Berta Sándor
Új német robotautó
Önállóan közlekedő gépkocsit fejlesztett ki a müncheni Bundeswehr Egyetem. A jármű az első teszteken sikeresen mutatkozott be.
Augusztus 13. és 16. között került sor Svájcban a robotautók elitjének versenyére. Az European Land Robot Trial nevű viadalon összesen 14 egyetemi és főiskolai csapat vett részt és azt a müncheni Bundeswehr Egyetem átépített VW Touareg robotautója nyerte meg. A 8 kilométer hosszú pályán egyaránt megtalálhatók voltak szűk erdei utak, meredek lejtők, míg a tájékozódást az út fölé belógó fák nehezítették.
A gépkocsit a szakemberek egy lézerrel és 64 távolságmérésére szolgáló szenzorral látták el. A lézerberendezés másodpercenként tízet fordul és egymillió pontot tud regisztrálni a területen. A beérkező adatokat három fedélzeti számítógép dolgozza fel. Így jön létre a jármű irányításában fontos 3D-s környezeti modell, amely segít az útvonal meghatározásában és az akadályok felismerésében. A VW Touareg a távot 31 perc alatt teljesítette és 90 százalékban önállóan haladt, csupán a kereszteződésekben, illetve a veszélyesebb szakaszokon kellett a vezetőnek átvennie a kormányt.
A projekt vezetője Hans Joachim Wünsche professzor, akinek elődje, Dieter Dickmanns 1995-ben sikeresen részt vett egy tesztben. A szakember Münchenből Dániába utazott egy a jelenleginél jóval szerényebb tudású robotautóval, igaz kizárólag autópályákon. A távot a jármű megbízhatóan teljesítette. "A kísérletek azt mutatják, hogy már most lehetséges a közúti forgalomban önálló közlekedésre képes, megbízható robotautókat létrehozni és ezek a járművek 15-20 éven belül akár teljesen elfogadottá és szabvánnyá válhatnak. Azonban egy vezetőre - biztonsági okokból - szükség lesz. Felmerülnek azonban érdekes kérdések. Egy baleset esetén például kit vonnak majd felelősségre, a vezetőt, aki gyakorlatilag csak utazott a járműben vagy a gépkocsi gyártóját?" - összegezte véleményét Hans Joachim Wünsche professzor.
Korábban alig 3 hónap alatt, szintén a forgalomban akár önállóan közlekedő robotautót fejlesztettek ki berlini kutatók is. A videokamerákkal és lézerszenzorokkal ellátott prototípust még a TÜV is minősítette. A Spirit of Berlin fantázianevű személygépkocsi a Chrysler Van modelljén alapul, de átalakították és felszerelték navigációs rendszerrel, lézer távmérővel és gyorsulást mérő szenzorokkal, összesen négy fedélzeti számítógéppel, valamint videokamerákkal. Az autó jelenleg 24 kilométer/órás csúcssebességre képes és a tervek szerint részt vesz a robotjárműveknek rendezett kaliforniai ralin.
Hasonló, a mindennapos városi forgalomban részt venni tudó gépkocsit mutattak be a Stanford Egyetem munkatársai is, amely szintén indulni fog a novemberben megrendezendő DARPA Urban Challenge 2007 versenyen.
Augusztus 13. és 16. között került sor Svájcban a robotautók elitjének versenyére. Az European Land Robot Trial nevű viadalon összesen 14 egyetemi és főiskolai csapat vett részt és azt a müncheni Bundeswehr Egyetem átépített VW Touareg robotautója nyerte meg. A 8 kilométer hosszú pályán egyaránt megtalálhatók voltak szűk erdei utak, meredek lejtők, míg a tájékozódást az út fölé belógó fák nehezítették.
A gépkocsit a szakemberek egy lézerrel és 64 távolságmérésére szolgáló szenzorral látták el. A lézerberendezés másodpercenként tízet fordul és egymillió pontot tud regisztrálni a területen. A beérkező adatokat három fedélzeti számítógép dolgozza fel. Így jön létre a jármű irányításában fontos 3D-s környezeti modell, amely segít az útvonal meghatározásában és az akadályok felismerésében. A VW Touareg a távot 31 perc alatt teljesítette és 90 százalékban önállóan haladt, csupán a kereszteződésekben, illetve a veszélyesebb szakaszokon kellett a vezetőnek átvennie a kormányt.
A projekt vezetője Hans Joachim Wünsche professzor, akinek elődje, Dieter Dickmanns 1995-ben sikeresen részt vett egy tesztben. A szakember Münchenből Dániába utazott egy a jelenleginél jóval szerényebb tudású robotautóval, igaz kizárólag autópályákon. A távot a jármű megbízhatóan teljesítette. "A kísérletek azt mutatják, hogy már most lehetséges a közúti forgalomban önálló közlekedésre képes, megbízható robotautókat létrehozni és ezek a járművek 15-20 éven belül akár teljesen elfogadottá és szabvánnyá válhatnak. Azonban egy vezetőre - biztonsági okokból - szükség lesz. Felmerülnek azonban érdekes kérdések. Egy baleset esetén például kit vonnak majd felelősségre, a vezetőt, aki gyakorlatilag csak utazott a járműben vagy a gépkocsi gyártóját?" - összegezte véleményét Hans Joachim Wünsche professzor.
Korábban alig 3 hónap alatt, szintén a forgalomban akár önállóan közlekedő robotautót fejlesztettek ki berlini kutatók is. A videokamerákkal és lézerszenzorokkal ellátott prototípust még a TÜV is minősítette. A Spirit of Berlin fantázianevű személygépkocsi a Chrysler Van modelljén alapul, de átalakították és felszerelték navigációs rendszerrel, lézer távmérővel és gyorsulást mérő szenzorokkal, összesen négy fedélzeti számítógéppel, valamint videokamerákkal. Az autó jelenleg 24 kilométer/órás csúcssebességre képes és a tervek szerint részt vesz a robotjárműveknek rendezett kaliforniai ralin.
Hasonló, a mindennapos városi forgalomban részt venni tudó gépkocsit mutattak be a Stanford Egyetem munkatársai is, amely szintén indulni fog a novemberben megrendezendő DARPA Urban Challenge 2007 versenyen.