MTI
Szinte tiszta bioetanolt lehet tankolni októbertől
A Nyugat-Európában már bevált, szinte tiszta bioetanolt Magyarországon várhatóan október elejétől lehet tankolni - mondta Gál Péter, a környezetbarát üzemanyaggal is működtethető autókat gyártó Saab képviseletét ellátó cég illetékese.
A regionális vezérképviseletet ellátó GM South-East Europe PR-menedzsere elmondta, hogy a 85 százalékban biológiai úton előállított etanolt és 15 százalékban 95-ös oktánszámú benzint tartalmazó E85-ös "alternatív motorhajtóanyagot" a jövedéki adókedvezmény miatt a jelenlegi benzináraknál 30-35 százalékkal olcsóbban lehet majd megvásárolni.
Egyelőre még nem lehet tudni, melyik üzemanyag-kiskereskedő árulja majd a zöld üzemanyagot. Erről a Saab képviselete több kisebb és nagyobb céggel is tárgyalást folytat - jelezte Gál Péter. Hozzátette, hogy a tervek szerint ősztől egyelőre egy, majd folyamatosan egyre több helyen lehet majd bioetanolt tankolni. A Saabnak az első bioetanol-kút létesülésében csupán koordiniáló szerepe van, a finanszírozásban nem vesz részt. A cég számítása szerint az idén összesen 5-10 ezer liter E85-ös üzemanyag fogyhat, a kiskereskedelmi ár literenként 200-210 forint között várható.
A Saab már megkezdte az E85-tel is működő kocsijai magyarországi forgalmazását, amelyek 3-5 százalékkal drágábbak a hagyományos üzemű típusoknál. Eddig öt ilyen autót adtak el, a cég reményei szerint év végéig több tucat is elkelhet. Gál Péter tudomása szerint a konkurens Volvo és Ford még nem kezdte meg etanolüzemű gépjárművei értékesítését Magyarországon, de ezek a cégek is előbb-utóbb biztosan piaca dobják környezetbarát fejlesztéseiket.
A bioetanol a benzinhez képest kisebb fajlagos energiával rendelkezik, így a "zöld autók" fogyasztása 100 kilométeren mintegy 20-30 százalékkal nagyobb a hagyományoshoz képest. Megnő ugyanakkor az autók teljesítménye: a benzinnel 150 lóerős, 2 ezer köbcentiméteres jármű bioetanollal 185 lóerőssé válik. Az ügyvezető igazgató szerint az E85-ös üzemanyagból "saját rizikóra" a hagyományos autókba is lehet tankolni, de ez nem tesz jót a motornak. A tapasztalatok szerint 5-10 százalékos bioetanol tartalmat viselnek el a hagyományos üzemű autók meghibásodás nélkül.
Az E85-ös üzemanyagra a hivatalos szabvány szeptember elsején válik érvényessé, amely alapján a terméket a Magyarországon egyelőre egyedüliként működő győri és a szabadegyházi alholholgyárak állítják majd elő. Jelenleg az üzemek a vámhivatal engedélyére várnak, amelyek a minőségbiztosítási és biztonságtechnikai követelményekre vonatkoznak. Bioetanolt a Magyarországon forgalmazott benzin 2 százalékos arányban tavaly óta már tartalmaz, azt a Mol oktánszám-javító adalékanyag formájában keveri az üzemanyaghoz.
Németországban tavaly jelentek meg az első E85-ös üzemanyagot áruló kutak, amelyek száma mára 50-re bővült. Svédországban 300 helyen lehet E85-öt forgalmazó kúttal találkozni, a tervek szerint az ottani hálózat 2010-re 600-ra bővül.
A regionális vezérképviseletet ellátó GM South-East Europe PR-menedzsere elmondta, hogy a 85 százalékban biológiai úton előállított etanolt és 15 százalékban 95-ös oktánszámú benzint tartalmazó E85-ös "alternatív motorhajtóanyagot" a jövedéki adókedvezmény miatt a jelenlegi benzináraknál 30-35 százalékkal olcsóbban lehet majd megvásárolni.
Egyelőre még nem lehet tudni, melyik üzemanyag-kiskereskedő árulja majd a zöld üzemanyagot. Erről a Saab képviselete több kisebb és nagyobb céggel is tárgyalást folytat - jelezte Gál Péter. Hozzátette, hogy a tervek szerint ősztől egyelőre egy, majd folyamatosan egyre több helyen lehet majd bioetanolt tankolni. A Saabnak az első bioetanol-kút létesülésében csupán koordiniáló szerepe van, a finanszírozásban nem vesz részt. A cég számítása szerint az idén összesen 5-10 ezer liter E85-ös üzemanyag fogyhat, a kiskereskedelmi ár literenként 200-210 forint között várható.
A Saab már megkezdte az E85-tel is működő kocsijai magyarországi forgalmazását, amelyek 3-5 százalékkal drágábbak a hagyományos üzemű típusoknál. Eddig öt ilyen autót adtak el, a cég reményei szerint év végéig több tucat is elkelhet. Gál Péter tudomása szerint a konkurens Volvo és Ford még nem kezdte meg etanolüzemű gépjárművei értékesítését Magyarországon, de ezek a cégek is előbb-utóbb biztosan piaca dobják környezetbarát fejlesztéseiket.
A bioetanol a benzinhez képest kisebb fajlagos energiával rendelkezik, így a "zöld autók" fogyasztása 100 kilométeren mintegy 20-30 százalékkal nagyobb a hagyományoshoz képest. Megnő ugyanakkor az autók teljesítménye: a benzinnel 150 lóerős, 2 ezer köbcentiméteres jármű bioetanollal 185 lóerőssé válik. Az ügyvezető igazgató szerint az E85-ös üzemanyagból "saját rizikóra" a hagyományos autókba is lehet tankolni, de ez nem tesz jót a motornak. A tapasztalatok szerint 5-10 százalékos bioetanol tartalmat viselnek el a hagyományos üzemű autók meghibásodás nélkül.
Az E85-ös üzemanyagra a hivatalos szabvány szeptember elsején válik érvényessé, amely alapján a terméket a Magyarországon egyelőre egyedüliként működő győri és a szabadegyházi alholholgyárak állítják majd elő. Jelenleg az üzemek a vámhivatal engedélyére várnak, amelyek a minőségbiztosítási és biztonságtechnikai követelményekre vonatkoznak. Bioetanolt a Magyarországon forgalmazott benzin 2 százalékos arányban tavaly óta már tartalmaz, azt a Mol oktánszám-javító adalékanyag formájában keveri az üzemanyaghoz.
Németországban tavaly jelentek meg az első E85-ös üzemanyagot áruló kutak, amelyek száma mára 50-re bővült. Svédországban 300 helyen lehet E85-öt forgalmazó kúttal találkozni, a tervek szerint az ottani hálózat 2010-re 600-ra bővül.