Berta Sándor
Robotautó készült Berlinben
Berlini kutatók alig 3 hónap alatt olyan autót fejlesztettek ki, amely képes a forgalomban akár önállóan is részt venni. A videokamerákkal és lézerszenzorokkal ellátott prototípust még a TÜV is minősítette.
A Berlini Szabadegyetem munkatársai olyan autót készítettek, amely egy meghatározott útvonalat automatikusan képes bejárni. A Spirit of Berlin fantázianevű személygépkocsi a Chrysler cég Van típusú modelljén alapul, de átalakították és felszerelték navigációs rendszerrel, lézer- és gyorsulást mérő szenzorokkal, összese négy fedélzeti számítógéppel, valamint videokamerákkal. Az autó jelenleg 24 kilométer/órás csúcssebességre képes és a tervek szerint részt vesz a robotjárműveknek rendezett kaliforniai ralin.
A Spirit of Berlin szellemi atyja Raúl Rojas mexikói származású informatikus, 1997 óta a Berlini Szabadegyetem mesterséges intelligenciával foglalkozó professzora, korábban futballozó robotokat (FU Fighters) fejlesztett ki. "A futballozó robotok után az önállóan működő autó megalkotása jelentette számomra a következő lépcsőfokot" - nyilatkozta a kutató, akinek fő szakterülete a neuronális hálózatok.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A Spirit of Berlin létrehozásának ötlete a német rendőrségtől származik, amely szeretett volna egy önállóan járőröző egységet kipróbálni. A jármű arra kétségtelenül alkalmas lehet, hogy például egy ipari park területén, meghatározott útvonalon közlekedjen. A robotautót tegnap mutatták be hivatalosan a nyilvánosság előtt. A Chrysler Van korábban egy mozgássérült ember járműve volt, ezért már számos funkcióval (távirányított kormányzás, fékezés és gázadás képessége) rendelkezett. Rojas és csapata ezeket a képességeket fejlesztették tovább, így most már az egész gépkocsit a számítógépek vezérlik.
A legnagyobb problémát az jelentette, hogy a Spirit of Berlin felismerje a környezetét, helyesen kanyarodjon be egy utcába, ne ütközzön más járművekkel és ne üsse el a gyalogosokat, ezért az autót számos szenzorral és más berendezéssel látták el. Elől és hátul egy lézeres letapogató található, amelyek az infravörös tartományba tartozó fényt bocsátanak ki, így a robot pontosan érzékeli az akár 150 méterre lévő akadályokat is. Ezenkívül van két előre irányított és egy folyamatosan körben mozgó videokamera is. A fedélzeti navigációs rendszert GPS-vevőegység egészíti ki, amelynek a segítségével a gépkocsi egy méteres pontossággal megállapíthatja aktuális tartózkodási helyét, valamint hogy az elindulásától számítva mekkora utat tett meg.
Az autónak azonban még meg kell tanulnia, hogy helyesen viselkedjen a közlekedési lámpáknál, megadja az elsőbbséget és megtanulja a közlekedési táblák jelentését. A Spirit of Berlin programban részt vett az Applanix, a Basler, a Beyo, a berlini Fritz-Haber Intézet, a Faulhaber Motoren, valamint az IBM és a JVC németországi leányvállalata.
A Berlini Szabadegyetem munkatársai olyan autót készítettek, amely egy meghatározott útvonalat automatikusan képes bejárni. A Spirit of Berlin fantázianevű személygépkocsi a Chrysler cég Van típusú modelljén alapul, de átalakították és felszerelték navigációs rendszerrel, lézer- és gyorsulást mérő szenzorokkal, összese négy fedélzeti számítógéppel, valamint videokamerákkal. Az autó jelenleg 24 kilométer/órás csúcssebességre képes és a tervek szerint részt vesz a robotjárműveknek rendezett kaliforniai ralin.
A Spirit of Berlin szellemi atyja Raúl Rojas mexikói származású informatikus, 1997 óta a Berlini Szabadegyetem mesterséges intelligenciával foglalkozó professzora, korábban futballozó robotokat (FU Fighters) fejlesztett ki. "A futballozó robotok után az önállóan működő autó megalkotása jelentette számomra a következő lépcsőfokot" - nyilatkozta a kutató, akinek fő szakterülete a neuronális hálózatok.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A Spirit of Berlin létrehozásának ötlete a német rendőrségtől származik, amely szeretett volna egy önállóan járőröző egységet kipróbálni. A jármű arra kétségtelenül alkalmas lehet, hogy például egy ipari park területén, meghatározott útvonalon közlekedjen. A robotautót tegnap mutatták be hivatalosan a nyilvánosság előtt. A Chrysler Van korábban egy mozgássérült ember járműve volt, ezért már számos funkcióval (távirányított kormányzás, fékezés és gázadás képessége) rendelkezett. Rojas és csapata ezeket a képességeket fejlesztették tovább, így most már az egész gépkocsit a számítógépek vezérlik.
A legnagyobb problémát az jelentette, hogy a Spirit of Berlin felismerje a környezetét, helyesen kanyarodjon be egy utcába, ne ütközzön más járművekkel és ne üsse el a gyalogosokat, ezért az autót számos szenzorral és más berendezéssel látták el. Elől és hátul egy lézeres letapogató található, amelyek az infravörös tartományba tartozó fényt bocsátanak ki, így a robot pontosan érzékeli az akár 150 méterre lévő akadályokat is. Ezenkívül van két előre irányított és egy folyamatosan körben mozgó videokamera is. A fedélzeti navigációs rendszert GPS-vevőegység egészíti ki, amelynek a segítségével a gépkocsi egy méteres pontossággal megállapíthatja aktuális tartózkodási helyét, valamint hogy az elindulásától számítva mekkora utat tett meg.
Az autónak azonban még meg kell tanulnia, hogy helyesen viselkedjen a közlekedési lámpáknál, megadja az elsőbbséget és megtanulja a közlekedési táblák jelentését. A Spirit of Berlin programban részt vett az Applanix, a Basler, a Beyo, a berlini Fritz-Haber Intézet, a Faulhaber Motoren, valamint az IBM és a JVC németországi leányvállalata.