MTI

Szinte tiszta bioetanolt lehet tankolni októbertől

A Nyugat-Európában már bevált, szinte tiszta bioetanolt Magyarországon várhatóan október elejétől lehet tankolni - mondta Gál Péter, a környezetbarát üzemanyaggal is működtethető autókat gyártó Saab képviseletét ellátó cég illetékese.

A regionális vezérképviseletet ellátó GM South-East Europe PR-menedzsere elmondta, hogy a 85 százalékban biológiai úton előállított etanolt és 15 százalékban 95-ös oktánszámú benzint tartalmazó E85-ös "alternatív motorhajtóanyagot" a jövedéki adókedvezmény miatt a jelenlegi benzináraknál 30-35 százalékkal olcsóbban lehet majd megvásárolni.

Egyelőre még nem lehet tudni, melyik üzemanyag-kiskereskedő árulja majd a zöld üzemanyagot. Erről a Saab képviselete több kisebb és nagyobb céggel is tárgyalást folytat - jelezte Gál Péter. Hozzátette, hogy a tervek szerint ősztől egyelőre egy, majd folyamatosan egyre több helyen lehet majd bioetanolt tankolni. A Saabnak az első bioetanol-kút létesülésében csupán koordiniáló szerepe van, a finanszírozásban nem vesz részt. A cég számítása szerint az idén összesen 5-10 ezer liter E85-ös üzemanyag fogyhat, a kiskereskedelmi ár literenként 200-210 forint között várható.

A Saab már megkezdte az E85-tel is működő kocsijai magyarországi forgalmazását, amelyek 3-5 százalékkal drágábbak a hagyományos üzemű típusoknál. Eddig öt ilyen autót adtak el, a cég reményei szerint év végéig több tucat is elkelhet. Gál Péter tudomása szerint a konkurens Volvo és Ford még nem kezdte meg etanolüzemű gépjárművei értékesítését Magyarországon, de ezek a cégek is előbb-utóbb biztosan piaca dobják környezetbarát fejlesztéseiket.

A bioetanol a benzinhez képest kisebb fajlagos energiával rendelkezik, így a "zöld autók" fogyasztása 100 kilométeren mintegy 20-30 százalékkal nagyobb a hagyományoshoz képest. Megnő ugyanakkor az autók teljesítménye: a benzinnel 150 lóerős, 2 ezer köbcentiméteres jármű bioetanollal 185 lóerőssé válik. Az ügyvezető igazgató szerint az E85-ös üzemanyagból "saját rizikóra" a hagyományos autókba is lehet tankolni, de ez nem tesz jót a motornak. A tapasztalatok szerint 5-10 százalékos bioetanol tartalmat viselnek el a hagyományos üzemű autók meghibásodás nélkül.

Az E85-ös üzemanyagra a hivatalos szabvány szeptember elsején válik érvényessé, amely alapján a terméket a Magyarországon egyelőre egyedüliként működő győri és a szabadegyházi alholholgyárak állítják majd elő. Jelenleg az üzemek a vámhivatal engedélyére várnak, amelyek a minőségbiztosítási és biztonságtechnikai követelményekre vonatkoznak. Bioetanolt a Magyarországon forgalmazott benzin 2 százalékos arányban tavaly óta már tartalmaz, azt a Mol oktánszám-javító adalékanyag formájában keveri az üzemanyaghoz.

Németországban tavaly jelentek meg az első E85-ös üzemanyagot áruló kutak, amelyek száma mára 50-re bővült. Svédországban 300 helyen lehet E85-öt forgalmazó kúttal találkozni, a tervek szerint az ottani hálózat 2010-re 600-ra bővül.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • chicco #13
    át kell alakítani a motorokat .csak rozsdamentes cuccok jók.Szerintem a dugattyú sem fogja birni a nagyobb meleget igénybevételt.Most 2% az etanol.Ezt felemelik 4,4%ra.
    A bioetanol 15% 95 benya többi alkohol
  • L3zl13 #12
    És? Ki mondta, hogy csak a SAAB fog ilyen autót gyártani?
    Volkswagenről és a Fordról már hallottam, hogy csatlakoztak a Bioetanol programhoz. -> Fognak bioetanolos autókat is gyártani. Ez pedig már nem csak 15millás kategóriát jelenti.

    Pénztárcát pedig tényleg nem nagyon kíméli, de nagyobb teljesítménynek azonos áron azért örülnék.
    És ha még a környezetet is kimélem ezzel, akkor főleg.
  • gellertke #11
    A környezetet lehet, hogy kiméli, de a pénztárcát nem. Megnő a fogyasztás 30%-al, akkor ez már 275Ft-ot jelent. Plusz az autó is egy Saab ami már eleve 15M. Meg amúgy egy 150 vagy 185LE autóval ki tud spórolni, fogyasztása legalább 15 liter. Aki ilyen autót vesz annak nem számít 10 forint.
  • L3zl13 #10
    Miért? A cikkben is szerepelt, hogy javul vele az autó teljesítménye -> Oktánszám javító adalékanyag.
    Ja, az bánt, hogy olcsóbb a hiperszuper adalék, mint a benzin? Az meg csak a jövedéki adó miatt van.
  • Hegyikecske #9
    " tapasztalatok szerint 5-10 százalékos bioetanol tartalmat viselnek el a hagyományos üzemű autók meghibásodás nélkül."
    "A tapasztalatok szerint 5-10 százalékos bioetanol tartalmat viselnek el a hagyományos üzemű autók meghibásodás nélkül."
    Na most akkor hogy is van? Olcsóbb mint a benya, de amelyik kocsi nem alkalmas a fogadására nem tesz jót neki ezér max5-10%os keverést javasolnak? Igenám, de ha ebből 2már a benzinben eleve bennevan akkor az ember méregesse a maradék 3%ot? érdekes h a mol már mi mindennel tölti ki a benzinre kifizetett pénz helyét...
  • pbanfa #8
    Természetesen neki az az érdeke, hogy eladja az új autóit, nyilván nem fogja azt mondani, hogy "természetesen a hagyományos autókba is tankolják csak nyugodtan, nem lesz tőle semmi baja". Én majd megkérdezem az autószerelőmet, kíváncsi vagyok neki, mi a véleménye.
  • pbanfa #7
    Nekem is csak a vezérlő elektronikával voltak (vannak jelen pillanatban is) problémáim. Mint alternativ meghajtás szerintem is egy hatalmas dolog.
    Igaz a kocsi egy kicsit gyengébb lesz, de nem vagyok amúgy sem egy Schumacher. Ami viszont nagyon zavar engem, hogy ugyan a sedan suzukinak hatalmas csomgatartója van, de a gáz a 3/4-ét elviszi. A babakocsi befér összecsukva, de ennyi. Én csupán ezt hoznám fel hátránynak az általam tapasztalt megbizhatatlan elektronika mellé.
  • Béla bácsi #6
    Az ügyvezető igazgató szerint az E85-ös üzemanyagból "saját rizikóra" a hagyományos autókba is lehet tankolni, de ez nem tesz jót a motornak. A tapasztalatok szerint 5-10 százalékos bioetanol tartalmat viselnek el a hagyományos üzemű autók meghibásodás nélkül.

    Azért én elvégeznék pár kísrletet ezügyben...
  • irkab1rka #5
    Ja, suzuki (autó) szopás.
    Remélem suzuki motor királyság :)
  • AgentKis #4
    Én 3 éve járok egy benzin/gázos Ladával. Benzint csak télen használok indításhoz. Eddig semmi baj nem volt a gázzal, csak a kiszáradt benzincsövem repedt el egyszer, amikor zöldkártyát csináltattam :-). Egyszerűbb szívómotoros autóknál szerintem nagyon jó és olcsó alternatíva.