Hunter
Egyre intelligensebbek lesznek az autók
A héten Londonban zajlik a Közlekedési Rendszerek Világ Kongresszusa, melyen a már működő intelligens rendszerek mellett több műszaki újdonság is bemutatkozott.
A közeljövő okos autói képesek lesznek követni a forgalom ütemét, figyelmeztetik a figyelmetlen vagy a fáradtsággal küzdő vezetőket és végre azok is fellélegezhetnek, akik gyűlölik a parkolással járó tolatgatást, centizgetést.
Lássuk elsőként a prototípusokat: ilyen a német Ibeo által kifejlesztett rendszer, ami némi átalakítás után egyetlen gombnyomással képessé teszi autónkat (amiben nem árt ha van automata váltó és tempomat) az előtte haladó jármű automatikus követésére. A lökhárítóba szerelt infravörös lézerletapogató folyamatosan méri a távolságot az előttünk haladóhoz képest.
Az adatok egy fedélzeti számítógéphez futnak be, ami tartja a biztonságos távolságot, a sofőrnek a megállásokra és az elindulásokra sincs gondja, ha éppen bedugul a fogalom. A rendszer nem csupán az araszoló városi közlekedésnél alkalmazható, rendkívül precíz és gyors reagálásának köszönhetően óránkénti 180 kilométeres sebességnél is képes nyomon követni az álló és mozgó tárgyakat, illetve a szoftver alakfelismerő moduljával megkülönbözteti a gyalogosokat és a járműveket is.
A német rendszer a fentieken túl képes kiértékelni a közlekedési helyzeteket, kiszámítva az esetleges ütközéseket, így figyelmeztető jelzést küld, ha veszélyes előzésbe fogunk, illetve képes 0,3 másodperccel az ütközés előtt aktiválni a légzsákokat.
Vannak kevésbé összetett rendszerek is, melyek főként a balesetmegelőzésre koncentrálnak. Ilyen a japán Aisin által bemutatott viszonylag egyszerű szerkezet, ami egy, a kormány mögött elhelyezett infravörös kamerával figyeli a vezető fejét, illetve annak elfordítását az útról. Ha ez bekövetkezik, azaz a vezető figyelme valami más felé irányul, figyelmeztető jelzéssel és az ülés megrezegtetésével reagál. Felmerül a kérdés, mi van, ha a sofőr egyszerűen elalszik, feje viszont mozdulatlan marad. Nos erre is van megoldás, szintén Japánból, ahol számos vezetésbiztonsági rendszer már évek óta bizonyít a gépjárművekben.
A DENSO rendszere szintén egy infravörös kamerát alkalmaz, ez azonban nem a fej mozgását, hanem a szemeket, illetve annak mozgását és alakját figyeli. Ha a kormány mögött ülő másodperceken keresztül zárva tartja szemeit az ülés ebben az esetben is némi rázkódással és a nyakra fújt hideg levegővel igyekszik magához téríteni a vezetőt. A DENSO rendszerének más funkciói is lehetnek, hangsúlyozza a cég szóvivője. Elvileg összeköthető a fényszórókkal, melyek követik a vezető tekintetét, vagy arcfelismerő rendszerként is alkalmazható, ami miután végigpásztázta a volán mögött ülő vonásait beállíthatja az ülést az alany számára elmentett paraméterek szerint.
Végül lássuk a parkolástól irtózók számára megváltást jelentő Toyota fejlesztést, az intelligens parkoló rendszert. Az ultrahangos érzékelők felmérik az általunk kiszemelt helyet, melyet a középkonzol videóképernyőjén jelölhetünk ki, majd a rendszer automatikusan megkezdi a beállást, elvégezve a szükséges kormánymozdulatokat. A vezetőnek csupán a sebességet kell kontrollálnia a fékpedál segítségével, ha a rendszer ezt túl nagynak találja a manőver kivitelezéséhez.
Az intelligens parkoló rendszer 2005 óta igényelhető egyes Toyota modellekhez Japánban, 2007 januárjától azonban már Európában és az USA-ban is ott lesz az autókereskedések listáján, mint választható extra. Következő lépésként a Toyota fejlesztő gárdája azt szeretné elérni, hogy az autó teljesen automatikusan, a vezető kiszállása után parkoljon be a kívánt helyre.
Lássuk elsőként a prototípusokat: ilyen a német Ibeo által kifejlesztett rendszer, ami némi átalakítás után egyetlen gombnyomással képessé teszi autónkat (amiben nem árt ha van automata váltó és tempomat) az előtte haladó jármű automatikus követésére. A lökhárítóba szerelt infravörös lézerletapogató folyamatosan méri a távolságot az előttünk haladóhoz képest.
Az adatok egy fedélzeti számítógéphez futnak be, ami tartja a biztonságos távolságot, a sofőrnek a megállásokra és az elindulásokra sincs gondja, ha éppen bedugul a fogalom. A rendszer nem csupán az araszoló városi közlekedésnél alkalmazható, rendkívül precíz és gyors reagálásának köszönhetően óránkénti 180 kilométeres sebességnél is képes nyomon követni az álló és mozgó tárgyakat, illetve a szoftver alakfelismerő moduljával megkülönbözteti a gyalogosokat és a járműveket is.
A német rendszer a fentieken túl képes kiértékelni a közlekedési helyzeteket, kiszámítva az esetleges ütközéseket, így figyelmeztető jelzést küld, ha veszélyes előzésbe fogunk, illetve képes 0,3 másodperccel az ütközés előtt aktiválni a légzsákokat.
Vannak kevésbé összetett rendszerek is, melyek főként a balesetmegelőzésre koncentrálnak. Ilyen a japán Aisin által bemutatott viszonylag egyszerű szerkezet, ami egy, a kormány mögött elhelyezett infravörös kamerával figyeli a vezető fejét, illetve annak elfordítását az útról. Ha ez bekövetkezik, azaz a vezető figyelme valami más felé irányul, figyelmeztető jelzéssel és az ülés megrezegtetésével reagál. Felmerül a kérdés, mi van, ha a sofőr egyszerűen elalszik, feje viszont mozdulatlan marad. Nos erre is van megoldás, szintén Japánból, ahol számos vezetésbiztonsági rendszer már évek óta bizonyít a gépjárművekben.
A DENSO rendszere szintén egy infravörös kamerát alkalmaz, ez azonban nem a fej mozgását, hanem a szemeket, illetve annak mozgását és alakját figyeli. Ha a kormány mögött ülő másodperceken keresztül zárva tartja szemeit az ülés ebben az esetben is némi rázkódással és a nyakra fújt hideg levegővel igyekszik magához téríteni a vezetőt. A DENSO rendszerének más funkciói is lehetnek, hangsúlyozza a cég szóvivője. Elvileg összeköthető a fényszórókkal, melyek követik a vezető tekintetét, vagy arcfelismerő rendszerként is alkalmazható, ami miután végigpásztázta a volán mögött ülő vonásait beállíthatja az ülést az alany számára elmentett paraméterek szerint.
Végül lássuk a parkolástól irtózók számára megváltást jelentő Toyota fejlesztést, az intelligens parkoló rendszert. Az ultrahangos érzékelők felmérik az általunk kiszemelt helyet, melyet a középkonzol videóképernyőjén jelölhetünk ki, majd a rendszer automatikusan megkezdi a beállást, elvégezve a szükséges kormánymozdulatokat. A vezetőnek csupán a sebességet kell kontrollálnia a fékpedál segítségével, ha a rendszer ezt túl nagynak találja a manőver kivitelezéséhez.
Az intelligens parkoló rendszer 2005 óta igényelhető egyes Toyota modellekhez Japánban, 2007 januárjától azonban már Európában és az USA-ban is ott lesz az autókereskedések listáján, mint választható extra. Következő lépésként a Toyota fejlesztő gárdája azt szeretné elérni, hogy az autó teljesen automatikusan, a vezető kiszállása után parkoljon be a kívánt helyre.