Berta Sándor
Ne bízz a navigációs rendszerekben!
Napjainkban rendkívül népszerűek a gépkocsikba beépíthető fedélzeti navigációs rendszerek és számítógépek. Többek szerint azonban nem szabad vakon megbízni a különböző készülékekben.
Egy walesi faluban érdekes akciót indítottak az ott lakók, akik megunták azt, hogy a navigációs rendszerüket használó teherautósofőrök rendszeresen eltévednek és a nagy teherautók számára nem megfelelő, kisebb forgalmú utakon jelennek meg. A helyiek külön közlekedési táblát készíttettek. "Csak az elmúlt hat hónapban az érintett útszakaszon több mint egy tucat tehergépkocsi tévedt el vagy robbant le" - nyilatkozta az ötlet atyja, Mark Simpson.
Hasonló problémával kellett szembenéznie az alsó-ausztriai Waidhofen közútkezelőjének, Engelbert Auernek is. Elsősorban a növekvő nemzetközi kamionforgalom okoz óriási dugókat és torlódásokat a szűk utakon, amelyeket nem ekkora forgalomra terveztek. "A legtöbb esetben, elsősorban télen nagyon sok teherautó akad el, amelyek aztán megbénítják a forgalmat. Egyre gyakrabban kell ilyen sofőrök segítségére sietnünk és a legtöbbször az derül ki, hogy az illető a fedélzeti GPS-re hagyatkozott és nem a szemére" - jelentette ki Engelbert Auer.
Alsó-Ausztriában ezért néhány hete narancsszínű közlekedési táblákat helyeztek el. Ezeken piktogrammok segítségével a nagy emelkedőkre hívják fel a vezetők figyelmét. Emellett szerepel rajta a No Trucks felirat is, míg a GPS szó át van húzva. Egyelőre még nem lehet megmondani, hogy a kampány sikeres lesz-e, mindenesetre a helyi közlekedési szakemberek jónak tartják az ötletet. Felmerült az az elképzelés is, hogy egész Ausztriában a veszélyes vagy különösen szűk utakon kitennék a táblákat. Nagy-Britanniában szintén örömmel fogadták a hatóságok a kezdeményezést.
"A GPS-navigáció egy nagyon jó dolog, de megvannak a veszélyei. Ezek egyike például, hogy a rendszerben bekövetkező szoftverhiba miatt a sofőr akár egy egyirányú utcába vagy egy nem elég magasan lévő híd alá is behajthat, hogy ha nem figyel oda és vakon megbízik a fedélzeti készülékben" - tette hozzá Mark Simpson.
"A korszerű navigációs eszközök nem mentesítik a vezetőket egyéni felelősségük alól. Az autósoknak kötelességük tájékozódni az aktuális közlekedési helyzetről és az általa kiválasztott útvonalról" - reagált a problémára Sarah Schweiger, a TomTom navigációs szoftvereket fejlesztő cég közép- és kelet-európai PR-vezetője.
Egy walesi faluban érdekes akciót indítottak az ott lakók, akik megunták azt, hogy a navigációs rendszerüket használó teherautósofőrök rendszeresen eltévednek és a nagy teherautók számára nem megfelelő, kisebb forgalmú utakon jelennek meg. A helyiek külön közlekedési táblát készíttettek. "Csak az elmúlt hat hónapban az érintett útszakaszon több mint egy tucat tehergépkocsi tévedt el vagy robbant le" - nyilatkozta az ötlet atyja, Mark Simpson.
Hasonló problémával kellett szembenéznie az alsó-ausztriai Waidhofen közútkezelőjének, Engelbert Auernek is. Elsősorban a növekvő nemzetközi kamionforgalom okoz óriási dugókat és torlódásokat a szűk utakon, amelyeket nem ekkora forgalomra terveztek. "A legtöbb esetben, elsősorban télen nagyon sok teherautó akad el, amelyek aztán megbénítják a forgalmat. Egyre gyakrabban kell ilyen sofőrök segítségére sietnünk és a legtöbbször az derül ki, hogy az illető a fedélzeti GPS-re hagyatkozott és nem a szemére" - jelentette ki Engelbert Auer.
Alsó-Ausztriában ezért néhány hete narancsszínű közlekedési táblákat helyeztek el. Ezeken piktogrammok segítségével a nagy emelkedőkre hívják fel a vezetők figyelmét. Emellett szerepel rajta a No Trucks felirat is, míg a GPS szó át van húzva. Egyelőre még nem lehet megmondani, hogy a kampány sikeres lesz-e, mindenesetre a helyi közlekedési szakemberek jónak tartják az ötletet. Felmerült az az elképzelés is, hogy egész Ausztriában a veszélyes vagy különösen szűk utakon kitennék a táblákat. Nagy-Britanniában szintén örömmel fogadták a hatóságok a kezdeményezést.
"A GPS-navigáció egy nagyon jó dolog, de megvannak a veszélyei. Ezek egyike például, hogy a rendszerben bekövetkező szoftverhiba miatt a sofőr akár egy egyirányú utcába vagy egy nem elég magasan lévő híd alá is behajthat, hogy ha nem figyel oda és vakon megbízik a fedélzeti készülékben" - tette hozzá Mark Simpson.
"A korszerű navigációs eszközök nem mentesítik a vezetőket egyéni felelősségük alól. Az autósoknak kötelességük tájékozódni az aktuális közlekedési helyzetről és az általa kiválasztott útvonalról" - reagált a problémára Sarah Schweiger, a TomTom navigációs szoftvereket fejlesztő cég közép- és kelet-európai PR-vezetője.