Hunter

A motorok hőjének hasznosítását sürgetik

Elképesztő mennyiségű energia megy veszendőbe a belsőégésű motorokban. A megtermelt energia 60%-a távozik hő formájában a kipufogó és hűtőrendszereken keresztül, így nem csoda, ha a fizikusok egyre inkább kutatják a felesleges hőenergia elektromossággá való alakításának lehetőségeit.

Ez volt a NanoTX '07 konferencia egyik fő témája is, ahol a Clemson Egyetem fizikusa, Terry Tritt a hőelektromos eszközök alkalmazása mellett kampányolt. Ezekkel a jelenlegi mindössze 7-8%-os hatékonyságuk mellett is évente több mint 5,5 milliárd liter üzemanyagot spórolhatnának meg csak az Egyesült Államokban, ha hőelektromos generátorokkal szerelnék fel az országutakon futó kamionok kipufogó rendszerét.


Tritt hangsúlyozta, hogy nem valami szupermodern csúcstechnikáról szónokol, a hőelektromos generátorokat jelenleg is használják a NASA mélyűr-expedíciói, melyek a radioaktív elemek hőjét alakítják elektromos energiává, több mint 30 éve látva el a szondák rendszereit. "A hőelektromos energia átalakítás egy szilárd félvezető technológia, ami még környezetbarát is. Legígéretesebb földi alkalmazásaik egyike az gépjárművek által termelt hőtöbblet hasznosítása" - mondta Tritt, a Clemson Hőelektromos Anyagkutatási Központjának vezetője.

Elmondása szerint jelenleg is jelentős kutatások zajlanak a nagyobb hatékonyságú hőelektromos anyagok kifejlesztése felé, melyek érezhető megtakarításokat generálhatnának. Az új anyagok elektromos és hő tulajdonságainak kutatásával csökkenthetik a világ függését a kőolaj származékoktól. Az USA Energiaügyi Minisztériuma által finanszírozott központ eddig két területen is biztató eredményeket mondhat magáénak: az egyik az alacsony dimenziós rendszereké, melyek a fokozott elektromos tulajdonságok eléréséhez járulnak hozzá, a másik a rendkívül alacsony hővezetés kutatása.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • AgentKis #41
    Adózás szempontjából a villanyos hajtás nagyon gázos. Az üzemanyagban nincs útalap, a zöldkártyával sem lehet szivatni a parasztot. Így az államigazgatás megpróbálja ellehetetleníteni a dolgot. Jelenleg itt tartunk. Buszokban azért működhet, mert az államigazgatás kiadás oldalát csökkenti a dolog (persze csak hosszú távon, mivel gondolom olcsó 1 ilyen busz).
  • hugi_0 #40
    Angliaban mar jarnak olyan buszok, ahol a hajtas elektromos motorral tortenik.
    Az elektromos aramot, egy 2 literes diesem motor vegzi (allando fordulatszamon).

  • teddybear #39
    Igazad van, a P+R parkolók kiépítése lenne Pesten, és Budán a legjobb. Csak hát amíg a belvárosi közlekedés olyan-amilyen, és a városvezetés csak annyit tesz, hogy újabbnál-újabb lehúzásokat (súlyadó, parkolási díj, dugódíj)talál ki az autósok ellen, de semmilyen alternatívát nem kínál fel, és egyre jobban emelik a bérletek-jegyek árát, addig nem változik semmi, csak rosszabbodik a helyzet.
  • Komolytalan #38
    Most nem azért, de mindenki csak arról beszél, hogy ezt is rakjuk bele az autóba, meg azt is rakjuk bele, lehetőleg mindent a kerékre kettőt (adjunk a rugózatlan tömegnek, le a vesekövekkel). Emberek: ezeknek a cuccoknak van súlya is! Lehet csinálni minden csepp energiát hasznosító autót, és a végén lesz 5 tonna. Prius is gagyi autópályán fogyasztásilag, hiába az über légellenállási együtthatója, még így is zabál a benzinesekhez/dieselekhez képest. Csak városbeli megállok-megyek 5 métert dologra jók a villanyautók jelenleg, de ha meg csak ez a gáz, akkor nem lenne egyszerűbb közlekedést korszerűsíteni? Csak Budapestnél maradva: M0. Hoppácska, rögtön fele autó, jóval kisebb dugók. Már nem is kell a villanyautó, mert nem fékez, nem lesz mit visszatölteni az egyébként 400 kilót kivető elektromos rendszerbe. Esetleg kamerák a kereszteződésekbe, és akik bennragadnak, és megakadályozzák a kereszt irányú forgalmat, azt egy kurva nagy elektromágnessel kirántani, és bevágni autóstól a zúzdába. Rögtön kevesebb szabálytalankodó lenne. Meg mondjuk lehetne olyan tömegközlekedést is csinálni, ahol a 7 percenként járó 14/114-es busz két járata között nem 35 perc telik el a valóságban, meg ahol du 5-kor rendszeresen nem marad ki egy 60-as járat, meg a 41-es villamos nem úgy ér oda a Batthyány térre, hogy már csak integetni lehet a 60-as busznak, stb. Légkondi nélküli Combinokat nem is kommentálom. Így esetleg az emberek valós altarnatívaként tekintenének, és használnák is a tömegközlekedést, nem pedig undorra fordulnának el tőle, miután 1-2 hétre rákényszerültek.
    Szóval lehet fejet is használni, meg olyan jelenleg is megoldható, gyakorlati dolgokban gondolkozni mint egy kamera, meg egy menetrend módosítás, nem pedig világot megváltani 100millió USDs, 1 próba után kukában landoló ötletekkel.
  • HUmanEmber41st #37
    Igen, de a benyó sokkal drágább, mint az elektromos áram.
    És én helyi közlekedésről beszélek
  • teddybear #36
    Meglehetne, ha az autógyárak szabványosított akkupakkot használnának, bár bonyolultabb lenne, mint a benzin-elosztóhálózat.

    Ami a motort illeti, a belsőégésű motor súlya nemsokkal több, mint a villanymotoré, de kb. 100 kg akkuban úgy 400 km-re elég töltés található, míg ugyanennyi súlyú benzinnel (kb. 140 liter), 6 literes fogyasztással kb 2300 km tehetsz meg.
  • HUmanEmber41st #35
    Nem tudom, miért nem lehet megvalósítani az akku-csere telepeket.

    Egy "városi" autóba kb 250-300kg súlyú akksit kell tenni
    A villanymotor meg a vezérlés még 100 kg-nál kevesebb

    Akkor nézzük: mennyi egy benzinmotor+váltó és egy tank benzin súlya?
    Persze kicsit könnyebb, mint az akksik.
    Viszont a villanymotor hatásfoka 90% vagy az felett, működés közben nem szennyezi a környezetet, és csendes üzemű. Az erőművek károsanyag kibocsátását pedig az erőműben kell megoldani egy helyen "csak".
    Azért az emberek nagy része nem azért vesz autót, h az országutak királya legyen, hanem mert munkába jár, bevásárlás, többi családtag fuvarozása, stb és csak a sokadik helyen szerepelnek nagy távolságú utazások-kirándulások.
    Ezekre a célokra kiválóan megfelelne egy cserélhető-otthon tölthető akkumulátoros autó.
  • L3zl13 #34
    Na igen országúton tényleg nem sok haszna van.
    Viszont a cikkben említett hőelektromos eszközök pont itt segíthetnének. Hiszen a hibridekben már úgyis megvan a plusz elektromos meghajtás, tehát kissebb extra költséget jelentene.
    Ha sikerülne modernebb anyagokkal, technológiákkal duplájára növelni a hőelektromos eszközök teljesítményét, akkor vegyes üzemben (városban jobbára a jelenlegi hibrid technológiákat kihasználva) akár 70%-os hatásfok is elérhető lenne szerintem, ami már tényleg nem nevezhető rossznak.
  • teddybear #33
    Városon belül, araszolás közben igen, de ha hosszútávra kell menni, akkor nem nagyon. Ha kifogy az akku, akkor csak a motor-generátor kombó marad. Trabantmotor teljesítmény, Hyundai karosszériában.
  • L3zl13 #32
    Azért nem csak ezért hatékonyabb.
    A fékenergia visszanyerés is dob nem keveset a hatásfokon. Ez viszont csak akkumlátorokkal lehetséges. Valamint az sem mindegy, hogy lámpánál leállítja a motort, és az elektromos motor szabadon változtatható teljesítménye miatt a benzinmotor is sokkal egyenletesebben van terhelve, és ez is javít a fogyasztáson.