Berta Sándor
Fekete doboz kerülhet az autókba?
Az Európai Parlament után immár az Európai Bizottság is foglalkozik azzal a felvetéssel, hogy minden személy- és teherautóba szereljenek fekete dobozt.
Több országban régóta téma a fekete dobozok alkalmazása az autókban, de az Európai Bizottság csak 2009-ben indította el a Vehicle Recording based on Intelligent Crash Assessment (VERONICA) nevű programot. A cél az, hogy a közúti balesetek esetén könnyebben lehessen megállapítani, hogy mi történt és így tisztázni lehessen a különböző baleseteket, kártérítési ügyeket. A szakemberek abból indulnak ki, hogy az autósok megfontoltabban fognak vezetni, ha tudják, hogy egy beépített fekete doboz mindent, például az előírt sebesség túllépését is rögzíti. A berendezések alkalmazhatók lennének arra is, hogy hangjelzéssel figyelmeztessék a sebességhatár túllépése esetén a figyelmetlen vezetőket.
A fekete dobozok gyakorlatilag minden jellemzőt eltárolhatnának, így utólag kideríthető lenne, hogy rendben voltak-e a fékek, fékezett-e az autós, túl gyorsan ment-e vagy betartotta az előírásokat, volt a defektje, milyen útvonalon közlekedett, bekapcsolta-e a lámpákat, használta-e a biztonsági övet? Elméletileg arra is lehetőség lenne, hogy megállapítsák a közlekedési időtartamot, használták-e vezetés közben a mobiltelefont, vagy aktiválódott-e a légzsák. Amennyiben a jármű hirtelen fékezne, de nem történne baleset, akkor az esemény egy idő után törlődne a fekete dobozból.
Számos kérdés tisztázatlan, többek között, hogy ki értékelhetné ki az adatokat? Hiszen, ha valaki balesetet okozna, akkor nem lehet arra kötelezni, hogy magára terhelő adatokat adjon át a hatóságoknak. Ráadásul kinek kellene azokat átadnia? A rendőrségnek? A biztosítónak? Ehhez mindenképpen átlátható törvényi szabályozásra van szükség. Az Egyesült Államokban már ezt megoldották, az ottani jogszabályok kimondják, hogy az adatok az autó tulajdonosát illetik meg, csak az ő engedélyével és bírói engedéllyel használhatja fel bármely hatóság azokat.
A tengerentúlon egyébként a General Motors már 1974 óta készít fekete dobozokat az általa gyártott és légzsákkal ellátott gépkocsikba. Az USA-ban mintegy 40 millió autó van felszerelve fekete dobozzal. Az új modelleket nyilván felszerelnék fekete dobozzal, ez alapvetően nem drágítaná meg az autók árát. A már forgalomban lévő járművek esetében egy ilyen berendezés ára körülbelül 50 euró lenne és felmerülne beszerelési költség is.
Több országban régóta téma a fekete dobozok alkalmazása az autókban, de az Európai Bizottság csak 2009-ben indította el a Vehicle Recording based on Intelligent Crash Assessment (VERONICA) nevű programot. A cél az, hogy a közúti balesetek esetén könnyebben lehessen megállapítani, hogy mi történt és így tisztázni lehessen a különböző baleseteket, kártérítési ügyeket. A szakemberek abból indulnak ki, hogy az autósok megfontoltabban fognak vezetni, ha tudják, hogy egy beépített fekete doboz mindent, például az előírt sebesség túllépését is rögzíti. A berendezések alkalmazhatók lennének arra is, hogy hangjelzéssel figyelmeztessék a sebességhatár túllépése esetén a figyelmetlen vezetőket.
A fekete dobozok gyakorlatilag minden jellemzőt eltárolhatnának, így utólag kideríthető lenne, hogy rendben voltak-e a fékek, fékezett-e az autós, túl gyorsan ment-e vagy betartotta az előírásokat, volt a defektje, milyen útvonalon közlekedett, bekapcsolta-e a lámpákat, használta-e a biztonsági övet? Elméletileg arra is lehetőség lenne, hogy megállapítsák a közlekedési időtartamot, használták-e vezetés közben a mobiltelefont, vagy aktiválódott-e a légzsák. Amennyiben a jármű hirtelen fékezne, de nem történne baleset, akkor az esemény egy idő után törlődne a fekete dobozból.
Számos kérdés tisztázatlan, többek között, hogy ki értékelhetné ki az adatokat? Hiszen, ha valaki balesetet okozna, akkor nem lehet arra kötelezni, hogy magára terhelő adatokat adjon át a hatóságoknak. Ráadásul kinek kellene azokat átadnia? A rendőrségnek? A biztosítónak? Ehhez mindenképpen átlátható törvényi szabályozásra van szükség. Az Egyesült Államokban már ezt megoldották, az ottani jogszabályok kimondják, hogy az adatok az autó tulajdonosát illetik meg, csak az ő engedélyével és bírói engedéllyel használhatja fel bármely hatóság azokat.
A tengerentúlon egyébként a General Motors már 1974 óta készít fekete dobozokat az általa gyártott és légzsákkal ellátott gépkocsikba. Az USA-ban mintegy 40 millió autó van felszerelve fekete dobozzal. Az új modelleket nyilván felszerelnék fekete dobozzal, ez alapvetően nem drágítaná meg az autók árát. A már forgalomban lévő járművek esetében egy ilyen berendezés ára körülbelül 50 euró lenne és felmerülne beszerelési költség is.