Berta Sándor
Közlekedési szimulátor autósoknak
A szoftver célja nemcsak a vezetők felkészítése a legkülönbözőbb helyzetekre és útviszonyokra, hanem a próbavezetések során tapasztalt hibák és rosszul megoldott szituációk gyakorlása, illetve kijavítása.
A SILAB nevű számítógépes programot a Würzburgi Egyetem Közlekedéstudományi Központjának (IZVW) kutatói fejlesztették ki és először az idén szeptember 17 és 20 között Sanghajban megrendezendő CeBIT Asia kiállításon mutatják majd be. A szoftver a tesztvezetés során folyamatosan feljegyzi a sofőr viselkedését, erényeit és hibáit, jó és rossz döntéseit, így később egy újabb alkalommal már kifejezetten ezeket lehet gyakorolni, egészen addig, amíg végül az illető minden helyzettel meg nem birkózik.
A SILAB segítségével lehetőség nyílik például a fiatal vagy az idősebb, esetleg a különleges rakományokat szállító vezetők folyamatos tesztelésére, váratlan helyzetekre való felkészítésére. Ilyen szituációk lehetnek például a belvárosi forgalomban való vezetés, vagy a dugók. A programnak köszönhetően gyakorlatilag szinte bármilyen közlekedési környezet szimulálható, legyen szó városi forgalomról, autópályákról, fő- vagy mellékutakról.
Mint azt Hans-Peter Krüger professzor, az IZVW vezetője elmondta, a szimulátort a Würzburgi Közlekedéstudományi Intézet szakembereivel közösen fejlesztették ki. A rendszer a tervek szerint a későbbiekben akár a közlekedési kutatásokban is felhasználható lesz, így például a kutatók bármikor tanulmányozhatják majd, hogy miként hat a különböző mértékű alkohol-, drog-, gyógyszer- vagy akár kávéfogyasztás a vezetőkre.
Ezenkívül a SILAB alkalmas annak vizsgálatára is, hogy mennyire hat a vezetési teljesítményre a mobiltelefonálás, vagy mennyire vonhatja el a vezető figyelmét egy az anyósülésen ülő, vele beszélgető személy.
A SILAB nevű számítógépes programot a Würzburgi Egyetem Közlekedéstudományi Központjának (IZVW) kutatói fejlesztették ki és először az idén szeptember 17 és 20 között Sanghajban megrendezendő CeBIT Asia kiállításon mutatják majd be. A szoftver a tesztvezetés során folyamatosan feljegyzi a sofőr viselkedését, erényeit és hibáit, jó és rossz döntéseit, így később egy újabb alkalommal már kifejezetten ezeket lehet gyakorolni, egészen addig, amíg végül az illető minden helyzettel meg nem birkózik.
A SILAB segítségével lehetőség nyílik például a fiatal vagy az idősebb, esetleg a különleges rakományokat szállító vezetők folyamatos tesztelésére, váratlan helyzetekre való felkészítésére. Ilyen szituációk lehetnek például a belvárosi forgalomban való vezetés, vagy a dugók. A programnak köszönhetően gyakorlatilag szinte bármilyen közlekedési környezet szimulálható, legyen szó városi forgalomról, autópályákról, fő- vagy mellékutakról.
Mint azt Hans-Peter Krüger professzor, az IZVW vezetője elmondta, a szimulátort a Würzburgi Közlekedéstudományi Intézet szakembereivel közösen fejlesztették ki. A rendszer a tervek szerint a későbbiekben akár a közlekedési kutatásokban is felhasználható lesz, így például a kutatók bármikor tanulmányozhatják majd, hogy miként hat a különböző mértékű alkohol-, drog-, gyógyszer- vagy akár kávéfogyasztás a vezetőkre.
Ezenkívül a SILAB alkalmas annak vizsgálatára is, hogy mennyire hat a vezetési teljesítményre a mobiltelefonálás, vagy mennyire vonhatja el a vezető figyelmét egy az anyósülésen ülő, vele beszélgető személy.