Hunter

Egyre intelligensebbek lesznek az autók

A héten Londonban zajlik a Közlekedési Rendszerek Világ Kongresszusa, melyen a már működő intelligens rendszerek mellett több műszaki újdonság is bemutatkozott. A közeljövő okos autói képesek lesznek követni a forgalom ütemét, figyelmeztetik a figyelmetlen vagy a fáradtsággal küzdő vezetőket és végre azok is fellélegezhetnek, akik gyűlölik a parkolással járó tolatgatást, centizgetést.

Lássuk elsőként a prototípusokat: ilyen a német Ibeo által kifejlesztett rendszer, ami némi átalakítás után egyetlen gombnyomással képessé teszi autónkat (amiben nem árt ha van automata váltó és tempomat) az előtte haladó jármű automatikus követésére. A lökhárítóba szerelt infravörös lézerletapogató folyamatosan méri a távolságot az előttünk haladóhoz képest.

Az adatok egy fedélzeti számítógéphez futnak be, ami tartja a biztonságos távolságot, a sofőrnek a megállásokra és az elindulásokra sincs gondja, ha éppen bedugul a fogalom. A rendszer nem csupán az araszoló városi közlekedésnél alkalmazható, rendkívül precíz és gyors reagálásának köszönhetően óránkénti 180 kilométeres sebességnél is képes nyomon követni az álló és mozgó tárgyakat, illetve a szoftver alakfelismerő moduljával megkülönbözteti a gyalogosokat és a járműveket is.



A német rendszer a fentieken túl képes kiértékelni a közlekedési helyzeteket, kiszámítva az esetleges ütközéseket, így figyelmeztető jelzést küld, ha veszélyes előzésbe fogunk, illetve képes 0,3 másodperccel az ütközés előtt aktiválni a légzsákokat.

Vannak kevésbé összetett rendszerek is, melyek főként a balesetmegelőzésre koncentrálnak. Ilyen a japán Aisin által bemutatott viszonylag egyszerű szerkezet, ami egy, a kormány mögött elhelyezett infravörös kamerával figyeli a vezető fejét, illetve annak elfordítását az útról. Ha ez bekövetkezik, azaz a vezető figyelme valami más felé irányul, figyelmeztető jelzéssel és az ülés megrezegtetésével reagál. Felmerül a kérdés, mi van, ha a sofőr egyszerűen elalszik, feje viszont mozdulatlan marad. Nos erre is van megoldás, szintén Japánból, ahol számos vezetésbiztonsági rendszer már évek óta bizonyít a gépjárművekben.

A DENSO rendszere szintén egy infravörös kamerát alkalmaz, ez azonban nem a fej mozgását, hanem a szemeket, illetve annak mozgását és alakját figyeli. Ha a kormány mögött ülő másodperceken keresztül zárva tartja szemeit az ülés ebben az esetben is némi rázkódással és a nyakra fújt hideg levegővel igyekszik magához téríteni a vezetőt. A DENSO rendszerének más funkciói is lehetnek, hangsúlyozza a cég szóvivője. Elvileg összeköthető a fényszórókkal, melyek követik a vezető tekintetét, vagy arcfelismerő rendszerként is alkalmazható, ami miután végigpásztázta a volán mögött ülő vonásait beállíthatja az ülést az alany számára elmentett paraméterek szerint.

Végül lássuk a parkolástól irtózók számára megváltást jelentő Toyota fejlesztést, az intelligens parkoló rendszert. Az ultrahangos érzékelők felmérik az általunk kiszemelt helyet, melyet a középkonzol videóképernyőjén jelölhetünk ki, majd a rendszer automatikusan megkezdi a beállást, elvégezve a szükséges kormánymozdulatokat. A vezetőnek csupán a sebességet kell kontrollálnia a fékpedál segítségével, ha a rendszer ezt túl nagynak találja a manőver kivitelezéséhez.

Az intelligens parkoló rendszer 2005 óta igényelhető egyes Toyota modellekhez Japánban, 2007 januárjától azonban már Európában és az USA-ban is ott lesz az autókereskedések listáján, mint választható extra. Következő lépésként a Toyota fejlesztő gárdája azt szeretné elérni, hogy az autó teljesen automatikusan, a vezető kiszállása után parkoljon be a kívánt helyre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • upload6 #30
    eccer majd beszolsz neki, es megol
  • Epikurosz #29
    Japánban még mindig vannak autók??
  • Epikurosz #28
    Ne légy ennyire lenéző.
    Mert például új márkájú autót vesz az ember, és szokatlan. Én így üttettem meg az enyém lökhárítóját kétszer is. Vettem festékszóró sprayt, oszt annyi.
  • Farontolepke #27
    az en otomba tenyleg nincs se szervo se abs még csak légzsák és bizti öv se nincsen... :) viszont van benne 30paci. :) és 47 év :D

  • Ryuuzaki #26
    Komolyan mondom, aki szemből nem tud beparkolni egy szabad parkolóegységnyi helyre, annak komoly mentális hiányosságai vannak... Azt még megértem, ha nem tud a szöszi farral betolatni a járdával párhuzamosan két kocsi közé, de ezt...
  • sudyke #25
    En japanban elek, es nem egy autot lehet kapni automata parkolorendszerrel...
    Nem is csak nagy autokhoz, hanem vagoner szeru hondahoz is. (de ezekbe minek??)
    OK, szoke no nem tud parkolni az apuci s80-aval, de egy kisautoval nagyanyam is tud!!!
  • dav #24
    Itt egy totalcar teszt a Toyota fent említett "intelligens" parkoló rendszeréről:

    http://totalcar.hu/magazin/technika/priusparkol/
  • plamex #23
    csak nehogy aztán minden automatikus legyen ... én szeretek vezetni
  • N1ggA #22
    ez kurva jó! én a fejlődés mellett vagyok
  • Sadist #21
    Gondolom a te autódban sincs se szervo, se abs, még csak légzsák és biztonsági öv se. Aki tud vezetni annak úgysincs szüksége rá, igaz?