható törvényi szabályozásra van szükség. Az Egyesült Államokban már ezt megoldották, az ottani jogszabályok kimondják, hogy az adatok az autó tulajdonosát illetik meg, csak az ő engedélyével és bírói engedéllyel használhatja fel bármely hatóság azokat.

A tengerentúlon egyébként a General Motors már 1974 óta készít fekete dobozokat az általa gyártott és légzsákkal ellátott gépkocsikba. Az USA-ban mintegy 40 millió autó van felszerelve fekete dobozzal. Az új modelleket nyilván felszerelnék fekete dobozzal, ez alapvetően nem drágítaná meg az autók árát. A már forgalomban lévő járművek esetében egy ilyen berendezés ára körülbelül 50 euró lenne és felmerülne beszerelési költség is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #10
    Az én autómban mondjuk rengeteg fekete doboz van, némelyikről azt sem tudom mit csinálnak, csak amikor kiveszem őket derül ki, hogy attól működött.
  • TARTYOM #9
    Itt fostok a helyzetjelentésre.

    Mondok 2 kibaszott szót a BUTA fejeteknek.

    Mobiltelefon . GPS.

    Felfogtátok?
  • halgatyó #8
    Újabb durva b**tatás az autós emberek felé. Másra ez a szarfos nem jó.
    Hogy miért? Több okból:

    1.) Bármely közlekedési helyzet sokkal bonyolultabb, mint egyszerűen egy sebességmérés! A vezető egy mozgókép-tömeget lát maga előtt, hangokat is hall (pl. a szirénázást, vagy fékcsikorgást, dudaszót, egy direkt elrontott kipuffogójú segédmotoros dobhártyarepesztő zaját, stb...)
    Ez a "fekete doboz" -- egyelőre erről van szó -- csak a sebességet és a gyorsulásokat rögzítené, vagyis szinte semmit a valóság bonyolultságához képest.

    Pl. az, hogy ki hajtott pirosba és ki zöldbe, nem a fékezés erőssége alapján dönthető el! De lehetne még számtalan példát felhozni. Vagy pl. a jelenlegi fajta sebességmérő addig megbízható, amíg a kerék tapad az útra. Ha a kerék leblokkolva csúszik, akkor a sebességmérés nullát fog mutatni (zúzmarás út esete, amely zúzmara az első napsütésre eltűnik, mire a helyszínelők kiérnek...)

    Ha kamerák is lennének hozzá kötve, egy előre, egy hátulra, kettő pedig oldalirányba, továbbá mikrofonok, akkor többet érne a rendszer, viszont annyival is drágább lenne.
    Ezzel elértünk a következő problémához:

    2.) Csökkenti-e a balesetek számát egy ilyen rendszer, továbbá a csökkenés megéri-e az árát?
    Lehetne-e más módon olcsóbban, sokkal nagyobb baleset-csökkenést elérni?

    LEHETNE! Ezernyi módon, de ez a hozzászólás már megint kezd regénnyé válni, ezért erről később.
    Csak két igen fontos pontot hadd említsek:
    -- éjjellátó minden autóba, amely egyben a szembejövő vakítását is megszüntetné,
    -- az ÖSSZES közlekedő (biciklisek és gyalogosok is) KOCKÁZATVÁLLALÁSI HAJLAMÁT és kockázatbecslési képességét helyre kellene tenni (az emberek többsége a nagyin kicsi kockázatokat nagyságrendekkel saccolja alá vagyt fölé)

    3.) A balesetek okainak a nagyon durva leegyszerűsítése a használt vécépapír agyúak által: gyorshajtás...gyorshajtás... ezeknél még egy ősrégi gramofon is értelmesebb és tisztességesebb!

    Egy ilyen "fekete doboz" esetén erős a gyanú, hogy nem a balesetek kivizsgálása a végső cél, hanem az autós emberek egyre durvább elnyomása, gyalázása és tiprása. Lesznek egyre gyakrabban csak egyszerűen kiszúrási célból berakott korlátozások is, ha már autóba mert ülni az a bűnöző, hát szívassuk szét az agyát -- mondják a közlekedésszervezők.
    Majd lesz a lakott területen 20km/óra a sebességkorlát, meg az autópályákkal párhuzamos főutakon 40, hogy az egyre drágább fizetős utakra kényszerítsék az autósokat... vannak ilyen emberek, hadd ne minősítsem ezeket, volt már példa sok ilyen megnyilvánulásokra (ha vita lesz belőle, felsorolok néhány konkrétumot)
  • Zolly75 #7
    "Ugyanis a baleseti adatokból készített statisztika tökéletesen jelezni fogja, hogy melyik gyár, melyik kocsija milyen biztonságos. Ez pedig a piacot alapvetően befolyásoló adat. Ergo senkinek nem érdeke, hogy ilyen adatbázis valaha is elkészüljön, bárki a gyártón kívül ezekhez az adatokhoz hozzájusson."

    Szerintem nem ennyire egyértelmű, hogy nem lenne érdeke a gyártóknak. A biztonság terén vélhetően jobban teljesítő modellek gyártóinak még reklámot is jelenthetne a kedvező statisztika. Persze mindenképpen ott van az újítás költsége, és kérdéses, hogy ez a bizonytalan reklám (ami akár vissza is üthet ha egy biztonságosabb rivális jelenik meg) megéri-e.
    Amúgy a statisztika nem lenne teljesen egyértelmű, hiszen egy baleset körülményeit sokminden egyéb is befolyásolja, időjárás, vezető állapota, másik fél reakciói stb.
  • kvp #6
    "És pontosan ez jelzi azt, hogy ez az egész kezdeményezés el fog bukni az autógyártókon."

    A biztositok mar most is hozzfernek ezekhez az adatokhoz, mivel az autogyartoknak is szukseguk van bakra es a biztositok tobbnyire banki tulajdonban vannak. Ezen kivul az eu donteshozoival nem szoktak vitatkozni a gyarak, mert ha kialakul egy vita, akkor az elso engedelmeskedo gyarto kapja meg a teljes piacot, torvenyesen, ami a tobbieknek anyagi csod lenne.

    Egyebkent a fekete doboz jo otlet es a kamerakep meg jobb lenne, mivel akkor tenyleg egyertelmu lenne, hogy ki mit csinalt es nem a feknyomokat meregetnek. A legtobb teherautoban most is kotelezo a menetiro, ez ugyanaz csak nem papirkorongra dolgozik, hanem memoriachip-re es sokkal olcsobb. Egyebkent ellenorizni is ugyanugy kell, tehat radugjak a rendosegi olvasot es letoltik az adatokat. Ha van benne gps vevo, akkor gyorshajtok ellen is jo visszamenoleg, egyebkent csak baleseti helyszinelesnel hasznos.
  • NEXUS6 #5
    "A tengerentúlon egyébként a General Motors már 1974 óta készít fekete dobozokat az általa gyártott és légzsákkal ellátott gépkocsikba."

    A tengeren innen a GM által gyártott, légzsákkal felszerelt autókkal valszeg ugyan ez a helyzet, értsd gyak az összes Opel!
    Más kérdés, hogy a GM senkinek nem adja ki ezeket az adatokat, talán még a rendőrségnek sem, ha kérik sem.

    És pontosan ez jelzi azt, hogy ez az egész kezdeményezés el fog bukni az autógyártókon. Ugyanis a baleseti adatokból készített statisztika tökéletesen jelezni fogja, hogy melyik gyár, melyik kocsija milyen biztonságos. Ez pedig a piacot alapvetően befolyásoló adat. Ergo senkinek nem érdeke, hogy ilyen adatbázis valaha is elkészüljön, bárki a gyártón kívül ezekhez az adatokhoz hozzájusson.
  • Zoliz #4
    Ez a fekete doboz tulajdonkepen egy GPS ado? Vagy mi 50 euroert?
  • Sir Quno Jedi #3
    EZ akkor faja, ha kamera is van a kocsiban és azt is rákötik (oroszoknál pl. nagyon sok kocsiban van kamera, mert ott neked kell biozonyítani balesetnél, hogy mi történt). Angliában vannak rendőri osztagok is, akik megmásíthatatlan felvételeket készítő kamcsikkal mennek be akcióra. Jó az. Nincs vita.
  • Szefmester #2
    Gondolom az hogy nem wifis cucc lenne, hanem kiszereled és rácuppantod a kábelt. Mellesleg az autóba épített (gyárilag) gps szted nem képes ilyesmire?
  • alien47 #1
    Remek. És mi gátolja meg ezt a dobozt, hogy az aktuális helyzetünket ne küldje el egy központi (titkosszolgálatok) adatbázisába? A hatvanas években ebereket zártak börtönbe, mert nem értettek egyet a kormányokkal, hogy megfigyeljék a lakosokat. Manapság önként hajtjuk fejünket a giotin alá! Szép új jövő. A székletem állagát nem akarják még tudni?