20
  • alien47
    #20
    Pont lehányom az egész kérdéskört. Használjon mindenki kábeles headszetet és meg van oldva a probléma. Nem kell a kocsit net re kötni vezetés közben. Aki megteszi, az megérdemli a sorsát.
  • Bannedusermail
    #19
    Mondjuk bekapcsolja a telefonkihangosító mikrofonját, és olyat hall, ami neki nem tetszik, ezért a gépjármű fékrendszerét kiiktatja egy veszélyes kanyarban, és az illető elhalálozik egy szakadékban...
  • NEXUS6
    #18
    A kínaiak pedig direk rá is tesznek egy lapáttal.
  • Szefmester
    #17
    zseniális:)
  • NEXUS6
    #16

  • errorista
    #15
    http://www.caesar.elte.hu/progmat/kultura/humor/babel.html
  • NEXUS6
    #14
    A Bábel? Az egy univerzális programnyelv, csak hibás szoftvereket lehet vele csinálni.
    ;)
  • nextman
    #13
    Pedig milyen jol hangzott, gondoltam ez valami uj protokoll:)
  • zord01
    #12
    Bábellel... :):)... úgy értem kábellel. Csak nem tudok írni.
  • zord01
    #11
    Nah két dolog!

    1. Hányinger, hogy a telefonok után (bár nekem még butafonom van, igaz abból 6700 gold, és marad is, míg megy, mert nekem okos(fos)teló nem kell) már a kocsikat is vírusirtóval kell ellátni.

    2. Persze az első megállapításom MÉG!! nem teljesen helytálló. Tény, hogy manapság a fejlett elektronikáva ellátott, új kocsikat nem pajszerrel, laptoppal lopják. Tény, hogy a modern elektronika miatt volt már több (halálos) baleset is. (Pl az a híres eset, mikor a lexus motorvezérlő elektronika fullgázt adott, emiatt a szervofék is elerőtlenedett, és a sofőr, ahelyett, hogy a jól bevált "full bikából rálépek a fékre, attól megáll az autó" módszer helyett pumpálgatta a féket, és várta, hátha visszajön a szervo. Persze sajna közben beleágyazódott a kocsijával együtt valami tereptárgyba).

    No de azért lényeg a lényeg, tényleg illenék külön, moduláris egységként kezelni a GPS-t, és a többi szórakoztató elektronikát, valamint a létfontosságú rendszereket. A fedélzeti szórakoztató elektronika had mászkáljon fel a netre, frissítgesse csak magát, és akár még egy bluetooth-os trippert is benyelehet.

    A vezetés segítő kontroll elektronikát meg föggetlenné kell tenni. Nem kell rákapcsoln semmi rádiós, buletoothos, 3G-s hálózatra. Az legyen egy zárt rendszer, amit csak a szervízben, fizikailag, bábellel rákapcsolt számítógéppel lehessen szoftverfrissíteni, és a probléma nagyrészt meg is oldódott.
    Már ami a vezetésbiztonsági részét illeti.
    A lopásvédelem már más kérdés...

    Aztán azok, akik nem hiszik el, hogy van aki csak poénból is meghekkelne egy kocsit, csak azért mert lehetőség van rá, azok gondolkozzanak el rajta, hogy hány száz, meg ezer számítógépes vírus volta annó, ami semmi másra nem volt jó, csak hogy kibasszon azzal, aki "elkapta".

    Ez a kérdés amúgy most még nem annyira jelentős, de 5-10 éven belül, mikor minden kocsi tömve lesz komplett számítógépes rendszerrel, akkor nagyon is súlyos kérdés lesz. Nem lennék meglepve, ha egy szép napon bekapcsolnám a TV-t, és ez a hír fogadna.
    "Ma több száz autó szenvedett tömeges karambolt, mert egy "Belissa" nevű autós vírus gázt adott a piros lámpánál várakozó kocsikon."

    Amúgy van megoldás. Mindenki restauráljon egy 40 éves kocsit, amiben nincs fedélzeti elektronika...
  • netperformer
    #10
    Már alig várom a hackelt Google autókról szóló cikkeket xD
  • Sir Quno Jedi
    #9
    - kékfognál be kell állítani, hogy csak az ismert és összepárosított cuccokkal menjen
    - ha berakom parkolóba az automatámat az nem megy sehova sem

  • zolis
    #8
    Frissítse autóját havonta!
  • NEXUS6
    #7
    A repülésben is jópár baleset volt informatikai alapú, szoftverhibára visszavezethető.
    Pedig ott ilyen fajta garázdálkodás szintén nem gyakori a mai napig.
    Illetve a mai napig vannak gyakorlatilag 50 évvel ezelötti technológiát képviselő gépek, pl ultrakönnyű göbzik, amelyek talán sohja nem is lesznek elektronizáltak, talán a GPS-t leszámítva.

    Az autóknál is a legnagyobb biztonsági veszélyforrás az elektronika maga. Lásd a lenti példákat.
    És közben fennáll a "veszélye", hogy egy idő után minden forgalomba helyezett kocsi integrált informatikai/elektronikai rendszerel lesz felszerelve. Az, hogy valamilyen szenzor miatt nem működik rendesen a kocsi motorja a legalapvetőbb dolog, és már vagy 20 éve problémát jelent, de minnél bonyolultabb képességekkel ruházzuk fel az elektronikát, annál nagyobb galibát tud okozni.

    Valójában a határt mindíg az jelenti, hogy az elektronizált autózás költségei (és ebbe beleértendők a balesetek miatt kifizetett kártérítések is) mikor lépik túl az elektronika miatti megtarításokat, illetve plusz bevételeket.
    Szerintem ilyen soha nem lesz, ezért üzletileg mindíg meg fogja érni csippekkel teletömködni a kocsikat. Minnél megbízhatatlanabb az elektronika annál jobb, annál több melót adnak a márkaszervizeknek, vagy egy kis kütyü hibája miatti hatalmas költségek okán válik egy tiptop kocsi gyak gazdasági totálkárossá, ezzel a tulaj rákényszeríthetővé válik új autó vásárlására.
  • kvp
    #6
    Ket pelda:

    Amikor kezdtek elterjedni az autos kihangositok, akkor egy nemet srac megallt egy autopalya feletti hidon egy iranyitott bluetooth antennaval (hatotav kb. 4 km) es minden arrahalado kocsinal megprobalt a default jelszoval csatlakozni az auto kihangositojara. Amennyiben sikerult, akkor jo hangosan elkezdett beszelni. Az autotulajokat meg a frasz torte ki. Mindez akkor amikor a fedelzeti rendszerek meg nem voltak integralva.

    Masik pelda, amerikaban fordult elo, hogy par auto elindult a garazsban es szepen fokozatba teve magat kiment a hazbol. Az ok az volt, hogy a fedelzeti elektronika nem allitja le magat a gyujtas levetelevel, hanem maga donti el, hogy mikor kapcsol ki. Egy szoftverhiba miatt ezert neha elindult a kocsi. Az automata valto es digitalis fek es gaz rendszer miatt pedig nem kellet emberi segitseg a jarmu elinditasahoz.

    Vegezetul a mai modern autok mar automatikusan frissitik magukat a gyarto szervererol es ugyanazon az internetkapcsolaton jon le a terkep frissites es a fedelzeti firmware. Persze mukodes kozben ezek eltero hardverek, de a ketto ossze van kapcsolva, mivel az internetkapcsolat tobbnyire a navigacios es szorakoztato elektronikaban van es ez frissiti a vezerlorendszert amikor a kocsi parkol. (tehat le van veve a gyujtas) A problema az, hogy egy hibas vagy hamis frissitessel teljesen at lehet venni az iranyitast a jarmu fedelzeti rendszere felett es ez a gaz, fek es kormany szervok segitsegevel lehetove teszi az auto tavvezerleset is. Mivel jopar autoban van ejjellato kamera, ezert a tavoli fel meg azt is latja merre megy. Szerencsere meg nem gyakori az eset, tobbnyire csak a riasztot es a lopasgatlo rendszert torik meg tavolrol, mivel az egyszerubb felszereltsegu jarmuveknel is mukodik.

    ps: Erdekes info: A japan hibridek fedelzeti vezerlese atx-es rendszeru, tehat a start gombot 3 masodpercig benyomva tartva lehet ujrainditani oket. Ezert ha lefagy a rendszer (mondjuk fix padlogazzal viszi a kocsit elore), akkor igy lehet visszanyerni az iranyitast a kocsi felett. Mar jopar baleset volt ilyen szoftverhibakbol es sajnos a vezetoknek nem jutott eszebe a megoldas. Ezert is emelte ki az egyik gyarto, hogy ha nem reagal a gaz es a fekpedal, akkor mi a teendo.
  • MuchACHO79
    #5
    Faja. Antivirus szoftver BMWre??? :) Ez a második ok amiért nem veszek BMW-t :)
  • gombost
    #4
    Konkrétan BMW-ket lopnak laptoppal.
  • okosan gyerekek
    #3
  • errorista
    #2
    mekkora hülyeség már ez a cikk. Mégis micsinálna egy hacker a trabanttal? Morzézna az első lámpákkal?
  • mcganyol
    #1
    "A biztonsággal kapcsolatban csupán annyit jegyzett meg, hogy sosem szabad összekötni a biztonsági és a szórakoztató rendszereket, például a médialejátszót és a féket."

    én vele kapcsolatban csak annyit jegyzek meg, hogy annyira félkegyelmű, hogy még csak fel sem bírja fogni a probléma súlyát.
    persze ez ennyire egyszerű, simán csak nem kell összekötni a médiajátszót a fékkel. istenem.