Hunter

Városi körülmények között is bizonyítottak a robotautók

Az amerikai katonai fejlesztési ügynökség, a DARPA idén is feladta a leckét a robotautóknak.

A vezető nélküli gépjárműveknek ezúttal egy szimulált városi környezetben kellett végig navigálniuk. A 85 kilométeres távot a Carnegie Mellon Egyetem hallgatói által kifejlesztett Boss teljesítette a leggyorsabban, a városi autókázás közel hat órát vett igénybe.

A módosított Chevrolet Tahoe egyike volt annak a hat járműnek, ami átszelte a célvonalat a 11 indulóból. Ez nem is rossz arány, tekintve, hogy a DARPA versenysorozatának első évében egyetlen autó sem tudta teljesíteni a jóval egyszerűbb nyomvonalat. Mivel katonai kiírásról van szó, a cél nem is lehet más, mint harctéren is bevethető robotjárművek kikísérletezése, azonban az autógyártók számára sem közömbös a főként egyetemi csapatok által átalakított önrendelkezésű gépkocsik versengése.


A győztes autó

Az idén egy használaton kívüli légitámaszponton rendezték meg a versenyt. A kaliforniai sivatagban készítették el a szimulált várost, ahol a nevezőknek a hagyományos utcai vezetés mellett osztott pályás utakkal, csomópontokkal, épületekkel és autóparkolókkal is meg kellett küzdenie, nem is szólva egymásról és 30, ember által vezetett autóról. Utóbbiak a városi forgalmat voltak hivatottak szimulálni. A győztes Boss a Tartan Racing, a Carnegie és a General Motors munkatársaiból alakult csapat műve. "Nagy nap ez a robottechnikának" - nyilatkozott a verseny után a csapat műszaki vezetője, Chris Urmson a BBC-nek. "11 rendkívül felkészült járművünk volt és elképesztő az a tény, hogy közülük hat teljesítette a 85 kilométert".

Az eseménynek komoly nézőserege is akadt, akik ámulva nézték az üres vezetőfülkéket és a bennük jobbra-balra pörgő kormánykerekeket, miközben az autók lelassítottak az elágazásoknál, kitették az indexet, majd annak megfelelően bekanyarodtak és újra felgyorsultak. A rosszmájúak kíváncsian lesték mikor következik be valami drámai: egyes pletykák szerint a "városban" köröző autóvezetők az esemény előtt fogadásokat kötöttek, melyiküket találja telibe elsőként egy robot társuk.


A győztes csapat

A nevezett járművek mindegyikét egy ember vezette autó követte, melyből egyetlen gombnyomással leállíthatták az előttük haladó robotot, ha az valami veszélyes manőverbe kezdett volna. A követőknek köszönhetően nem is alakultak ki nagyobb balesetek, kisebbek azonban még így is akadtak. A mezőny legnagyobbja, a 3 méter magas és 2,5 méter széles TerraMax már megjelenésével is jókora morajt váltott ki a nézőkből, nem is szólva arról, amikor a városi környezet kellős közepén sikeresen összezavarodott a navigációja és belehajtott egy üres boltba. "Először úgy tűnt, hogy leparkol, azonban hirtelen újra megiramodott, felugrott a járdára és belefúrta magát az épületbe. Nem volt igazán gyors, de nagyot szólt" - idézte fel az esetet az egyik közelben álldogáló néző.


A második helyezett Stanford Racing Team a befutónál, a 2006-os VW Passat kombi, alias Junior 1 millió dollárt szerzett a csapatnak

Két robot egymással is összekoccant, azonban mindkét jármű folytatni tudta a versenyt. A legtöbb gép egyszerű utcai járműnek tűnt, csupán a különböző helyekre felerősített szenzorok hada különböztette meg őket hétköznapi társaiktól. A 2 millió dolláros díjat elhódító csapat egyik legfontosabb technikája az úgynevezett Lidar, egy forgó lézeres letapogató volt. A szerkezet 64 különálló lézerrel dolgozott, másodpercenként tízszer fordult körbe, ami nagyjából egymillió mérést adott a környezetéről. Pillanatok alatt feltérképezte a jármű közelében elhelyezkedő akadályokat, autókat, falakat, vagy a járda vonalát.

A fedélzeti számítógép a lézer kibocsátása és a visszaverődés közötti idő alapján kalkulálta ki a tárgyak távolságát, majd a kapott információt összevetette a radarérzékelők és a kamerák adataival a nagyobb távú észlelés érdekében. "Az adatokat speciális algoritmusokkal dolgoztuk fel, melyek kielemezték a fix és a mozgó objektumok elhelyezkedését, valamint a jármű hozzájuk viszonyított pozícióját az érzékelők által generált térképen" - tette hozzá Urmson.


A harmadik a Virginia Tech Victor Tango csapatának Odin névre keresztelt Ford Escape hibridjén alapuló járműve lett

Az autógyártók szintén képviseltették magukat az eseményen, egyrészt hivatalból, hiszen több járműnél a gyártó is segítséget nyújtott a robotizálásban, másrészt érdeklődésből. "Képzeljék el milyen lenne, ha munkába menet zavartalanul telefonálhatnánk, megreggelizhetnénk, vagy végigböngészhetnénk e-mailjeinket, miközben a vezetést az autóra bízhatnánk" - fejtegette Larry Burns a General Motors kutatási, fejlesztési és stratégiai tervezési vezetője. "Óriási áttörés lenne, emellett olyan technikához vezetne, ami megszüntetné az autóbaleseteket." Burns szerint 2015-re érhetik el az autók a fent felvázolt intelligenciaszintet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Yoshimitsu #50
    Azé szerintem jó hogy a kocsi haza tud majd vinni az alkeszeket a kocsmából mint réges régen a ló. :D Így legalább nem fog ittasan vezetni már ha lesz esze. :D

    Még beleraknak a már létező csúcs meg már kevésbé csúcs (alap) holmikat. És akkor fasza. :D És majd a Knight Industry fogja gyártani? :D
  • Yoshimitsu #49
    A nálunk kaphato Chevrolet azért számít gagyinak, mert az tulajdonképpen dewoo vagy mia csöcs, és hát nem éppen az a színvonal.

    Ezt nevezik úgy hogy a Chevrolet leányvállalata. Magyarán lófasz nem Chevi az itt kaphatókon csak a felirat... Persze a luxusabb típusok azok más tészta..
  • Epikurosz #48
    Homo sapines 3.0
  • Epikurosz #47
    "És akkor mit csinálsz, ha a robotoddal aminek saját személyisége is van nem jössz ki jól? Visszaküldöd a gyárnak törlésre? Kidobod a szemétbe?"

    "Érdekes problémák amikről írsz, de én sok mindent másképp látok."

    No, igen ehhez már az embereket is upgradelni kell.
  • L3zl13 #46
    Érdekes problémák amikről írsz, de én sok mindent másképp látok.
    200 éves ember: Persze, hogy a szerencsétlen emberré akart vállni, egy olyan világban ahol ez jelenti az egyetlen lehetőséget az önmegvalósításra, kiteljesedésre.
    Egy más világban, ahol létezett volna egy elfogadott, és teljesen más alapokon nyugvó robottársadalom is, ott valószinűleg a főszereplő (Robin Williams?) is másképp döntött volna.

    Robot kutya-macska-házibarát: Bár híve vagyok mindenféle technológiának, még akkor is ha csak szórakoztatásra szolgál, és semmiféle komolyabb hasznot nem hoz az emberiségnek, az ilyeneket felesleges, felszines, pazarló hülyeségnek tartom, ráadásul komoly etikai és társadalmi problémákat vet fel.
    Olyan mint amikor egyes emberek gyerek helyett kutyát vagy macskát tartanak, babusgatják, öltöztetik rá hagyják a vagyonukat... csak mert nem akarják vállani azokat a felelősségeket amelyeket egy valódi gyerek jelentene. Hát, talán jobb is ha az ilyenek kikerülnek a genetikai állományból utód híján.
    Ennek a proli változata a robotháziállat. Megkíméli a tulajt még a valódi állatok okozta kellemetlenségektől és felelősségtől is. Milyen remek. Ez nem előny a társadalmi kapcsolatok terén, hanem inkább az emberek tovább leépüléséhez vezet.

    Arról már ne is beszéljünk, hogy egy robot "háziállatnak" minek kellene emberi mesterséges intelligencia. Ha tényleg háziállat, akkor ugye elegendő úgy tennie, mint egy állat tenne. Erre meg már ma is képesek vagyunk MI nélkül is.
    De persze így a kapcsolat a robot kedvenccel soha nem lehet kölcsönösen valódi, hiszen a programnak nincsenek érzései. Tehát valójában csak becsapják magukat a tulajdonosok.
    Egy valóban intelligens robot (nem egyszerű háziállatpótló, de mégis valahol hasonló szerepet tölt be) amely már túlmutat az előre beprogramozott reakciókon, tehát mondhatni valódi érzései vannak vajon nem csak a rabszolgaság egy új módja lenne?
    Hiszen, ha intelligens akkor nem kellene, hogy jogai is legyenek? Még egy állatnak is vannak jogai. És akkor mit csinálsz, ha a robotoddal aminek saját személyisége is van nem jössz ki jól? Visszaküldöd a gyárnak törlésre? Kidobod a szemétbe?
    És hogyan alakul az emberek személyisége akik olyan házikedvencekkel (legyen az robot háziállat-utánzat, vagy egy intelligens robot játszótárs) nőnek fel amit ha meguntak egyszerűen félredobhatnak, és mivel a programozásuk miatt kötelezően "szeretik" őt nem kell megtanulnia a másokkal való emberi bánásmódot...
  • Epikurosz #45
    figyu: a hét elején félszemmel néztem egy sci-fit az AXN csatornán (érdekes ez a holding is, amúgy, van külön sci-fijük, de ezt a sci-fit spéci nem azon láttam). Izsák Asimoc egyik regényét vitték filmre, "A 200 éves ember". eBBEN egy robotpofa egész pályafutása alatt azon fáradozik, hogy emberré váljon (imserős téma: Pinokkió!), és végül sikerül neki, vagyis átlényegül testileg, lelkileg, és meghal. Hogy lehet egy robot ekkora balfácán, nemtom. Mindenesetre a filmben az ENSZ elismeri emberi mivoltát, és ő eredetileg is hús-vér felesége oldalán meghal. Érdekes, hogy eszerint a halál is lehet happy-end.
    Nomármost, azért elég emberi logika alapján fűződik az egész történet, ti. hogy (most figyelj!) a teremtmény próbál hasonulni teremtőjéhez. ("És teremté saját képére...")

    No, de nem lennék Epikurosz, ha nem rondítanék bele olyan aggályoskodással, hogy például: a robotoknak számos előnyük lehet, úgy értem a társas kapcsolatok terén is. Őszintén szólva én rég vágyok egy kutyusra, vagy egy macskára is akár, de naponta sétáltatni nem egyszerű, és ugye bepisilhet, bekakilhat. Egy intelligens robot nem tesz ilyent, teljesen szobatiszta. Úgyhogy, kb. 50, max. 100 év múlva nem sok jövőt jósolok a szobalányoknak és a bébiszittereknek.
  • halgatyó #44
    "nem mérges -- EGYELŐRE.." Ez jóóó!
  • Epikurosz #43
    Az nem kérdés, hogy a robotautóé a jövő!

    NEM fárad, hátrafele és oldalt is lát, nem iszik, nem mérges, nem frusztrált - egyelőre - ... hadd ne soroljam.
  • halgatyó #42
    Ha még lesz autó 30 év múlva (jelenleg erős háttér-szél fú azirányba, hogy a közembernek NE legyen autója, hanem lakjon ellenőrizhető kalickákban és közlekedjen busszal) szóval ha lesz még autó, akkor ez a robotvezérlés gyökeresen átalakíthatja az egész életünket. (Mozgás == Élet!)

    Sok ember van (főleg idősek, de látáshiányban szenvedők, stb is) akik nem tudnak autót vezetni. Vagy említhetném a vidéken, egyik faluból a másikba iskolába buszozó gyermekeket, aki látott már ilyet (ehhez vidéken kell buszozni az iskolakezdés környékén) az NEM FELEJTI EL SOHA.

    A robotautóban a legnehezebb a körülvevő tér (tereptárgyak) érzékelése és a közlejövőben várható elmozdulásainak megsaccolása. Ha ezt sikerül megoldani, akkor a többi már ehhez képest jelentéktelen feladat.
    Ilyenek pl. hogy az autók (egyszerre többen is) kommunikáljanak egymással, ezáltal az elsőbbségadást, a sávváltást, egyéb manővereket egyeztetni tudnák.

    Teljesen átalakulhatna a KRESZ is. Nem lenne szükség sebességkorlátozó táblákra, mert a robot a pillanatnyi út- és forgalmi voszonyoknak megfelelően vezetné az autót, és mivel nem fárad, nem hagy ki a figyelme, lényegesen gyorsabban mehetne a megfelelő biztonság megtartása mellett, mint az ember.

    Nem lenne "szükség" (??????????????) arra, hogy kirakjon egy idiótarohadék 40-es táblákat oda, ahol száraz úton, a nap 80%-ban 100-zal (!!!!!!!) lehet BIZTONSÁGOSAN közlekedni. Csupán azért, mert az autóvezetők 1/10000-ed része esőben azon a helyen nem tud biztonságosan menni 50-nél többel, akkor rátartanak még 10-et, így jön ki a 40.
    Fú, nem idegesítem tovább magam.

    Szóval: hajrá robotok!
  • halgatyó #41
    Faaantasztik! Városi körülmények között iszonyítottak a roncsautók.... khmm .. akarommondani
    bizonyítottak a robotautók... naaa miket beszélek, nyelvbotlás volt