Hunter
A motorok hőjének hasznosítását sürgetik
Elképesztő mennyiségű energia megy veszendőbe a belsőégésű motorokban. A megtermelt energia 60%-a távozik hő formájában a kipufogó és hűtőrendszereken keresztül, így nem csoda, ha a fizikusok egyre inkább kutatják a felesleges hőenergia elektromossággá való alakításának lehetőségeit.
Ez volt a NanoTX '07 konferencia egyik fő témája is, ahol a Clemson Egyetem fizikusa, Terry Tritt a hőelektromos eszközök alkalmazása mellett kampányolt. Ezekkel a jelenlegi mindössze 7-8%-os hatékonyságuk mellett is évente több mint 5,5 milliárd liter üzemanyagot spórolhatnának meg csak az Egyesült Államokban, ha hőelektromos generátorokkal szerelnék fel az országutakon futó kamionok kipufogó rendszerét.
Tritt hangsúlyozta, hogy nem valami szupermodern csúcstechnikáról szónokol, a hőelektromos generátorokat jelenleg is használják a NASA mélyűr-expedíciói, melyek a radioaktív elemek hőjét alakítják elektromos energiává, több mint 30 éve látva el a szondák rendszereit. "A hőelektromos energia átalakítás egy szilárd félvezető technológia, ami még környezetbarát is. Legígéretesebb földi alkalmazásaik egyike az gépjárművek által termelt hőtöbblet hasznosítása" - mondta Tritt, a Clemson Hőelektromos Anyagkutatási Központjának vezetője.
Elmondása szerint jelenleg is jelentős kutatások zajlanak a nagyobb hatékonyságú hőelektromos anyagok kifejlesztése felé, melyek érezhető megtakarításokat generálhatnának. Az új anyagok elektromos és hő tulajdonságainak kutatásával csökkenthetik a világ függését a kőolaj származékoktól. Az USA Energiaügyi Minisztériuma által finanszírozott központ eddig két területen is biztató eredményeket mondhat magáénak: az egyik az alacsony dimenziós rendszereké, melyek a fokozott elektromos tulajdonságok eléréséhez járulnak hozzá, a másik a rendkívül alacsony hővezetés kutatása.
Ez volt a NanoTX '07 konferencia egyik fő témája is, ahol a Clemson Egyetem fizikusa, Terry Tritt a hőelektromos eszközök alkalmazása mellett kampányolt. Ezekkel a jelenlegi mindössze 7-8%-os hatékonyságuk mellett is évente több mint 5,5 milliárd liter üzemanyagot spórolhatnának meg csak az Egyesült Államokban, ha hőelektromos generátorokkal szerelnék fel az országutakon futó kamionok kipufogó rendszerét.
Tritt hangsúlyozta, hogy nem valami szupermodern csúcstechnikáról szónokol, a hőelektromos generátorokat jelenleg is használják a NASA mélyűr-expedíciói, melyek a radioaktív elemek hőjét alakítják elektromos energiává, több mint 30 éve látva el a szondák rendszereit. "A hőelektromos energia átalakítás egy szilárd félvezető technológia, ami még környezetbarát is. Legígéretesebb földi alkalmazásaik egyike az gépjárművek által termelt hőtöbblet hasznosítása" - mondta Tritt, a Clemson Hőelektromos Anyagkutatási Központjának vezetője.
Elmondása szerint jelenleg is jelentős kutatások zajlanak a nagyobb hatékonyságú hőelektromos anyagok kifejlesztése felé, melyek érezhető megtakarításokat generálhatnának. Az új anyagok elektromos és hő tulajdonságainak kutatásával csökkenthetik a világ függését a kőolaj származékoktól. Az USA Energiaügyi Minisztériuma által finanszírozott központ eddig két területen is biztató eredményeket mondhat magáénak: az egyik az alacsony dimenziós rendszereké, melyek a fokozott elektromos tulajdonságok eléréséhez járulnak hozzá, a másik a rendkívül alacsony hővezetés kutatása.