Hunter

Egy elektromos F1 lökést adna az elektromos autóknak

A KERS, vagyis a kinetikus energia visszanyerő rendszer sikere elgondolkoztatni látszik a motorsport vezetőket a Formula 1 egy teljesen elektromos változatának létrehozásán, ami felgyorsítaná a nagyobb hatótávolságú elektromos gépjárművek fejlesztését.

"Egy napon egészen biztosan részesei leszünk egy elektromos F1-nek" - mondta Nick Fry, a Mercedes Grand Prix Team befolyásos vezetője, aki 2009-ben világbajnokságot nyert a Brawn GP-vel. "Kezdésként párhuzamosan futhatna a hagyományos Formula 1-gyel, ahogy a Man-szigeteki motorverseny elektromos változata fut a hagyományos mellett. Eleinte mindenki kissé különösen nézett az elektromos bajnoki futamra, most azonban már nagyon is komolyan veszik."

Az Isle of Man Tourist Trophy június 8-i futama immár a harmadik elektromos motorok számára kiírt megmérettetés volt, a tavalyi és az idei győztes MotoCysz D1-11 VDR erőforrása 10 000-es fordulatnál 200 lóerős teljesítményt ad le, ami a mai sportmotoroknak is becsületére válik.

Az extra lóerőket biztosító KERS egy, a főtengelyhez csatlakozó kombinált motor/generátorból, valamint egy sor lítium-ion akkumulátorból áll, utóbbiak a versenyautó alján, a versenyző ülése alatt foglalnak helyet. Fékezéskor a generátor elektromossággá alakítja a kinetikus energiát, amit eltárol az akkukban. A pilóta körönként 6,6 másodpercen át gyorsíthatja autóját a visszanyert energiával, 60 kilowatt, azaz 80 lóerő többletet pumpálva a motorba.


Néhány meghibásodástól eltekintve a 2009 utáni debütálást követően egy évet kihagyó rendszer jobban teljesít, mint azt sokan várták. A KERS már az utcai autók technológiájában is visszaköszön, éppen ezért érdemes lenne belegondolni, milyen hatással lenne az elektromos járművek fejlődésére egy kizárólag elektromos meghajtású versenygépekkel megrendezett versenysorozat. "A srácok, akik a KERS-t tervezték F1-es motorunkhoz, egy regeneratív fékrendszeren is dolgoznak, ami a jövő nagy teljesítményű Mercedes utcai autóiban jelennek majd meg. Közvetlen kapcsolat van a KERS fejlesztése és a közutakon felvonultatandó technológiáink között" - tette hozzá Fry.

Dan Johns, a szárazföldi sebesség rekord megdöntésére készülő Bloodhound SSC program mérnökének tetszik Fry gondolkodása: "egy teljesen elektromos verseny sorozat lenne a legjobb, amit a Formula 1 tehet, nagy segítséget jelentene az alacsony szén-dioxid-kibocsátású technológiák felé való elmozdulásban. Emellett ez egy mérnöki vízió is, amiért az olyan emberek, mint én, mindent megtennének, hogy részesei legyenek."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • mujahedin #68
    Tesla roadsterről:

    egy feltöltéssel megtehető távolság: 393 km (rekordja 507 km)
    akksi->kerék hatékonyság: 88%

    Az akksi kapacitásával meg úgy kell számolni, hogy egy versenypályán a gyorsulási energia 40-70%-át visszahozza minden kanyarban.
    Gyakorlatilag a veszteség csak a gördülési, és légellenállás.
  • mujahedin #67
    nincs váltó, áttétel van, és az fix nem válthatsz. Nem is kell. Egy mai inverterrel akármilyen frekvenciát lehet csinálni, így egy ac elektromotor akármilyen fordulatszámon mehet, a korlát csak a névleges teljesítmény.
  • Inquisitor #66
    "Álmodozni lehet fúziós erőműről is, realitás meg mégis csak az atom."
    Mondjuk az üzemanyagcella hogy jön a fúzióhoz, nem tudom, de ha már harc, legyen harc ...
    http://www.defkalion-energy.com/
  • NEXUS6 #65
    "Egyebkent ha mar generator akkor egy sima turbogenerator (turbina-generator) fix fordulaton jobb hatasfokon tud mukodni es valamivel konnyebb is mint egy hagyomanyos motor. Mondjuk egy ilyentol az autok hangja olyan lenne mint egy proszivoe, de gyorsabbak lennenek."

    Olyan lenne a hangja mint KITT-nek, persze nem amikor beszélt!
  • Palinko #64
    elméletileg váltó sem kéne, mert a benzin dízel magas fordulaton adják le a nyomatékot, elektromotor pedig már alacsonyon is. nah de ennek ellenére a tesra roadsterben van váltó.

    pl elektromotort mint írták is lehetne a kerekekbe is szerelni igaz akkor a rugózatlan tömeg nőne ami megint csak nem jó
  • dilofekete #63
    A váltó mennyire fogja ezt bírni, hogy nem pörög le a motor kifékezéseknél, mint idáig?
    érdekes :)
  • Palinko #62
    az igaz de legalább nincs túlnyomás alatt
  • kvp #61
    "És nem, nem lehet 300 kg az aku, mert egy F1 motor 95 kg, és azt nem hiszem el hogy a villanymotor -5kg volna. Vagyis 8 akucsere, és körönként 1 perc - ezen még van mit csiszolni. Ha akar több tapadást, akkor nőni fog a légellenállás, vagyis több elektrony fogy. Ha akar nagyobb sebességet, akkor is nőni fog a légellenállás, vagyis még több elektrony fogy (merthogy itt négyzetes a növekedés). Most arról ne is beszéljünk, hogy 10x annyi áramot lehet nem fog ugyanaz a motor, hajtás, fékerő visszanyerés elviselni. Szóval ez a villany izé ez nagyon másik liga"

    A tapadas novelesere lehetoseg van mind a 4 kerekbe epitett wheelhub motorral is, mivel ekkor az elso kerekek is hajtottak. Ezzel a motor tomeg problema is megoldodik, mivel a kivett motor tomegehez hozza lehet adni mechanikus hajtaslanc tomeget is. (valto, difi, stb.) Az elony pedig villanymotor eseten a jobb gyorsulasbol jon. Tovabba agy elektromos hajtasu jarmunel a motorfek rendszer mindig kepes fogadni azt az energiat amit rajta keresztul vittek be a gyorsitaskor.

    Az aksikbol nem a tesla roadster kis mobiltelefon aksikbol osszerakott tomeget es teljesitmenyet kell nezni, hanem egy direkt erre a celra gyartott aksi csomaget. Ez kevesebb burkolatot, kevesebb elektronikat, jobb tomeg/teljesitmeny aranyt jelent. (csak a tesla tul kis ceg, hogy sajat aksikat gyartson, egy forma 1-es ceg mar inkabb megteheti) Egyebkent a legtobb mai aksi mar 100%-ban ujrahasznosithato, csak ez sok penzbe kerul, viszont egy forma 1-es auto eseten ez nem igazan tunik koltsegnek.

    "A turbós fix fordulatú motor meg ökörség. Ha már range extender mint ami a chevy voltban (vagy opel amperában, egykutya) is van, akkor a legjobb az atkinson motor."

    Itt a lenyeg az, hogy lassabb sebessegen (kanyarban) a motor kepes lenne tolteni egy tarolot (kondit, aksit), amit utanna egyenesben ki lehet hasznalni. A lenyeg az, hogy egy villanymotor ideiglenesen tulterhelheto a neveleges teljesitmenye fole is, tehat a benzines motor kapacitasa bufferelheto lenne, ez a kers lenyege. Egyebkent ha mar generator akkor egy sima turbogenerator (turbina-generator) fix fordulaton jobb hatasfokon tud mukodni es valamivel konnyebb is mint egy hagyomanyos motor. Mondjuk egy ilyentol az autok hangja olyan lenne mint egy proszivoe, de gyorsabbak lennenek.

    Sokan kiemelik a marketing fontossagat es igen ez lenne a lenyeg, hogy ha egy versenyauto kepes lenne arammal menni, akkor otthonra is jobban elfogadnak az emberek, mint most. Arrol nem beszelve, hogy a technikai korlatok eltorlese azt jelentene, hogy megint lehetne a fejlesztesben is vesenyezni.
  • Yv@n #60
    Ez meg épp mindegy, a baleset esetén patakokban ömlő benzin, és a benzingőz sem épp a jó hőszigetelő tulajdonságairól ismertetik meg.
  • Yv@n #59
    "az előállítása, szállítása megint csak nem gyenge költségileg. Egy villanyverda lófingnyi hatókörrel nem sokkal drágább mint a benzines, a hidrogénes viszont az."

    F1 esetén az anyagiak kb a leghátul vannak a sorban szerintem... jelenleg sem épp a leggazdaságosabban üzemelő motrok közé sorolhatók az azokban a verdákban brummogó példányok. Ha elfogadható biztonság mellett képesek tárolni, akkor ez egész egyszerűen nem hiszem hogy akadály.

    Nyilván ha ez a többletköltség túlságosan nagy, akkor hagyományos utcai használatban ez nehezen vállalható, viszont maga a tény, hogy az f1-es kocsik villany hajtásúak lennének már elég nagy lökést adhatna az elektromos autóknak. Egységsugarú user lehet könnyebben megemészti, az elektromos autó gondolatát, ha a fejében nem valami környezetbarát cammogó családi bevásárló autó képe társul mellé, hanem egy aszfaltszaggató F1-es verdáé.